Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2016-03-14, 10:26
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Måndag 14 Mars. Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Arne kunde beställa sin goda levergryta medan Birgitta fick Kontosouvli, en rätt Kickt rekommenderade vid träffen uppe på Nikos Taverna i Kato Daratso. Enligt Birgitta var Nikos kötträtt mycket godare än den här på To Steki.

Arne och Birgitta[/FONT]
Kontosouvli har jag aldrig ätit. Bra att veta var det lönar sig att äta den!

Tusen tack för alla fina rapporter denna gång. Längtar redan efter er nästa resa. Ha en bra resa hem!

/ Anne
Svara med citat
  #82  
Gammal 2016-03-14, 13:51
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Tack för denna resan!
Njut av de sista dagarna och jag önskar er en fin hemresa.
//
KR
Svara med citat
  #83  
Gammal 2016-03-14, 18:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 653
Standard Sv: Måndag 14 Mars. Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Idag ska de renläriga endast äta skaldjur, bläckfisk samt grönsaker. Bläckfisk och grönsaker är som bekant Djävulens föda enligt Arne, så det får väl bli skaldjur i stället denna dag.
Bläckisar och grönt. Det är ju det godaste som Grekland har att erbjuda. Nu missar du nåt, Arne!

/Netwolf
Svara med citat
  #84  
Gammal 2016-03-14, 20:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Ikväll åt jag den bästa fisken ever I Grekland...torskrygg med spenat så himmelskt god på Resalto I Koroni....dit går jag igen I morgon ..men tar nog bläckfisk. Den är säkert lika god.

Lissi
Svara med citat
  #85  
Gammal 2016-03-14, 22:19
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 653
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ikväll åt jag den bästa fisken ever I Grekland...torskrygg med spenat så himmelskt god på Resalto I Koroni....dit går jag igen I morgon ..men tar nog bläckfisk. Den är säkert lika god.

Lissi
Det låter himmelskt! Speciellt spenaten...

/Netwolf
Svara med citat
  #86  
Gammal 2016-03-15, 06:16
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ikväll åt jag den bästa fisken ever I Grekland...torskrygg med spenat så himmelskt god på Resalto I Koroni....dit går jag igen I morgon ..men tar nog bläckfisk. Den är säkert lika god.

Lissi
Resalto har otroligt god mat. Testa deras tallrik med fyra (eller om det var tre) sorters ugnsbakad ost. Och deras vin (men det har ni väl redan tetat kan en tro) ...mamma mia säger jag bara.

Senast redigerad av Thira den 2016-03-15 klockan 06:42.
Svara med citat
  #87  
Gammal 2016-03-15, 07:45
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Välkomna hem till Västerbotten! Idag har vi strålande sol med blå himmel. Enl. rapporter ska vi få plus 9 grader. Tack för trevlig läsning!
Svara med citat
  #88  
Gammal 2016-03-15, 12:15
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Athen Airport 15 Mars. Hemåt det bär.

Tisdag 15 Mars. Hemåt det bär.

Vi sitta nu incheckade efter säkerhetskontrollen på Chania Airport.
Incheckningen i sig var ett rappel. Flygplatsens datorsystem fallerade och därav fick alla som hade transferbagage hanteras manuellt med hjälp av telefon.

Tidsödande är bara förnamnet. Våra bagagetaggar skrevs ut med kulspetspenna! Vi undrar om våra två ränslar verkligen klarar hela vägen Chania- Athen- Copenhagen –Arlanda…

Alltnog. Vår taxidriver kom prick klockan nio att hämta oss vid vårt Hotel för transporten ut till Airport. 17 € var taxan.

Under gårdagens förmiddag gick Arne upp till Saluhallen att inhandla förnödenheter inför hemresan. Det var helt fullt med greker på alla matställen i hallen.

Efter vederbörlig siestavila gick vi ut att spisa middag vid femtiden. Röda cykeln var stängd, samma med To Steki. Vi gick ner till hamnen att se om där fanns någon taverna som hade öppet. Vågorna gick höga i hamnen och vatten forsade in över hamnpromenaden.

Vi gick in på Tavrna Kavouras, just innan den turkiska moskén. Det var nästan fullt vid borden,men kyparen lyckades hitta ett ledigt bord till oss.
Vi fingo efter viss väntan vår mat samt ett krus vitt. Notan landade på 22 €.

Så hem att natta oss. Regnet hade upphört.

Denna dags morgon är det växlande molnighet och plus 18 grader klockan sju på morgonen. Nu vid pass halv elva skina solen ånyo med full kraft.

Vi hörde på P4-västerbottens nyhetsutsändning att det skulle bli åtta plusgrader idag. Men så bra. Då passar det bra med våra sandaler. Det hade varit lite trist att stega in i vårt hus genom halvmetersdrivor av snö…

Korrigering. Wlan på Chania Airport var ur funktion. Därav skickar vi dagsrapporten från Athen Airport istället. Vi har nu en dryg timma på oss innan flyget till Copenhagen avgår.
Även här var det trassel med våra bokade platser vid nödutgångarna, men det löste sig så småningom.


Arne och Birgitta

Svara med citat
  #89  
Gammal 2016-03-15, 12:44
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Arne och Birgitta!

Vill önska er en behaglig hemresa och att såväl ni som era ränslar kommer hem i god ordning. Och Stort Tack för era rapporter vilka som alltid utgör synnerligen roande och trivsam läsning.

När man tycker att det känns lite för glest mellan egna resor (även om man är lyckligt lottad som kan resa alls) så är det en lisa att veta att det aldrig är långt till nästa gång man får följa med på en tur med er igen.

Till dess, ha det gott!
Masse
Svara med citat
  #90  
Gammal 2016-03-15, 15:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Om Arne en gång bara fick smaka lite inlagd bläckfisk till ouzon tror jag att han skulle känna hur gott det faktiskt är!

Men det har varit många goa grejer på era matbilder den här resan. Det är nog lättare att hitta riktigt bra mat såhär utanför säsong.

Hoppas nu att ni har en bekväm hemresa. Det är hårt att veta att ni hinner iväg en gång till innan det är ens egen tur.

Marianne - kalderimi är de gamla vackra, stenlagda åsnestigarna som är så fina att gå på.
Svara med citat
  #91  
Gammal 2016-03-15, 16:28
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Anlänt Copenhagen

Vi sitta Copenhagen transit att mumsa på varsin Dansk Pölse med stark senap. Vi har en halvtimme på oss innan Flighten till Arlanda avgår.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #92  
Gammal 2016-03-15, 16:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Anlänt Copenhagen

Åh det som är så gott! Med en öl till.

Kom godt hjem!
Svara med citat
  #93  
Gammal 2016-03-15, 16:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Söndag 13 Mars. Chania

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Kalderimi var öppet förra veckan iaf
Så trevligt - för er som var där. Jag bara älskar det stället, inte minst läget!

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Testa deras tallrik med fyra (eller om det var tre) sorters ugnsbakad ost.
Det åt jag där, och jisses så gott det var!

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Hemåt det bär.
Tack snälla för uppmuntrande rapporter! Jag kan inte fatta att ni redan är på väg hem. Nu ser jag fram emot er nästa resa.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
kalderimi är de gamla vackra, stenlagda åsnestigarna som är så fina att gå på.
Är du säker? Jag trodde att kalderimi betydde typ "smal gränd med kullerstenar", och att de stenlagda åsnestigarna hette monopati.
Svara med citat
  #94  
Gammal 2016-03-15, 17:08
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Söndag 13 Mars. Chania

Monopati är stig vilken som helst.

Men jag fick googla för säkerhets skull: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kalderimi

Det kan ju vara så att restaurangen ligger vid en gränd som tros ha varit en åsnestig en gång i tiden. Det är nog inte heller helt ovanligt att restauranger får det namnet. På Symi fanns ett pizzaställe (!) som hette Kantirimi, en variant på samma ord.
Svara med citat
  #95  
Gammal 2016-03-15, 18:16
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 653
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Ja, tackar för alla rapporter om dagarna i Chania.
Svara med citat
  #96  
Gammal 2016-03-15, 18:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Tack för rapporter! Själva stannar vi en vecka till.

Lissi- snart iväg på tavernasittning I genuina Koroni.
Svara med citat
  #97  
Gammal 2016-03-15, 21:29
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men det har varit många goa grejer på era matbilder den här resan. Det är nog lättare att hitta riktigt bra mat såhär utanför säsong.

.

Det är ingen skillnad... De ställen som är öppna nu i Chania har precis lika bra mat året om.


// Malin
Svara med citat
  #98  
Gammal 2016-03-16, 11:26
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Våra middagar under veckan i Chania.
Det är precis som Malin säger att dom tavernor som är öppna nu i lågsäsong har lika god mat året om. Man ligger lågt med det som brukar kalla turistmat och har då oftast ett mer begränsat sortiment.
Sen hänger det ofta ihop med kocken också. Nektaria flyttade från To Magazaki till en annaan taverna 50 meter längre bort i Nea Chora. Jag tror många gäster följde efter henne.
Sen är det fråga om tycke och smak vad man tycker om att äta.

Jag ska beskriva en del av maträtterna.

Askrolimbous. Det är ett vildgräs med lökliknande rötter. Uppe till höger.Många kretensare är ute nu och plockar vad naturen erbjuder gratis.



Kontosouvli. Man grillar kött på ett stort spett över öppen eld. Välstekt och knaprigt. Nikos taverna i Daratso är känd för sina underbara kötträtter som han grillar.



Korianderkyckling. Jag frågade kocken på To Steki och hon sa at hon hade (ev marinerat) kycklingfileerna i korianderfrön och citron. Serverades med färsk koriander.



Saluhallens mezetallrik. Väl värd sitt pris, 4 Euro med ett glas ouzo. Mättande lunch som innehåller torkat kött, 2 sorters ostar, korv, jalapeno, färsk och inlagd gurka, tomater. Ibland får man ett par sniglar också. Toppad med torkat, lite sött bröd.



Lammkorv. Den kretensiska lammkorven kan man aldrig få nog av. Jag har frågat Ekaterina i Paleochora hur hon tillagar den. Hon kokar den i olja och lite vatten. När vattnet har kokat ur är den färdig. Naturligtvis kokas korven med rosmarin eller andra örter.


Lever. Steks i olja och på slutet häller man över balsamvinäger. Blir en ljuvlig sås!


Sista kvällen var vi renläriga. Åt inget kött då det var ”rena måndagen”, Kathari Deytera. Jag åt musslor i vinsås och Arne räkor på tavernan Kavouras nere i Venezianska hamnen. I hamnen var det full fart och många grekiska familjer som åt. Det var också full fart på havet som blåste rakt in i hamnen.


Detta var ett axplock av vår mat under veckan.
Birgitta.
Svara med citat
  #99  
Gammal 2016-03-16, 14:59
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Men åh så gott!!!
Monica
Svara med citat
  #100  
Gammal 2016-03-16, 16:36
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Onsdag 16 Mars. Åter vid hemmets härd.

Onsdag 16 Mars. Åter vid hemmets härd.

Hemresan från Chania till Umeå tog innemot elva timmar, men det hade vi ju kalkylerat med.

Den segaste biten är alltid de femtio minuterna från Arlanda och hem till Umeå Airport. Då äro vi trötta och längtar bara hem att natta oss.
Vi hade förbeställt en taxi från Ecotaxi att för fast pris taga oss de sju kilometerna hem från Airport.

Till Arnes glädje anlände incheckad ränsel till bagagebandet.

Vid hemkomsten voro vi försedda med sandaler och gladde oss att det icke kommit några drivor snö hemmavid. Dock v ar det såphalt, men det kunde vi hantera vid den korta promenaden in till radhuset. Nu har vi hällt ut grovsalt som avlägsnat den elaka isskorpan…

Vi tackar alla som följt oss på vår kalimerahörna.

Nästa grekresa sker runt den 15 April. Då blir det en tur till södra Kreta med start i Paleochora. Vi far därefter med kustfärjan längs sydkusten.
Vi ska fara till Ag Roumeli, Loutro, Chora Sfakia samt en tur till Anapoulis och tillbaka till Chania inför hemresan efter 14 dagar.

Arne och Birgitta
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT