Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-11-22, 15:42
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard 100-årskalas på Rhodos

Då var det bokat! I september åker vi till Rhodos och firar två 50-åringar. Vi blir 11 personer inkl. en liten nyfödd (är inte född än). Att valet tillslut hamnade på Rhodos var att önskemålen kring var vi skulle var så olika... de äldre...( de som tillsammans blir 100...) ville till Tilos eller ev. Skopelos. Några ville till Kreta och några hade inga önskemål direkt... jag bestämde till slut att det måste bli Rhodos... Jag själv har väl varit där ca 20-30 ggr men då så många olika viljor skulle samsas och alla vill få ut så olika av resan fanns det bara det alternativet kvar.. Kort transfer.. inga flygbyten.. ingen båtresa...nära till hyggligt sjukhus...bra shopping.. fina sandstränder... bra utflyktsmål... osv. osv. Det som skulle vara roligt är att hitta ett "nytt ställe".. en "ny by" eller en "ny vy" på Rhodos...Var skall jag åka, vad skall jag titta på? Förslag emottages tacksamt!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-12-11, 09:01
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: 100-årskalas på Rhodos

Hej Ewaki

Jag vet ju inte var du varit på Rhodos vid alla dina besök. Men den södra delen av Rhodos brukar man normalt inte besöka. Endast passera på en rundtur runt ön.
De milsvidda stränderna vid Gennadi som har mycket få turister, förmodligen nästan tomma i september. Prassonissi är ett speciellt ställe med stränder åt både öst och väst. Där brukar det finnas gott om surfare däremot. Sydvästra delen är förmodligen helt tom på turister i september.
Kolla gärna mitt resebrev från 2009, där kanske finns något nytt för dig.
http://www.kalimera.se/resebrev/2009/grekland_3.html


//PA
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-12-15, 20:07
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard Sv: 100-årskalas på Rhodos

Tack för ett fantastiskt bra resebrev!!! Nu blev det väldigt svårt att inte få en sån där nästan smärtsam längtan till Grekland... Tack för tipsen oxå! 1980 var jag till Prasonissi första gången. Vi åkte moppe till Katavia och sen gick vi, knuffade, drog och rullade vi mopparna på den åsnestig som ledde till Prasonissi..Men vilken upplevelse!! Vi tillbringade en hel dag på standen. Där fanns inte en enda människa ( förutom jag och mitt sällskap såklart). Inga vindsurfare.. ingen byggnad, inte ens ett enkelt litet solskydd. I vattnet på den östra sidan fanns det enorma mängder fisk som var helt orädda och kom nyfikna fram när vi badade. I en klippskreva hittade jag en bok... en gammal reseskildring på engelska med bilder och beskrivningar av flora och fauna..Handskrivet och handritade bilder. Jag lade sedan tillbaka den där jag hittade den. Något jag idag ångrar. Stränderna vid Gennadi har jag däremot inte besökt mer än passerat..så det måste bli ett stopp där!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-12-16, 15:34
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: 100-årskalas på Rhodos

Hej igen Ewaki

En får tacke för berömmet!

Förmodligen har du vandrat bortom "allfarvägarna" i gamla stan, men om inte, när man kommer bort från turiststråken, blir det mycket tyst och lugnt. En fördel är att man kan inte gå vilse. Det är bara att ta sig till stadsmuren och följa den åt ett håll.

//PA
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-12-18, 11:47
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard Sv: 100-årskalas på Rhodos

Jovisst har jag det.. det är ju en helt annan värld..! På dagarna varmt stilla och väldigt annorlunda. Man möter nästan alltid någon som hälsar och vill byta några ord. En kvinna som varit till bagaren och lånat "eftervärmen" för att laga till lunchen och nu på väg hem men sin plåt fylld av doftande fyllda tomater bjöd hem mig för att smaka. På kvällarna så otroligt spännande och vackert, som en annan tid.. mörka gränder, en hund som smyger efter husväggarna och lyktor som visar vägen. Tack PA för att du påminner mig om varför jag alltid längtar tillbaka till Rhodos!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT