Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-11-18, 18:26
Pernilla&Krille Pernilla&Krille är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Inlägg: 4
Standard Joniska öarna bra för båtluff?

Tänkte åka med man och tre barn (5,10&12) till Grekland i juni. Prel. bokat flygresa till Preveza 14/6. Första gången vi gör detta och är lite orsäkra. Står mycket om andra ö grupper och att det är så lätt att åka omkring där. Hur är det i de Joniska öarna? Är det svårt att få tag i boende och båtar mellan öarna? Ungefärliga priser? Har tänkt besöka max 3 öar/ställen.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-11-18, 18:35
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Joniska öarna bra för båtluff?

Om du har läst Jannes blogg, (om inte kolla här.) så skriver han hur det är att båtluffa där. Om du vill hitta mer, kolla under arkiv (på bloggamera) juni. Där står det mer.

Hur länge ska ni vara borta?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-11-18, 18:45
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Joniska öarna bra för båtluff?

De Joniska öarna är fantastiska, men det är inte särskilt lätt att luffa mellan dem. Det kan bli ganska så långa transporter då det finns flera hamnar på varje ö. Dessutom var det svårare och dyrare att finna boende än i ex Kykladerna. MEN visst går det att luffa men var beredda på att det inte är väldigt enkelt.
Om det är er första gång ni båt-luffar så skulle jag nog rekommendera att ta en annan ö-grupp.

/Ofelia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-11-18, 23:07
ZoM ZoM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 116
Standard Sv: Joniska öarna bra för båtluff?

Hej!
Jag och min man skall öluffa i joniska öarna för första gången i Maj-juni 2008. Det är första gången för att öluffa för oss. Vi har haft väldigt lätt att finna billiga och bra hotell både på Lefkas, Kefalonia & Zakynthos som vi har bokat hemifrån, är lite fega eftersom det som nämnt är första gången vi åker. Det finns massa information att hitta på nätet och här på kalimera finns länkar till de olika färjebolagen. Lätt som en plätt att finna det man söker bara man lägger ner tiden att leta. Jag får inte skriva länkar här men har du några frågor så är det bara att fråga på.

Mvh Zom

Senast redigerad av ZoM den 2007-11-18 klockan 23:09.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-11-19, 08:01
Pernilla&Krille Pernilla&Krille är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Inlägg: 4
Standard Sv: Joniska öarna bra för båtluff?

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Om du har läst Jannes blogg, (om inte kolla här.) så skriver han hur det är att båtluffa där. Om du vill hitta mer, kolla under arkiv (på bloggamera) juni. Där står det mer.

Hur länge ska ni vara borta?
I två veckor.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-11-19, 08:25
Pernilla&Krille Pernilla&Krille är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Inlägg: 4
Standard Sv: Joniska öarna bra för båtluff?

Tack,kanske är det så vi ska göra,boka boende hemmifrån.Hade tänkt boka minst två nätter, men nu blir det kanske hela resan. Var och vilka hotell har ni bokat? Vet inte vad man ska satsa på. Vi vill inte fara omkring utan njuta av bara några få ställen. Kanske bara Lefkas och Kefalonia. Några bra ställen för barn? Mina är inte små och inte vattenrädda,men den stora vill gärna bada i en pool någongång.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-11-19, 14:01
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Joniska öarna bra för båtluff?

Vi brukar bo på "Dimitris Apartments" i Vassiliki, Lefkas. Helst rum nummer 8 med den fantastiska utsikten. Där finns ingen pool men en liten klapperstenstrand nedanför. (Dom har rum med dörr emellan om man är familj och har barn.)
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-11-19, 17:06
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Joniska öarna bra för båtluff?

Satsa på 2 öar!

Från Lefkas finns det också båtutflykter med besök på bl.a. Ithaka och Kefalonia. Om ni vill ha ännu mer äventyr så kan ni åka till Meteora eller Parga.

Det finns massor av möjlighetern om ni har Lefkas som utgångs punkt. Vänta ett tag innan ni bokar hotell och tänk efter vad ni vill med er resa. Det är ju inte bråttom. Jag skulle ta en vecka på Lefkas och en vecka i Parga. Då slipper ni krånglet med båtarna. Lycka till!

Senast redigerad av Siri A den 2007-11-19 klockan 17:12.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-11-19, 17:30
ZoM ZoM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 116
Standard Sv: Joniska öarna bra för båtluff?

Citat:
Ursprungligen postat av liselotti Visa inlägg
Vi brukar bo på "Dimitris Apartments" i Vassiliki, Lefkas. Helst rum nummer 8 med den fantastiska utsikten. Där finns ingen pool men en liten klapperstenstrand nedanför. (Dom har rum med dörr emellan om man är familj och har barn.)

Jag har läst att Vassiliki är något av surfarnas lilla paradis, pga av att i viken finns bra vågor, vet inte om det är något att överlägga när ni planerar för barnen.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-11-19, 17:35
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Joniska öarna bra för båtluff?

Citat:
Ursprungligen postat av ZoM Visa inlägg
Jag har läst att Vassiliki är något av surfarnas lilla paradis, pga av att i viken finns bra vågor, vet inte om det är något att överlägga när ni planerar för barnen.
Hon har ju stora barn...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-11-19, 18:40
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Joniska öarna bra för båtluff?

Citat:
Ursprungligen postat av ZoM Visa inlägg
Jag har läst att Vassiliki är något av surfarnas lilla paradis, pga av att i viken finns bra vågor
Det är p.g.a att det INTE är några stora vågor som det är så poulärt bland vindsurfare. Klockan 15.00 kommer vinden över berget men den hinner inte dra upp någon sjö innan den lägger sig vid 8-tiden på kvällen.
P.g.a av detta brukar försök till hastighetsrekord göras där. (Mycket vind - inga vågor = Oj, vad det går undan )

säger jag som nöjer mig med att titta på !
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-11-19, 19:38
Nickas avatar
Nicka Nicka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 161
Standard Sv: Joniska öarna bra för båtluff?

Hej!

Javisst är Vassiliki ett bra ställe på Lefkas. Är man intresserad av vindsurfing kan man hyra utrustning och gå på vindsurfingskola ( finns för alla även små barn). Jag var i Vassiliki den 2 nov i år och det pågår mycket byggnation. De bygger nya hotell och gör en trottoar ända bort till Ponti. Det kommer att bli fint till sommaren. Även i Lefkas stad byggs det en hel del.
Vill man kombinera Lefkas med andra öar så skulle jag föreslå Kefallonia och Ithaka.

Nicka
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-11-19, 21:31
Pernilla&Krille Pernilla&Krille är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Inlägg: 4
Standard Sv: Joniska öarna bra för båtluff?

Pratade idag med en tjej från apollo. Hon trodde inte det skulle bli några problem att hitta boende. Hon liksom andra rekomenderade att åka till Lefkas och Parga.
Tack för alla tips, vi betalar nog in vår första betalning på flygresan. Allt verkar mycket spännande för hela familjen. De stora killarna följer med spänning svaren som kommer. Tar tacksamt mot fler tips om andra ställen att besöka.
/Pernilla
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-11-19, 22:15
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Joniska öarna bra för båtluff?

En ö som vi tyckte mycket om var Paxi. Det är en lite lugn pärla som är väl värd ett besök. Vi åkte båt ifrån Preveza dit.

Lefkas är en fantastisk ö med underbara stränder på västsidan.
/Ofelia
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-11-20, 09:32
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Joniska öarna bra för båtluff?

FEL, man åker från Igoumenitsa.(inte Preveza)
/Ofelia
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-11-20, 22:29
ZoM ZoM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 116
Standard Sv: Joniska öarna bra för båtluff?

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Hon har ju stora barn...

Jaaa men det kan ju inte jag veeeta
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-12-03, 09:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Joniska öarna bra för båtluff?

Citat:
Ursprungligen postat av Pernilla&Krille Visa inlägg
Hur är det i de Joniska öarna? Är det svårt att få tag i boende och båtar mellan öarna? Ungefärliga priser?
Vi luffade i de joniska öarna i somras. Började på Lefkas, åkte därifrån till Ithaka, sedan till Kefalonia och avslutade med Zakynthos. Allt fungerade bra, de stora skillnaderna gentemot att luffa i exempelvis Kykladerna var att det var svårt att hitta rum på plats (möttes aldrig av rumsuthyrare i hamnarna), att båtförbindelserna inte var lika bra och att vi många gånger kom fram till en hamn där vi inte skulle bo, vilket medförde att vi fick göra många dyra taxiresor. Men i det stora hela fungerar det bra att luffa i Joniska öarna.

Vore jag ni skulle jag välja Lefkas och Kefalonia. Ithaka är en fantastisk ö, men stränderna går inte att jämföra med de på Lefkas och Kefalonia.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-12-07, 13:54
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Joniska öarna bra för båtluff?

Citat:
Ursprungligen postat av Pernilla&Krille Visa inlägg
Prel. bokat flygresa till Preveza 14/6. Har tänkt besöka max 3 öar/ställen.
Då ska vi åka hem med det planet! Vi åker ner 31/5, se nedräknare i maj (Abi, Gunnar, Agge & Sven). Vi tycker också det är lagom med 3 öar, och bryr oss inte om fastlandet denna gången. Jag följer självklart också denna tråden med spänning, så skriv på alla som har tips .....

Abi

Senast redigerad av Abi den 2007-12-07 klockan 13:55. Anledning: Tappat ord
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-12-07, 14:00
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Joniska öarna bra för båtluff?

Citat:
Ursprungligen postat av Abi
Vi åker ner 31/5
Härligt!

Citat:
Vi tycker också det är lagom med 3 öar.
Har som sagt inga tips ang. "joniska resmål" eftersom jag aldrig luffat bland just joniska öarna. Men, är bara nyfiken... Vilka ställen har ni TÄNKT att besöka??
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-12-07, 15:08
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Joniska öarna bra för båtluff?

Vi har nog tänkt oss Zakynthos, Kefalonia och Lefkas, som det verkar just nu i alla fall.... Det är ju fördelen med båtluff, man kan komma på andra tankar när som helst under resans gång eller under planeringen .
Tror i alla fall att det är smidigast att avsluta med Lefkas, för närheten till flyget .

Abi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT