Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-07-17, 18:31
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Syros igen, OJ JÄKLAR.........

Är hemma från Syros nu, första hela dygnet efter en resa är halvskakigt, förvirrande, skönt på många sätt för HEM måste man ju.


2014 var premiären, det var en så otroligt omtumlande resa, en sådan upplevelse att den var utomjordisk. Jag skrev och skrev, publicerade ett resebrev som var närmast en pärs att själv ta sig igenom att göra klar.


2015 blev direkt en repris, en enorm upplevelse den också, självklart är en repris inte som en premiär, det går inte att göra likadant. Det blev ett resebrev då också, nästan lika mycket en pärs att ta sig igenom anteckningar, lägga in bilder och finlira till den och göra klar. Den publicerades aldrig, orsaken är ej intressant offentligt.


2016 var ett nyttigt uppehåll, var på öar "i närheten" och nyttigheten bestod i att det som nu uppenbarade sig i upplevelser var på nytt en helt utomjordisk upplevelse. Två besöks samlade erfarenheter kom till ofantligt mycket nytta och allting lev SÅ MYCKET ENKLARE. Syros är en förhållandevis liten ö, andra kanske inte samtycker men dess prägel och dess storlek gör den så greppbar, så enkel att komma underfund med. Och Syros särprägel som så icke-turistisk, sin äkthet och stolthet tillsammans med att du som turist vackert får ta skeden i vacker hand och acceptera allt detta för att smälta in, det har gjort att rätt få svenskar fastnat så för ön som jag. Åtminstone vad jag vet i och med de senaste kanske 5-6 årens kommentarer om Syros som det har inneburit.


Resan på c:a 16 dygn blev en TOTAL PRAKTSUCCÈ, ännu ett helt oförglömligt minne där det från första till sista sekund har fungerat helt perfekt på ALLA sätt. Det har varit första gången jag rest utan charter, bara det var en prövning men vet nu bättre och fått mersmak.


Syros kommer att bli mitt resmål framöver, ibland kommer tankarna att jag kanske inte riktigt kan exakt förklara varför men jag VET i alla fall för egen del varför.


Det kommer att bli ett resebrev, jag vet att jag inte kan få det publicerat men det var bara några dagar sedan jag läste att detta inte längre kommer att vara möjligt. Får acceptera, jag skriver ändå eftersom det är ett av "mina behov". Jag kommer att hitta på ett sätt att låta andra få ta del av det ändå om detta så att säga, "kan tillåtas" ?



/Hasse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-07-17, 20:58
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Syros igen, OJ JÄKLAR.........

Nu blev jag riktigt nyfiken. Syros har jag bara sett från hamnen , på väg hem från Aten, med Superfast XII, och det var inte lätt att se något i nattmörkret. Jag har hört om de storståtliga stadshusen, båtbyggartraditionerna, redarfamiljerna.Öarnas administrativa högsta regionsstyre har högkvarter där. Berätta varför man blir så intresserad av Syros! Måste det stå "resebrev " på berättelsen?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-07-17, 22:06
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Syros igen, OJ JÄKLAR.........

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg

Syros kommer att bli mitt resmål framöver, ibland kommer tankarna att jag kanske inte riktigt kan exakt förklara varför men jag VET i alla fall för egen del varför.

-----------------------------------------------------------------------------
Det är ju det som är det enda viktiga, att du själv vet varför. Härligt!
/ Masse
-----------------------------------------------------------------------------

Det kommer att bli ett resebrev, jag vet att jag inte kan få det publicerat men det var bara några dagar sedan jag läste att detta inte längre kommer att vara möjligt. Får acceptera, jag skriver ändå eftersom det är ett av "mina behov". Jag kommer att hitta på ett sätt att låta andra få ta del av det ändå om detta så att säga, "kan tillåtas" ?

/Hasse
Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Nu blev jag riktigt nyfiken. Syros har jag bara sett från hamnen , på väg hem från Aten, med Superfast XII, och det var inte lätt att se något i nattmörkret. Jag har hört om de storståtliga stadshusen, båtbyggartraditionerna, redarfamiljerna.Öarnas administrativa högsta regionsstyre har högkvarter där. Berätta varför man blir så intresserad av Syros! Måste det stå "resebrev " på berättelsen?
Jag är också nyfiken. Hoppas att du finner en bra form för att förmedla dina upplevelser. T ex som någon skrev i en annan tråd, det behöver ju inte publiceras separat som ett resebrev. Skriv din reseberättelse här i en egen tråd! Jag kommer att läsa!

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-07-18, 05:32
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Syros igen, OJ JÄKLAR.........

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag är också nyfiken. Hoppas att du finner en bra form för att förmedla dina upplevelser. T ex som någon skrev i en annan tråd, det behöver ju inte publiceras separat som ett resebrev. Skriv din reseberättelse här i en egen tråd! Jag kommer att läsa!

Masse
Gör så Hasse. Det gör vi.
Jag tycker också Syros är speciell. Man vill bara återkomma dit. Vi återkom dit i våras efter några få års uppehåll. Och vi kommer att återkomma fler gånger. Numera tar vi oss boende i Ermoupolis, som har ett bra utbud av tavernor. Sedan gör vi utflykter med buss till lilla Kini och andra ställen.

Birgitta.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-07-18, 09:36
marilene marilene är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2012
Ort: Lund
Inlägg: 350
Standard Sv: Syros igen, OJ JÄKLAR.........

Du har fått mig intresserad av Syros och jag vill också gärna höra mer om ön.
Marilene
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-07-20, 10:03
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Syros igen, OJ JÄKLAR.........

Härligt att höra att ni har hittat favoritön. Det verkar vara så att Syros för er blir bara bättre och bättre och så är det säkert, man behöver flera resor så att man kan fördjupa sig.

Vill gärna läsa om resan. Säkert en bra idé att göra en egen tråd och sen skriver du när du har lust och ork. I egen takt.

/ Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-07-20, 17:44
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Syros igen, OJ JÄKLAR.........

På frågan om det måste stå "resebrev" på berättelsen så........ja. Skrivit har jag gjort i många år, bara lite skildringar från Greklandsresor. Och det blev så att det var för nästan 15 år sen detta började och det blev några resebrev publicerade. Grejen med mig och det jag skrev var att jag märkte att jag hade förtvivlat svårt att komma ihåg våra resor så i dagboksform kom det fram vad det var vi hade upplevt. Med anteckningarna varje resdag och renskrivandet, publicerandet kunde jag "återuppleva" stora delar av en resa. Frågade någon mig - "vad sa du att ni åkte någonstans den där tisdagsförmiddagen.....? så kunde jag gå till den dagens anteckningar, annars kom jag inte ihåg det.


Därför har mina resebrev tenderat att bli tämligen långa men jag har min skrivarstil och den håller jag givetvis stenhårt i. Ungefär som att man bestämmer sig för ungefär vad man vill uppleva under en resa, det man gör på plats. Därför har flera också "kritiserat" mig med att säga "måste du skriva så omfattande, man orkar ju inte läsa". "Kan du läsa en bok på DIN resa, kan du läsa min berättelse". Det är visserligen skillnad på en fiktiv bok (ofta är väl romaner fiktiva, jag läser inte böcker alls) och en "dokumentär" som mina resebrev är men om jag landar på c:a 40 A4-sidor så är väl det inte särskilt långt, väl?


Nåväl, Ermoupolis som man kommer till först är en i allra högsta grad LEVANDE stad med c:a 13.000 (efter vad jag hört) invånare. Staden är väldigt stor till ytan men har ett mycket koncentrerat centrum. Utanför det har vi inte sett att det är mycket att ha vad gäller chans till aktiviteter eller upplevelser än att titta på husen och gatorna. Men i centrum är det desto mer koncentrerat aktivt som sagt, dominerande är hamngatan som är fullsmockad med barer, kafeneioner, restauranger osv. ungefär från där "fållan" till båtarna ligger och bort till piren/vågbrytaren. Under en helt vanlig kväll från c:a solnedgång till långt in på småtimmarna är det ett ytterst behagligt myller av folk. Alla ställena har via en ombyggnad förskonats ifrån att en gata gick rakt igenom så nu kan t.ex servitörerna slippa se sig för med livet som insats när de ska serva oss kunder.


Direkt ovanför hamngatan går ett antal gator och gränder rakt upp mot stora torget "Miaouli". Egentligen är det bara en gata som fordonstrafiken tvingas ta för att komma vidare in i andra delar. Resten är gränder och de korsas ett par gånger av de formidabelt vackra och säregna marmorbeklädda shoppinggatorna som så att säga, går parallellt med hamngatan. Shoppingen är mestadels kläder, juvelerare, konst, mode en del souvenirer (rätt så lite "krims-krams" om jag bedömt rätt) och lite annat för vardagen. Här och där finns matställen lite beroende på vilken inriktning man har i det avseendet.


Runt torget är det dominerat av en gata med lite cafeterior och barer samt att taxibilarna (de är totalt 40 st. fick vi berättat) numera har en gatukant där de ska stå för att inte hindra trafiken. De var förut placerade nere i hamnen vilket hade sina praktiska fördelar men vad vi lärde oss var att dess nya placering faktiskt var bättre men i vår högst personliga åsikt. På torget var det arrangerat en samling basketbollplaner en dag i början av vår resa. Men det var bara en korg per plan samt att det var två tre-mannalag per plan så det var ingen officiell turnering eller dylikt som spelades. En annan kväll några dagar senare var det stor folkdansuppvisning med vad vi förstod, grupper från bl.a närliggande öar som t.ex Sifnos. Det var granna folkdräkter, hundratals åskådare, dansen utfördes på en scen c:a 1,5 meter över marken så många satt på stadshusets gigantiska trappa och besåg det hela.


Beroende på vad för slags aktivitet man vill ha av själva Ermoupolis så rekommenderas sen eftermiddag/kväll eftersom det mesta är stängt annan tid. Förmiddagar är det lite liv och rörelse men eftersom vi aldrig har bott inne i stan och bara varit in dit en morgon förut, så vet vi väldigt lite vad en förmiddag innebär. Kvällstid får man helt klart ut mest här.


Övriga ön.........det känns som att vi mest, och rätt så duktigt inpräntat nu, vet att det är ett c:a halvdussinet trevliga byar för övrigt som verkligen är värda att besöka, både dagtid som kvällstid. Jag kan räkna upp dem från i väster räknat eftersom lokalbussen går i en "ringlinje", grovt beskrivet. Kini - Galissas - Finikas - Agathopes - Possidonia (Della Gracia) - Megas Gialos - Vari och sist, före Ermoupolis i öster - Azolimnos. Alla dessa byar har strand och lämpar sig utmärkt för bad. Alla har mer eller mindre väldigt bra utbud av matställen men Possidonia och Megas Gialos vet vi inte så mycket om i det avseendet (ännu). Ska man "göra" flera av dessa byar (beroende på vad man vill ha ut av dem) så får man vika flera dagar då busstidtabellen visserligen inte är "gles" men man bör stanna några timmar på varje ort för att kunna bedöma lite av helheten. Det är de helt klart värda.


Vi har alltid bott i Galissas som självklart efter 3 besök nu, har vuxit för oss ifrån att ha varit väldigt intetsägande i våra ögon 2014. Men nu har vi träffat lite mer folk, "vågat" ta lite mer kontakt så det är för oss en liten speciell pärla att slipa mera på. Byn duger gott och väl att stanna en kväll då man är trött då det finns fullt utbud av matställen, faktiskt fler än vi begrep för 3 år sedan.


Ovanför, norr om Ermoupolis går det bara EN väg för fordonstrafik men den spretar ut sig lite med någon liten smal avstickare till höger och vänster sett utifrån då man tar sig fram. Vi tog en taxi ut till en förvald plats denna gång, fast pris från stan, mycket praktiskt! Den heter San Michalis och är egentligen namnet på ett kapell som ligger på en höjd med en helt fantastisk utsikt ut över Tinos i norr och bl.a Kea i väster. Där satt vi taverna i en sluttning med en utsikt som slår det mesta vi varit med om under 20 års Greklandsresor. Vägen upp hit har ett flertal höjder/berg runt om som är otroligt fascinerande men det fanns av förklarliga skäl ingen chans att stanna denna gång. Vägen är smal, minns inte om vi såg några ställen där man KAN stanna utan att hindra trafiken (+ risk för sig själv) och t.ex fotografera? Det får bli mer undersökning av detta 2018.


För 2018 fortsätter vår kärlekssaga på Syros, det är redan helt fastställt. Detta är ett sammandrag som jag tycker kan vara gott nog för er som blivit nyfikna. Har man inte helt vansinnigt ovanliga krav eller önskemål eller är mycket kritisk i allmänhet och har lättare för att hitta negativa saker (vi har tyvärr träffat många sådana människor, dock EJ på Syros gudskelov) så kommer Syros garanterat att bjuda på upplevelser som skiljer sig från många andra öar eller fastlandsplatser.


Ni får FRÅGA mer nu, jag ska försöka svara av bästa förmåga.




/Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2017-07-20 klockan 17:51.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-07-20, 18:35
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Syros igen, OJ JÄKLAR.........

Himla bra beskrivit !


Tror vi tar några dagar på Syros i Juni nästa år . Besökte Siros för ca: 10 års sedan . Då blev vi förälskade i Ön ,
men sen har den fallit i glömska. Just Ermoupolis tyckte vi var en pärla !

/ Tom
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-07-20, 23:10
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Syros igen, OJ JÄKLAR.........

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Himla bra beskrivit !


Tror vi tar några dagar på Syros i Juni nästa år . Besökte Siros för ca: 10 års sedan . Då blev vi förälskade i Ön ,
men sen har den fallit i glömska. Just Ermoupolis tyckte vi var en pärla !

/ Tom





Du om någon har ju omfattande kunskaper av många platser efter vad jag har kunnat läsa från ditt skrivande här. Med c:a 10 års lucka för er av Ermoupolis tycker jag det kan vara dags att uppdatera, ja! Att VI såg flera förändringar NU (framför allt inne i centrala stan) efter två års väntan är vad VI såg och vad ni kommer att se av ev. förändringar är förmodligen än mer intressant och kanske en rejäl vitaminkick i så fall?


Vad ni sett för övrigt av ön är ju omöjligt att veta för oss men i stort känns den södra, lika mycket levande sidan relativt oförändrad om NI inte har alldeles speciella minnen, personliga kontakter och annat som emotsäger hur jag, kanske generaliserar.




/Hasse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT