Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-07-01, 20:49
Moas avatar
Moa Moa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Skyttorp
Inlägg: 40
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Kärleken till Grekland började 1988 då jag skulle åka bort och fira min jämna födelsedag tillsammans med man och goda vänner. Hade bokat resa till Cypern men bokade om till Kreta av någon anledning. Vilken tur! Kärlek vid första anblicken av denna stolta vackra Ö men dessa bergmassiv som tar andan ur en. Sedan har det blivit en resa varje år till Grekland ibland två. Kreta har varit ön framför andra öar där finns allt även om det finns andra öar som ligger en varmt om hjärtat
Första resan gick till Rethymnon och hotellet Ilios Beach som då var alldeles nybyggt. Vi visste inte så mycket om Grekland då, mat och dryck bland annat. Något som grämer mig mycket efter alla år är att jag tömde ut Retsinan i slasken då jag trodde att vinet var förstörd, att den var möglig och inte bara en flaska utan två... Hur dum kan man vara...? Nu är det den bästa drycken man kan inta till en god grekisk middag eller för att släcka törsten efter en het dag på stranden

Britt-Marie
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-07-01, 20:52
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Det var samma hotell som vi också bodde i Rethymnon
Riitta
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-07-01, 21:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

..och vi bodde också på Ilios Beach förra året! Ett jättetrevligt hotell . De önskade Glad svensk påsk med raki och goda kakor när vi var där, veckan före den grekiska påsken!
Lissi
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-07-01, 21:05
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Wow! Lissi, vilken poet du är Dikten är ju jättegullig.

Moster
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-07-01, 21:11
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Nu har jag svårt att hålla mig för skratt när jag läser det, men det visar i alla fall att resan gjorde intryck!

Lissi -fortfarande lika förälskad
Jag tycker att det var fint skrivet Lissi! Det är ju precis den här känslan så många av oss har när vi sätter foten på grekisk mark..........känslan av att ha kommit hem!

Även min första greklandsresa gick till Rhodos 1979, det hann bli ytterligare en resa till Rhodos och ett par till Kos innan vi kom till Andros en sommar flera år senare. Och där infann sig den stora kärleken till Grekland! Vi kom så nära människorna där, vi satt i de ljumma kvällarna och pratade långt in på nätterna. På favorittavernan åt vi grekisk mat när den är som bäst..................livet var så enkelt! Våra två pojkar, som var små då, trivdes så bra. Vi hade åsnorna alldeles nedanför hotellet, på murarna klättrade ödlorna och de tävlade om vem som hittade flest. På kvällarna flög fladdermössen över våra huvuden när vi gick hem från tavernan. Här lärde de sig simma, både under och över vattnet.

Människorna, naturen, dofterna, det ljumma havet, enkelheten.........ja, listan skulle kunna bli lång, men allt detta födde en kärlek till Grekland som bara blivit starkare och som har fört med sig många fler resor.
Jag har en gammal LP med Gregoris som bär titeln: "Vart än jag far är Grekland min längtan", och visst är det så!

Ann-Kristin
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-07-01, 21:30
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Fin dikt som du skrev den gången Lissi!Jag började inte skratta åt den jag blev blöt i ögat istället!
MVH
Yeasou
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-07-01, 22:13
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jasså Moster... Det hade jag inte fattat förrän nu
Surpise, surprise

Moster
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-07-01, 22:14
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

En gumma på Rhodos 1979 gjorde att jag insåg, att det är något alldeles speciellt med Grekland och grekerna.

Jag var där med min då åttaårige äldste son. Vi bodde en bit söder om stan, så vi åkte buss till och från. En kväll hade vi varit inne i stan och turistat. Det var sent, för jag minns att det var mörkt. Vi hoppade på bussen hem, men efter ett tag började jag ana oråd. Bussen gick uppåt mot ett berg. Jag gick fram till chauffören och fick bekräftat att det var fel buss. Då kom en gumma fram till mig, jag vet inte hur vi kommunicerade, för vi kunde inte varandras språk. Hon hjälpte oss, så att vi så småningom kom hem till vårt hotell.

Hennes vänlighet och hjälpsamhet har jag tänkt på så många gånger under årens lopp. Hon skulle bara veta, att den här händelsen blev början till min stora kärlek till Grekland.

Och gumma förresten... hon var säkert yngre än vad jag är nu.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-07-01, 22:33
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

När jag var runt 11 år skrev jag en "Att-göra-i-livet-lista". På första punkten stod det "Åka till Grekland". Fråga mig inte var jag fick det ifrån, det bara var så, till Grekland _skulle_ jag!
Så, flera år senare, -89 åkte jag till Egina (f ö min första utlandsresa, utanför Norden alltså) och drömmen blev sann, mådde som en prinsessa i två veckor och sen dess är jag såklart fast. Tyckte det var rent magiskt att åka med båt från Aten till denna lilla ö, kände mig som världens globetrotter.

Och åker till Grekland gör jag fortfarande, ja nu har man ju blivit så kräsen så man vill inte "slösa" en semester i nåt annat land..... Hm.

Lena* - Naxos i år.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2007-07-01, 23:19
eva_bbe eva_bbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 91
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

I min ungdom- före datorernas tid-på 60-talet hade jag många brevvänner i olika länder bl a en tjej och en kille i Grekland. I början på 70-talet när tågluffandet i Europa startade så tågluffade jag ensam ner till Grekland. Jag besökte då mina brevvänner. Det var när juntan styrde landet så det var inte en helt trevlig resa. Det var känsligt för dem att ha besök från annat land, upplevde jag.Den manlige brevvännen pluggade vid universitetet i Aten, och den kvinnliga brevvännen arbetade på Kreta med restaurering av kyrka.Jag besökte dem båda, men läget var spänt.
Den stora kontrasten till Sverige var det som "drabbade" mig, och kontrasten var ju mycket större då än idag. Att ta dan som den kommer.
Jag besöker Grekland varje år, och älskar att besöka nya öar/platser.
Eva
Svara med citat
  #31  
Gammal 2007-07-02, 08:57
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Min första resa (i vuxen ålder) gick till Naxos... Jag visste att jag ville utomlands och ville efter att besökt Mallorca testa Grekland... Fastnade för Naxos i Apollo-katalogen... Jag bokstavligt såld i Grekland när jag satt på transferbussen från flygplatsen på Santorini mot hamnen där båten skulle gå... Denna magnifika utsikt med alla små öar och detta härliga djupblåa vatten... Det första man ser när man närmar sig hamnen i Naxos är Portaran. Den första taverna jag åt på och som jag sedan besökte flitigt i en vecka var Nikos taverna med mycket (bokstavligt talat på tallriken) och god mat... Jag är efter denna superduper vecka helt såld i Grekland.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2007-07-02, 09:32
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

I mitt fall borde rubriken vara Hur traffade du greken...hade inte Jannis fran Rodos varit kurskamrat pa utbildningen sa hade jag inte akt till Grekland, pank som jag var, och inte min kusin heller, men hennes dotter insisterade och traffade Nikos pa stranden, som kom till Sverige for att jobba ett ar innan lumpen, och han skrev till sin bror som trottnat pa att vara sjoman, och han kom och vi sags ...och det at 40 ar sen och haller bra an...sa kan det ga och jag fick hela Grekland pa kopet kan man val saga...
Svara med citat
  #33  
Gammal 2007-07-02, 09:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
...och det at 40 ar sen och haller bra an...sa kan det ga och jag fick hela Grekland pa kopet kan man val saga...
..BÅDE kärleken och Grekland..Bättre kan det väl inte vara!!!

Lissi
Svara med citat
  #34  
Gammal 2007-07-02, 09:54
Minxs avatar
Minx Minx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Gävle
Inlägg: 64
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Jag är en rätt färsk Greklandsfantast. Åkte till Alonissos sommaren 2004 och precis som en del andra kalimeror blev jag inte bara förälskad i Grekland utan även i en Dimitris.
Alonissos är en så otroligt vacker ö, och grekerna är verkligen ett vänligt folk med mycket respekt för oss turister. (till skillnad från Italien och Italienarna som kan bli en aningens påstidiga och in-you-face).
Skiathos och Skopelos har jag oxå besökt men det är något särskilt med Alonissos, inte minst det faktum att jag nu känner allt och alla. det är skönt att veta vilken restuarang man ska gå på och vilken handlare har bäst frukt. Det är inte dumt att återvända till samma ställe, det är avkopplande och mysigt!
Sedan dess går mina semestrar till Alonissos och svärmor, så även i år men nu inte förrän i september- då jag möter upp min sambo som har tillbringat hela sommaren där. (jo, jag är liiite avundsjuk)
I år är målet att hinna med lite fler öar och dessutom Thessaloniki.

Kärlek vid första ögonkastet- det tror jag på
Svara med citat
  #35  
Gammal 2007-07-02, 12:34
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Jag gillar oxå din dikt, Lissi... Det var som om dem läste mina tankar och känslor...
Svara med citat
  #36  
Gammal 2007-07-02, 14:10
Apelsinas avatar
Apelsina Apelsina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 127
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Min första resa till Grekland gick till Halkidiki med tjejkompisarna. Egentligen ville vi helst till Italien, men vi var fattiga studenter och Grekland var billigt (då!). Så OK då, det fick väl bli det då. Lite besviken var jag allt, men OK.

Transferbussen från Thessaloniki gick genom en minst sagt sagt enahanda grekisk landsbygd. Torrt och brunt var det, och inte alls särskilt vackert. Jag var skeptisk. Men när vi kommit över på Kassandra-halvön öppnade landskapet upp sig, blev grönt och vackert och HAVET... Jag vet inte vad exakt jag fastnade för i Grekland. Hotellet vi bodde på var av vanlig enkel grekisk standard och jag råkade ut för en olycka på resan och gjorde mig rejält illa i armen, men ändå... Jag fastnade! Tyckte det var vackert, älskade värmen, havet, stämningen - ja, allt. Och lovade mig själv att snart komma tillbaka. Sedan dess har det främst blivit Kykladerna för min del - det är Grekland för mig. Jag älskar att resa och vill gärna se mer av världen, men till Grekland längtar jag hela tiden tillbaka.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2007-07-02, 18:21
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Första resan till Rhodos 1987.
Resan till Kalamata 1996 då blev jag förälskad i denna del av Grekland.
Däremellan besökt olika öar,Kreta,Santorini,Zakynthos,Karpathos.
men det var på Peloponnesos jag fastnade,och här är vi än idag!
Anneli
Svara med citat
  #38  
Gammal 2007-07-02, 21:07
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Jag luffade för första gången i juni 1996. Tog en flygstol till Santorini och åkte sedan vidare till Naxos, Anti-Paros och Amorgos. Sedan dess har det blivit resor varje sommar, förutom när vi har haft nyfödda hemma. Har försökt att göra någon annan typ av resa (en charter till Mallorca eller liknande) flera gånger, men det har alltid slutat med att vi har tagit en sista minuten till Samos eller Santorini. Därifrån har vi utforskat över 20 öar och jag blir inte mätt på det utan snarare mer och mer sugen. Nu har jag bestämt mig för att sluta tänka på andra semesterresor, för jag vill BARA "hem" till öarna.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2007-07-02, 21:59
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
Jag tycker att det var fint skrivet Lissi! Det är ju precis den här känslan så många av oss har när vi sätter foten på grekisk mark..........känslan av att ha kommit hem!Ann-Kristin
Det är bara att hålla med, både i att Lissi skrivet en fin dikt och i detta av känslan av att komma hem.
Min första Greklandsresa gick till kalymnos, när jag satt på färjan från kos till kalymnos tänkte jag "jaha nu är jag på väg hem" och ett lugn infann sig hos mig. Det är nog detta som gjort att jag fortsatt att resa till Grekland.
Mvh Ann
Svara med citat
  #40  
Gammal 2007-07-02, 22:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Det är jättekul att läsa era historier. Fascinerande vad lika vi är

Kan t ex mycket väl känna igen mig i ofelias "jag har försökt åka nån annanstans"
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT