Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-08, 08:14
Engton Engton är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Gnesta
Inlägg: 15
Standard Fler som ska åka 18 maj??

Såg här att det var några som skulle åka ner den 18 maj. Himla roligt tycker jag. Undrar om det är fler som åker ner samma datum?? Jag åker med min man och vår tonåriga dotter och en kompis till henne till Skala Potamia. Vi ska bo på Nama lägenhetshotell, är det någon som har erfarenhet av det boendet?

//En som längtar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-04-08, 10:07
ZoM ZoM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 116
Standard Sv: Fler som ska åka 18 maj??

Hej!
Vad härligt att resa i väg snart! Vi åker den 23 maj men då till Korfu, Lefkas, Kefalonia och Zakynthos. Känns riktigt skumt med snö utanför fönstret för e vecka sedan och om 6 veckor ligger man på stranden...

Jag var på Thassos och bodde på Hotell Nama i 16-23 Maj förra året! Den lilla byn Potamia var jättemysig, speciellt på kvällarna och den lilla bystranden var underbart vacker. Måste ju tipsa er om en KANON resturang - CORRAL. Där vare det suberb service, billig och framförallt GOD mat.

Angående boendet är jag tyvärr negativ. Rummet i sig är helt OK, vädigt fin utsikt från balkongen om ni lyckas få den mot havet. Ägaren är en kvinna som inte jobbar där utan hennes gamla mamma som pratar Tyska, så kan man det så är det ju bra. Städningen och utbytning av handdukar fungerade inte, vissa dagar kom de inte alls och när de väl kom var det på sina tider, alltså när som helst på dagen, hon knackar inte och går bara rätt in, och om man då tex stod nyduschad eller satt och åt baxade hon sig in och städade ändå. Vissa föremål som simglasögon, tidningar, lotion och snäckor som barnen hade plockat slängde hon. Var förberedda på att få en toalett rulle, sen får ni köpa själva samt diskmedel.

Men jag hoppas att hon bara hade en dålig vecka och att Ni får en mycket trevlig resa. Tassos är en mycket fin Ö med många trevliga människor!

Mvh ZoM
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-04-08, 10:41
Engton Engton är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Gnesta
Inlägg: 15
Standard Sv: Fler som ska åka 18 maj??

Aha, tack för tipset och info om dina upplevelser av hotellet. Tyvärr är jag inte så bra på tyska men hoppas att det ska lösa sig ändå. Svårt att veta på förhand men man får väl hoppas på som du säger att hon hade en dålig vecka.

Ska definitivt pröva ditt restaurangtips, låter som om det passar oss bra.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-04-08, 11:56
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Fler som ska åka 18 maj??

Hej!
Tyvärr kan jag inte resa till Thassos i maj (hoppas att på hösten!) men det är ju en härlig årstid. Jag var på Thassos senaste år i april och det var mycket fridfullt där. Då skolorna är ju i full gång i maj, finns det där också unga folk i Skala Potamias. Hoppas att era tonåringar hittar nya kompisar !
Nama ser ju ett fint ställe ut. Jag har säkert sett huset, men känner inte bättre. Deras netsidor säger ju att huset har ett ungt värdefolk, så kan ni säkert berätta dem om ni har några önskan. På dessa små familjehotell byter dom verkligen inte ut handdukar vartannan dag, och gamla gummor kan vara lite egendomliga! Men kanske kunde man sätta upp en lapp på dörren, att "ingen städning nu", Παρακαλώ, μην καθαρίζετε τώρα (hjälp ni som känner grekiska bättre, hur kan man säga ) det hövligt?
Det lönar sig att vandra till fots upp till byn Potamia och besöka åtminstone Vagis-museet. Skulptör Polýgnotos Vagis är född i Potamia år 1892 men levde sedan år 1911 i New York, där han dog 1981. Museet är en liten pärla!
Hoppas att ni ska ha en fin semester på Thassos!
eija
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-04-08, 12:53
Engton Engton är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Gnesta
Inlägg: 15
Standard Sv: Fler som ska åka 18 maj??

Bra, tack för tips. Ska samla på mig de tips jag får och skriva ut och ta med mig när vi åker dit. Vet du eller nån annan om det finns internetcafe där så man kan skriva några rader till de där hemma när man är där?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-04-08, 16:07
nina_77s avatar
nina_77 nina_77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Alfta
Inlägg: 134
Standard Sv: Fler som ska åka 18 maj??

Hej!
Vi åker den 18 maj. Min sambo o jag och våra två små barn. Vi ska bo på Ilio Mare utanför Prinou. *längtar*
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-04-08, 19:06
ZoM ZoM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 116
Standard Sv: Fler som ska åka 18 maj??

Citat:
Ursprungligen postat av eija Visa inlägg
Hej!
Tyvärr kan jag inte resa till Thassos i maj (hoppas att på hösten!) men det är ju en härlig årstid. Jag var på Thassos senaste år i april och det var mycket fridfullt där. Då skolorna är ju i full gång i maj, finns det där också unga folk i Skala Potamias. Hoppas att era tonåringar hittar nya kompisar !
Nama ser ju ett fint ställe ut. Jag har säkert sett huset, men känner inte bättre. Deras netsidor säger ju att huset har ett ungt värdefolk, så kan ni säkert berätta dem om ni har några önskan. På dessa små familjehotell byter dom verkligen inte ut handdukar vartannan dag, och gamla gummor kan vara lite egendomliga! Men kanske kunde man sätta upp en lapp på dörren, att "ingen städning nu", Παρακαλώ, μην καθαρίζετε τώρα (hjälp ni som känner grekiska bättre, hur kan man säga ) det hövligt?
Det lönar sig att vandra till fots upp till byn Potamia och besöka åtminstone Vagis-museet. Skulptör Polýgnotos Vagis är född i Potamia år 1892 men levde sedan år 1911 i New York, där han dog 1981. Museet är en liten pärla!
Hoppas att ni ska ha en fin semester på Thassos!
eija
Hej Eija!
Tyvärr fanns ingen sådan smart lapp att hänga utanför, jag letade men icke sa nicke, tyska kunde jag inte heller

Mvh ZoM
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-04-09, 08:12
Engton Engton är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Gnesta
Inlägg: 15
Standard Sv: Fler som ska åka 18 maj??

Nina77, åker ni med flyg från arlanda 07.00?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-04-09, 09:31
nina_77s avatar
nina_77 nina_77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Alfta
Inlägg: 134
Standard Sv: Fler som ska åka 18 maj??

Mitt inlägg hamnade hos lite fel...skickar på rätt inlägg nu

Ja det gör vi. Vi bor i Alfta i hälsingland, så vi har ca 28 mil att resa till Arlanda. Vilken tid bör man infinna sig på terminalen?? 5.30? Vi ska parkera bilen på Lindskrog, den skjutsar dom oss till terminalen.



Citat:
Ursprungligen postat av Engton Visa inlägg
Nina77, åker ni med flyg från arlanda 07.00?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-04-09, 21:02
Engton Engton är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Gnesta
Inlägg: 15
Standard Sv: Fler som ska åka 18 maj??

5.30 är nog ok, en timma innan flyget går tror jag att de stänger incheckningen (om jag kommer ihåg rätt). Själva bor vi i Gnesta, har inte löst hur vi tar oss till Arlanda ännu. Är det en långtidsparkering som ni ställer bilen på? Hur mycket får ni betala för hela veckan?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-04-10, 04:56
Sören Sören är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Nyköping
Inlägg: 52
Standard Sv: Fler som ska åka 18 maj??

Hej, Nin77!
Skulle nog åka mot Arlanda något tidigare. Du måste vara i terminalen minst två timmar innan avgång. Kan ju hända att Lindskrog har många
körningar och då kan det strula till sig, så ta du en timma till på dig.
Ang. priset för parkering en vecka vet jag ej, har alltid stått längre tider.
Vi åker till Kreta den 18 april och stannar i en månad, och för det betalar
vi 1200:- på Lindskrog.
Hälsningar Bengt
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-04-10, 09:25
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: Fler som ska åka 18 maj??

Förvänta mig rapporter när ni kommer hem
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-04-10, 15:28
nina_77s avatar
nina_77 nina_77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Alfta
Inlägg: 134
Standard Sv: Fler som ska åka 18 maj??

Hej!! Jo vi försöker nog vara framme vid lindskrog kl 4.30 Vi får åka på natten. Det är bra, för då sover barnen i bilen. Vi blir ju trötta förstås. Men ev så kan vi övernatta hos min kusin norr om sthlm. Det kostar 450 kr att parkera en v utomhus. Vi har bokat. Vet inte hur lång tid det tar till Arlanda sen E4:an byggdes om. Men vi måste nog åka hemmifrån senast 1.30 ifall vi inte kan sova i sthlm. Annars Finns ju IBIS hotell i anslutning till Lindskrog, det kostar 650 kr för ett rum. Ska prata igenom med sambon hur vi ska göra.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-04-10, 15:57
Engton Engton är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Gnesta
Inlägg: 15
Standard Sv: Fler som ska åka 18 maj??

Aha, 450 kronor var ju inte så farligt. Ska prata med maken om vi inte ska ta det vi också, blir svårt för oss att ta oss till arlanda annars. Sen är det ju ganska skönt att ha bilen när man kommer hem.

Sören- dig kan man ju inte bli annat än avundsjuk på , en hel månad. Vi tänkte ta två veckor men då vi har tonåringarna med sig som går andra året i gymnasiet ville vi inte att de skulle missa mer än en vecka. Det kan bli tufft för dem att hinna ikapp allt annars.

Rob Roc- Ska försöka avlägga "rapport" när vi har kommit hem. Ska du dit själv?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-04-10, 16:46
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: Fler som ska åka 18 maj??

Citat:
Ursprungligen postat av Engton Visa inlägg
Rob Roc- Ska försöka avlägga "rapport" när vi har kommit hem. Ska du dit själv?
Ja, åker till Skala Potamias 8 juni, så det blir perfekt med en färsk rapport
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-04-10, 18:33
nina_77s avatar
nina_77 nina_77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Alfta
Inlägg: 134
Standard Sv: Fler som ska åka 18 maj??

Hej!!
Nu har vi bestämt hur det blir. Vi åker till Arlanda den 17/5 och bor på ett enkelt hotell i Sky City. Rest and Fly heter det. Parkerar på samma parkering vi tänkt från början, så dom skjutsar oss till hotellet då. Det blir ju skönt att vara på plats. Vi åker ju med två småttingar en på 2½ år och en på 8 månader. Kul för dom att kolla in lite flygplan och sånt på kvällen. Och för min sambo som inte flygit nåt stort plan tidigare. Nu slipper vi oroa oss för att inte hinna i tid och vi får sova så gott vi kan.
Åååå vad jag längtar nu!!!!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-04-11, 07:53
Engton Engton är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Gnesta
Inlägg: 15
Standard Sv: Fler som ska åka 18 maj??

Nina -kul för barnen. Shälva har vi också bestämt oss, vi parkerar på samma ställe som ni. Vi bor i Gnesta så det är inte riktigt lika långt för oss att åka som för er även om det tar en ca 1,5-2 timmar iaf. Ska boka plats idag på parkeringen.

Rob, ska försöka avlägga rapport så du vet vad du har att vänta dig Vilket hotell ska du bo på?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-04-11, 08:58
nina_77s avatar
nina_77 nina_77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Alfta
Inlägg: 134
Standard Sv: Fler som ska åka 18 maj??

Hejhej!!
Ja det blir nog roligt. Temperaturen i Thassos ligger runt 18-20 grader nu. Molnigt. Hoppas att det kommer att bli fint väder när vi åker. Jag är så nervös att det bara kommer att vara moln o regn

Citat:
Ursprungligen postat av Engton Visa inlägg
Nina -kul för barnen. Shälva har vi också bestämt oss, vi parkerar på samma ställe som ni. Vi bor i Gnesta så det är inte riktigt lika långt för oss att åka som för er även om det tar en ca 1,5-2 timmar iaf. Ska boka plats idag på parkeringen.

Rob, ska försöka avlägga rapport så du vet vad du har att vänta dig Vilket hotell ska du bo på?
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-04-11, 08:59
nina_77s avatar
nina_77 nina_77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Alfta
Inlägg: 134
Standard Sv: Fler som ska åka 18 maj??

Hejhej!!
Ja det blir nog roligt. Temperaturen i Thassos ligger runt 18-20 grader nu. Molnigt. Hoppas att det kommer att bli fint väder när vi åker. Jag är så nervös att det bara kommer att vara moln o regn

Citat:
Ursprungligen postat av Engton Visa inlägg
Nina -kul för barnen. Shälva har vi också bestämt oss, vi parkerar på samma ställe som ni. Vi bor i Gnesta så det är inte riktigt lika långt för oss att åka som för er även om det tar en ca 1,5-2 timmar iaf. Ska boka plats idag på parkeringen.

Rob, ska försöka avlägga rapport så du vet vad du har att vänta dig Vilket hotell ska du bo på?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-04-11, 09:11
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: Fler som ska åka 18 maj??

Citat:
Ursprungligen postat av Engton Visa inlägg

Rob, ska försöka avlägga rapport så du vet vad du har att vänta dig Vilket hotell ska du bo på?
Tack, Hotel Miramare ska vi bo på.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT