Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Vandra

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-01-11, 21:20
ChrBras avatar
ChrBra ChrBra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Solna / Stockholm
Inlägg: 116
Standard Vandring Armenistis->Raches

På allmän begäran, Armenistis -> Raches t&r by foot.

För att underlätta för läsare med lite långsammare uppkoppling så är alla bilder nedan i klickbart thumbnailformat, klicka på dom för större bilder.

Vandringen börjar vid sidan av vägen i kurvan ovanför stranden i Armenistis, det är rätt tydligt skyltat och mycket lätt att hitta, senare så lämnar skyltningen lite övrigt att önska.
I början så följde vi en stig som till och från var rätt brant, redan efter en kort bit så var utsikten magnifik. (Bild 1) Efter en rätt flack ”transportsträcka” så började även naturen runt omkring oss bli imponerande. (Bild 2,3) Det som fascinerade mest av allt var dom enorma kontrasterna, i början så är det vanlig torr ”grekmark” (inget ont om det) med tistlar å vassa buskar för att uppe i berget förvandlas till underbara oaser med vattenfall, (Bild 4) dammar med sköldpaddor i till att efter nästa krök öppna upp sig och påminna skrämmande starkt om en svensk sommaräng. Efter vad som kändes som en evighet så kom vi till en by som jag inte kommer ihåg vad den hette men den stämde inte in på beskrivningen av Raches. Vi tog en paus och åt av den medhavda skaffningen. Sambon som fått nog av stigar tog bilvägen ut ur byn medan jag och sonen fortsatte i naturen. Efter några felnavigeringar (här är skyltningen obefintlig) så kom vi till en vägkrök med en liten kyrka/kapell (Bild 5) och stan inom synhåll. Nu var det ingen idé att fortsätta i skogen utan även vi tog bilvägen sista 500 metrarna. I Rashes så intogs några extremt välförtjänta öl och en del nyttigheter för vägen ner införskaffades i supermarketen.
Det var en väldigt trevlig by som antagligen är värd ett längre besök än dom få timmar som våra trötta ben mäktade med. Vi bestämde rätt snabbt att gemensamt ta bilvägen ned (och kanske få tag i en taxi på väg åt rätt håll). Promenaden ner var även den vacker även om omgivningen aldrig blir samma när man knallar på bilväg som när man går på stigar i naturen. Här är det mer utsikten som gäller. (Bild 6,7) Inte en taxi så långt ögat når och på vad som känns som nolltid är vi hemma igen, trötta med väldigt överens om att detta var väl värt ansträngningen och ett minne för livet. I skrivande stund så får sonen en salig blick i ögat när han tänker tillbaka på oaserna där han fick doppa kepsen i vattnet för att svalka av huvudet.

Bild 1 Bild 2 Bild 3 Bild 4 Bild 5 Bild 6 Bild 7

Nu blev suget än större efter sommarens resa…….. inte blir det bättre av kex med bredbar vitlöksfeta på….. huvva vad långt ett halvår känns just nu.

Hoppas att någon av årets (eller kommande års) Ikariafarare uppskattar min lilla story och tar sig ann utmaningen.

Senast redigerad av ChrBra den 2008-01-11 klockan 21:47.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-01-11, 21:40
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vandring Armenistis->Raches

Åh, vad härligt det låter! Och vilka fantastiska vyer!
Nu blev jag riktigt sugen på att åka dit - de gröna öarna är verkligen fantastiskt vackra! De karga är också väldigt tjusiga i sin karghet, men..

Det är första gången någon har beskrivit Ikaria så det lockar! Tack för det ChrBra!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-01-12, 16:29
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Vandring Armenistis->Raches

Trivelig å lese, ChrBra
- og dine bilder er så spesielt varme og fine
Jeg har kun gått n e d fra Raches til Armenistis, med læreren på greskkurset jeg gikk som leder.
Det var tidlig i juni, da var det faktisk litt vanskelig å komme seg fram tørrskodd enkelte steder.
I høst var vi "late" og kjørte bil både opp og ned, dvs. unnskyldningen er en mann med vondt kne.
Selv om mine bilder ikke er av din kvalitet, mangler spes "varmen", tenkte jeg å legge inn noen.
Kari
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-01-12, 17:22
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Vandring Armenistis->Raches

Her er noen bilder fra Juni 2004, den lille landsbyen vi passerer på vei ned, heter Ag.Dimitrios, den er ikke mye mer enn det bildet viser










Kari
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-01-12, 18:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vandring Armenistis->Raches

Härliga bilder båda två. Det som fick mig att avstå Ikaria när jag var på Fourni 2006 var att jag läst om de dåliga bussförbindelserna mellan hamnen och Armenistis. En dyr och lång taxiresa lockade inte. Men dessa bilder lockar att kliva av färjan en annan gång.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-01-12, 19:56
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Vandring Armenistis->Raches

Citat:
En dyr och lång taxiresa lockade inte. Men dessa bilder lockar att kliva av färjan en annan gång.

Eva
Det finns avgångar från Vathy ( Samos ) som går till Evdilos på Ikaria ( 3-4 ggr/v).
Därifrån till Armenistis kostar taxin bara 10 euro.
/ Tom
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-01-12, 20:00
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Vandring Armenistis->Raches

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det som fick mig att avstå Ikaria när jag var på Fourni 2006 var att jag läst om de dåliga bussförbindelserna mellan hamnen och Armenistis. Eva
Det stemmer det med de dårlige bussforbindelsene, å ta båt til Evdilos er best, om man ikke vil leie bil og det er på nordsiden man ønsker å være.
Da er det kun 14 -15 km til Armenistis, og overkommelig med taxi, om det ikke passer med bussen.
Om du liker Syros, EvaL, s[ er det fint [ reise til Evdilos derfra, uansett Ikaria er vel verdt et bes;k! Kari
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-01-12, 23:56
ChrBras avatar
ChrBra ChrBra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Solna / Stockholm
Inlägg: 116
Standard Sv: Vandring Armenistis->Raches

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Härliga bilder båda två. Det som fick mig att avstå Ikaria när jag var på Fourni 2006 var att jag läst om de dåliga bussförbindelserna mellan hamnen och Armenistis. En dyr och lång taxiresa lockade inte. Men dessa bilder lockar att kliva av färjan en annan gång.

Eva
Tack för det Eva L.

Det går ju som sagt att åka till Evdilos och ta bussen därifrån. Vi hade tur, det stod en buss inne när vi klev av färjan så jr hann inte ens gå på muggen, gissa om han hade bråttom ut i buskarna när vi kom fram . Har du möjlighet att kolla upp busstiderna eller är villig att chansa så är bussresan ett litet äventyr i sig, fantastisk utsikt och natur.

PS. Mina bilder har fått lite hjälp på traven av PhotoShop (men bara lite som sagt )

Senast redigerad av ChrBra den 2008-01-12 klockan 23:58.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-01-15, 08:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vandring Armenistis->Raches

Tack båda för inspirerande bilder och lockande text.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT