Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-04-24, 21:51
feke feke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 3
Standard Agia Pelagia

Hej!
Vi är en familj med 2 barn, 13 och 8 år som har bokat resa till Agia Pelagia på Kreta. Reser 2 veckor i juli. Är det någon som har varit där som kan berätta lite om resmålet, stränder, sevärdheter,restauranger mm.

Mvh Greklandsvän
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-04-25, 18:42
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Agia Pelagia

Citat:
Ursprungligen postat av feke
Hej!
Vi är en familj med 2 barn, 13 och 8 år som har bokat resa till Agia Pelagia på Kreta. Reser 2 veckor i juli. Är det någon som har varit där som kan berätta lite om resmålet, stränder, sevärdheter,restauranger mm.

Mvh Greklandsvän
Hejsan!
Jag och Git spenderade en vecka i Agía Pelagía för några år sedan och det var mysigt. Pytteliten by, flera pensioner/hotell ligger en bit upp i "backen" så det kan vara lite brant att gå ner till stranden. Strandpromenaden avverkar man på några minuter men det finns mycket tavernor och barer längs den korta sträckan. Det finns även trevliga krogar en bit upp från stranden med bra utsikt! Trafiken på strandpromenaden är obefintlig (well, kanske någon enstaka moppe), eftersom tavernorna och stranden endast är avskild av en smal trottoar (själva promenaden!).
Sevärdheter, tja.. Man kan ju alltid hyra en bil och då finns det ju mycket att se på ganska nära håll. Knossos är ganska roligt att besöka om det inte är för varmt (om ni reser charter så har bergis resebyrån guidad tur dit någon dag i veckan). Fast mer intressant (tycker jag) är ett besök på det arkeologiska muséet i Iraklio. Där spatserade jag länge omkring! Det är ok att plåta där, dock inte med blixt.
Om du skickar din mailadress till min inbox här, eller till calle@calle.se så kan jag maila ett knippe foton tagna i Agía Pelagía, jag tror att Git har dom kvar i sin dator.

Calle!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-05-05, 18:12
Mayas avatar
Maya Maya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hässelby
Inlägg: 7
Standard Sv: Agia Pelagia

Hej

Jag tog med min 7 åriga dotter och hennes mormor på en tripp dit för några år sen, min dotter som är 13 i dag gillade stället JÄTTE mycket. Vi bodde hos Michel på RENIA kanon ställe att bo på, bra service och pool som var väldigt omyckt av min dotter. Jag kan varmt rekomendera Agia Pelagia mysig liten by med en bra sandstrand och trevliga restauranger.

/ Maya
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-05-23, 16:21
Ingerp Ingerp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm norr
Inlägg: 108
Standard Sv: Agia Pelagia

Hejsan!

Vi var i Agia Pelagia förra sommaren, bodde högt upp ovanför byn med vidunderlig utsikt. Byn är liten och lugn och avstressande att vistas i.

Restauranger ligger det i pärlband längs hela strandpromenaden. Alla är ganska likvärdiga när det gäller utbud och kvalitet, alltså typisk turistmeny.

Vi badade en hel del vid grannbyns strand (Lygaria beach) som kändes lite mindre trång men det kan vara ganska jobbig att komma till, om man ska gå nere från Agia Pelagia. Vi bodde så att det var lika långt åt båda hållen. Vilken strand vi än badade vid så gillade firrarna makens ben och tuggade t o m ett stort hål på det ena! Har aldrig vart med om något liknande, men det fick maken att simma hela tiden han var i vattnet. Mycket motion m a o!

Om man står ut med mycket trängsel är det marknad i Heraklíon en dag i veckan, vilken kommer jag inte ihåg. Har nog lyckats förtänga det då vi alla i familjen tyckte det var hemskt.

Ha det så bra på Kreta!

Inger
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT