Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-08-12, 17:33
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Nu blev det komplicerat ...

Att fixa en PLF för direktflyget till Karpathos var ju en barnlek, men nu gäller ju inte den längre eftersom jag blev tvungen att hitta alternativa resvägar ...

Så, till Tyskland - vi ska byta plan i München - behöver jag inget annat än covidpasset, om jag har fattat det rätt. Men då måste jag skaffa en PFL därifrån för att få komma till Rhodos? Ska jag ange någon adress där? (Vi ska bara vänta på flygplatsen några timmar för att komma vidare med kvällsplanet till Karpathos.) Eller ska jag bara ange hotellet i Pigadia?

Det där med testning mellan öarna, gäller det även i vårt fall? Att vi måste testa oss på Rhodos flygplats innan vi åker vidare? Eller gäller det bara båtarna?

Och hur i hela friden gör man för att "Ladda ner" covidbeviset i mobilen? Varje gång jag går till Kivra måste jag ju söka nytt bevis! Sen kommer en knapp med ordet "Spara" och så blir jag skickad runt ett varv igen. "Vill du ladda ner ett covidbevis?" Det tar ju hur lång tid som helst!

Eller är det enklast att bara skriva ut alltihop? Hjälp!

Karin
frustrerad
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-08-12, 21:01
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Nu blev det komplicerat ...

Karin, forstår frustrasjonen. Så mange regler som virker problematiske...så stol i i k k e helt på meg. Trolig er FB best?

Likevel, om transitt i München; flyplassen der har infoside vedr transitt om du vil sjekke. Men siden/appen Reopen eu synes jeg er mer oversiktelig/konkret.

Her er en link til reopen europa for svenske borgere.
https://reopen.europa.eu/en/from-to/SWE/ROU/DEU

Inntrykket mitt er at reglene for reisen ned og reisen hjem ikke er identiske?

Jeg ville nok ha tatt med papirutgave/utskrift av det som trengs av dokumentasjon. En smule trygghetsnarkoman.

Lykke til.

Senast redigerad av malou den 2021-08-12 klockan 21:07.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-08-12, 21:22
Thopers avatar
Thoper Thoper är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Vetlanda
Inlägg: 746
Standard Sv: Nu blev det komplicerat ...

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Och hur i hela friden gör man för att "Ladda ner" covidbeviset i mobilen? Varje gång jag går till Kivra måste jag ju söka nytt bevis! Sen kommer en knapp med ordet "Spara" och så blir jag skickad runt ett varv igen. "Vill du ladda ner ett covidbevis?" Det tar ju hur lång tid som helst!

Eller är det enklast att bara skriva ut alltihop? Hjälp!

Karin
frustrerad
Jag har fått mitt Covidcertifikat via Kivra. Det ligger som ett brev ifrån E-hälsomyndigheten och innehåller bl.a. certifikatet. Jag tolkar det som att jag kan visa upp det därifrån. Det kan även göras tillgängligt offline.
Därifrån kan man även skriva ut det.
Jag tog också en skärmdump på certifikatet, och la det i Anteckningsappen i telefonen/paddan. Finns ju även i bildgalleriet.

/Thoper

Senast redigerad av Thoper den 2021-08-12 klockan 21:28.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-08-13, 10:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Nu blev det komplicerat ...

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Karin, frustrerad
Det förstår jag. Herrejisses så krångligt det verkar vara.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-08-13, 12:52
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Nu blev det komplicerat ...

Citat:
Ursprungligen postat av Thoper Visa inlägg
Jag har fått mitt Covidcertifikat via Kivra. Det ligger som ett brev ifrån E-hälsomyndigheten och innehåller bl.a. certifikatet. Jag tolkar det som att jag kan visa upp det därifrån. Det kan även göras tillgängligt offline.
Därifrån kan man även skriva ut det.
Jag tog också en skärmdump på certifikatet, och la det i Anteckningsappen i telefonen/paddan. Finns ju även i bildgalleriet.

/Thoper
Och där går jag vilse. Fattar inget av det du skriver. Jag måste ladda ner ett nytt certifikat varje gång jag ska titta på det. Inget sparas någonstans. Hur ska jag göra? Hjälp!

Karin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-08-13, 13:02
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Nu blev det komplicerat ...

Gör du en skärmdump så finns det sedan som ett foto i ditt bildgalleri. Sen är det ju bara att dutta oå bilden och visa upp. Skärmdump får du googla på för det är lite olika hur man gör beroende på vilken telefon man har.
/ Kajja
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-08-13, 14:27
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Nu blev det komplicerat ...

Man kan ange i Kivra-appen att man vill ha det tillgängligt off-line. När jag öppnar den ligger det längst ner och är bara att klicka på så kommer alla uppgifter fram på skärmen. Det borde inte vara någon skillnad på appen för Iphone och Android. Vill du printa ut det görs det enklast genom att logga in i Kivra på en dator istället.

Det finns information på flygbolagens hemsidor samt även på respektive rederis hemsida vad de kräver för ombordstigning för den som inte är fullvaccinerad eller har passerat tvåveckorsgränsen. Man får räkna baklänges tidsmässigt för att se om antigentest räcker eller om man måste ha pcr.

Celbe
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-08-13, 14:32
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Nu blev det komplicerat ...

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Och där går jag vilse. Fattar inget av det du skriver. Jag måste ladda ner ett nytt certifikat varje gång jag ska titta på det. Inget sparas någonstans. Hur ska jag göra? Hjälp!

Karin
Jag hade också problem först.
1. Du måste ha Kivras app. Det funkar inte med att logga in på webbsidan.

2. Knappen för att spara ner certifikatet för offlinetillgång ligger längst upp på Android och längst ned på iPhone...

När du sparat ner det ser du en knapp längst ned på appen som ger dig ditt bevis offline.


/Zappa

Som ev kommer att be om lite Karpathosinfo snart då vi EV. (mycket ev...) tänker oss en vecka i mitten av sep. Och jag vet att du är som ett levande uppslagsverk...
Kikat mycket på Karpathos senaste åren men aldrig kommit dit. Verkar som att Karpathos är väldigt intressant för många Kalimerianer i år. Kul!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-08-13, 14:50
Thopers avatar
Thoper Thoper är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Vetlanda
Inlägg: 746
Standard Sv: Nu blev det komplicerat ...

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Och där går jag vilse. Fattar inget av det du skriver. Jag måste ladda ner ett nytt certifikat varje gång jag ska titta på det. Inget sparas någonstans. Hur ska jag göra? Hjälp!

Karin
När du öppnar brevet med Covidpasset från E-hälsomyndigheten, så får du frågan om du vill ha den tillgänglig offline. Klicka att du vill det. Då hamnar brevet sparat på Kivras inloggningssida. Då når du den utan att logga in. Därifrån kan du visa upp den.

/Thoper
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-08-13, 15:33
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Nu blev det komplicerat ...

Citat:
Ursprungligen postat av Thoper Visa inlägg
När du öppnar brevet med Covidpasset från E-hälsomyndigheten, så får du frågan om du vill ha den tillgänglig offline. Klicka att du vill det. Då hamnar brevet sparat på Kivras inloggningssida. Då når du den utan att logga in. Därifrån kan du visa upp den.

/Thoper
Nej, jag kommer bara in i en loop där jag kan klicka på "Ladda ned", och sedan "Spara". När jag klickar på "Spara" får jag frågan "Vill du ladda ned Mitt.vaccinationsbevis.pdf igen?" och så går det runt ...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-08-13, 15:35
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Nu blev det komplicerat ...

Testa att avinstallera appen och sedan installera den igen. Det tycks vara något som hängt upp sig om det bara vill snurra runt.

Celbe
Svara med citat
  #12  
Gammal 2021-08-13, 15:37
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Nu blev det komplicerat ...

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Som ev kommer att be om lite Karpathosinfo snart då vi EV. (mycket ev...) tänker oss en vecka i mitten av sep. Och jag vet att du är som ett levande uppslagsverk...
Kikat mycket på Karpathos senaste åren men aldrig kommit dit. Verkar som att Karpathos är väldigt intressant för många Kalimerianer i år. Kul!
Ja, om allting fungerar den här gången så kommer vi att vara nere mellan 3 och 25 september. Peppar, peppar ...

Karin
Svara med citat
  #13  
Gammal 2021-08-13, 17:23
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Nu blev det komplicerat ...

En annan variant är att bara göra en skärmdump av det så sparas det som ett foto, på min telefon är det bara dra nedåt med tre fingrar, så gjorde vi båda så slipper man krångla med appen när man ska visa upp det (vi reste runt i Österrike i somras och där fick man vackert hala fram passet om man så bara ville ta en kaffe ute)
Svara med citat
  #14  
Gammal 2021-08-13, 17:42
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Nu blev det komplicerat ...

Jag, som har Samsung, lyckades enkelt skicka mitt vaccinationsbevis, från paddan, där jag har Kivra, till min E-mail. (Fråga mig inte hur, men enkelt var det, fixade det samma dag jag fick mitt vaccinationsbevis.)
Efter snabb installation på mina bägge "vanliga" telefoner har det fungerat utmärkt. PLF på ena telefonen och Vaccinationsbeviset på andra.
Har fungerat utmärkt på alla flyg- och båtrresor. Har dem även utskrivna på papper, men inte behövt använda dessa.

Välkomna till ett ljuvligt Katpathos!

/Maria
Svara med citat
  #15  
Gammal 2021-08-13, 18:17
Thopers avatar
Thoper Thoper är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Vetlanda
Inlägg: 746
Standard Sv: Nu blev det komplicerat ...

Citat:
Ursprungligen postat av mst Visa inlägg
Jag, som har Samsung, lyckades enkelt skicka mitt vaccinationsbevis, från paddan, där jag har Kivra, till min E-mail. (Fråga mig inte hur, men enkelt var det, fixade det samma dag jag fick mitt vaccinationsbevis.)

/Maria
Du tryckte på hantera överst till höger. På menyn som då kom fram tryckte du sedan på Dela och valde sedan E-Mail. Som ni ser nedan finns flera val.
Kanske kan va till vägledning för Samsung-ägare.

/Thoper

Svara med citat
  #16  
Gammal 2021-08-13, 18:37
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Nu blev det komplicerat ...

Precis, så gjorde jag!
Brukar leta mig fram och det går oftast bra.

Tack för mer pedagogisk info, Thoper!

/Maria
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT