Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-08-26, 12:35
trocadero trocadero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 13
Standard Vad blir det för mat?

Väntar på att min kärlek ska besöka mig här i Sverige

Några VÄLDIGT enkla bra tips på recept som får en matglad grek att bli imponerad utan att vara Martha Stewart?

Mat, bak, efterrätter ... vad som helst.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-08-26, 15:52
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Vad blir det för mat?

Oj.. det är nog inte så lätt att försöka imponera på en grek vad det gäller matlagning. Det bästa är nog att du lagar till nånting som du vet att du kan helt enkelt. Kommer han till dig av kärlek spelar nog inte maten så stor roll..
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-08-26, 16:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vad blir det för mat?

Ta något riktigt svenskt är mitt förslag.

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-08-26, 16:33
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Vad blir det för mat?

ikke så svensk som surstrømning ...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-08-26, 17:06
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Vad blir det för mat?

Inte sill och potatis med gräddfil och gräslök heller..

Citat:
Ursprungligen postat av Mette Visa inlägg
ikke så svensk som surstrømning ...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-08-26, 17:13
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vad blir det för mat?

Hemlagade Köttbullar och kyckling brukar jag bjuda greker på. Ungsbakad lax med grönsaker ex zuuchini, lök, morötter och tomater är nog också gångbart. Fjällröding, Västerbottensost och svensk getost är nog läckerheter som han kan gilla.

Vill du laga grekiskt föreslår jag stifado tillagad av kalvkött, ekologiska krossade tomater, rött vin, massor av lök, kanel och andra goda kryddor. Skiva gul lök och ta hela scharlottenlökar, tärna eller skiva en morot och en bit rotselleri. Bryn köttet och grönsakerna och slå över krossade tomater och vin. Jag brukar oftast förstärka tomaterna med färska och krydda den såsen innan jag blandar med köttet. Svartpeppar, vitpeppar paprikapulver, kanel, kanelstång, basilika och salt gärna lite herbamare örsalt och lagerblad blir gott. Jag blandar också en msk senap i grytan samt stänker soya över köttet. Grytor är goda även dagen efter och är svåra att misslyckas med.
Vill du kan en vitlöksklyfta också få slinka med.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-08-26, 17:57
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Vad blir det för mat?

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Inte sill och potatis med gräddfil och gräslök heller..
Varför inte? Det skulle jag bjuda på Knäckebröd och lagrad ost till. Skulle också bjuda på köttbullar m lingonsylt. Varmrökt lax m hjortronsås är svenskt, enkelt och gott. Eller varför inte kräftor med tillbehör? Varma mackor med kantarellstuvning...? Kanelbullar med kall mjölk

Lycka till i köket!

Malin
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-08-29, 09:55
trocadero trocadero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 13
Standard Sv: Vad blir det för mat?

Tack alla söta! Mera .. mycket mera tips snälla .. Eva L, ditt recept och din utförliga förklaring var mycket uppskattad.Tack! Allas, men jag är så pass tråkig och utan fantasi så behöver hela recept. Ha en fin dag alla. Nilam, kanelbullar med kall mjölk oxå en bra idé!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-08-29, 11:21
Lovis Lovis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 143
Standard Sv: Vad blir det för mat?

Du säger ju inget om du vill att maten ska vara svensk eller grekisk. Men själv hade jag satsat på nordiska smaker.
Vill du göra det enkelt men underbart, laga en härlig renskavsgryta med kantareller. Servera med puré av mandelpotatis eller bara pressad mandelpotatis.
Jag skulle gjort så här: Bryn renskavet på hög värme, salta och peppra. Hacka och bryn lök och lite vitlök tillsammans med kantarellerna. Blanda samman, häll på grädde efter smak, krydda med lite timjan om du gillar det, en klick messmör i är gott eller en skvätt vitt vin eller portvin. Servera med potatisen och färska eller rårörda lingon.
En knäckig äppelpaj med vaniljsås är ju riktigt gott efter....
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-08-29, 12:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vad blir det för mat?

Citat:
Ursprungligen postat av trocadero Visa inlägg
Tack alla söta! Mera .. mycket mera tips snälla .. Eva L, ditt recept och din utförliga förklaring var mycket uppskattad.Tack! Allas, men jag är så pass tråkig och utan fantasi så behöver hela recept.
Jag lagar ganska mycket på fri hand men om du har drygt ett halvt kg kött blir det nog bra med en stor gul lök och 8-10 små. En förpackning krossade ekologiska tomater och 2 dl rött vin. Du kan späda med mer vin om du vill men inte på slutet. Stänk av soya högst 1 msk. Börja med 1 tsk salt, förstärkt med lite köttfond eller en halv kalvfondtärning, paprika får du ta på fri hand och även de andra kryddorna. Var försiktig med svartpeppar det kan ta över smaken. Ta 1 morot ganska stor, en liten bit rotselleri, 1 kanelstång och 1 lagerblad.

Smaka av efter ett tag och tillsätt salt och mer kryddor om det behövs. Du kan ta basilka på slutet av koktiden som kanske är en timme beroende på köttets kvalité och grytbitarnas storlek. Kan behövas mer greker vill ha mört kött. I Vår Kokbok finns många bra recept som är tydliga och där finns koktiderna alltid angivna. Strö över grovhackad färsk persilja vid serveringen.
Gott till är ris, potatis eller kanske hasselbackpotatis.

Lycka till oavsett vad du lagar. Jag ska leta fram ett gott och lättlagat äppelkakerecept med nötter till i kväll som alltid brukar göra succé.

Min lammfärspaj som finns på Kalimera under recept brukar också vara populär. Den kan du laga med vanlig nötfärs det blir också bra.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-08-30, 09:50
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Vad blir det för mat?

Lax på saltbädd i ugn. Finns inget enklare. Häll ett lager grovsalt i botten av en ungsfast form. Ovanpå lägger du en laxbit med skinnsidan nedåt. En liten näve krossad rosépeppar på toppen (inget salt). Ugnsbaka i 200-225 grader i 20 minuter.
Servera med kokt potatis och en smarrig sås på Crème fraîche eller gräddfil med smarriga färska örtkryddor, röd fiskrom lite senap och majonnäs.

En riktigt god äppelpaj till efterrätt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT