Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Zakynthos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-02-23, 12:34
mattias mattias är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 35
Standard Zakynthos Argassi

Jag och tjejen ska till Zakynthos och Argassi i maj. Vi åker med Aitours från Arlanda. Är det någon som har varit i Argassi? Vad tycker ni? Har läst att det är dålig strand där stämmer det? Är det svårt att ta sig till andra stränder?

Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-03-09, 14:28
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Zakynthos Argassi

Citat:
Ursprungligen postat av mattias
Jag och tjejen ska till Zakynthos och Argassi i maj. Vi åker med Aitours från Arlanda. Är det någon som har varit i Argassi? Vad tycker ni? Har läst att det är dålig strand där stämmer det? Är det svårt att ta sig till andra stränder?
Är det ingen på Kalimera som har varit på Zakynthos?

Jag ska också dit för första gången nu i år, så jag kan tyvärr inte bistå med några tips. Själv tänkte jag försöka hålla mig borta från de större turistorterna, dit väl Argassi räknas. Jag är mest sugen på att se havssköldpaddor, det är faktiskt därför jag åker till Zakynthos.

Ruby
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-03-09, 14:51
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Zakynthos Argassi

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Är det ingen på Kalimera som har varit på Zakynthos?
Ruby
Inte jag, men andra, passa på medan det går att läsa!

http://www.kalimera.nu/cgi-bin/dcfor...conf=DCConfID9

//PO
- 176 dagar, 15 timmar, 14 minuter, 27 sekunder...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-03-16, 12:59
Mayas avatar
Maya Maya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hässelby
Inlägg: 7
Standard Sv: Zakynthos Argassi

Hej

Jag & min sambo och min då 11 åriga dotter var i Laganas 2003 där var det mest drag kan jag lova, stranden var härlig och vattnet ännu bättre. Mycket clubar för den som gillar utelivet. Mycket engelsmän så jag fick inte direkt någon greklands känsla. Har hört att det ska vara lugnare i Argassi. Havsköldpaddorna hade vi turen att se, inte så att vi åkte iväg på någon sightseeing för det gjorde ju alla andra, vi hyrde trambåt det räckte för att få se dom. Nice

Mvh
Maya
Hässelby
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-03-16, 17:44
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Zakynthos Argassi

Citat:
Ursprungligen postat av Maya
Havsköldpaddorna hade vi turen att se, inte så att vi åkte iväg på någon sightseeing för det gjorde ju alla andra, vi hyrde trambåt det räckte för att få se dom. Nice
Har du lust att berätta var ni såg dem? Jag vill inte heller åka på någon sköldpaddssightseeing (det skulle inte kännas bra), men jag vill så hemskt gärna se havssköldpaddor! Men helst utan att störa dem liksom...

Ruby
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-03-18, 12:18
stenake stenake är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Åkersberga
Inlägg: 67
Standard Sv: Zakynthos Argassi

Vi var på Zackynthos och Kefalonia i sept för 10 år sedan. Vet inte hur mycket som ändrats och har ingen uppfattning om Argassi, men vi bodde i Laganas och där kunde man (med lite tur) få se havssköldpaddor längst bort på stranden åt det håll flygplatsen ligger. Det var ett delvis skyddat område där skjöldpaddorna lägger sina ägg, vilka kläcktes vid den tid vi var där. Om man var uppe TIDIGT på morgonen kunde man få se de små krypern kravla mot havet.
Stranden vid Laganas är fin med finkornig sand, men I övrigt minns jag Laganas som en fruktansvärt trist håla. Helt uppbyggd för turister med hotell och en lång ful bargata. Det var hyfsat lugnt i sept, men lär vara ett rejält hålligångställe för främst engelsk billighetscharter under högsäsong.
Sten-Åke
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-03-18, 12:56
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Zakynthos Argassi

Citat:
Ursprungligen postat av stenake
Vi var på Zackynthos och Kefalonia i sept för 10 år sedan. Vet inte hur mycket som ändrats och har ingen uppfattning om Argassi, men vi bodde i Laganas och där kunde man (med lite tur) få se havssköldpaddor längst bort på stranden åt det håll flygplatsen ligger. Det var ett delvis skyddat område där skjöldpaddorna lägger sina ägg, vilka kläcktes vid den tid vi var där. Om man var uppe TIDIGT på morgonen kunde man få se de små krypern kravla mot havet.
Åh, det låter lovande! Det är alltså inte så ovanligt att man får se dem då? Man kanske ska formulera det så här i stället: Är det någon som har varit på Zakynthos utan att få en skymt av några havssköldpaddor? När då i så fall? Jag kommer att vara där några dagar i månadsskiftet maj/juni (så jag får väl tyvärr inte se några ungar).

Är det förresten någon som har sett havssköldpaddor på Kefalonia eller Kreta? De ska väl finnas där också? (Jag inser att det här kanske inte är riktigt rätt plats att ställa en sån fråga, men vad gör man när forumet Djur och natur inte finns längre? )

Ruby

Senast redigerad av Ruby den 2005-03-18 klockan 12:59.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-03-31, 21:17
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Zakynthos Argassi

Hej! Jag har varit och besökt Zakynthos 5 ggr. och senast 2004 men har aldrig lyckats få syn på någon Caretta Caretta men när jag var på Kefalonia förra året så fick jag se min första och det var i Argostolis hamn. Kolla på Kalimera was herr 2004 Lars Caneryd så finns den bild.

Argassi och Laganas är stora turistorter och troligtvis trivsamt för de som vill ha mycket uteliv. Stranden är inget vidare i Argassi men förträflig i Laganas.

Ön är stor så vill man söka upp en egen strand finns det många att välja bland.

Kommer att även i år besöka Zakynthos men det blir bara några dagar för färden går till min favoritö Kefalonia.

Hälsningar PANAKAKIS
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-03-31, 21:37
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Zakynthos Argassi

Citat:
Ursprungligen postat av Panakakis
Hej! Jag har varit och besökt Zakynthos 5 ggr. och senast 2004 men har aldrig lyckats få syn på någon Caretta Caretta men när jag var på Kefalonia förra året så fick jag se min första och det var i Argostolis hamn. Kolla på Kalimera was herr 2004 Lars Caneryd så finns den bild.
Oj, häftigt! I Argostolis hamn, det var väl lite oväntat? Jag läste så sent som idag att de vanligtvis söker sig till Katelios på södra Kefallonia. När på året såg du den här?

Och när har du varit på Zakynthos? Jag läste att honorna lägger ägg i slutet av maj eller i början av juni, så jag antar att det är då man kan se dem, eller? Jag hoppas på det eftersom det är då jag ska dit!

Ruby
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-03-31, 21:54
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Zakynthos Argassi

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Jag läste att honorna lägger ägg i slutet av maj eller i början av juni, så jag antar att det är då man kan se dem, eller? Jag hoppas på det eftersom det är då jag ska dit! Ruby
Under ämnet "Om Grekland" kan du får mer info under "Havssköldpaddor i Grekland"

//Zanét
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-03-31, 23:11
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Zakynthos Argassi

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét
Under ämnet "Om Grekland" kan du får mer info under "Havssköldpaddor i Grekland"
Tack Zanét! Men jag vill gärna ha personliga tips från kalimeror som har sett havssköldpaddor på riktigt också...

Ruby
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-04-01, 00:50
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Zakynthos Argassi

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Tack Zanét! Men jag vill gärna ha personliga tips från kalimeror som har sett havssköldpaddor på riktigt också...

Ruby
Hej Ruby!
Jag har sett (och kommer snart att få se igen) havssköldpaddor på riktigt! Mitt enda tips: gå undan och låt dem vara i fred! I alla fall så länge dom är på land. Till havs kan man väl alltid simma tillsammans med dem!

Calle! (och äntligen hemkommen Git!)
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-04-01, 01:10
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Zakynthos Argassi

Citat:
Ursprungligen postat av Calle
Hej Ruby!
Jag har sett (och kommer snart att få se igen) havssköldpaddor på riktigt! Mitt enda tips: gå undan och låt dem vara i fred! I alla fall så länge dom är på land. Till havs kan man väl alltid simma tillsammans med dem!
Självklart skulle jag låta dem vara i fred om jag fick se några! Jag har definitivt inga planer på att spionera på honorna om nätterna när de lägger sina ägg, inte heller på att förstöra deras bon. Det jag hoppas på är att få se en simmande havssköldpadda när jag är ute och snorklar - det vore toppen!

Ruby
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-04-01, 02:23
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Zakynthos Argassi

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Det jag hoppas på är att få se en simmande havssköldpadda när jag är ute och snorklar - det vore toppen!

Ruby
Hej igen!
Sist jag snorklade så skrapade jag magen fastän ryggen var ovanför vattenytan! Så djupt "dyker" jag!
Men kom ner och hälsa på nästa säsong (naturligtvis välkommen även nu!) när vår båt förhoppningsvis är på plats, så kanske vi kan hoppa i plurret från båten och simma i kapp med paddorna!!

Calle!

Senast redigerad av Calle den 2005-04-01 klockan 02:26.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-04-01, 05:50
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Zakynthos Argassi

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Oj, häftigt! I Argostolis hamn, det var väl lite oväntat? Jag läste så sent som idag att de vanligtvis söker sig till Katelios på södra Kefallonia. När på året såg du den här?

Och när har du varit på Zakynthos? Jag läste att honorna lägger ägg i slutet av maj eller i början av juni, så jag antar att det är då man kan se dem, eller? Jag hoppas på det eftersom det är då jag ska dit!

Ruby
Hej Ruby! Jag det var oväntat för mig att se den i hamnen men jag talade med några Greker om detta och de hade sett denna Caretta Caretta under en längre tid troligen matad av grönsakshandlarna i hamnen. Tid punkten för upptäckten var 20040722 mitt på dagen.
På Zakynthos var jag 1993, 1995, 2000, 2002 och 2004. Ha inga större förhoppningar om att få se detta då det ser ofstast mitt i natten men prova i Gerakas som är beläget på fortsättningen av vägen genom Argassi förbi Porto-Zoro och Nikolaos beach. Där kan du kontakta de volontärer som sköter bevakningen på stranden i detta ändamål.
Det finns mycket annat att se och göra på Zakynthos.

Hälsningar PANAKAKIS
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-04-02, 13:21
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Zakynthos Argassi

Citat:
Ursprungligen postat av Calle
Men kom ner och hälsa på nästa säsong (naturligtvis välkommen även nu!) när vår båt förhoppningsvis är på plats, så kanske vi kan hoppa i plurret från båten och simma i kapp med paddorna!!
Tack för inbjudan, det låter mycket trevligt! Brukar ni se dem utanför Rethymno? Eller finns de någon annanstans på Kreta?

Ruby
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-04-02, 13:28
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Zakynthos Argassi

Citat:
Ursprungligen postat av Panakakis
Hej Ruby! Jag det var oväntat för mig att se den i hamnen men jag talade med några Greker om detta och de hade sett denna Caretta Caretta under en längre tid troligen matad av grönsakshandlarna i hamnen. Tid punkten för upptäckten var 20040722 mitt på dagen.
Jaha, så den blir matad, ja då är det kanske inte riktigt lika konstigt. Tack för det exakta datumet!

Citat:
Ursprungligen postat av Panakakis
På Zakynthos var jag 1993, 1995, 2000, 2002 och 2004. Ha inga större förhoppningar om att få se detta då det ser ofstast mitt i natten men prova i Gerakas som är beläget på fortsättningen av vägen genom Argassi förbi Porto-Zoro och Nikolaos beach. Där kan du kontakta de volontärer som sköter bevakningen på stranden i detta ändamål.
Det låter ju inte så hoppfullt. Men ett besök hos volontärerna är i alla fall redan inplanerat. Vi tänkte dessutom bo ute vid Vassilikos eller Porto Roma, så det är ju inte så långt till Gerakas.

Citat:
Ursprungligen postat av Panakakis
Det finns mycket annat att se och göra på Zakynthos.
Det tror jag säkert! Vi tänkte åka på en båttur runt hela ön precis i början för att få en överblick över ön. Vad rekommenderar du annars? Det blir tyvärr inte så många dagar där, så vi hinner nog inte med allt...

Ruby
som sedan länge är fascinerad av havssköldpaddor
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-04-05, 14:04
Gullit Gullit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 7
Standard Sv: Zakynthos Argassi

Hej Mattias

Jag och min kille var på Zakynthos förra sommaren och vi bodde i Argassi. Det var en veckas charter och helt okey.
Argassi har ingen bra strand alls, den är jättesmal men sanden är ganska fin.
I Argassi är det inte alls lika mycket party som i Laganas men ändå så att man kan roa sig på kvällen. Flera bra och mysiga ställen att äta på. Jag rekomenderar att ni hyr moped/vespa iallafall en dag, vi hyrde flera dagar och det var jättekul och man kan då lätt åka till andra stränder. det är nästan bara att följa vägen. Laganasbukten har fina stränder men där är det ganska mycket folk. Men om ni son sagt följer vägen finns Nicholas Beach och Vassilikos halvön med fina stränder. Det är inte svårt att åka moppe, bara man tar det lugnt och inte försöker köra som grekerna själva.

trevlig Resa

Nicholas Beach på Vassilikos halvö

Senast redigerad av Gullit den 2005-04-05 klockan 14:06.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-06-15, 11:05
Juschi Juschi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 3
Standard Sv: Zakynthos Argassi

Hej allihop!

Har en liten fråga, vet någon hur mkt det kostar att hyra en vespa/dag på zakynthos? Skulle verkligen vara jättetacksam för svar. ska till argassi den 26/7 o har hört att stranden där är jättedålig o vill därför hyra en vespa så man kan köra runt lite.
Tack på förhand/ Julia
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-06-15, 11:21
Gullit Gullit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 7
Standard Sv: Zakynthos Argassi

Citat:
Ursprungligen postat av Juschi
Hej allihop!

Har en liten fråga, vet någon hur mkt det kostar att hyra en vespa/dag på zakynthos? Skulle verkligen vara jättetacksam för svar. ska till argassi den 26/7 o har hört att stranden där är jättedålig o vill därför hyra en vespa så man kan köra runt lite.
Tack på förhand/ Julia
Som jag skrev ovanför så är stranden inte så stor. Smal men fin sand. Moppe kostar några hundra och är väl värt pengarna! Ha så kul!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT