Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1141  
Gammal 2021-11-18, 13:51
Thopers avatar
Thoper Thoper är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Vetlanda
Inlägg: 746
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Vi fick vår 3:e covidspruta igår. Samtidigt tog vi sprutan mot säsongsinfluensa. En i varje arm.

Känns tryggt!

/Thoper
Svara med citat
  #1142  
Gammal 2021-11-18, 15:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Thoper Visa inlägg
Vi fick vår 3:e covidspruta igår. Samtidigt tog vi sprutan mot säsongsinfluensa. En i varje arm.

Känns tryggt!

/Thoper
Grattis!
Svara med citat
  #1143  
Gammal 2021-11-18, 16:28
marilene marilene är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2012
Ort: Lund
Inlägg: 350
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Även jag och min man blev vaccinerade idag, tredje sprutan samt sprutan för säsongsinfluensa.

Marilene
Svara med citat
  #1144  
Gammal 2021-11-19, 10:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Från och med måndag blir det tuffare för alla vuxna som är ovaccinerade. Då får man inte besöka restauranger, biografer, teatrar eller gym om man inte är vaccinerad. Tidigare har ett negativ Covid-test funkat lika bra som ett bevis på att man är vaccinerad, men från och med måndag är det slut med det.

Igår passerade Grekland 17 000 dödsfall i Covid-19.
Svara med citat
  #1145  
Gammal 2021-11-19, 11:34
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 521
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Min sonhustru var i Thessaloniki och byn Kilkis i norra Grekland, som hon kommer ifrån, förra veckan. Det var munskydd överallt. Covidpass och leg för att komma in i affärer och restauranger. Med få undantag var alla i byn vaccinerade. Hoppas svenska myndighetetna verkligen inför Covid pass här också.
Kerstin
Svara med citat
  #1146  
Gammal 2021-11-20, 01:14
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
Min sonhustru var i Thessaloniki och byn Kilkis i norra Grekland, som hon kommer ifrån, förra veckan. Det var munskydd överallt. Covidpass och leg för att komma in i affärer och restauranger. Med få undantag var alla i byn vaccinerade. Hoppas svenska myndighetetna verkligen inför Covid pass här också.
Kerstin
Ja!! Jag håller med dig! Hårdare tag här hemma också! Jag har blivit tvingad att förstå att det är fler än jag trott runt omkring mig som är ovaccinerade. Jag är 100% för Covidpass/intyg för genomgången infektion.
Sedan är munskyddets betydelse en annan sak, det gäller att sköta dem rätt för att vara en hjälp och inte bli ens "stjälp"....

Inför Covidpass koll på allmänna inomhusplatser, håll avstånd och håll händerna rena och skallen lugn, så är vi en lång bit till ur pandemin tror jag.

Amen.

/Faestis
Svara med citat
  #1147  
Gammal 2021-11-20, 15:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Igår rapporterades Grekland 7 805 nya fall av Covid-19. Det är många, men inget ovanligt sedan en tid tillbaka. Men antal fall är egentligen irrelevant eftersom det beror på hur många som testas. Dock är det svårt att kringgå antal dödsfall. Igår rapporteras 91 döda i Covid-19 i Grekland, totalt har 17 168 avlidigt i Covid-19. 575 patienter intuberas på IVA.

Sjukvården går på knäna och det kommer bara att bli värre. Jag vet att det finns människor som inte bör vaccinera sig av medicinska skäl, men det är extremt få. Vissa verkar tänka "jag dör hellre än att jag vaccinerar mig". Inte bara det: många som behöver annan sjukvård kanske får vänta tills det är för sent, bara för att ovaccinerade tar upp deras vårdplatser.

Jävla egoister!

Det är extremt sällan jag använder så här hårda ord, men jag känner en måttlös frustration över vad som händer i mitt älskade Grekland.
Svara med citat
  #1148  
Gammal 2021-11-20, 16:54
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 191
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

HEAR HEAR, Janne, så rätt uttryckt!!!
Att inte vaccinera sig under en sådan här pandemi när vaccin finns tillgängligt är just bara egoistiskt och SUPERIDIOTISKT!! Med undantag för de få som inte kan av medicinska skäl, självklart.
Kan bara undra: vad tänker dessa vaccinförnekande personer med, lilltånageln???? Att påstå, som många gör, att vaccinen inte är tillräckligt testade är ren b..lsh.t. Många millioner människor är nu vaccinerade och är "still alive and kicking".
Catlady, som blir heligt ilsken av denna idioti
Svara med citat
  #1149  
Gammal 2021-11-20, 23:18
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Ja det finns många åsikter och tyvärr finns det som vanligt "folk till allt"!!
De finns ju de grupper som t.o.m. helt förnekar att det ens existerar en pandemi i världen!? De vaccinerar sig naturligtvis inte!
Personer som har den övertygelsen är riktigt skrämmande att möta och jag blir riktigt mörkrädd när jag hör hur de resonerar!

Jag längtar så mycket efter det gamla vanliga jordklotet - utan rädslan för Corona och Covid-19 och hålla avstånd, vaccin, handsprit, munskydd mm mm....

//Faestis
Svara med citat
  #1150  
Gammal 2021-11-21, 11:53
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
HEAR HEAR, Janne, så rätt uttryckt!!!
Att inte vaccinera sig under en sådan här pandemi när vaccin finns tillgängligt är just bara egoistiskt och SUPERIDIOTISKT!! Med undantag för de få som inte kan av medicinska skäl, självklart.
Kan bara undra: vad tänker dessa vaccinförnekande personer med, lilltånageln???? Att påstå, som många gör, att vaccinen inte är tillräckligt testade är ren b..lsh.t. Många millioner människor är nu vaccinerade och är "still alive and kicking".
Catlady, som blir heligt ilsken av denna idioti
Kan bara hålla med. Fullständigt urblåsta människor!

/Netwolf
Svara med citat
  #1151  
Gammal 2021-11-22, 18:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Idag rapporteras 7 287 nya fall av Covid-19, 105 nya dödsfall och 608 patienter intuberas på IVA. Antal fullvaccinerade (hela befolkningen) ligger på 62,3 %
Svara med citat
  #1152  
Gammal 2021-11-24, 09:15
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Thoper Visa inlägg
Vi fick vår 3:e covidspruta igår. Samtidigt tog vi sprutan mot säsongsinfluensa. En i varje arm.
Samma här. Nu är även vi fullsprutade och redo att möta vintern.

Karin
Svara med citat
  #1153  
Gammal 2021-11-30, 10:21
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 893
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Omikron har tidigare bara betytt retsina för mig, som ni kanske kan se på bilden. Retsinan heter alltså Omikron, det är kanske lite svårt att se på bilden, en helt ok retsina förresten.



Vad som nu sen kommer att gälla tycks ingen veta just nu. De nuvarande vaccinationerna är kanske inte tillräckligt effektiva mot denna variant? Suck. Det är ju inte helt oväntat förstås, men det gör ju inte livet enklare.

Inga uppiggande nyheter angående corona just nu, men vi får bara stå ut. Kanske det inte blir så illa trots allt?

/ Anne
Svara med citat
  #1154  
Gammal 2021-11-30, 13:08
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Grekland kommer att kräva att personer som är 60 år och äldre måste vaccinera sig mot covid-19, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Detta i ett försök att hindra smittspridningen av covid-19, och få fler att vaccinera sig.

Den som är över 60 år och inte vaccinerar sig får betala en summa på 100 euro, drygt 1 000 svenska kronor, i böter varje månad, från och med den 16 januari.

– Det är priset man får betala för hälsa, säger premiärministern Kyriakos Mitsotakis.
Svara med citat
  #1155  
Gammal 2021-11-30, 22:41
kjulin kjulin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Södra Finland
Inlägg: 95
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

För att kanske lite pigga upp stämningen: När vi senast var i Aten prövade vi både rött och vitt Omikron. Bägge helt prisvärda
Svara med citat
  #1156  
Gammal 2021-12-01, 04:40
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 893
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av kjulin Visa inlägg
För att kanske lite pigga upp stämningen: När vi senast var i Aten prövade vi både rött och vitt Omikron. Bägge helt prisvärda
Visste inte att det fanns rött också. Ja, vad annat skall vi pigga oss upp med? Hittills har vi kunnat dricka Corona öl och brandy. Nu får vi ta Omikron också, det är ju i alla fall ett grekiskt vin.

Men för resebranschen var ju detta igen inget bra.

/ Anne
Svara med citat
  #1157  
Gammal 2021-12-01, 07:54
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Det röda kan läsas om här. Retsinan finns att tillgå på Alko, men tyvärr inte på Bolis.

Såg även att systembolaget har bra info om vinlandet Grekland.

/Netwolf
Svara med citat
  #1158  
Gammal 2021-12-01, 10:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Först kände jag mig kluven till åtgärden om att ”tvångsvaccinera” alla över 60 år, men ju mer jag tänker efter desto mer anser jag att det är en bra åtgärd, för hur ska vi annars få slut på det här eländet. Jag tror att fler och fler länder kommer att följa Grekland och Österrike i spåren. Igår sa Tysklands förbundskansler att de ska ha en omröstning innan årets slut. Omröstningen gäller om de ska göra som Österrike och införa obligatorisk vaccination.

Sjukvården i Grekland är på väg att kollapsa och det drabbar alla som exempelvis väntar på viktiga canceroperationer och organdonationer. Vad ska man säga åt dem? Tyvärr måste vi skjuta upp operationerna för vi måste först ta hand alla ovaccinerade vårdas på IVA. Jaha.

Det kommer också att påverka den grekiska ekonomin, för om vi inte får slut på den här skiten kommer turismen skjutas i sank. Grekland utför bra många fler tester än vad som görs i Sverige. Här i Sverige kostar testerna en till två miljarder kronor i månaden, och vad ska de då inte kosta i Grekland, som testar så många fler. Tänk vad man skulle kunna göra med alla dessa pengar!

Oddsen är väldigt låga för att det kommer blir stora demonstrationer i Grekland på grund av dagens beslut, demonstrationer som kommer att sprida smittan ännu mer, för att det kommer att vara ovaccinerade som kommer demonstrerar.

På tal om det så rapporterades igår 7 486 nya fall av Covid-19 och 88 nya dödsfall i Grekland. 664 patienter vårdas på IVA, de allra flesta är ovaccinerade.
Svara med citat
  #1159  
Gammal 2021-12-01, 11:20
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Först kände jag mig kluven till åtgärden om att ”tvångsvaccinera” alla över 60 år, men ju mer jag tänker efter desto mer anser jag att det är en bra åtgärd, för hur ska vi annars få slut på det här eländet. Jag tror att fler och fler länder kommer att följa Grekland och Österrike i spåren.
Instämmer helt!!!! Det är mycket hög tid att sluta med daltandet med vaccinationsvägrarna. Dvs de som inte har medicinska hinder. Tror också att flera länder kommer att välja den vägen. Dock säkert inte Sverige tyvärr. Oj nej! Huga! Tänk så odemokratiskt och kränkande mot integriteten som det skulle vara! Här gäller ju valfrihet till varje pris, även om det går ut över andras liv och hälsa.

Ursäkta om tonen blev lite tråkig. Men ibland måste det få pysa ut lite för att inte trycket ska bli för stort.

Masse
som är tacksam över att ha fått 3-an för några veckor sedan
Svara med citat
  #1160  
Gammal 2021-12-01, 11:53
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 191
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Kan bara instämma i och understryka era åsikter!!!
Catlady, som bara inte kan fatta hur korttänkta och rent ut sagt idiotiska en del kan vara Konsekvensanalys ligger klart och tydligt inte för somliga
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT