Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-06-07, 11:39
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 493
Standard 15 öar och 15 highlights. Min favolista:

Korfu för det vilda livet på vandrarhemmet och för de vilda moppefärderna över bergen 1977
Naxos för livet runt poolen på Nissaki hotell tillsammans med alla andra barnfamiljer 2001
Syros för alla grekiska bröllop, fester med dans för alla på gatan i Gallissa 2002
Zakynthos för det kära återseendet med Grekland efter 12 år i exil och för att få se mina barn få trippa förundrat på den heta sanden. Jag kysste marken! 1994
Thassos för att vi körde vilse med en hyrbil o strandade till slut på en stig och för stranden Alyki 1998
Karpathos för stränderna, Levkos och festen på musiktavernan allra längst bort på stranden i Pigadia 2004
Kreta hippielivet i Paleochora 1978, det oexploaterade Chania 1979, den första resan alldeles själv 1978 och för charterresan med hela familjen 1997
Schinoussa total kärlek till ön, obeskrivbart och för att min man tyckte riktigt mycket om den ön (god mat o ensamma stränder) 2008 o 2009
Mykonos vackraste choran, galnaste intrycken på Paradise beach 2007
Skopelos för att lilla gamla mamma skuttade så lyckligt på alla stränderna som var övergivna i det dåliga vädret 2008
Ios för att man var ung tillsammans med alla andra unga i gränderna i choran 1977
Tilos för att det blev sista resan med mamma till Grekland och att hon fick se delfiner hoppa efter båten i solnedgången 2009
Amorgos med yngsta dottern i det blåååaste vatten, för greklands vackraste berg, gränderna i choran
Paros för att man alltid hamnar där o för den totalt blandade stilen
Rhodos för de vilda stränderna i söder och för nattdoppet på Antony Quinns beach 2004

Har jag glömt något? Säkert!
Hur ser din favolista ut???
Pyttan
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-06-07, 21:48
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Sv: Min favolista 15 öar:

Pyttan - jag blir alldeles tagen av din lista! Sitter en lång stund och funderar tillbaka på egna minnen och höjdpunkter...

Rhodos - med lumparkompisarna 1977. Minns att jag brände mig på Mandraki (?) stranden, körde till Lindos med gamla moppar som gick sönder och fick lagas efter vägen. Och diskoteken Några år senare med blivande frun, och slagdängan "Vill ha dig" med Freestyle etsades in av partygänget på hotellet..
Korfu - tågluffningen (1982) toppades med en båttur från Bari till Korfu tidigt 80-tal. Minns att vi bodde några nätter i Sidari som då var en sömning by.

...15 år senare...
Kreta - Under tre intensiva år (1996-1998) och fem tillfällen åkte jag runt på ön, sista turen gick med bil från Sverige och varade sju veckor, varav fem i Rethymnon. Läste grekiska på sommaruniversitetet och stämplade i den grekiska a-kassan. Vilka äventyr!
Thassos - here we go again (2003). Nu efter några års vuxenstudier gick inte suget efter Grekland att stoppa längre. Bingolottovinsten blev en vecka till Thassos... 10 tusen räckte till 3 personer Oförglömlig ö - grön och skön!
Samos - (2004) Votsalakia blev vårt mål denna fotbollstokiga sommar. Det var EM på alla uteställen och grekerna vann, vilken stämning Tillbaka 2006 igen för att fira jämn födelsedag, med mina barn, på egen hand. Kvalitetstid utan dess like...
Lesvos - (2006) Underbar vecka med bilturer över hela ön. Nu började ett mönster sättas - vi åker till en ny ö varje gång som slutar på -os
Poros - (2007) Inleder sommaren med en tur till denna lilla pärla...
Aten - Avslutar Poros-resan med en natt i Aten, hinner med Akropolis och delar av gamla stan.
Kos - (2007) Vi följer upp med en septembertripp till den forna partyön. Lugnt och still med utflykter även här - hyrbil blir mer och mer ett måste.
Karpathos - (2008) Härlig ö, påminner en del om Kreta med den bergiga naturen. Upptäcker Lefkos med härlig sandstrand mitt i hamnen. Kör vilse i bergen och hamnar på "very bad road" med hyrbilen.
Skiathos - (2008) Två lata veckor med mycket small banana beach
Skopelos - (2008) Tvådagarsutflykt från Skopelos, upplevde "Mama Mia"-stämningen på plats.. Vacker ö - värd en egen resa framöver
Kreta - (2009) kunde till slut inte hålla mig borta från denna minnenas ö. Härlig vår i april och grönskande natur. Bryter mönstret med öar på -os
Kefalonia - (2009) Tar upp filmtråden och besöker "Captain Corelli's" ö. Upptäcker att varje ö har sin charm och det är omöjligt att rangordna dem...
Chalkidiki - (2010) är årets resmål... avresa i mitten på juli! Åker bil genom Europa och återupplever sommaren 1998. Kanske en avstckare till Thassos också...

Ja, det var min lista det
Göran
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-06-07, 23:23
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Min favolista 15 öar:

15 øyer klarer jeg ikke å kalle favoritter, selv om jeg har vært på 25. Så jeg må ta med områder på fastlandet også. Som sagt sytten millioner ganger før: Hellas er mer enn øyene

Her er mine favorittområder/øyer:

Peloponnes, fordi den halvøya har alt og mer, smellvakker og variert natur, fine byer, fristende strender, en usannsynlig mengde minoiske, antikke, bysantinske, venetianske og tyrkiske byer og bygninger og minnesmerker, samt deilig mat og hyggelige mennesker – og fordi jeg falt pladask for selve perlen, Nafplio, etter å ha vært der ti strålende minutter (takk, Fanis!). Egentlig er alle mine topp femten (eller fjorten) på Peloponnes.

Makedonia, fordi der er så grønt og frodig, med fossefall, elver og vann, fordi jeg bodde på en liten øy i den lille Prespasjøen omgitt av høner og kyr, shoppet utrolig kule klær i Thessaloniki og gikk, bedøvet av lykke, i Alexander den stores og Theo Angelopoulos' fotspor.

Zagorahoria (nord for Ioannina), på grunn av alle de nydelige landsbyene med steinhus, de bratte, gamle broene over det kalde elvevannet, og fordi jeg opplevde min første landsbyfest der.

Kea, fordi hovedstaden Iolida ser ut som Kardemommeby, den har en smilende løve, pittoreske eselstier som innbyr til gåturer og – selv om den er en øy – ikke en eneste dritfull, vrælende turist i sikte.

Lesvos, fordi Molivos er en nydelig by og Mytilini en levende by, fordi den er grønn på ene siden og gyllen på den andre, og fordi jeg traff Hellas-guru Matt Barrett – som hadde nabobalkongen på hotell Seahorse i Molivos.

Kreta, fordi den har så fantastiske fjellandsbyer, Anogia ikke minst, og fordi den er stor nok til at man kan ha en to ukers opplevelsesferie og føle at man likevel ikke har nok tid til alt.

Pelion, fordi denne halvøya har både grønne fjell og lange sandstrender, fordi Volos er en deilig by å være i, fordi vi, i en landsby, fikk fasolada (bønnesuppe) selv om det var sommer, og for at en prest inviterte meg hjertelig inn i kirken selv om jeg var usømmelig kledd, og så brukte masse tid på å fortelle om kirken og områdets historie.

Athen, fordi den er kaotisk og fredelig på en gang, fordi den har den beste maten, de flotteste museene og galleriene og de nydeligste parkene. Og fordi det er et eventyr å besøke de ulike bydelene. Og ikke minst for sandalmakeren i Psirri.

Syros, ene og alene på grunn av Ermoupolis, som er nesten like vakker som Nafplio (begge er i venetiansk stil), og fordi det er en levende øyhovedstad hvor folk holder på med sitt.

Parga, fordi Billy var en klok gutt, fordi den ligger nær byen Arta og fjellandsbyen Rodavgi, og fordi den jo er nydelig, selv om den selvsagt er altfor turistifisert (ja, jeg sier det jeg mener her…)

Sifnos, ene og alene fordi den har en hovedstad som er en sammenvokst herlighet av mange småbyer, og for at de har knallgode mandelkaker.

Korfu, for den er halvt italiensk, halvt gresk, og litt britisk oppå der igjen. Man må jo bare bli forelsket!

Sterea Ellada, fordi jeg satt på den balkongen med brattest utsikt og finest solnedgang i hele Hellas da jeg var i Delfi, fordi vi fikk ål og selskap av noen grekere og en nederlender i melankolske Mesolongi, og drakk altfor mye ouzo med dem.

Chios, fordi middelalderbyen Mesta er noe av det mest fascinerende jeg har vært i, og landsbyen Pyrgi hadde hus med grafikk på, fordi Despina serverte frenetisk og fantastisk frokost og fordi vi fikk hotellrom fordi noen kastet ut sin besøkende familie fra rommet vi fikk leie.

Nr. 15. Har sikkert glemt noe viktig nå. Men det får bli alle de stedene jeg drømmer om å dra til. Kastellorizo, Thrakia, Sporadene, Kythera. En eller flere av disse stedene fortjener sikkert en plass på listen.

Senast redigerad av Admirala den 2010-06-07 klockan 23:30.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-06-08, 16:18
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 493
Standard Sv: Min favolista 15 öar:

Göran!
Tack för din lista, snacka om att bli tagen!
Det är så konstigt med upplevelser och minnen, vad som sen blir viktiga minnen är inte alltid de man tror i nuet. Jag menar i nuet njuter jag oftast av den vackra naturen eller fina gränder fast efter några år är det helt andra upplevelser som är starkast. Ibland ganska knäppa sådana.
Kanske har med åldern..
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-06-08, 16:26
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 493
Standard Sv: Min favolista 15 öar:

Hej Admirala!
Klart att det inte behöver bara vara öar!
Tänker aldrig på fastlandet för att jag knappt varit där. Men det var ju jättekul o intressant att läsa din lista. Tack för den.
Förresten borde den kanske inte heta favolista för öar överhuvudtaget.
Den kanske borde heta Highlights i Grekland eller kanske toppminnen från 15 platser i Grekland genom tiderna.
Blir bara så långt bara.

Pyttan
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT