Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-10-21, 19:19
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Köpa bostad i grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Goliat
Åhhhh! Makrigialos! Mitt favoritställe på Kreta. Jag drömmer om att skaffa ett hus där nere. Tyvärr är priserna nere vid havet ganska höga, så jag får nog göra som era vänner och skaffa mig ett hus i Pefki (också i bergen, öster om Agios Stefanos). Jag vill gärna höra mer om detta!

Göran
Är det så trevligt där? Hörde från bekanta som var till Sunwing anläggningen i somras att det var "öken", man fick åka 1,5 timme för att uppleva något liv överhuvudtaget...

Tänk, så olika vi tycker...

Gita
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-10-21, 19:39
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Köpa bostad i grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Är det så trevligt där? Hörde från bekanta som var till Sunwing anläggningen i somras att det var "öken", man fick åka 1,5 timme för att uppleva något liv överhuvudtaget...

Tänk, så olika vi tycker...

Gita
Hej Gita!
Well.. Vi har ju ännu inte varit där, men våra svenska vänner stormtrivs!
I nästa vecka vet vi mer efter att ha besökt dem!

Calle o Git (den sistnämnde dock fortfarande ute på vift)!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-10-21, 19:56
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Köpa bostad i grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Calle
Hej Gita!
Well.. Vi har ju ännu inte varit där, men våra svenska vänner stormtrivs!
I nästa vecka vet vi mer efter att ha besökt dem!

Calle o Git (den sistnämnde dock fortfarande ute på vift)!
Lova att berätta hur det var!

/Gita
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-10-21, 20:09
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Köpa bostad i grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Lova att berätta hur det var!

/Gita
I will!!

Calle (ensam hemma och därför snart på väg till klubben Oxygen för att avnjuta grek-musik!)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-10-21, 22:15
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Köpa bostad i grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Är det så trevligt där? Hörde från bekanta som var till Sunwing anläggningen i somras att det var "öken", man fick åka 1,5 timme för att uppleva något liv överhuvudtaget...

Tänk, så olika vi tycker...

Gita

Det beror lite på vad man vill ha ut... Det som jag uppskattar med Makrigialos är:
Klimatet, människorna, den stressfria atmosfären, den vackra miljön.

För att utveckla det lite mer så är klimatet subtropiskt, dvs afrika-klimat. Människorna är vänliga och inte enbart för att man är en turist med pengar. Det är ett lungt tempo och inte så exploaterat, man kan verkligen vara sig själv och bara ta det lungt. I och med att det inte är så exploaterat kan man göra utfärder (med bil eller till fots (vilket jag gör ofta när jag är där)) och bara njuta av den vackra naturen i all ensamhet.

Det är lika bra att jag slutar här för annars kan jag hålla på hur länge som helst. Jag trivs som sagt bra i Makrigialos, men det är ju inget partyställe direkt.

Göran
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-10-21, 22:55
Kyys avatar
Kyy Kyy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 63
Standard Sv: Köpa bostad i grekland

Byn Makrigialos med omnejd var min första och positiva bestående intryck av Grekland. Fick skrämselhicka av vyn från planet när vi landade på Kreta i nådens år 1991. Något mer anskrämligt ,torrt och armeningsjärnsbelamrat
landomän hade jag aldrig skådat. Hade jag varit ensam hade jag återvänt hem på stört. Efter en vämjelig bussresa ankom vi Magrigialos Vingresort.
Min första äveså senaste resortvistelse i Grekland. Inte alls tokigt, bra barnklubb, uppskattat av elavårigt ättelägg.
Minns god mat på ställen Vingpersonalen bevistade på fritiden, trevliga utflykter och härlig natur. Leprakolonin på Spinalonga var dotterns favorit.
Återvänder gärna dit.
Soliga hälsningar i mörkret
RaR
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-10-21, 23:01
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Köpa bostad i grekland

Första bussresan var också ett elände, mest pga att jag inte visste vart bussen skulle åka och att det skulle ta sån lång tid. Nu är jag glad att det tar lite tid att åka dit, för då blir det lite mindre besökt = mindre exploatering = mer greklands-känsla.

Göran
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-10-22, 08:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Makrigialos/delad tråd

Visst bor du du då på något mindre ställe än Sunwinganläggningen. Den är säkert fin men det brukar vara lite svårt med greklandskänsla på såna ställen.
Jag gillar själv små boenden mycket bättre. Vid ett av mina senaste Kretabesök, jag har varit där många gånger men nu är det några år sedan sist eftersom det finns så många andra fina öar att besöka, har jag för mig att det återigen brann en del där nere med stor ödeläggelse.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-10-22, 17:23
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Makrigialos/delad tråd

Jag måste nog erkänna att de gånger jag har varit där, så har jag faktiskt bott på sunving. Det är ett bra hotel med trevlig personal. Någon genuin greklandskänsla kanske man inte hittar just där, men den får man om man ger sig ut på egen hand och utforskar byarna runt omkring.

Jag har inte varit där nere på två år nu, så nu är det snart dags att åka dit igen. Nu när har jag lite erfarenhet så kanske jag hyr en studio nästa gång jag åker dit. Men det blir nog ett besök på sunwing för att träffa de jag lärt kånna där.

Göran
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-10-23, 09:47
anderss anderss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 53
Standard Sv: Makrigialos/delad tråd

Vår första resa till Kreta var -85 och de två första veckorna i maj på Sunwing i Makrigialos. Har tyvärr inte åkt tillbaka men har många roliga minnen, men även läget med avskildheten och lugnet. Det fanns då två affärer, hoppas jag minns rätt, Titos, och den nyöppnade, Bagordakis Supermarket. Grisen som stod bunden i ett träd längs med vägen till byn. Eller när vi åkte bussen in till Ierapetra en kväll utbjudna av Manolis i baren på Sunwing och (glömt namnet) killen som drev butiken på hotellet. När vi sedan skulle fixa en taxi hem så fanns inga tillgängliga och Manolis fick svaret från en av fruarna "det är nog så lite körningar så de spelar nog kort någonstans och dricker". Det blev stenbänk och sedan dök taxin från grannbyn till Makrigialos upp vid halvfyratiden efter en körning till Heraklion.
Tror att Manolis nu har en Taverna i byn.
/anders
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT