Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #161  
Gammal 2014-10-03, 09:39
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Fredag 3 Oktober. På väg in till Karlovassi på Samos



Fredag 3 Oktober. Vi har lämnat Fourni.


Prick klockan 07.00 lämnade vi Fourni. En kvart innan var Arne inne i Travel Agency att inhandla tvenne biljetter för färden till Karlovassi på Samos. Sex Euro pp. Elaka Tanten i Travel Agency går på Fourni under smeknamnet Greve Draculas Dotter…





Under gårdagen betalade vi för vårt härbärge på Toula Rooms. 22 € per natt i tolv nätter blev strax under 270 €.





Vi tog i aftonen vägen till Bageriet att färdkost inför resan med Panaagia T inhandla. Därefter ner till Nikos att spisa middag. Köttgryta för Arne och en soppa till Birgitta. Notan landade på 16 €.





Vi sporde Kyparen Hassan om han alltfort studerade på distans via Universitetet i Athen. Svaret blev att han nu avslutat sina studier i matematik.





Nu strax före åtta denna morgon är färjan på väg in mot Ikaria innan vi fortsätter till Karlovassi på Samos. Ankomst Karlovassin strax före klockan tio. Det går att trassla sig till Pythagorion med buss via Vathy, men det blir långa väntetider.





Vi väljer i stället att slaska taxi direkt till Pythagorion från Karlovassi.


Nu först nalkas vi Karlovassi. Klockqn är nu halv elva lokal tid. Färjan har gått med reducerad hastighet pg av ogynnsamma vindar. Direkt från salongen på Panagia T
via Cosmotedongeln.



Väl i Pythagorion väntar vårt förbokade härbärge vid namn Acropol beläget just vid hamnstråket.








Arne och Birgitta
Svara med citat
  #162  
Gammal 2014-10-03, 12:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Höstresa till Dodekaneserna och Östra Egeiska havet

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag tar fram min stickning och känner mig som hemma. Bättre hälften har tagit fram datorn, så vi lyssnar på Radio Västerbotten.
Jättefint igen, Birgitta! Den där interiören ser man ju framför sig. Jag hade ingen aning om att du tog med stickningen till Grekland! Såna där små detaljer som gör en text så levande
Svara med citat
  #163  
Gammal 2014-10-03, 15:17
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Fredag 3 Otober. Pythagorion. Second opinion

Vi anlände till Karlovassi efter en angenäm men gropig färd från Fourni via Thymenia och Ikaria. Skepparen valde att slå ner på farten för att göra resan komfortabel för alla ombord, och därav anlände vi till Karlovassi en timme senare än tidtabell.

Tio meter från färjekajen väntade ett antal taxibilar. Vi togo oss första lediga droska och anträdde färden mot Pythagorion, beläget 45 kilometer från Karlovassi. Föraren sporde oss om vi ville resa turen över bergen och dess serpentinvägar eller den relativt nybyggda vägen. Naturligtvis ville vi ta färden över de vackra bergen med dess vidunderligt vackra vyer.

Vi kom fram till Pythagorion efter 45 minuters resa. Droskägaren äskade lika många Euro i åkdonslega. Han fick 50 för god körning. Vi gick de trettio meterna bort till Gregorys café att varsitt glas välkylt vin intaga.

Så vidare till vårt via Booking.Com förbokade hotel Acropol beläget i gränden just intill. Rummet var helt tillfyllest och passade oss likt handen i handsken. Ett kylskåp, AC samt en liten balkong med tvenne stolar och havsutsikt.

22 Euro per natt ska vi betala allt enligt Booking.Com. Fem nätter.

Nu sitta vi i gränden just invid taxistationen att njuta svalka. I afton blir det med all säkerhet Elias Taverna att spisa middag. Nu ser vi icke många skandinaviska turister i byn. Chartersäsongen börjar nog gå mot sin final.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #164  
Gammal 2014-10-04, 07:40
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Lördag 4 Oktober. Pythagorion

Lördag 4 Oktober. Pythagorion Samos.

Vackert väder även idag. Sol från klarblå himmel och 20 grader nu klockan sju på morgonen. Frukost på vår lilla balkong.

Efter gårdagens grändsittning i svalka vandrade vi så bort till Elias Taverna. Vi hälsades genast varmt välkomna av kyparparet. De mindes oss sedan vi var här vid ankomsten till Pythagorion för sådär dryga tre veckor sedan.

Naturligtvis beställde vi varsin Chicken Schnitzel med hemlagad bearnaisesås, den som är så vansinnigt god.

Vi noterade att det var 27 grader vid halvsextiden. Märkligt varmt för att
vara inne i Oktober. Turistströmmarna har nu en vikande tendens. Nästan bara holländare och tyskar samt en och annan svensk.

Maten smakade gudomligt gott och betingade pris av 20 € inklusive ett krus vitt.

Det var dock tämligen glest med gäster. Vi två, samt därtill ytterligare fyra par. Det var det hela. Nu var ju klockan dock bara barnet ännu, så flera gäster lär under kvällens lopp anlända.

När det så var dags för hemgång tog Arne en tur till viktualieaffären att förnödenheter inhandla. Därtill fick det bli att stega upp till bokhandeln nära bussterminalen att köpa ett nytt Sudokuhäfte till Birgitta. Det ska vara Sudoku Samuraj, inget annat.

De häften Birgitta medbringade hemifrån äro numera helt sönderlösta.
Arne hade tur och hittade med benäget bistånd av expediten ett innehållsrikt samlingshäfte som genast efter återkomsten till rummet vann Birgittas gillande.

Vi fick en behaglig sömn i hotellets sköna sängar. AC-n laddades på 22 grader efter sedvanliga förhandlingar..

Vid femtiden hördes oväsen ute på gatan invid gränden. Det var helt uppenbart förfriskade gäster som just lämnade något etablissement med generösa öppettider i närområdet.

Lite bilder från gårdagen återfinner den vetgirige i galleriet under ”Lördag 4 Oktober”

Arne och Birgitta

Som noterat att maskinstämplade kvitton börjar bliva legio i Pythagorion. Vi fick kvitto av taxiföraren, caféet i gränden samt på Gregorys och även hos Elias Taverna. Det tar sig…






Svara med citat
  #165  
Gammal 2014-10-04, 09:57
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Höstresa till Dodekaneserna och Östra Egeiska havet

Nu har jag läst allt ni skrivit under den tid jag var på Kreta. Inte så mycket kvar av er resa heller mera så önskar er njutbara dagar!

Hälsningarna som Birgitta skickade (i någon tråd) till Fysimera/Anna/Olle är nu framförda. Det var bara Anna som var vår guide, men fick även hastigt träffa Olle så det var riktigt trevligt. Bättre guide än Anna kan man nog inte ha!

/ Anne
Svara med citat
  #166  
Gammal 2014-10-04, 10:45
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Fredag 3 Oktober. På väg in till Karlovassi på Samos

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg


Fredag 3 Oktober. Vi har lämnat Fourni.


Travel Agency att inhandla tvenne biljetter för färden till Karlovassi på Samos. Sex Euro pp. Elaka Tanten i Travel Agency går på Fourni under smeknamnet Greve Draculas Dotter…

Arne och Birgitta
...lät inget vidare... ungefär som mannen på båtkontoret i Katapola... han är ju förvisso inte elak men något "butter"....

Ha,det fortsatt fint!

Sunny(direkt från ett kylslaget och molnigt Amorgos)..

PS. Här var det bara 20 grader igår kväll en viss skillnad från Samos.. kanske där man skulle varit ist..hmmmm....

Senast redigerad av Sunny12 den 2014-10-04 klockan 10:50.
Svara med citat
  #167  
Gammal 2014-10-04, 15:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Lördag 4 Oktober. Pythagorion

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vi fick en behaglig sömn i hotellets sköna sängar. AC-n laddades på 22 grader efter sedvanliga förhandlingar..
När man sitter här hemma och läser att ni använder AC låter det jättekonstigt. Vi har mycket fint väder sedan ett tag, men långt ifrån att det behövs AC.
Svara med citat
  #168  
Gammal 2014-10-04, 16:01
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Höstresa till Dodekaneserna och Östra Egeiska havet

Jag behöver Ac. Arne behöver inte Ac.
Därför är det alltid en förhandlingsfråga varje kväll.
Men det gäller att kompromissa..
Birgitta.
Svara med citat
  #169  
Gammal 2014-10-04, 16:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Höstresa till Dodekaneserna och Östra Egeiska havet

Vi har aldrig AC på natten, kan inte sova av ljudet och blir förkyld..Nu behövs den inte ens på eftermiddan, så varmt är det inte här i Pal. Men självklart är vi olika där....

En fråga Birgitta......när ni beskriver era dagar så följer de ju väldigt fasta rutiner. Jag läser aldrig att ni äter lunch? Hoppar ni över den då er middag är så tidig eller äter ni aldrig lunch hemma heller?

Lissi- bara lite nyfiken...
Svara med citat
  #170  
Gammal 2014-10-04, 17:07
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Höstresa till Dodekaneserna och Östra Egeiska havet

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag behöver Ac. Arne behöver inte Ac.
Därför är det alltid en förhandlingsfråga varje kväll.
Men det gäller att kompromissa..
Birgitta.
Jag hade AC på de två första nätterna här på Amorgos, MEN sen har det inte behövts pga nätterna nu blivit kyligare, jag är glad om jag slipper använda den då jag lätt blir lite småförkyld av den.

Sunny
Svara med citat
  #171  
Gammal 2014-10-04, 19:38
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Höstresa till Dodekaneserna och Östra Egeiska havet

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

En fråga Birgitta......när ni beskriver era dagar så följer de ju väldigt fasta rutiner. Jag läser aldrig att ni äter lunch? Hoppar ni över den då er middag är så tidig eller äter ni aldrig lunch hemma heller?

Lissi- bara lite nyfiken...
Jag undrar detsamma ? Nyfiken som jag är !
/ Tom som lämnar dom fasta rutinerna hemma !
Svara med citat
  #172  
Gammal 2014-10-05, 00:24
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Fredag 3 Oktober. På väg in till Karlovassi på Samos

[QUOTE=Arne;344407]
En kvart innan var Arne inne i Travel Agency att inhandla tvenne biljetter för färden till Karlovassi på Samos. Sex Euro pp. Elaka Tanten i Travel Agency går på Fourni under smeknamnet Greve Draculas Dotter
QUOTE]

Vi bodde på "Costa Reli" sist vi var på Fourni
Vår vertinne jobbet på Travel Agency , hun var veldig hyggelig mot oss, men... finnes det flere Travel Agency på Fourni?
- eller er det hun som er s å upopulær
Svara med citat
  #173  
Gammal 2014-10-05, 08:43
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Söndag 5 Oktober. Pythagorion Samos

Söndag 5 Oktober. Pythagorion Samos.

Återigen en varm och vacker morgon här i Pythagorion. 23 grader nu klockan sju på morgonen. Vi testade igår kväll innan nattning att först stänga de stora vikbara trädörrarna på balkongen innan vi stängde innerdörrarna.

Perfekt! 95 procent av det elaka ljudet från hamnstråket och gränden försvann. Vi kunde sova gott utan några som helst störande moment.
Skada bara att vi icke kom på detta på fredagskvällen.

Under förmiddagen igår gick vi ner till cafenion i gränden att oss ett krus vitt samt svalka intaga. Vi kunde konstatera att såväl klädesbutikerna som krimskramsaffärerna nu skyltade med 30- 50 procents rabatt. Butikerna vill mera troligt icke bli liggande på stora lager över vintern.

Nu till frågan om våra uteblivna lunchsittningar. Svaret är emellertid mycket enkelt och koncist. Varken hemmavid eller här i arkipelagen äter vi lunch. Vi har genom decennierna i stället satsat på en rejäl frukost, och på denna står vi oss gott fram till vår tidiga middagssittning som ju brukar bli vid pass klockan fyra eller fem på aftonen.

I undantagsfall, när vi exempelvis nödgas taga en tidig morgonf’ärja, då kan vi vid ankomst till den nya ön dela på en omelette med skinka, men annars avstår vi lunchen av den enkla anledningen att vi ej är hungriga vid lunchtid.

Nog om detta nu. Den elaka tanten i Travel Agency blev plötsligt betydligt snällare när det för sådär fyra år sedan dök upp en konkurrerande Agency på Fourni. Elaka tanten är en svartklädd kvinna runt de sextio och med ålderdomliga glasögon. Vi har aldrig sett henne vid Hotel Kosta Reali.

Gårdagens middag intogo vi på hamntavernan just intill Gregorys Café. Vi har spisat middag där tidigare, och stället är känt för sin goda och prisvärda mat.

Just som vi vid femtiden fått in vår mat drabbades Pythagorion av ett strömavbrott som varade i nästan en timme. De efterkommande matgästerna fingo endera vänta på elens återkomst eller välja kallskuret ur menyn.

Vid tid runt klockan fem anlände Capitain Yannis med sin utflyktsbåt. Ett kanonskott ute på redden aviserar fartygets ankomst. Capitano är en härlig profil, som i sanning ser till att gästerna ombord trivs. Konceptet är ett enhetspris runt 20 € där båtresa, Ouzo samt retsina i rikliga mängder ingår liksom grillad lunch vid en badstrand på avstånd.

Avresa vid pass halv tio och återkomst runt klockan 17.00. Vi misstänka att det går åt mera Ouzo och Retsina än dieselolja att framdriva detta flytetyg....

Lite bilder från gårdagen ligga nu inne i galleriet under ”Söndag 5 Oktober”

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #174  
Gammal 2014-10-05, 08:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fredag 3 Oktober. På väg in till Karlovassi på Samos

[QUOTE=kari;344569]
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
[FONT=Arial]

Vi bodde på "Costa Reli" sist vi var på Fourni
Vår vertinne jobbet på Travel Agency , hun var veldig hyggelig mot oss, men... finnes det flere Travel Agency på Fourni?
- eller er det hun som er s å upopulær
Jag tror nog att Arne överdriver en del.

Eva
Svara med citat
  #175  
Gammal 2014-10-05, 08:54
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Höstresa till Dodekaneserna och Östra Egeiska havet

Vid lunchtid brukar vi ofta äta den frukt som är som godast vid tillfället. Just nu är vindruvorna SÅ goda så det blir mängder av dem.
Birgitta.
Svara med citat
  #176  
Gammal 2014-10-05, 09:01
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Höstresa till Dodekaneserna och Östra Egeiska havet

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Vid lunchtid brukar vi ofta äta den frukt som är som godast vid tillfället. Just nu är vindruvorna SÅ goda så det blir mängder av dem.
Birgitta.
Jag gör precis som ni, en rejäl frukost och sen står jag mig på den nästan hela dagen.. med någon frukt och frappe som mellanmål och sen tar jag mig en sen lunch/middag mellan 16.00-17.00..jag är inte så STOR i maten...en rejält lagad måltid per dag räcker för mig, lika gör jag hemma trots att det då går mycket mer energi när jag jobbar.

Sunny(direkt från Egiali)..
Svara med citat
  #177  
Gammal 2014-10-05, 12:07
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Höstresa till Dodekaneserna och Östra Egeiska havet

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Jag gör precis som ni, en rejäl frukost och sen står jag mig på den nästan hela dagen.. med någon frukt och frappe som mellanmål och sen tar jag mig en sen lunch/middag mellan 16.00-17.00..jag är inte så STOR i maten...en rejält lagad måltid per dag räcker för mig, lika gör jag hemma trots att det då går mycket mer energi när jag jobbar.

Sunny(direkt från Egiali)..
Så princip är det för mig också. Jag är väldigt liten i maten. Tog till exempel bara tomatsoppa igår. Frukt äter jag inte mycket hemma, men här kan jag inte undvara det. Med den kvaliten!
Vi vill helst äta middag mellan klockan 17,00-18.00. Då blir vi även uppskattade på tavernorna och får en bra service.

Angående capitano Jannis; vi frågade om hans get som han brukade ha med sig på utflyktsbåten. Den har vuxit till sig och då tar han inte med den på turistbåten långre.
Men nästa säsong fixar han en ungget, som sen växer till sig. Och så vidare,,,,
Birgitta.
Svara med citat
  #178  
Gammal 2014-10-05, 17:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Fredag 3 Oktober. På väg in till Karlovassi på Samos

Citat:
Vi bodde på "Costa Reli" sist vi var på Fourni Vår vertinne jobbet på Travel Agency , hun var veldig hyggelig mot oss, men... finnes det flere Travel Agency på Fourni? - eller er det hun som er s å upopulær
Det är inte samma person.
Svara med citat
  #179  
Gammal 2014-10-05, 18:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Söndag 5 Oktober. Pythagorion Samos

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Avresa vid pass halv tio och återkomst runt klockan 17.00. Vi misstänka att det går åt mera Ouzo och Retsina än dieselolja att framdriva detta flytetyg....
Ja, ibland kan man verkligen undra när man ser skutan närma sim hamn.
Svara med citat
  #180  
Gammal 2014-10-06, 08:31
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Måndag 6 Oktober. Pythagorion Samos

Måndag 6 Oktober. Pythagorion Samos

Återigen en vacker och solig morgon. 23 grader nu klockan sju. Morgonplanet från Athen kom för inflygning till den lilla flygplatsen exakt på tidtabell, 07.10. Planet återvänder till Athen 07.50. Samma flight vi ska vara ombord på onsdag morgon.

Låt oss inledningsvis korrigera en uppgift i gårdagens snabbdagbok. Captain Jannis dagsutflykt kostar 32 € och icke 20 som vi angav. Sakskälet var att lördagens bokningsläge hade varit en smula vacklande, och därav hade priset nedsatts temporärt till 20 €.

Igår, söndag låg skeppet vid kaj hela dagen och ska så ligga även idag. På tisdag ska det dock bli en tur igen. Vi närde tankar på att medfölja på tisdagens utflykt, men skrinlade dessa planer när vi erfor att det i turen ingår ett fyra timmars lunchuppehåll vid fjärran strand. Ett uppehåll främst avsett för solpressning och bad. Varken lunch eller solpressning tillhör våra favoriter…

Igår förmiddag ner till Cafégränden att svalka erhålla samt folkliv iakttaga. Arne in i klädbutiken att botanisera bland de hyfsat prisnedsatta varorna. En fin tröja av bästa kvalitet fann han, men priset var 65 €. Nu erbjöd expediten genast 20 procents rabatt, men Arne var endast villig att betala 35. Efter ett längre telefonsamtal med butikens ägare överenskommo vi om 35 €.

Den gamla tröjan hade ju sett bättre dagar och förvisades till butikens papperskorg. Nöjd Arne ut att för Birgitta förevisa sitt fynd. Tröjan vann därtill Birgittas gillande.

Så åter till vårt rum att vila siesta.

Nu har dånen från Charterplanen i stort sätt upphört. Säsongen är uppenbarligen på upphällningen. Däremot är det högsäsong för segelbåtsfolket.

Hamnen är till bristningsgränsen fylld av segel- och motorkryssare. Igår kväll låg det därtill elva segelfartyg ankrade på redden här utanför pg av platsbrist vid kajen.

Efter siestan ut vid femtiden att spisa middag på byn. Det fick bli samma Taverna som vi på Lördagen bevistade.

Birgitta tog en Veal steak med den goda Roquefortsåsen medan Arne valde sin kycklingfié med samma goda sås. Maten smakade gudomligt gott, och det som blev över trakterade vi tavernakatten med.

Notan tillsammans med ett krus vitt stannade på 30 €. Klart acceptabelt pris för denna furstliga måltid. En skål med hemgjord glass fick avsluta denna middag.

Åter till rummet att lyssna på sportnytt via SR-s streamade utsändning på webben.

Lite bilder från gårdagen återfinnes i galleriet under ”Måndag 6 Oktober”

Arne och Birgitta
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT