Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Halkidiki

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-08-08, 08:38
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Stränder i Halkidiki

Egentligen skulle vi till Halkidiki i år. Men av en tillfällighet reste vi till norra Portugal, vilket jag inte ångrar mig för vi hade en fin resa, i stället. Hur som helst så har Halkidiki fått flytta till nästa år i stället. Om den resan blir av vet jag inte ännu, få se. Men här är en lista på de "bästa" stränderna i Halkidiki.

https://greece.greekreporter.com/201...ged-peninsula/

Nu är vi inte några egentliga strandmänniskor så själva stranden är inte det viktigaste när vi väljer resmål. Däremot så tyckte jag att det var ganska kul att stranden Trani Ammoudia är först på listan för vi hade tänkt bo i just Ormos Panagias i Sithonia (mellanbenet). Eller vi och vi, närmast jag för mina medresenärer hann jag inte informera om saken. Men, Ormos Panagias valde jag för att vi vill på en kryssning till Athos och utflyktsbåtar dit utgår från Ormos Panagias.

Inte så många som berättar om Halkidiki här. Skulle vara roligt att höra om nägon har erfarenheter därifrån eller planer på att besöka Halkidiki.

/ Anne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-08-08, 14:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Stränder i Halkidiki

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Inte så många som berättar om Halkidiki här. Skulle vara roligt att höra om nägon har erfarenheter därifrån eller planer på att besöka Halkidiki.
Jag har aldrig haft någon längtan till Halkidiki, och jag vet inte varför. Tidigare hade jag bara öar i huvudet och det kan ju vara en orsak. En sak som är lite märklig är att det inte finns några resebrev från Halkidiki på Kalimera. Det finns ju annars från de flesta resmålen i Grekland, även på fastlandet.

Du får berätta om Halkidiki när ni har varit där nästa år.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-08-08, 15:07
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Stränder i Halkidiki

Det finns visst resebrev från Halidiki.
Jag skrev ett föga uppmärksamt resebrev 2014.
Finns under "hej nu är vi tillbaka igen"
2014-06-11, Halkidiki i Maj Juni
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-08-09, 07:35
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Stränder i Halkidiki

Jag har varit på två av "fingrarna", Kassandra och Sithonia. Den tredje - Athos - har jag av vissa skäl inte besökt

Det finns massor av fina stränder i Halkidiki. Speciellt på Sithonia, som är lite mer låglänt än Kassandra. Där kan jag rekommendera den lilla orten Vourvourou (Βουρβουρού som jag läste som Boysboysboys ), som ju inte är en riktig by, utan mer ett utspritt område. Stränderna där är JÄTTEFINA och påminner lite om Sardiniens sagostränder eller Kolymbithres på Paros. Väl värt ett besök alltså.

På sydligaste halvön Kassandra, kan jag rekommendera Afitos med omgivningar. Lite bök att ta sig ned till stränderna (bilväg finnes iofs), men väl där är dom jättefina och mysiga tavernor står att finna.

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-08-09, 09:44
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Stränder i Halkidiki

Inte resebrev men jag skrev en liten "reserapport" i forumet från vår resa runt Thessaloniki förra året.


Infogar den här:




Semester i norra Grekland

Nyligen hemkommen från Grekland gör jag "come back" på forumet med en liten reserapport.

Vi (jag och hustrun) hade i år bara en vecka till förfogande för resa till favoritlandet och därför är det en fördel att kunna resa utan flygbyten. Vi åker helst inte charter om det går att undvika, vi söker andra resmål än de som charterbolagen kan erbjuda. Från Landvetter är det dåligt med reguljära direktflyg till Grekland men Ryan har startat en linje till Thessaloniki så det blev vårt val.

Flyget landade sent på kvällen och efter snabb utkvittering av hyrbil tog vi oss till förbokat hotell nån dryg km från flygplatsen.

Även våra två andra boenden var förbokade. Egentligen föredrar vi att åka runt och ta nattkvarter där det faller oss in men vi reste mitt i högsäsong och i en, för oss, tämligen okänd del av landet så förbokning kändes tryggast. Det visade sig vara en lyckoträff. Vårt första hotell var i en liten by, Vrastama, i Chalkidiki. Ett unikt boende på många sätt. Den som vill uppleva det totala lugnet hos trevliga värdar ska genast resa hit!

Andra halvan av vår resa bodde vi i en liten stad, Litochoro, som ligger vid foten av Greklands högsta berg Olympus. Här hade vi hittat ett boende med suveränt läge vid "bytorget" men också med utsikt över berg och natur. Även här fick vi förmånen att bo hos en kanontrevlig värdfamilj.

Vill någon ha tips på de här boendena går det fint att kontakta mig.

Jag har varit en gång förut i norra Grekland, men då i början av maj. Det som förvånade mig var att naturen, även nu mitt i högsommaren, var så grön. Gräs och andra växter var grönt och frodigt även i obevattnade områden. Inte alls som hemma i det uttorkade Sverige. Jag kan också tillägga att prisläget generellt är behagligt, speciellt om man kommer lite utanför turiststråken.

Chalkidiki var fantastiskt vackert. Oliv- och vinodlingar blandades med mer orörd natur. Slätter, kullar och höga berg avlöser varandra i kombination med en vacker kustlinje. Områdets södra del består som bekant av de tre halvöarna varav den östra, Athos, är den "avspärrade" munkrepubliken. Den västra heter Kassandra och ska vara den mest turistinfluerade.
Vi besökte den mittersta, Sitonia, som ska vara mer orörd enligt reselitteraturen. Vår hotellvärd hade gett oss tips om de finaste stränderna. MEN även Sitonia visade sig fullständigt överbefolkad i högsäsong. Besök här avrådes i augusti. Däremot hittade vi fina stränder och bad utmed kustlinjen som inte hör till de stora uddarna i söder.
Vi tog också en båttur för att beskåda de stora klostren på munkrepublikens västra strand, en klart intressant upplevelse.
Chalkidiki skiljer sig från öarna i söder så tillvida att absoluta majoriteten av turister kommer från östeuropa. Här möter man Bulgarer, Rumäner, Serber, Ukrainare, Moldaver och Ryssar. Inte en skandinav träffade vi och västeuropeer var fåtaliga.

Litochoro och Mount Olympus var annorlunda. Här är turismen mer blandad. Franska, tyska och engelska hördes i större utsträckning. Här råder en inriktning på ekoturism, vandring och klättring. Staden, eller om vi ska kalla den stor by, är supertrevlig. Vi hade gärna bott kvar här längre än de tre nätter vi fick.
Från Litochoro går det att nå Meteora vilket vi avsatte en dag till. Meteora måste vara en av Greklands mest spektakulära upplevelser. Besök anbefalles.

Om nu någon har orkat läsa ända hit vill jag slutligen rekommendera en resa till Thessaloniki-området i norra Grekland, framförallt om man vill vidga sina vyer utanför de vanlig "ö-resmålen"

Staden Thessaloniki då? Vi skippade storstaden i sommartid. Den tänker vi oss att bese nån långhelg framöver.

/Lars
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-08-09, 13:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Stränder i Halkidiki

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Det finns visst resebrev från Halidiki.
Jag skrev ett föga uppmärksamt resebrev 2014.
Finns under "hej nu är vi tillbaka igen"
2014-06-11, Halkidiki i Maj Juni
Jag menade mer traditionella resebrev som vi hade förr om åren.

Här finns inlägget du skrev då.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT