Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-08-17, 22:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Feg, fegare, fegast ....eller

Visst är det underbart det där att vilja åka till andra öar än favoritön och så när det verkligen gäller så blir det just favoritön i alla fall. Vi ska ju till Tilos i höst 2 veckor och det blir jättekul att återse Tilos, men jag är nästan säker på att jag ändå kommer att undra i mitt stilla sinne varför jag inte åkte till Tinos istället fast jag nyss var där tre veckor

Så är det bara och i fortsättningen är jag helt övertygad om att jag nog inte kommer att åka till så många fler ställen än just Tinos. För mig har den ön allt och då behövs inga andra öar.
Jag förstår precis hur ni känner.


Lissi
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-08-18, 01:24
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Feg, fegare, fegast ....eller

Trots att jag (eller rättare sagt vi ) sviker Kreta i år så vet jag hur det känns. Inflygningen över Kreta och tårarna kommer, :- Jag är hemma igen! Den känslan har jag aldrig haft nå'n annanstans. Kreta är som du säger Uffe inte Grekland utan KRETA ett eget underbart litet "land" som jag älskar överallt annat. Nästa år hoppas jag att vi åter åker "hem" igen.

/Kerstin
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-08-18, 16:33
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Feg, fegare, fegast ....eller

Idag heter det varm, varmare eller varmast.
Det var varmt i Chania, idag 34 grader, visade de digitala termometrarna.
Det var även hyfsat varmt i bussen, den var utmärkt i övrigt, men varmast var det i Paleochora!
Grymt varmt, till och med stötte vi på Harris på Castello, dem berömde hotelliern, på en plats där han sökte svalka. Då är det varmt!
Denna gången bor vi kort hos Aris, lite söder om Harris (ni som varit i Paleochora vet).

Vi lever och är med flera glada med att älska Kreta, tycker det är härligt att läsa om Tinos och lyssnar noga på Jan C om Tilos.
Ulf får kalla till ett möte för att reda ut begreppen ytterligare, jag bistår.

Paul
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-08-18, 17:08
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Feg, fegare, fegast ....eller

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg

Vi är väl några Kreta "idioter" här inne och jag är en av dem.
Men vad kan jag säga annat än att det är civilisationens vagga.
Kreta var en handelsplats för 5000 år sedan och egypterna gillade ön och dess befolkning.

Med risk för att upprepa mig! Kreta är inte Grekland, det är Kreta. Fråga en kretensare om han är grek! Nej, jag är kretensare får du garanterat till svar.

//Ulf

Lysande förklaring av vad Kreta verkligen ÄR, Ulf

Vi har kommit till sans och vett efter ett fantastiskt äventyr i Plakias för en dryg månad sedan. Bland mängder av upplevelser under två veckor konstaterade vi bland annat att de lokala människorna där verkligen såg ut som att de verkligen kom därifrån, bodde där och tänkte så fortsätta att göra. Fråga mig inte hur i all världen vi kunde veta det? Ibland får man en känsla av de människor man "möter".

Många andra platser vi varit på har inneburit att vi funnit att människor kommer till, arbetar under ett drygt halvår och så åker de tillbaka till där de har sitt ursprung, ofta fastlandet. Plakias är ju en liten ort, omgivningen runt omkring har flera mindre byar, det var lätt att så småningom förstå, eller i alla fall trodde vi att vi förstod att det var så här. Och i Plakias fanns några VÄLDIGT STOLTA män som vi studerade lite extra. Välfriserade, svarta kläder, välbyggda, kroppsspråk som verkligen sade "JAG ÄR KRETENSARE" men dock inte som de äldre män som bär stövlar, huvudbonad osv. och som jag antar ofta syns i mer bergiga orter på mellersta Kreta. Vi sade till varandra att "de där hälsar inte på turister", knappt att de såg oss alls. Visserligen var en av dem ägare till en cafeneion och det är klart att han "hälsade på oss" eftersom vi handlade öl av honom. Men vi kan inte säga att vi tyckte det här var någonting negativt, det var verkligen en upplevelse att få ta del av en ny lärdom, möten med människor ("icke-möten" i detta fallet) är ändå en stor del av en Greklandsresa.

Det är definitivt en bidragande orsak till kommande Kretaresor, att få känslan av fenomentet Kreta och dess "patrioter" och att få uppleva det igen.


/Hasse
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-08-19, 12:23
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Feg, fegare, fegast ....eller

Vill bara instämma i vad Hasse skriver.
Har också mött dessa enastående människor i stor utsträckng kring Chora Sfakion.
Må faktiskt säga att den stoltheten och den "rakryggade" hållningen har jag aldrig sätt på samma sätt någon annan stans.

I dag blåser det som attan och varmt är det så svetten lackar i skuggan.
Båten är inställd och vi njuter av livet i vinden.

Paul
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-08-20, 12:59
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Feg, fegare, fegast ....eller

I dag en underbar tidig morgon i Paleochora, 07.30 på kajen för att under en timma följa upplivandet av byn.
Sedan färja till Agia-Roumeli och Taverna Faragi med rum för 5 nätter.
Nu lunch, oj, oj oj, att få bli inkastare till de kommande vandrarna. Tallrik efter tallrik med läckerheter serveras och vi vet knappt om vi klarar av mer.
Det är en underbar start på en härlig vecka i den jättelilla byn.
Tror det här blir riktigt bra!

Paul
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-08-20, 14:01
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Feg, fegare, fegast ....eller

Det verkar som att ni kommer att trivas i AG! Att vara inkastare på ett sådant ställe kan bara vara en njutning. Frossa i den grekiska maten, koppla av och ta hand om er.

Ha nu riktigt sköna, lata och trivsamma dagar i byn. Ni vet att ni slipper gå ravinen om ni inte vill. Var ska ni härnäst?

Birgitta.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-08-20, 16:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Feg, fegare, fegast ....eller

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Tror det här blir riktigt bra!
Det tror jag också. Hemma är det varmt och klibbigt, och det har åskat och regnat här idag.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2012-08-21, 08:21
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Feg, fegare, fegast ....eller

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Det verkar som att ni kommer att trivas i AG! Att vara inkastare på ett sådant ställe kan bara vara en njutning. Frossa i den grekiska maten, koppla av och ta hand om er.

Ha nu riktigt sköna, lata och trivsamma dagar i byn. Ni vet att ni slipper gå ravinen om ni inte vill. Var ska ni härnäst?

Birgitta.
Tack Birgitta, vi skall vara i Sougia näst.
Morgonen är solvarm, klar och kolugn. Vi sitter på "huvudgatan" och förundras över lugnet. Det passar perfekt.
Värmen är inte klibbig som Janne skriver om Karlskrona utan torr och otroligt välgörande.
Nöjd kan man börja dagen och glad!

Paul
Svara med citat
  #30  
Gammal 2012-08-21, 22:12
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 211
Standard Sv: Feg, fegare, fegast ....eller

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Och, märkligt vad lugn man blev. Nästan harmonisk...

Feg eller "kär", ja vi vet inte, men oj vad det känns rätt för oss.

Tror att vi har fått ett gäng favoriter på gamla dagar.
Det är vi så tacksamma för.

Paul
Blev också märkligt lugn alldeles nyss. Först var jag inne på en resa till Kroatien. Nej tänkte jag, det får nog bli Grekland i alla fall, en öluff kanske? Inte det heller, för alldeles nyss blev det en flygstol till Chania om en månad, för att därefter ta mig ner till härliga Chora Sfakion för andra gången i år. Så visst är det skönt att ha sina favoriter!

Marco
Svara med citat
  #31  
Gammal 2012-08-22, 09:03
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Feg, fegare, fegast ....eller

Ja Marco, det är ljuvligt.
Vi sitter nu och äter frukost i princip alldeles ensamma i Agia-Roumeli och bara njuter.
Allt är så härligt och sydvästkusten med Sfakia och de andra orterna är fortfarande riktiga pärlor. Givetvis är sydöstkusten också ett paradis och helheten på södra Kreta är grym.

Paul
Svara med citat
  #32  
Gammal 2012-08-22, 10:49
Ninette Ninette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Andenes, Norge
Inlägg: 84
Standard Sv: Feg, fegare, fegast ....eller

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Ja Marco, det är ljuvligt.
Vi sitter nu och äter frukost i princip alldeles ensamma i Agia-Roumeli och bara njuter.
Allt är så härligt och sydvästkusten med Sfakia och de andra orterna är fortfarande riktiga pärlor. Givetvis är sydöstkusten också ett paradis och helheten på södra Kreta är grym.

Paul
Herlig å få rapporter direkte fra sørvest-Kreta, og ikke minst Agia Roumeli, der vi trives så godt :-)

Ønsker dere en fortsatt fantasktisk ferie!
Svara med citat
  #33  
Gammal 2012-08-23, 08:28
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Feg, fegare, fegast ....eller

Citat:
Ursprungligen postat av Ninette Visa inlägg
Herlig å få rapporter direkte fra sørvest-Kreta, og ikke minst Agia Roumeli, der vi trives så godt :-)

Ønsker dere en fortsatt fantasktisk ferie!
Tack Ninette!
Vi har ännu inte kommit till Parallia då vi blir så nästan oörskämt bortskämda på Farragi. I går kunde vi inte lämna bordet förrän en fyra-rätters dessert varuppäten med tillbehör. Helt gigantiskt bra för själen, något sämre för kroppen, men det står vi ut med.
Vädret är underbart och skådespelet med vandrarna är riktigt kul. Varje dag träffar man någon att samtala med, igår åt vi ihop med en norsk filmare från Oslo som berättade härliga historier om "filmvärlden".

Nu är det bara den grekiska musiken som låter i högtalarna och byborna som börjat feja på gatan samt vi några stycken övernattare som syns till. Det är så härligt!

Paul
Svara med citat
  #34  
Gammal 2012-08-23, 15:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Feg, fegare, fegast ....eller

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Nu är det bara den grekiska musiken som låter i högtalarna och byborna som börjat feja på gatan samt vi några stycken övernattare som syns till. Det är så härligt!
Det låter helt underbart! Hur många övernattare är det?
Svara med citat
  #35  
Gammal 2012-08-23, 17:25
AnnikaLi AnnikaLi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Fagersta, Västmanland
Inlägg: 21
Standard Sv: Feg, fegare, fegast ....eller

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Ja Marco, det är ljuvligt.
Vi sitter nu och äter frukost i princip alldeles ensamma i Agia-Roumeli och bara njuter.
Allt är så härligt och sydvästkusten med Sfakia och de andra orterna är fortfarande riktiga pärlor. Givetvis är sydöstkusten också ett paradis och helheten på södra Kreta är grym.

Paul
Hej, Låter fantastiskt med frukosten. Upplevde detsamma för några år sen. Så ljuvligt. Nästa resa gick sen faktiskt till Tilos, 2 ggr på raken och den ön är riktigt småmysig. Väl värd ett besök. Nu har jag låtit mig inspireras av alla Tinos-älskare så det ser ut som om vi hamnar där om några veckor. Ha så skönt.
/Annika
Svara med citat
  #36  
Gammal 2012-08-24, 08:08
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Feg, fegare, fegast ....eller

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det låter helt underbart! Hur många övernattare är det?
Sitter åter vid frukosten, varmaste morgonen här, 29 grader säger man i baren. Varmt är det och man hoppas snart att det kommer en väderstation på sydvästkusten, klimatet är grymt.
Tror att även Tilos, Tinos och de andra öarna är lika njutningsfulla med rätt själslig stämning. Det är så gott!

Det är inte många övernattare här, svårt att gissa, men parasollerna på stranden visar plats till ca 60 st, de vi möter på morgonen visar ca 15 gäster.
Jag skulle tro att det är ungefär en 30 övernattare.
Man känner verkligen för de gästvänlig Agia-Roumeli borna och hoppas att Samaria-vandrarna fyller upp "kassan" för alla operatörer.

Paul

Senast redigerad av pollebosse den 2012-08-24 klockan 08:22.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2012-08-24, 08:36
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Feg, fegare, fegast ....eller

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Varmt är det och man hoppas snart att det kommer en väderstation på sydvästkusten, klimatet är grymt.
Plakias:

http://penteli.meteo.gr/stations/plakias/

Paleochora:

http://penteli.meteo.gr/stations/paleochora/

Noe mere herren ønsker på morgenen?
Svara med citat
  #38  
Gammal 2012-08-24, 09:25
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Feg, fegare, fegast ....eller

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Plakias:

http://penteli.meteo.gr/stations/plakias/

Paleochora:

http://penteli.meteo.gr/stations/paleochora/

Noe mere herren ønsker på morgenen?
Tack!
Du har stenkoll på det hela, hoppas allt väl.
Morgonen är nu perfekt!

Paul
Svara med citat
  #39  
Gammal 2012-08-24, 11:37
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Feg, fegare, fegast ....eller

Ja, alt er vel, men reiste hjem fra Kreta igår, og det angrer jeg på. Trøsten får være at vi skal nedover igjen om fem uker!
Svara med citat
  #40  
Gammal 2012-08-25, 07:39
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Feg, fegare, fegast ....eller

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Ja, alt er vel, men reiste hjem fra Kreta igår, og det angrer jeg på. Trøsten får være at vi skal nedover igjen om fem uker!
Det låter underbart med lite frisk skandinavisk luft ett tagg. Fem veckor med detta och sedan åter till Kreta låter som en dröm!

I dag på morgonen är det åter varmt och byborna putsar och fejar så att allt skall vara rent.
Vi lämnar ikväll för Sougia, skall bli jättespännande!

Paul
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT