Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-10-05, 15:37
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 573
Standard En vecka i Agios Nikolaus på Kreta

Hemma efter årets 3e o sista Greklandsresa. En vecka i AgiosNikolaus på Kreta. Flög ner en söndagskväll. När vi gått av flyget får vi väntelänge på bagaget. Sedan, jag ljuger inte har Apollo 1 (en) personsom möter!!200 pers i kö somdjur i en fålla och sen 20 bussar bakom, uselt. Måste ha minst 2 som möter


Anlände vid 2 tiden på natten och fick en lägenhet med 20kvm balkong med utsikt över bukten. Suverän utsikt!!


Kl 9 fick vi frukost, bara vi som åt. En stor vit katt som ingicki hotellet slötittade på oss. Började tigga skinka senare under veckan. Fickvälja hur vi ville ha äggen, sen bröd, kaffe, pålägg, yoghurt, frukt o färsknypressad juice. Frågade om vägen till stranden, killen tar moppe och åker ochhämtar en karta!! Tipsar om stränder och lite annat


Knallar i väg ca 20 min till vi hittar en sandstrand. 4Tavernor i närheten. 8 E för 2 stolar +parasoll. 25 grader o sol. Skönt i vattnet. De två bästa tavernorna är Patrikooch Avra. Familjeägda, prisvärda o jättegott. På kvällen är detstrandrundvandring med en danska!! Fattade nada och hon verkade ganskaointresserad.


Åt middag nära hotellet, fick varsin bakad potatis avrestaurangen som förrätt!! Helt ok med smör, olja o salt. Bussen frånflygplatsen passerade en irländsk pub. Var visst ny för året, Robs Place. Dettablev vårt stamhak. Mycket trevligt, som musik hade de nån form av ungt MTV ,visade musikvideor främst från 70 och 80 talet.


Tisdagens middag åt vi en indisk restaurang, tidigare ätitindiskt på Rhodos samt Parga. Denna restaurang hade frankindisk meny och intealls svensk. Jag gillade den, bra naan,dock var Tikka Masala utan grädde..


På onsdagen var det Spingalonga. Tog ca en timme med båt, 4 st fartyg gickvarje dag. Guidning ingick Äntligen levererade Apollo. Mycket intressant, hadeingen aning o att det var en fd venetiansk fästning.Mindre än 60 år sedan den stängde. Ettbadstopp på vägen hem och det serverades lunch med stekt kött, sallad, bröd o feta.
Till middagen sen beställde vi in en 20 cl Ouzo flaska för den enormasumman 7 E som fördrink. Efter middagen besökte vi stadens mest omtalade pub, TheSep. Ägaren har visst jobbat med Led Zeppelin och stället var fullt medinstrument o band affischer. Dyr öl ochvi blir totalt ignorerade av 4 anställda.Vi dricker ur o går till irländaren. De två bakom baren frågar var vi ärifrån. Känner inte igen vårt språk. På det stället blir man inte ignorerad.


Torsdagen visar sig med facit bli sista soldagen. Ryggläge,god mat samt en joggingtur. Sprang längst med bukten och såg en småbåtshamn,samt ett gigantiskt lyxhotell. Sprang även förbi en butik som säljer cigarrer,så nu är nyåret säkrat. Middagen åt vi på Kinakrog, gjorde ett inlägg påKalimera innan. Vykort till Janne köptes in på väg till stranden och postadespå vägen hem.


Fredagen är molnig o regnet kommer vid lunch, första regnetsedan i juni. Långlunch o sen läsning hemma på em. Middagen intas på engrill/italienare som heter Al dente. Jättegott o prisvärt. Tog pasta där tillsista middagen på lördagen.


Ingen sol på lördagen så jag joggar åt andra hållet, hittaren 2 småstränder, ett stort varv, en fotbollsplan samt en lång sångstrand utantaverna. Dock en stängd kiosk för snabbmat. Kollar lite Premier League hosirländaren. Fick äntligen en Pastsiotill lunch. Ett sista besök påirländaren, fick en kram o en shot


Söndagen hade Ok väder så det blev strand, tog en långsimtur, så nu har man badad i Medelhavet i juni, juli, augusti, september ochoktober. God sista lunch med den obligatoriska Retsinan som jag tar en gång perresa. Saganaki och ouzo. Fick behålla rummet sista dagen utan kostnad då detinte var fullt.


Bussen hämtade oss vid 20 tiden till totalt kaos påflygplatsen. Var Santorini klass. Skall ju scanna väskan i annan plats än närman får boardingkort o väsklapp. En maskin öppen och massa folk somträngs. Helt uselt, måste ta hand omturisterna. Enda chansen Grekland har att överleva och så denna usla service påflygplatsen. Öppnande visst en till men vi var 45 min sena hem…


Resan fick 4 av 5. Lite dåligt väder för en 5a. God prisvärdmat och bemötande. Stranden känns för liten för en överfull juli vecka.


Fick ofta kaka eller glass efter maten. Aldrig Raki vilketman tackar för. Tyvärr var utomhus bion stängd för säsongen. Många engelsmänoch ryssar. Få nordbor. Att norrmännen besöker Rethymnion märkte vi i somras. Fannsett skansen tåg som hade 3 olika rutter mellan 35 min o 4 timmar, verkade gå jämt! Var inte prisvärt så vi åkte det inte.


När cigarrerna tänds på nyårsafton, mindre än 3 månader bortså kommer jag ha tillbringat en månad av 2017 i Grekland . En på Kefalonia ijuni, två på Kreta i juli/aug samt denna. Nästa är Kristi himmelsfärdshelgen ibörjan på maj. Kreta har varit öppet en måndag, joniska öarna öppnar försvenskar just den veckan. Undra om eller var man hamnar? Aldrig varit i Grekland i maj.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-10-05, 19:05
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 742
Standard Sv: En vecka i Agios Nikolaus på Kreta

Alltid lika roligt att läsa dina rapporter, Carle
/ Kajja
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-10-06, 09:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: En vecka i Agios Nikolaus på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Vykort till Janne köptes in på väg till stranden och postadespå vägen hem.
Då är det bara att vänta.

Välkommen hem och stort tack för din rapport!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-10-06, 13:50
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: En vecka i Agios Nikolaus på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Anlände vid 2 tiden på natten och fick en lägenhet med 20kvm balkong med utsikt över bukten. Suverän utsikt!!
Hej Carle, vad hette hotellet ni bodde på? Var det Hermes?
Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
På onsdagen var det Spingalonga. Tog ca en timme med båt, 4 st fartyg gickvarje dag. Guidning ingick Äntligen levererade Apollo. Mycket intressant, hadeingen aning o att det var en fd venetiansk fästning.Mindre än 60 år sedan den stängde. Ettbadstopp på vägen hem och det serverades lunch med stekt kött, sallad, bröd o feta.
Denna utflykt gör sig absolut bäst med guidning! Har varit på Spinalonga två ggr, en gång utan guide (blev rätt så intetsägande även om man läst bok om ön) och sista gången med guide som berättade om alla byggnader och hus, vilket verkligen gav mer liv åt denna utflykt!
Något jag inte heller visste var att många av de barn som blev födda på Spinalonga, efter att de konstaterat att de inte var smittade av spetälska, blev bortadopterade till Sverige och Norge. Några har kommit fram till dessa guider efteråt och berättat att de kommit dit för att de velat se platsen de var födda på, trots det sorgliga i deras föräldrars historia.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-10-08, 17:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: En vecka i Agios Nikolaus på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Då är det bara att vänta.
Jag svarar mig själv.



Vykortet skrevs den 28/9 och kom fram i fredags, den 6/10. Bra jobbat!

Tack Carle och Annika!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT