Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-12-05, 14:50
ewa.cs avatar
ewa.c ewa.c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Aigina
Inlägg: 56
Standard Flytta till Grekland!

Hej!

Som relativt ny här på Kalimera vill jag först säga att det är en väldigt trevlig och informativ sida. Alla verkar väldigt trevliga, hjälpsamma och engagerade. Jag undrar om det bland alla dessa människor finns någon/några som har lite erfarenheter vad gäller att flytta från Sverige till Grekland?

Jag ska den 1:a februari 2007 flytta ner till min pojkvän som bor på ön Aigina. Till en början har vi sagt ett år, för att prova på, man vet ju inte riktigt hur man kommer att trivas.

Vad ska man tänka på? Vad är jobbigt? Hur lång tid ska man räkna att det tar innan man lär sig grekiska hjälpligt (om man anstränger sig, gillar språk och har för avsikt att verkligen plugga)? Hur är det med arbete om man är sjuksköterska?

Många frågor, hoppas på svar!

Hälsn
/Ewa
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-12-05, 16:24
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Flytta till Grekland!

Jeg flyttet til Hellas (fra Norge) for ca ett år siden. Jeg bor her alene, det er nok mye enklere når du har en kjæreste som kan hjelpe til med overgangen.

Det viktigste, tror jeg, som jeg har lært, er å tilpasse seg kulturen her. Med det mener jeg at mens vi i Skandinavia er vant til orden, punklighet, "en avtale er en avtale" osv, er det ikke alltid slik i Hellas. Isteden for å irritere seg over ulikhetene, må man bare "go with the flow", akseptere at ting gjøres annerledes, og kose seg med at man faktisk lærer noe på veien. For du lærer å ta ting mer avslappet, og det er jo ganske herlig!

Og videre, om du lar deg irritere over noe, ikke si hele tiden "det er så mye bedre i Sverige". Kanskje er det det, kanskje ikke, men du er en ny i Hellas, og kan godt være litt ydmyk ang. det at "vi" ikke alltid har rett. Med det mener jeg ikke at du skal finne deg i alt mulig, men for din egen del har du det bedre om du prøver å tilpasse deg - selvfølgelig ikke uten å beholde din egen personlighet. En saftig diskusjon er forøvrig populært i Hellas, så delta gjerne (høylydt ) i dem.

Gresk har jeg ikke lært skikkelig ennå, men jeg tar ikke kurs e.l. Et råd er å snakke så mye gresk du kan, selv om du vet at det ikke er helt korrekt. Jeg kan si ting som Jeg er i Athen i går, og folk skjønner jo hva jeg mener. Grekere vet at gresk er et vanskelig språk, og selv om noen kanskje smiler litt av deg, berømmer de deg for å forsøke å lære det.

Til slutt: Hellas et moderne europeisk land, akkurat som Sverige/Norge, så ulikhetene er betydelig færre enn likhetene.

Og vær høflig mot svigermor
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT