Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2006-06-27, 21:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fickpengar 2006

Den del av tråden som handlade om solstolar m m är flyttad till Kafé Kalimera.

inkfish/moderator
Svara med citat
  #42  
Gammal 2006-06-30, 09:36
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Fickpengar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Att han bor enkelt och inte bryr sig om utsikt från balkongen vet jag. Det håller nere kostnaden ganska mycket. Han hyr inte fordon och en enkel lunch på taverna går säkert på minst 2-3 € mer per dag jämfört med att köpa egen "utflyktsmat". Kaffe och andra drycker mellan måltiderna blir fort flera € per dag. Alla tycker ju inte att det är just det som är halva nöjet med en resa. Det är billigt att resa även om man unnar sig det man vill utan att snåla, om man tillhör dem som inte har kostsamma "nöjen" på resan.
Hygglig sammanfattning

Att mina kostnader ar ganska laga beror pa billigt (15-20) men absolut bra boende (aterkommer ju ofta till samma stallen och har da allt prutat och klart via sms eller mail). Inga solstolar da jag helt enkelt inte gillar det. Frukost och lunch fixar jag alltid sjalv men middag ater jag ute nastan varje dag. Inga mopeder eller bilar, bara vandringar och buss. I ar har jag ocksa legat still pa oarna langre an jag brukar samt lagat nagra fler middagar sjalv sa darfor ligger jag nagot lagre an tidigare.

Som vanligt reser jag pa ett satt som gor mej lycklig aven om det sattet att resa sakert inte skulle gora alla andra lyckliga

bosse
Svara med citat
  #43  
Gammal 2006-06-30, 12:01
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Fickpengar 2006

Vi reser på liknande sätt Bosse, man kan hitta mycket bra billigt boende, speciellt som återvändande gäst. Vi prioriterar inte havsutsikt, stort rum osv. Finns det är det naturligtvis ett plus.
När våra barn var yngre och behövde lägga sig tidigare än oss vuxna prioriterade vi boendet, mer tid skulle ju då tillbringas på balkongen/terassen och rummet.

Tyvärr (för ungdomarna) så får de själva hushålla med sin reskassa till glass, godis, läsk, åka hamburgare eller vad det nu kan vara.
Det kan annars bli en mycket stor utgift av den totala reskassan.
Det viktigaste av allt är ju ändå att man själv upplever att det är bra!

// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2006-06-30 klockan 12:01. Anledning: hade missat några ord
Svara med citat
  #44  
Gammal 2006-06-30, 13:18
Sandroows avatar
Sandroow Sandroow är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stenungsund
Inlägg: 60
Standard Sv: Fickpengar 2006

Man kan ju dra en slutsats efter alla dessa inlägg om fickpengar, alla väljer själv, efter egen plånbok och eget tycke och smak.
Jag tycker inte man kan säga att något är bättre eller sämre än annat.
Men jag måste säga att tipset om att istället beställa in meze var bra. Är ingen van grekland resenär ännu, men det låter helt underbart att äta olika smårätter.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2006-06-30, 23:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fickpengar 2006

Det är oftast så greker gör själva fast de nöjer sig inte med bara smårätterna utan beställer även in ett antal huvudrätter som alla delar på.

Beträffande boende så har jag trots att jag prioriterar mitt boende aldrig betalat mer än 30 euro per natt och då bodde jag riktigt lyxigt. Billigast i år 20euro på Samos och även då hade jag alltid varmt vatten i duschen, balkong och daglig städning. Stort rum på Fourni med fin balkong och havsutsikt 25 euro. Vet personer som bodde betydligt sämre och ändå kostade rummen 20 euro för en person. Så bra standard är inte alltid dyrt.

Eva
Svara med citat
  #46  
Gammal 2006-07-04, 20:39
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Fickpengar 2006

Som vanligt reser jag pa ett satt som gor mej lycklig aven om det sattet att resa sakert inte skulle gora alla andra lyckliga

bosse[/quote]

Mvh
Svara med citat
  #47  
Gammal 2006-07-05, 10:56
ragnhild ragnhild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: gjøvik
Inlägg: 106
Standard Sv: Fickpengar 2006

Jeg slutter aldri å undres over hvor lite penger det er mulig å bruke på en ferie. Jeg har lest innleggene med stooore øyne.
Og hvordan er det mulig å vite eksakt hva alt koster?
Svara med citat
  #48  
Gammal 2006-07-05, 11:12
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fickpengar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av ragnhild
Jeg slutter aldri å undres over hvor lite penger det er mulig å bruke på en ferie. Jeg har lest innleggene med stooore øyne.
Och jag tänker precis tvärtom: har svårt att fatta hur folk kan göra av med så mycket pengar och vad de egentligen lägger dem på
Citat:
Og hvordan er det mulig å vite eksakt hva alt koster?
I efterhand menar du? Jag skriver upp alla utgifter jag haft i "dagboken". Det gör jag varje kväll, det är en självklar ceremoni för mig och går av bara farten.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2006-07-05, 12:07
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Fickpengar 2006

Nu har jag gjort så att jag har sedan flera år börjat att spara 1-kronor och 50-öringar i en burk som jag sedan växlar in. Har dessa med mig till just mat. Svårt att säga hur mycket jag har med mig. Jag brukar aldrig ha med mig mindre än 3000 kr. Nu skall jag i och för sig bo på hotell med frukost så den kostnaden har jag inte.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2006-07-05, 12:35
ragnhild ragnhild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: gjøvik
Inlägg: 106
Standard Sv: Fickpengar 2006

Hvor lenge er du borte da?
Svara med citat
  #51  
Gammal 2006-07-05, 15:38
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Fickpengar 2006

Var och en ska ju resa och leva på det sätt som den trivs med. Slösa eller spara efter bästa förmåga. Jag har aldrig haft koll på vad saker kostat under mina ca 35 resor till Grekland. Däremot har jag tittat på hur mycket jag gjort av med när jag kommit hem. Under de första 15 - 20 resorna var det ju larvigt så billigt det var att vistas i Grekland. Men de senaste 8 - 10 åren har kostnaderna ökat. Rätt mycket egentligen, men ändå så upplever inte jag Grekland som speciellt dyrt. Maten på Tavernan och boendet är fortfarande väldigt billigt.

De senaste åren har jag konstaterat att jag gjort av med ung. 60 € per dag inkl. boende, färjor och lite moppehyra. (Biljetten ner ligger utanför.) Och då har jag rest ensam. Fast jag har lite kontakter på boendesidan som gör boendet lite billigare... Jag spelar inte Greve men missunnar mig heller inte en öl, glass, pistagenöt eller Loukoumades om jag känner för det. Men utan mina kontakter på boendesidan hade jag kanske fått lägga på 5 - 10 € per dag. Reser man två skulle jag säga att budgeten på 60 € kanske kan minskas med 5 - 10 € eftersom man "delar" på boendekostnaden.

Men visst, vill man bo flott får man betala för det! Men man kan fortfarande resa med låg budget i Grekland om man vill. Det har ju Bosse W visat. Det är ju upp till var och en vilken standard man vill ha på boendet och vad man vill äta.

Jag skulle tro att jag är en "normalluffare" som de flesta. Så en budget på 55 - 65 € per dag bör passa de flesta. Tror jag...

Peter
Svara med citat
  #52  
Gammal 2006-07-05, 15:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fickpengar 2006

Peters beräkningar stämmer nog ganska bra. Jag gjorde av med något mer men då hade jag två snabbåtsresor och en färja på 14 dagar. Däremot tyckte jag att priserna varierade mycket mellan öarna inte så att jag kan ge konkreta exempel men luncherna och middagarna på Samos var nästan alltid några euro dyrare än på Patmos och Fourni som var billigast.

Eva
Svara med citat
  #53  
Gammal 2006-07-05, 17:01
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Fickpengar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av ragnhild
Jeg slutter aldri å undres over hvor lite penger det er mulig å bruke på en ferie. Jeg har lest innleggene med stooore øyne.
Og hvordan er det mulig å vite eksakt hva alt koster?
Håller med! Jag begriper inte ens att folk kan överleva med den budgeten??

För mig är det ingen semester om jag ska behöva leta priser och inte kunna unna mig en god middag!

Är jag på semester tre veckor om året, så vad spelar det för roll om jag ger 2,10€ eller 3,50€ för en öl?

Jag tror iofs. att om man luffar och är ute i en eller två månader så har man nog möjlighet att krympa dagskassan.

Har full respekt och förståelse för barnfamiljer och fattiga som kanske behöver tänka på priserna för att inte spräcka budgeten. Men vissa här på forumet tycker jag verkar direkt snåla

Senast redigerad av ricky den 2006-07-05 klockan 17:09.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2006-07-05, 17:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fickpengar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av ricky
För mig är det ingen semester om jag ska behöva leta priser och inte kunna unna mig en god middag!
Fast det är ju inte det det handlar om. Bosse som är den som lever billigast i den här tråden snålar ju inte, han semestrar ju som HAN vill. Och han lägger säkert inte mer tid än du på att leta priser.
Svara med citat
  #55  
Gammal 2006-07-05, 17:22
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Fickpengar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Fast det är ju inte det det handlar om. Bosse som är den som lever billigast i den här tråden snålar ju inte, han semestrar ju som HAN vill. Och han lägger säkert inte mer tid än du på att leta priser.
Har aldrig påstått att Bosse jagar priser

Det är inte bara i den här tråden som det diskuteras priser hej vilt.

Jag kan själv leta priser! Ett exempel är Bacardi breezer, dom kollar jag noga upp vad dom kostar eftersom jag klämmer tjogvis med sådana på en vecka Nu när jag var i Fira, så tog affären vid hotellet 3€ medans den större affären några hundra meter längre bort tog 1,70€

Men jag skulle aldrig få för mig att säga: oohh vilken mysig restaurang, synd att det kostar 5€ mer att äta här!

Vissa kan skriva: En middag kostade 7€ så jag åt bröd och tomater på balkongen istället!

Om man inte har dålig ekonomi så är det snålhet i mina ögon!
Svara med citat
  #56  
Gammal 2006-07-05, 19:39
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fickpengar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av ricky
Vissa kan skriva: En middag kostade 7€ så jag åt bröd och tomater på balkongen istället!

Om man inte har dålig ekonomi så är det snålhet i mina ögon!
Inte för att jag läser alla inlägg, men jag har då inte sett nån skriva så, inte ens i närheten! Möjligen kan någon av barnfamiljerna ha uttryckt att de sparar pengar på att laga mat själva ibland, fast jag har även sett någon säga att de gör det för att de tycker det är roligt och VILL göra det på sin semester, något som jag respekterar även om jag iofs inte förstår att någon kan vilja det

Flera med mig har sagt att de inte orkar äta lagad mat två gånger per dag. Jag fattar inte hur andra orkar det i värmen, men respekterar att de gör det.

Ytterligare några har sagt att de till exempel inte är intresserade av att hyra fordon eller att sitta på taverna flera gånger per dag, oavsett om det gäller kaffe, öl, drink eller mat. Själv blir jag fruktasvärt uttråkad av att sitta på taverna "stup i kvarten". Jag gillar att äta på stranden eller på någon annan vacker plats i det fria och jag tycker det är roligt att göra i ordning picnic, det blir god och varierad mat, och jag tycker inte det är besvärligt att bära den.

När jag handlar till min picnic funderar jag aldrig över vad det jag vill ha kostar, utan jag tar det jag vill äta o dricka. Däremot håller jag efteråt reda på vad det kostade, och jag vet att det för det mesta blir ganska mycket billigare än att äta lunch på taverna. Men ORSAKEN till att jag gör det, har inget med pengar att göra - lunchen i det fria är tvärtom något av det bästa med semestern för mig!

För övrigt känner jag människor som inte för sitt liv vill ha rum med havsutsikt! De kan mycket väl tänka sig att betala extra för att slippa det, eftersom de har nog av den varan hemma, och vill i stället ha en livlig gata nedanför balkongen. Det är deras sätt att känna att de är på semester.

Om de skulle betala extra för det, skulle jag inte kalla dem slösaktiga. Det vore lika oförskämt som det är att säga att andra är snåla för att de väljer att leva som de vill på semestern.
Svara med citat
  #57  
Gammal 2006-07-05, 21:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fickpengar 2006

Alla handlar väl utifrån sin egen ekonomi, intressen och förutsättningar. Jag skulle aldrig drömma om att snåla på semestern men vill inte spendera hela min semesterbudget i Grekland eftersom jag även åker utomlands under vintern. I år blir det Sydamerika igen så kassan ska fördelas. För dom gissningsvis 70-80 euro eller kanske lite mer jag spenderade om dagen under årets greklandsresa så levde jag ganska gott, bodde perfekt och njöt av livet.

Eva
Svara med citat
  #58  
Gammal 2006-07-05, 21:14
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fickpengar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
och njöt av livet
Mm, det är ju det det handlar om! Om det finns nån som inte njuter så använder den sin tid och sina pengar på ett sätt som är synnerligen svårt att förstå
Svara med citat
  #59  
Gammal 2006-07-20, 00:15
Ottiss avatar
Ottis Ottis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Öland
Inlägg: 8
Standard Sv: Fickpengar 2006

Nyss hemkomna från Leros tycker vi att budgeten höll sig på en rimlig nivå.....

För två personer:
Boendet 35 euro/dygn för en studio med ac, vilket behövdes, för det var verkligen varmt!
Skoterhyra 10 euro/dygn.
Köpte "hem" sexpack 1,5 l vattenflaskor för 2 euro. Räckte några dar...
Frukost med youghurt o nybakat bröd o div pålägg ca 4 euro/dag (blev bröd över att mata fiskarna med... *s*)
Frukt o glass på stranden ca 5 euro/dag....
God mat i massor för högst 30 euro, billigaste måltiden var 12 euro...med dricka...
Frappen kostade 1,80 o Mythos likaså... En flaska Meltemi vitt vin 7 euro...
Lite grovt räknat gick det åt ca 90 euro för två pers/dag, med boende!Helt ok!

En annan sak att påpeka: passa på att göra en manikyr... kostade 15 euro o fötterna blev som på en bebis...
Hårklipp lika billigt!!!

O bussresan från Piraeus till Athens flygplats 3,20 euro/pers.... Lätt att hitta busshållplatsen så ta bussen istället för dyr taxi! Tog 1h 20 min...

Nu är det bara att börja spara ihop till nästa års resa.... Vart? Leros såklart!!!
Svara med citat
  #60  
Gammal 2006-07-20, 14:03
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Fickpengar 2006

Är fruktansvärt dålig på budgetar. Inte att försöka få ihop en innan resan, det går nog bra... men sen att försöka hålla sig till den! Det spricker alltid?

Så de senaste åren har jag struntat i budget; ätit gott, druckit ännu godare och mer. Hyrt moppe vid behov. Åkt på örundtur med båt. Struntat i strandstol för det tycker jag inte om. Betalat med kort när det har gått. Tagit ut kontanter ur automaten och sedan vid hemkomsten konstaterat att det återigen blivit dyrare än jag har råd med. Suck
Bara att spara till nästa resa med minus i kassaboken redan från början, men hur det än går till så brukar det alltid lösa sig

Yamas
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT