Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-08-24, 23:18
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Peloponnesos

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det är vattenransonering i Cykladerna. Tveksamt om vi som turister bör besöka Grekland. Kanske vi bara skyndar på miljöförstöringen och ödeläggelsen av landet.
Eva

Vattnet som vi dricker tappas inte på plastflaska i Cykladerna. Många andra användningsområden drabbas givetvis, ja.

Det är en annan åsikt än din, Eva. Visst, Cykladerna har i en hel del avseenden säkert svårt med att få vattentillgången att räcka på många områden.

Men att vi turister skulle "skynda på miljöförstöringen och ödeläggelsen av landet" vill jag nog att du förklarar lite närmare vad du menar ?? Om jag tittar på mig själv och min medresande person och vad vi gör som turister så kan jag inte riktigt förstå vad det är vi gör som förstör miljön ?? Vi röker inte, kör inga bensinslukande fordon över huvudtaget. Vi använder spis, elektricitet och ibland AC på hotellrummen. Grekland är inget u-land men många öar har ofta problem med el-försörjning och vattentillgång. Dessvärre har vi aldrig sett någon form av källsortering av sopor så där känner vi faktiskt inget dåligt samvete. Väl utbyggd källsortering kräver faktiskt att fler fordon finns tillgängliga för att frakta bort respektive kärl och var ska dessa sorterade sopor förvaras ?

Blir Grekland mindre miljöförstört och inte ödelagt om vi turister inte besöker landet ??? Definiera gärna vad som skiljer Greklands egna innevånare gentemot turisterna, vad vi gör och vad som skulle orsaka en verklig miljöförstöring.

Att det brinner nu igen och i andra områden än tidigare denna sommar är det ingen som ännu kan förklara. Debatten om det är skräp i naturen eller anlagda bräder av någon tidigare liknande orsak eller helt ny är ju en helt annan debatt.



Hasse
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-08-24, 23:39
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Peloponnesos

Många tankar snurrar i våra huvuden just nu, men diverse miljöfaktorer eller annat som inte har med Peloponnesos att göra, får diskuteras på annan plats med hänsyn både till trådskaparen och för dem som vill få snabb info om vad som händer där nere just nu.

Har suttit en lång stund nu och tittat på de grekiska nyheterna via ErtSat och det är sannerligen ingen vacker syn att skåda. Dödstalet stiger och nu är 17 omkomna bekräftade samt ytterligare 2 befarade. 4 brandmän har fått sätta livet till så här långt.

På nyheterna där säger man att halva Peloponnesos brinner och att man fruktar för att ytterligare byar ska bli omringade. Den by som man talar mest om är ZAHORI. Man har även anropat båtar att lägga till i hamnar för ev evakuering av många människor.

Oerhört tragiskt...

//Zanét
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-08-25, 00:27
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Peloponnesos

Det er vondt å lese om at Zachari er en av de byene som er hardest rammet. Vi haddee et par fine dager der for tre år siden. Også området som brenner i Mani er ett av våre absolutte favorittområder. Er det noen som vet hvor man kan finne aktuell og detaljert informasjon uten å kunne gresk?
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-08-25, 01:32
Fernandas avatar
Fernanda Fernanda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Oslo
Inlägg: 24
Standard Sv: Peloponnesos

Athens News Agency er ikke så aller verst, men ikke oppdatert siden 22:40 fredag kveld, - regner med det er noe nytt der når morgenen kommer snart.

ellers så fant jeg litt mer detaljer om brannen/e på cnn
http://edition.cnn.com/2007/WORLD/eu...eut/index.html

Grusomt!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-08-25, 07:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Peloponnesos

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Vattnet som vi dricker tappas inte på plastflaska i Cykladerna. Många andra användningsområden drabbas givetvis, ja.

Det är en annan åsikt än din, Eva. Visst, Cykladerna har i en hel del avseenden säkert svårt med att få vattentillgången att räcka på många områden.

Hasse
Nu tänker jag inte på det vatten vi dricker utan den ökning av vattenförbrukningen och energianvändningen som sker i ett land pga turismens utbyggnad som naturligtvis även är positiv för landet. På Folegandros försökte befolkningen och de styrande föra en diskussion om hur mycket turism deras lilla ö klarar av ur många aspekter. Tyvärr finns det kortsiktiga ekonomiska intressen som pressar på för att öka utbyggnaden i en annan takt än den som kanske är långsiktigt hållbar. Därför är det klokt att de styrande som där tar ett ordentligt grepp om utvecklingen. När jag funderar kring turismens effekter är det mer på ett makro än ett mikroplan vilket mitt inlägg kanske inte klart uttryckte. Slut på kommentar till Hasse.

Varför bränder börjar kan nog som flera här skriver hänföras till både det ganska slarviga slängandet av skräp och cigaretter i naturen samt andra faktorer. Är det över 40 grader varmt och torrt långt ner i marken kan en glasbit starta en större brand som blir mycket svårsläckt.

Jag ska gå förbi en kyrka idag och tända ett ljus för alla där nere som förlorat när och kära i tragedin.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2007-08-25 klockan 07:47. Anledning: Stavfel
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-08-25, 09:36
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Peloponnesos

Antalet omkomna är enligt grekiska nyheter nu uppe i 40 personer.

Till JohnS:
Kollade precis Ert:s sida och där har man ännu inte uppdaterat den engelska versionen men förhoppningsvis görs detta under förmiddagen.

//Zanét
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-08-25, 10:42
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard DET BRENNER !!

Jeg gråter for Peloponessos som brenner og alle som har brent ihjel..
Håper de snart kan få mere hjelp fra omkringliggende land slik at de får slukket og ikke flere liv går tapt.

Ia
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-08-25, 11:08
Dezzo Dezzo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 90
Standard Sv: DET BRENNER !!

Läste precis aftonbladet om det hela. Jätte synd och jag ber att elden slutar. Man blir verlkligen ledsen
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-08-25, 11:34
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Det er tragisk. 41 mennesker drept, og hvor mange dyr kan man jo bare gjette seg til. Her er en oppdatert artikkel:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6963373.stm
Svara med citat
  #30  
Gammal 2007-08-25, 12:12
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Ni kan se på bilderna hur himlen hos mig ser ut idag.Det undre "molnet" är röken från ΖΑΧΑΡΩ och det övre "molnet" röken från Tagetos pluss alla små bränder runt omkring här.Ni kan se hur den blå himlen delar de två rökfälten. Nu är det stor brand vid Megalopoli (mellan Kalamata och Tripoli).


Svara med citat
  #31  
Gammal 2007-08-25, 15:12
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

170 bränder pågår just nu,över hela Grekland, antalet döda är uppe i 45 st, Attiki brinner oxå, just nu vid Byronas, Karreas, Pappagou, Markopoulo, Evia brinner för fullt där vänner till oss har förlorat sitt sommar hus. Hus står i brand och skogen jämnas till marken. Att det brinner på så många ställen just nu och samtidigt är inte bara tillfälligheter. ( glas, skräp etc i skogar + värme) man har hittat på flera områden mobiltelefoner med div anordningar som har exploderat och bränder satts igång! Vem eller varför?? kan man ju fundera över

Camilla som är väldigt ledsen och arg!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2007-08-25, 15:16
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Verkligen fasansfullt det här.

Såg på ERT igår kväll hur bränder rasade fram och människor som förtvivlade var tvugna att lämna sina hem.
Bränderna måste ju stoppas, varför kan inte fler länder hjälpa till?
Det skrevs i någon artikel att grekiska försvaret hade satt in hjälp men att deras män inte riktigt klarade av jobbet?
Nationella insatsstyrkan då? Kan inte de hjälpa till

Frankrike har bidragit med två flygplan som vattenbombar, men fler länder måste väl kunna hjälpa till tycker man. Vi är ju européer alla och måste hjälpa varandra.

Och USA är ju snabba att skicka trupper till länder som utgör "hot"..
Nu när det finns möjlighet att få vara hjältar på riktigt borde de ta tillfället i akt..fast jag vet inte, relationerna mellan USA och Grekland kanske inte är så goda

Jag lider med Grekland och hoppas innerligt att bränderna blir kontrollerade.
Det sägs att flera av bränderna tros vara anlagda, jag undrar bara: Varför??! Hur kan någon och vem?

När det blir så här stora bränder borde det finnas någon sorts Räddningstjänst som jobbar inom hela EU. En internationell EU-brandstyrka med stora resurser och specialtränade brandmän och piloter.

//Stina
Svara med citat
  #33  
Gammal 2007-08-25, 15:53
BrittMaries avatar
BrittMarie BrittMarie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lidköping
Inlägg: 146
Standard Sv: Peloponnesos

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Men ... slänger man sopor,glasflaskor, fimpar o dyl, lite överallt, då blir det lätt, i hög värme , antändning !!!

Där tror jag problemet finns !

Någon som har någon annan uppfattning ?

/ Tom
Håller med dig. Hur lätt är det inte att fixa en brasa med hjälp
av en glasbit och solsken?... Men vad jag har förstått, min sambo sa, så startade de senaste bränderna kvällstid?

B-M
Svara med citat
  #34  
Gammal 2007-08-25, 15:59
BrittMaries avatar
BrittMarie BrittMarie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lidköping
Inlägg: 146
Standard Sv: Peloponnesos

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg


Men att vi turister skulle "skynda på miljöförstöringen och ödeläggelsen av landet" vill jag nog att du förklarar lite närmare vad du menar ?? Om jag tittar på mig själv och min medresande person och vad vi gör som turister så kan jag inte riktigt förstå vad det är vi gör som förstör miljön ??
Jag anser inte heller att turisterna skyndar på miljöförstörelsen. Det står nog grekerna själva för. Jag vägrar genomgående att kasta en burk eller flaska från bilen när min grekiske sambo tycker att jag ska göra så.

Sedan ca ett år tillbaka kan vi lämna in batterier i behållare som i Sverige. Jag har dock ännu inte riktig koll på var dom finns.

I ett par månader nu, här på Kos, har man haft reklam om källsortering. Man var????????

B-M
Svara med citat
  #35  
Gammal 2007-08-25, 16:06
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Det är mycket sorgligt, man gråter nog här i norr när man läser o. ser nyheterna. 41 döda sägs det vara enligt nyheterna i finska TV:n. Det är just i de trakterna vi var o. njöt av på semstern i början av juni.
EU måste skicka hjälp till brandmännen, tycker jag i alla fall, det är ju katastrof.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2007-08-25, 16:38
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Visa inlägg
Frankrike har bidragit med två flygplan som vattenbombar, men fler länder måste väl kunna hjälpa till tycker man. Vi är ju européer alla och måste hjälpa varandra.
//Stina
Også Tyskland og Norge har nå tilbudt fly og helikopter, men det har ikke kommet svar på det norske tilbudet ennå så vidt jeg vet. Og det tar tid å sende et helikopter herfra til Hellas, i beste fall kan det være framme sent søndag ellr tidlig mandag. Og la oss alle håpe man har kontroll over brannene før dette.

Det har også vært noen kommentarer i denne tråden til vårt bidrag til miljøskader, som de fleste ser ut til å bagatellisere. Jeg er redd jeg og min medreisende i betyddelig grad bidrar til miljø-ødeleggelser, og da tenker jeg ikke på å kaste flasker og annet på gaten., men på de mer alvorlige tingene.

Mine to flyturer til Hellas hvert år fører til større utslipp av miljøskadelig gass enn mine 30000 km i en bil som bruker bensin over gjennomsnittet. Disse to turene utgjør iflg en "personlig miljøkalkulator" 60 % av all den CO2 jeg er ansvarlig for å slippe ut med all min aktivitet.

Av hele verdens utslipp av gasser som bidrar til global oppvarming - noe som er en av de alvorligste bekymringene når det gjelder Hellas på lengre sikt - står kullfyrte kraftverk for mer enn 40 %. Verdens samlede biltrafikk er nesten en bagatell i forhold.Og her er Hellas en av de største synderne i vårt område, ved at det aller meste av deres el kommer fra verk som er fyrt med noe av den aller mest skadelige kulltypen. Og her har turismen vært pådrivere for øket forbruk, gjennom AC, sentralvarme, belysning osv osv.

Så vi må bare innrømme at å kutte ut ferien i Hellas og fiske ørret fra telt i de norske eller svenske skoger, ville bety mer, og mye mer, enn noe annet tiltak hver og en av oss kan tenke ut. Så får vi bare vurdere om det er verdt det på kort og lang sikt da........
Svara med citat
  #37  
Gammal 2007-08-25, 21:22
Vågen Vågen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 32
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Usch. Kom just hem från Samos, där det inte brinner... just nu. Vi reste runt på ön och på många berg såg vi gröna buskar... mitt i det gröna står trädskelett. Gråa, sönderbrända träd som ser ut som tändstickor på långt håll. Det är hemskt att se brändernas effekter.

Vår grekiske granne från Aten berättade att Grekland har 30 plan för vattenbombning och kring 10 (tror jag, han var inte så bra på engelska) helikoptrar för hjälp vid brand. Alldeles för få, tyckte han. Någon som vet hur siffrorna ser ut? Skulle det hjälpa med fler plan? HUR SJUTTON SKA MAN FÅ BUKT MED DETTA HEMSKA PROBLEM?


Hälsningar från Janet och Vågen
Svara med citat
  #38  
Gammal 2007-08-25, 22:24
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Preminärminister Karamanlis har utlyst undantagstillstånd i hela Grekland + landssorg i 3 dagar.

Mer info via TT/Sydsvenskan kommer här: http://sydsvenskan.se/

Vi har under kvällen via grekisk tv fått se den ena skräckbilden efter den andra och till slut stängde vi av TVn då man inte orkar ta in allt detta fruktansvärda som händer. Man har även visat upp föremål såsom mobiltelefoner, bensindunkar som man hittat i de brandhärjade områdena - d v s att bränderna varit anlagda.

//Zanét
Svara med citat
  #39  
Gammal 2007-08-25, 22:43
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Det verkar alltså som att merparten av bränderna är anlagda, det är ju inte klokt! Vem gör något sådant och vad vill man uppnå?

Inte kan det ju vara en simpel pyroman för då skulle det ju inte brinna på så många ställen samtidigt..känns nästan som att bränderna är planlagda och organiserade på något sätt?

Vad kan det vara för människor som planlagt det här? Är det något politiskt/terrorism?
Någon fanatisk sekt, eller vad

Jag lider med Grekland och med alla de människor som drabbas.
Hoppas innerligt att det kunde komma lite regn..

//Stina
Svara med citat
  #40  
Gammal 2007-08-25, 23:24
ikaros ikaros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Inlägg: 26
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Øyenvitner sier at det har blusset opp igjen i fjellene, bak Varga/Kalamata i øst! Flammene har videre tatt seg over fjellet slik at de kan sees oppe i fjellsiden fra Avia! Folk i området er engstelige, og noen drar inn til Kalamata for å overnatte.
Dette må være et virkelig helvete!!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT