Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-05-11, 22:11
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Greklandskänsla på Paxos?

Hej på er!

Kan inte släppa tanken på att resa till Grekland i september..min hund har ju opererats i knät och det var ingen billig historia

Hade planerat att ta bilen till Kreta men det blir väl dyrt och långt.

Vill gärna köra bil ner igen, men 22 timmar på färja blir väl länge för vovven. Har visserligen gjort den resan tidigare med hund men jag har nog blivit mer bekväm av mig sedan dess

Därför vore det ju väldigt bra att hoppa av i Igoumenitsa! Kortare restid och billigare resa.

"Problemet" är bara att jag är rädd för att inte den rätta grekiska känslan skall infinna sig!

Paxos känns absolut mest lockande..

Kommer jag att tycka om Paxos? Ja, det vet ju förstås bara jag men..

Jag tycker ju om öar som Sifnos, Amorgos och Karpathos.

Är det väldigt skogigt på Paxos? Finns det små mysiga byar? Finns det där "genuina"?
Eller är Paxos mest en semesterö?

Känns Paxos kanske mer som Italien?
I så fall kanske det är bättre att skippa den långa färjeturen och stanna i Italien istället??

Hjälp?

//Stina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-05-12, 08:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Greklandskänsla på Paxos?

Jag har varit på Paxos två gånger båda bara över dagen så jag har svårt att säga något om öns "själ". Första gången var en utflykt från Corfu för nästan 30 år sedan och den andra gången en utflykt från Parga sommaren 2005.

Vid sista besöket köpte jag snygga moderna silverörhängen i en av de trevliga butiker som finns där, gick runt lite och åt lunch på en taverna med få gäster. Helt ok mat. Dagtid är ön väldigt påverkad av de båtar som lägger till där men på kvällen är säkert stämningen en helt annan. Jag tror inte att du finner den mysiga känsla och stämning som finns på Sifnos som verkar vara din favoritö men det kan säkert bli bra ändå men på ett annat vis. Maten på Sifnos är ju också helt fantastisk ibland. Vet att Marianne bott några nätter på Paxos och säkert andra också som kan berätta lite om hur ön är när dagturisterna åkt hem.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-05-12, 11:50
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Greklandskänsla på Paxos?

Hej Stina!

Jag har varit ett flertal gånger på Paxos och tycker att den är jättefin!
Grekisk absolut - men kanske ändå med lite Italiensk touch...kan ha berott på att när vi var där senast, så var det i augusti, och då invaderas ön av Italienare...
Grön eller lite "skogig" som du sa - är den också, och med härliga små stränder med absolut kristallklart vatten! Alltifrån smått grus till riktigt steniga stränder. Jätte bra snorklings möjligheter alltså!
Däremot inga sandstränder, men det finns på Anti Paxos.

Det finns tre byar på Paxos: Gaios, Loggos och Lakka.
Numera besöks ön inte bara utav dagsturister och seglare ifrån alla håll och kanter, utan som sagt Italienare(som har lätt att ta sig hit) och inte minst engelsmän. Paxos har blivit en riktig charterhit i England!
Men håller man sig undan augusti och högsäsong, så minskar turisterna avsevärt.

Vi har bott på alla tre ställena (med segelbåt) och det är svårt att välja vart som är bäst!
Supermysiga ställen alla tre - men Loggos är minst och lugnast och Gaios störst och med mer liv och rörelse.
I Lakkas lugna grönblåa lagun väljer många seglare att ligga på svaj, och det är en skön stämning i byn.

I Gaios finns väl det mesta utav grekiskt vardagsliv. Små roliga affärer och för att inte tala om smarriga tavernor! Fisk och skaldjur är ju bara ett måste på Paxos!!
Många fina båtar att spana på ligger längst med den minst sagt låååånga kajen.
Alldeles framför torget avgår också taxibåtarna till Anti Paxos - som INTE får missas!
Fantastiska bad och trevliga vandringsmöjligheter på den lilla ön.

Bara att fråga på om det är något mer du undrar över!

Katta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-05-12, 12:34
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Greklandskänsla på Paxos?

Vi var 3 dager på Paxos i sept 1998, en avstikker fra Parga
Selv om vi enda ikke har kommet oss tilbake dit, syntes vi øya var en liten perle
Anti-Paxi anbefales også, men det er kanskje l i t t for stille å bo der, i alle fall v a r det ikke mye der utenom v a k r e strender i 1998.

Kari
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-05-12, 13:47
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Greklandskänsla på Paxos?

Hej igen!

Tack för att ni orkar med mig och alla mina frågor, känner mig lite velig ibland

Paxos kanske blir bra?

Inte som Sifnos men som sagt kanske något helt annat, men också bra

Resan dit blir ju enkel från Igoumenitsa och mina vänner kan enkelt komma på besök eftersom de kan flyga till Korfu eller Preveza direkt från Landvetter.

Det enda som jag ställer mig lite tvekande inför är nog att det skall vara för grönt och skogigt..

Tycker ju om öppna vidder, men man kanske borde prova något nytt?

Kanske har någon tips på bra boende?

Mvh. Stina
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-05-12, 23:42
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Greklandskänsla på Paxos?

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Visa inlägg
Det enda som jag ställer mig lite tvekande inför är nog att det skall vara för grönt och skogigt..

Tycker ju om öppna vidder, men man kanske borde prova något nytt?

Kanske har någon tips på bra boende?
Tja, alla de Joniska öarna är ju just väldigt gröna och skogiga....och gillar du inte det så kanske inte Paxos är rätt ö för dig?!
På västra sidan finns det en del "dramatiska" vyer, med stupande klippor, blått hav så långt ögat når, grottor osv. men det är väl kanske inte riktigt DET som du syftar på...

Tyvärr så kan jag inte tipsa om något bra boende men det finns MASSOR att hitta om du googlar lite!

Katta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-05-13, 22:21
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Greklandskänsla på Paxos?

Jag tycker att Katta har beskrivit ön på ett mycket rättvist sätt.
Jag älskar ön och rekommenderar den varmt. Men det är ju ingen Kykladö, och det märks förstås. Jag gillade att det inte var så många luffare där utan de flesta hade åkt dit med segelbåt. Detta gav en annan känsla än det jag träffat på andra öar.
Om man besöker Paxos så måste man åka till Anti-paxos. Den ön har underbara stränder.

/Ofelia
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-05-14, 00:03
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Greklandskänsla på Paxos?

Tack för svar!
Det är inte lätt att bestämma sig..borde kanske pröva något nytt?

Paxos kan ju vara trist, tråkig..eller alldeles underbar

Får fundera vidare

Hittade just en fin video från Amorgos på Youtube..som jag ju förstås lagt in under Amorgos här

Längtar..

//Stina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-05-14, 21:30
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Greklandskänsla på Paxos?

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Jag tycker att Katta har beskrivit ön på ett mycket rättvist sätt.
Tack Ofelia!

Det är alltid lika svårt att beskriva en ö för någon annan.
Det som är helt fantastiskt för en själv kan vara helt ointressant för en annan...
Själv så älskar jag de Joniska öarna just för deras höga grönklädda berg, dramatiska klippor och inte minst - fantastiska stränder med det mest turkosblåa hav!

Nu finns väl inte de allra högsta bergen just på Paxos, men ön har ändå något speciellt över sig som ger en alldeles egen skön känsla...
Och sandstränderna på Anti P. spelar verkligen i en egen division!

Stina: Youtub:a gärna på både Paxos och Anti P, där finns en hel del också!

/Katta
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT