Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-09-10, 16:21
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Att en dag vakna...

… och upptäcka att ”man” är ett år äldre?

I kalenderhistoriken sker detta magiska på en enda dag.
Grekerna firar namnsdag i stället och det tycker jag bättre om.
Vilken fantastisk nyhet!
I min lilla värld blir jag äldre för varje dag!
Det var en summering av att jag har fyllt år. Till er som grattade mig!
Tack för det.
Själv beklagar jag mig för att ytterligare en dag till historien gått utan att jag kommit närmare mitt Kreta.
För egen del har jag slutat att fylla år, jag fyller åren i stället.
Vad fyller jag då åren med?
Inte med vätska i alla fall.
Jag samlar på minnen och möten. Skriver ner de jag tycker om och dissar resten.
Många av de möten jag gjort i livet har varit omtumlande och ändrat kursen. Min egen övertygelse är att möten med andra människor är det viktigaste vi har och gör.

Internet är en bra plats för information och reflektion. Men vissa av de kontakter man skapar där är så flyktiga, en del till och med oseriösa och bedrägliga. Det finns ett antal seriösa platser varav denna tillhör en. Här inne är det intresset för ett land och en kultur som förenar och knyter oss samman. Strängarna här är många från mat och dryck till sol o strand. Stämningen är till 99% god och trevlig även om det kan hetta till ibland. Jag tycker det är ok om det hettar till så länge det inte går till personangrepp. Då är gränsen överskriden.
Vi kan inte tycka lika, alla som är här.
Jag älskar Kreta.
Ska jag då försöka övertyga en Kos-fantast om Kretas suveränitet?
Knappast. Jag tycker si och du tycker så.
Punkt slut, men du är välkommen att besöka ”min” ö för att se med egna ögon och bilda dig en egen uppfattning.

Under åren jag levat så har jag levt livet fullt ut. Ibland även på överväxel vid några tillfällen. Ni kanske tycker att jag är jobbig ibland, men det tar jag som en liten parantes. Jag har inte något behov av att självförverkliga mig. Jag är den jag är med alla brister och fel.
Glöm nu inte bort det positiva! Jag kan faktisk vara rolig också, men det är långt mellan gångerna.

Titta runt om i världen och tänk efter.
Vad finns det egentligen att glädjas åt?
Jo, varje vår kommer det nya vackra blommor som aldrig tidigare sett dagens ljus.
Det kommer nya oskyldiga barn till världen med rena sinnen.
Varje dag föds ren och oförbrukad. Sedan fyller vi den med händelser. Bra och dåliga.
De här som är familjära med ”AA” kan också dikten ”Dagen idag”. Övriga kan läsa den för första gången.

# Dagen i dag är en märklig dag.#
#Den är din.#
#Gårdagen föll ur dina händer.#
#Den kan inte få mera innehåll#
#än du redan har givit den.#
#Morgondagen vet du ingenting om.#
#Men dagen i dag har du.#
#Använd dig av det.#
#I dag kan du glädja någon.#
#I dag kan du hjälpa en annan.#
#Dagen i dag är en märklig dag.#
#Den är din.#

Den är banne mig sann i vartenda ord.

Nu lite om vad jag gör för tillfället.

Skrivandet och undersökandet har tagit fart igen och nu är det handikappades villkor runt detta med resor som undersöks och nagelfars.
Jag kommer att utgå från mina egna erfarenheter och samla in fakta från myndigheter. Både i Sverige och i Grekland. det är mycket källforskning kvar, men jag är en bra bit på väg. Det kanske inte blir världens roligaste läsning, men jag hoppas att den blir nyttig och informativ.

I övrigt så håller jag på med att klippa om en film som är inspelad i Grekland och Italien. Det är inget direkt 5-minutersprojekt utan snarare 300-timmars. Jag jobbar helt ensam och filmen kommer inte att släppas i Europa eller visas på bio. Den är visad i Grekland men spanjorerna köpte upp rättigheterna då de anser att storyn är deras och inte grekisk. Att sedan objektet är född kretensare och den första halvtimmen är inspelad på Kreta/Rhodos hade tydligen inget med saken att göra. Fy, alla greker för att tafsa på ett spanskt nationalhelgon.

Som avslutning vill jag ytterligare en gång lyckönska Monicas väg in i kommunalpolitiken. Synd att jag inte får rösta.
Lev väl till nästa gång.

//Uffe

Ps: Filmtips (starka dramatiseringar)[LIST][*]Precious - Based on the Novel ”Push” by Sapphire)[*]Desert Flower - Based on the biography by Waris Dirie[*]Away from her - Based on Alice Munros story 'The Bear Came Over The Mountain'[/LIST]

Senast redigerad av UlfWiman den 2010-09-10 klockan 16:30. Anledning: Inga lovvika utan raggsockor på händerna
  #2  
Gammal 2010-09-10, 16:57
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Att en dag vakna...

En får tacke...
  #3  
Gammal 2010-09-10, 17:06
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: Att en dag vakna...

Du har så många kloka ord under hatten Ulf ... det är alltid roligt att läsa dina berättelser - som kunde komma lite oftare. Grattis till filmen!
Synd att vi inte kan få se den.

Ha det gott! Lilla sjöborren.
  #4  
Gammal 2010-09-10, 18:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Att en dag vakna...

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman
För egen del har jag slutat att fylla år, jag fyller åren i stället. [/SIZE][/FONT][/LIST]
..och det gör Du bra! Tack för kloka tankar!

Tänkte på Dig förra veckan på Tinos, det är ju där Du, jag, Claes och Peter ska ha en Kalimeraträff! Det har Du väl inte glömt?

Skriv snart igen....

Lissi
  #5  
Gammal 2010-09-11, 09:33
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Att en dag vakna...

TACK igen Uffe!
Dikten står nu kopierad på dörren av kylskåpet. Så viktiga saker att minnas!
Lycka till filmen !
Eija
  #6  
Gammal 2010-09-11, 18:04
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Att en dag vakna...

Om dikten säger jag bara: mmmm så tänkvärt, och jag ska nog också kopiera den och sätta upp den. Men inte på kylskåoet utan på toa där vill jag sitta i godan ro och läsa, oftast Knasen men även så'na här tänkvärda ord!
Kul att du är med igen!

Kram från Kerstin!
  #7  
Gammal 2010-09-12, 00:39
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Att en dag vakna...

Härligt att läsa om dina tankar Uffe.
Mats
  #8  
Gammal 2010-09-12, 11:12
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Att en dag vakna...

Dina kloka tankar följde med mig på min morgonpromenad och gav mig en fin start på dagen. Tack!
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT