Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-04-08, 21:13
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

Undrar om kaptenen gjorde tricket; om jag blundar riktigt hårt så kanske ingen ser mig, när han försökte komma loss från grundet.

Vad jag förstår står så ligger Freja på 70 m och då är hon inte till någon nytta för sportdykare, fast fiskarna lär väl gilla sina nya gömställen. Såg på TV om förlista skepp för någon tid sedan och det tar inte inte lång tid förrän naturen fixar iordning bilden, bara all olja kommer upp så det inte blir någon miljökatastrof.

birgitta
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-04-09, 17:00
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

Stor debatt i media här om felmanövrering, att man inte försökte ta sig UPP på grundet i sället för BORT därifrån, varvid båten sjönk. Min cyniske man som har varit sjöman sätter en slant på att kaptenen lydde order från rederiet och sänkte henne med avsikt för att få ut försäkringspengar. Som ordentlig svensk vill jag ju inte tro på det. Men vad vet man.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-04-09, 23:44
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
för att få ut försäkringspengar.
Det vore inte den första greken som har gjort det om man får lita på historien.

birgitta
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-04-11, 17:26
BOKAs avatar
BOKA BOKA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Ort: Borås
Inlägg: 344
Standard Sv: "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

Har i likhet med många andra haft flygstol till Santorini vid ett antal tillfällen för vidare utflyckter i den grekiska ö-världen. Nu kanske det känns lite "så där" att gå ombord på något av fartygen vid nästa tillfälle. Nu när man vant sig lite vid nerfarten till hamnen utmed bergssidan.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-04-11, 17:58
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

Vad man nu gruvar sig för är att det inte ska gå att få upp allt bränsle, oljor och andra kemikalier. Båten står nästan vertikalt med översidan mot bergsbranten. Vilken mardröm för bärgare och sanerare.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-04-25, 21:18
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

Vet inte om det kan intressera men nu ifrågasätts den franska kvinnans uppgifter om att hon skulle ha klarat sig ut simmande medan man och dotter blev kvar. Dykare hittade inga människor i kabinen men tog med en väska ut som bevis på att dom kommit in i rätt kabin. Man tror att hon ljuger, för hon var visst inte våt ens, och hon dröjde med att anmäla dem försvunna och åkte tillbaka till Frankrike innan sökandet kommit igång.
Otroligt ! Om det är så börjar man undra hur det står till här i världen. Om hon verkligen har mist familjen och ingen tror henne är det värre ändå.
Man sanerar olja så gott det går. Santorinibesökare får väl skriva mer om det här. Min man sa redan första dan att han tror att kaptenen lät båten gå i djupet på rederiets order. En kapten måste vara totalt lojal mot rederiet om han vill ha något jobb.
Usch, jag som trodde att folk i stort sett är ärliga. Det är väl jag som är dum.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-04-25, 23:02
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Vet inte om det kan intressera men nu ifrågasätts den franska kvinnans uppgifter om att hon skulle ha klarat sig ut simmande medan man och dotter blev kvar.
Det finns så mycket konstiga människor.

birgitta
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-04-27, 19:49
a_fellmans avatar
a_fellman a_fellman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 67
Standard Sv: "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

Då vi var på Santorini strax efter olyckan så finns ett längre avsnitt om den i vår reseberättelse som ligger under "Resa runt i Grekland". Tog en hel del bilder bla. på oljan som fortfarande bubblade upp och de nedsmutsade stränderna. I gamla hamnen låg fortfarande livbåtarna och guppade, vissa fortfarnde med "Birka Princess, Mariehamn i aktern. Lokaltidningarna på Åland har publicerat 4 hela sidor med historien och våra bilder.

Hälsningar

Anita & Sten-Anders

Senast redigerad av Kalimera den 2007-04-28 klockan 11:28.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-04-29, 20:43
citronmelissa citronmelissa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Sthlm
Inlägg: 17
Standard Sv: "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

Hej alla,
ar i Aten och olyckan ar pa nyheterna varje dag. Det gar en massa rykten om att de tva som skulle ha omkommit inte ens var ombord, bedragerimisstankar mot rederiet mm. Jag kan inte sa bra grekiska annu och hanger inte med i nyheterna. Undrar om ni vet ngt mer, jag ar bara nyfiken. Hittar inget i svenska tidningar och har ar det pa nyhetersprogrammen varje dag!
Halsningar fran en solig Aten, idag var jag pa Idra och badade i havet, en fantastisk o utan trafik, bara en och en halvtimme med katamaranen.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT