Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-05-26, 18:55
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Min resa till Kina

Reserapport från Kina.

Mitt stora, fantastiska, kinesiska bröllop.

Jag vill gärna förmedla mina intryck från min sons bröllop i Kina. Här kommer en resumé från mina upplevelser under 8 dagar i Shanghai och Chengdo.

Resan ner

Jag skulle nu göra mitt livs resa, som har varit min dröm i 30 år. Jag åkte med Turkish Airlines (ett bra val) och resan till Shanghai tog 26 timmar. Tyvärr ingen sömn sittande. Min son, Jonas hade anlänt staden ett dygn tidigare tillsammans med 6 svenska kamrater. De hade föredömligt fixat skjuts åt mig från flygplatsen till vårt gemensamma hotell, Resan in till byn med 15 miljoner invånare var en upplevelse. Vägen gick bara på broar. Höghusen började torna upp sig. Vi åkte förbi Världsutställningen.

Det var inte som att komma till vårt älskade Fourni!!
Vad hade jag kommit till? Men när jag kom till hotellet och Jonas tog emot mig med en kram kände jag mig lugn. Oj, vad mycket upplevelser och intryck jag fick bara första dagen.

Champagnebrunch.

Det gäller att inte missa något. Morgonen därpå hade de 5 svenska grabbarna planerat att åka till Westerns Hotels för den världsberömda söndags Champagenebrunchen. Inte billigt, 700 spänn, men Rille, Jonas charmiga kompis bjöd mig! Där fick man dricka och äta hur mycket som helst. Champagnedam stog hela tiden vid vårt bord för att fylla på. Här måste man ha haft många hundra maträtter. Skaldjur av alla slag, gravad lax, gåslever,.rysk kaviar. Enorma huvudrätter med allehanda kött o fiskrätter. Grönsaksdisken var sagolik. Sedan fanns enorm rikedom på ostar, efterrätter, bakelser, chokladpraliner och glassar. Ja, här fanns allt (för en västerlänning framför allt).
Vi åt och drack i tre timmar. Till detta kom underhållning av världsklass. Jonglörer, gymnaster, fiolspelare, en kvinnlig och en manlig klassisk sångare med en otrolig fantastisk ackompanjerande orkester. Detta var den mest fantastiska kulturella upplevelsen jag har varit med om i hela mitt liv!

Pandadagen..

Vi har nu kommit till Changdo, 2 timmars flyg från Shanghai. Staden är känd för bl a två saker. Man är utsedd som mathuvudstad på grund av sina goda och kryddiga maträtter. Men här finns också de kinesiska jattepandorna!

I denna stad är Salina uppväxt och här fick vi träffa föräldrarna, Underbart par, Föräldrarna hade planerat denna dag mer än perfekt. Denna dag kommer vi nog aldrig att glömma. Föräldrarna tog oss till kinesisk lyxrestaurang för lunch. Lite eljest mot att att äta på svensk Mac.

Från Chengdo var det bara ett par mil till Pandaparken. Ord kan inte säga vad jag upplevde. Däribland de goa pandorna.

Vi åkte åter in till stan och till ett en HOT-POT- restaurang. Det innebar att vi kokade vårt eget kött o grönsaker i en jätte wok vid bordet. HOT betydde att det vi kokade, kött o grönsaker var jättehot! Gott var det.

Bröllopsdagen.

Ja, nu var dagen kommen. Salina, som hade bott med Jonas på hotellet hade nu flyttat hem till föräldrarna, Detta för att en ceremoni skulle följa. Jonas hade kallat oss till hotellreceptionen redan kl 9 på morgonen med klädsel för hela dagen. Jag kom ner och där stod min lilla son i smoking och med en vacker brudbukett. Tårarna lyckades jag hålla borta. Utanför fanns en limousin pyntad med blommor och rosetter. Samt ett antal andra bilar som nu skulle rymma 20 svenskar. Vi for nu till föräldrarnas bostad och Jonas skulle då få ynnesten att överta Salina. Jag, Jonas, bestman och ”prästen” fick sitta i cadillacen. Det bar runt i stan. Kamerabilar framför och bakom oss som fotade och videofilmade. När vi kom till lägenheten var det en ceremoni som liknade en parodi. Jonas knackade på bottendörren. Då kallades vi damer upp av fadern. Karlarna vägrades inträde. Inne i lägenheten satt Salina, brudklädd. Så underbar hon var!


Ett antal gånger fick killarna knacka på dörren. Efter ett tag ”gav” fadern tillstånd att Jonas fick komma upp och enlevera bruden. Han kom, satte sig på knä framför Salina och överlämnade brudbuketten. Sedan bar han Salina två trappor ner till killarnas jubel. Serpentinbomber skjöts av grabbarna.
Åter bar det av runt stan i våra bilar. Proffsfotograferna skulle ha mer bilder. Så ner till floden. Så kom vi till lokalen där bröllopet skulle äga rum. Glöm det där med kyrka eller rådhus. Jonas och Salina hade registrerat sitt giftemål för över ett år sedan, Så dom var redan ett gift par. Nu skulle festen ske.

I denna lokal skulle vi äta lunch, spela spel ett antal timmar och sedan middag.Men innan dess kom en vacker bröllopsceremoni. För att fatta mig kort: En TV-kändis startade och pratade så dom 200 kinesiska bröllopsdeltagarna skrattade våldsamt, musik spelades, ångor rök och ljusrundlar for runt i hela lokalen. Det liknade ett disco.

Så kom pappa in med Salina och överlämnade henne till Jonas. Salina och Jonas gick catwalken upp till scenen. Då tror jag Jonas var nervös. Föräldrarna och jag kallades upp på scenen. Salina knäböjde framför mig och bjöd på te.

Sammalunda gjorde Jonas. Jag och pappan fick sedan säga några ord till paret. Sedan kom ”prästen” John. En fjärrstyrd minihelikopter flög runt i salen med ringarna i ett band. Nådde John, som tog hand om ringarna. Han vigde bröllopsparet med några väl valda ord. Ja, detta var ett annorlunda giftermål, som man aldrig kommer att glömma. Bilden av den dagen har etsats sig fast i min hjärna.

En dag på museum.

Dan innan vi skulle åka hem fick jag välja på två aktiviteter. Följa Jonas och Salina på spa eller gå på museum med Annie och Allen. Åsna mellan två hötappar Spa: Bad, massage, skrubbning av kroppen mm contra museum med byggnader från 200-talet före Kristus.

Jag valde museet. Annie och Allen är två taiwaneser som är uppväxta i USA. Dom träffades där och blev ett par. Nu jobbar dom i Shanghai. Museet är ett område som byggdes 200 f Kr och i byggnaderna har dom satt in statyer på härskare och härförare från denna tidsålder. Statyerna är gjorda i början av 1800-talet. Paret berättade väldigt informativt om vad vi såg, men jag kunde konstatera att jag måste läsa på mer. Runt den största byggnaden fanns en liten ”skog”, som jag imponerades av. Miniträden hade enorma rötter och andra växter lever på dem.

Kinesiska maten.

Glöm fyra små rätter! Det är inte kinesisk mat. Friterade rätter såg jag inte. Men däremot mycket kryddade grönsaker, kött och fisk. Jag har nog aldrig ätit så mycket i hela mitt liv. För kryddig mat är aldrig för kryddig för mig. Tyvärr lyckades jag aldrig använda pinnar och det var alltid de enda bestick som kom fram. Men dom hade alltid en porslinssked. Så jag kan verkligen rekommendera RIKTIG kinesisk mat.
Forts följer...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-05-26, 18:55
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Min resa till Kina

Resan hem.

Chengdo har ingen tunnelbana trots 15 miljoner invånare. Men dom håller på att bygga en. Aha, det är därför vi aldrig sett solen här! Trafik och mycket smog. Men på avresedagen flödade solen över stan.

Nu väntade en lång resa hemåt. Jag visste att jag inte skulle sova de närmaste 40 timmarna. Först ett par timmars resande till kusten och Shanghai. ”Mina” fyra grabbar följde mig sedan till ********planets incheckning. De skulle åka med Air France till Malmö.På resan till ******** fick jag både middag och frukost. Nattflyg.

På resan mellan ******** och Arlanda fick jag ånyo frukost. Jag måste berömma Turkish Airlines. Dom har både god mat och bra service. All mat och dryck är gratis. När jag nådde Arlanda satt Arne på inrikes och väntade på mig. Arne hade just anlänt Arlanda från en fyradagarsresa till Estland. Han tyckte jag hade gösögon, men jag kände mig pigg. Efter 5 timmars väntan äntrade vi planet till Umeå.
Jag hade då startat hemresan från vårt hotell i Chengdo klockan 8.30 svensk tid och var i hemmet i Umeå klockan 18.30 dygnet därpå. En liten tripp på 34 timmar och 1 400 mil. Skönt att komma hem och med fantastiska upplevelser med mig! En dröm har gått i uppfyllelse.

Kommer också Indien-drömmen att inträffa?
Bilderna från resan återfinnnes i bildgalleriet under "Kinaresan"

Birgitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-05-26, 19:46
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Min resa till Kina

Tack att du berättar om den här fantastiska resan. Vilka upplevelser som du fick för resten av livet Underbara bilder också

Riitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-05-26, 22:35
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Min resa till Kina

En fantastisk berättelse och en sådan inlevelse! Tack Birgitta!

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-05-27, 16:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Min resa till Kina

Vad roligt att läsa din berättelse. Vilken upplevelse. Du får berätta mer när vi ses.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-05-27, 16:59
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: Min resa till Kina

Vilken här resa det verkar ha varit.

/pawik
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-05-27, 17:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Min resa till Kina

Härlig läsning! Tack Birgitta!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-05-27, 19:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Min resa till Kina

Åh så härligt att läsa! Stort tack!!
Vilket vackert brudpar

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-05-27, 19:38
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Min resa till Kina

SÅ FINT! och vilket minne för livet för alla som var där!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-05-27, 22:05
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Min resa till Kina

Hej Birgitta!

Vilken drömresa du har gjort och mycket trevligt berättad!
Är imponerad av antalet restimmar det tror jag inte att jag skulle klara av!


Yanna - som ser fram mot SIN drömresa om en dryg vecka!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-05-27, 22:47
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Min resa till Kina

Åh vilken härlig resa du verkar ha haft!
Klart du ska uppfylla Indien-drömmen! Dit tar det ju "bara" 7 timmar att flyga. Underbarare land finns inte!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-05-31, 20:26
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Min resa till Kina

Ja, nu har en vecka gått sedan jag kom hem från Kina. Upplevelserna har lagt sig lite. Min berättelse skrev jag så fort jag kom hem. Det är alltid bäst så, alla minnen flödar fram från hjärnan då. Men det är svårt att hålla sig kort,,

Nu har jag sovit ut. Hemma i stan i 3 nätter och ute på skäret ytterligare 4 nätter. Minst 10 timmar per natt!! Men den friska luften på ön suger. Där sover man mycket.

Jonas fru, Salina är kvar i Chengdu. Hennes morfar ligger på sitt yttersta och hon vill stötta sin mor den sista tiden. Jonas kommer nog också att åka dit några dagar.

Jonas och Salina planerar att ta hennes föräldrar på semester till Sverige. Antingen till jul eller till nästa vår. Men det verkar inte vara lika lätt som när vi svenskar åker till Kina. Förutom visum till Sverige måste många andra papper godkännas för utresa från Kina. Hoppas det går vägen, hennes föräldrar var personligheter. Tänk att man kan prata med kineser (som bara kan kinesiska!)

Jag tackar alla som har uppskattat min reseberättelse.

Birgitta
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-05-31, 20:43
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Min resa till Kina

Det var roligt att läsa din härliga berättelse. Vilken fantastisk resa du gjorde!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-05-31, 22:08
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Min resa till Kina

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag tackar alla som har uppskattat min reseberättelse.

Birgitta
Det är vi som ska tacka, verkligen, att du ville dela med dig av upplevelserna.

Abi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-06-01, 11:18
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Min resa till Kina

Roligt att din dröm gick i uppfyllelse samt ett hejdundrande bröllop också .
Fina bilder på brudparet samt gullig panda fick hänga med bland alla bilder .

Hoppas nu solen skiner på er där ute på skäret samt frukosten smakade bra . Själv fick jag sitta i köket och se på när regnet öste ner samt ynka 10 + . Lite kyligt för årstiden tycker jag . Men efter regn kommer sol säger dem .
Må så gott !
Birgitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT