Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-05-18, 13:25
Oliven Oliven är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 27
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Finns inte på kartan att jag avstår Kreta med mindre än ett inbördeskrig, älskar denna ö och ska iväg 2 gånger under 2012. Om ekonomin krisar är det väl ändå viktigare att vi turister kommer dit, eftersom vi är en viktig inkomst.
Tänk om alla svek fattiga länder, Thailand som är ett fattigt land, hur skulle de klara sig om turisterna svek?
Älskar Kreta och kommer självklart att fortsätta resa dit - längtar redan
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-05-18, 14:40
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Min huvudpoäng var bara att ingen i dagsläget kan garantera att det "fortfarande är tryggt och säkert att besöka solens ö" och att alla kommer att "ha en avkopplande semester med positiva minnen". Redan för två år sedan stördes många turisters avkoppling av flygstrejker med osäkra och ändrade avgångstider, och i fjol var det ännu värre. I Chania var det ständigt arga och upprörda demonstrationer som påminde om det förtvivlade läget i landet.

Det vore bättre om hotellägarföreningen försökte påverka landets politiker, fackföreningsledare och intresseorganisationer som taxinäringen, men jag tror att vi för länge sedan har passerat den punkt där en sådan politisk dialog är möjlig i Grekland. Annars hade man ö h t inte förlagt ett val till en så idiotisk tidpunkt som den 6 maj, dvs alldeles i början av turistsäsongen. Efter valet har nu hotellbokningarna även på Kreta minskat med upp till 50%. Surprise, surprise.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-05-18, 15:24
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
I Chania var det ständigt arga och upprörda demonstrationer som påminde om det förtvivlade läget i landet.
Jeg var tilfeldigvis i Chania et par ganger når disse sinte demonstrajonene gikk gjennom gatene og tror at vi ble forsinket flere minutter da vi kjørte forbi markedshallen og skulle ned til havnen for å parkere. Det var litt skrik og rop, litt flagg og sånt, men ellers merket vi ikke noe til det hele etterpå da vi gikk rundt i byen.

Var på flypassen i Chania i går kveld og hentet en sønn som kom ned til oss og det var totalt fire helt fulle fly fra Norge i løpet av en times tid samt et par andre fly blant annet med finner, også det tydelig fullt fly. Massevis av verter/vertinner fra Ving og Apollo, mange med skilt fra forskjellige hoteller som skulle hente folk, bussene sto på rad og rekke og nok av taxier.

I det hele tatt en hyggelig opplevelse å se dette, men litt trist at det regnet litt i går kveld og fortsatt litt skyer, men i helgen og utover i uken blir det varmt og godt igjen og meldt rundt 30 grader.

Beklager, men min erafring fra plassen er at ryktene og overskriftene er betydelig overdrevet og antall passasjerer via CHania i april i år er høyere enn på samme tid i fjor!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-05-18, 18:20
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Vi oroar oss för huruvida vi kan resa till Kreta eller ej. Det är ju ett lyxproblem vi har och talar om. Tänk på grekernas problem, de har det verkliga problemet.
Precis hemkommen från Kreta och vänligheten är samma vare sig man kommer till städerna eller den lilla lands-/bergsbyn.
Det som märks mest är att det finns en stor oro för spelet som pågår och vad som skall komma ut av detta, vem hade inte varit det?
Jag har "familj" och vänner på Kreta och kommer alltid att återvända dit.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-05-18, 18:45
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Vi oroar oss för huruvida vi kan resa till Kreta eller ej. Det är ju ett lyxproblem vi har och talar om. Tänk på grekernas problem, de har det verkliga problemet.

Jag har "familj" och vänner på Kreta och kommer alltid att återvända dit.
lars
Kriti stin kardia mou
Håller helt med dig! Åker imorgon till "min familj" sedan många år tillbaka!

Lena
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-05-18, 21:27
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
... och vad om detta:

http://www.welt.de/politik/ausland/a...-die-Nase.html

Två greker i Monemvasia (visserligen inte Kreta, men hela Grekland hävdar ju xenofilia), frågar en äldre utlänning "är Du tysk?" och sedan när den gamle mannen svarar "nej, holländare" säger de "holländare eller tysk, sak samma, vad gör Du i vårt land?" och efter det slår de sönder hans ansikte. Är detta gästfrihet? Jag är ckockat! Tysk kan tydligen vem som helst från nordvästeuropa vara.

Förra året när min fru och jag satt i bussen från Chania till Sougia blängda en gammal man argsint på oss och frågade om vi var från Tyskland. "Nej", svarade vi "från Sverige". OK, var hans svar.

Ännu en spik i kistan, är jag rädd.

Jag vill påstå att svenskar är mer främlingsfientliga och mindre gästvänliga än den gemene greken. När blev någon senast inbjuden på ett glas vin eller en bit mat av en främling i Sverige? Och när pratade någon senast med en totalt obekant på bussen/tunnelbanan i Sverige? Jag bor här och jag är en invandrare som "stjäl" jobb från grekerna men trots det blir jag väl behandlad, en tysk väninna till mig bor här och möter heller inga problem. Om man kommer med inställningen att grekerna/kretensarna är främlingsfientliga tycker jag att man ska semestra i ex Turkiet eller Thailand istället - Där är alla pengar lika värda.

//Kikh
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-05-18, 21:36
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Citat:
Ursprungligen postat av Lucky Visa inlägg
...
Vad som skrammer mig mer ar, fran vissa, ar att man skyller ifran sig och lagger hela skulden pa andra, tyskar, hollandare, eu eller vad du vill....
Och det förekommer inte i andra länder än Grekland? Jag har bott mer än 40 år i Sverige och sett mer rasism och fördömmande än jag kan svälja under två hela liv, här på Kreta har jag vistats till och från i 20 år och bara vid ett enda tillfälle sett antydan till rasism. Som du skriver, det finns rötägg från alla nationer (hur många mandat har Sverigedemokraterna i Svenska Riksdagen nu????, så även i Grekland, men varför dra alla över en kam och inte bortse från de idioter som inte vet bättre eller kan bilda sig en åsikt själva?

//Kikh
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-05-18, 21:38
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Citat:
Ursprungligen postat av Oliven Visa inlägg
Finns inte på kartan att jag avstår Kreta med mindre än ett inbördeskrig, älskar denna ö och ska iväg 2 gånger under 2012. Om ekonomin krisar är det väl ändå viktigare att vi turister kommer dit, eftersom vi är en viktig inkomst.
Tänk om alla svek fattiga länder, Thailand som är ett fattigt land, hur skulle de klara sig om turisterna svek?
Älskar Kreta och kommer självklart att fortsätta resa dit - längtar redan

Om Oliven är grön, svart eller urlakad spelar ingen roll - Din attityd till Kreta och dess folk är varmt välkommen!


//Kikh
Svara med citat
  #29  
Gammal 2012-05-18, 21:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Jag hävdar med en dåres envishet, att ett mer gästvänligt folk än grekerna finns inte. Efter ca 40 resor till Grekland så har jag besökt många platser och inte på någon enda har jag blivit ovänligt bemött. DET har jag blivit i Sverige...

Lissi - som GLÄDS åt sina två resor till Grekland i år, sammanlagt 5 veckor.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2012-05-18, 21:49
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
...I Chania var det ständigt arga och upprörda demonstrationer som påminde om det förtvivlade läget i landet...

Var då exakt? Den senaste "demonstrationen" jag såg var häromdagen när fotbollslaget Olympiakos vann en stor match och alla fans gick man ur huse för att fira vid Agora. Det var ett mäktigt spektakel med fyrverkerier, plakat, "vilda demonstranter", körsång och allmän festyra. Jag har ett helt annat favoritlag men kunde trots det gå rakt igenom folkmassan till mitt slutmål utan att ens oroa mig över att bli överfallen.
Kanhända trodde en och annan turist att inbördeskriget brutit ut, men de övervakande poliserna stog lugnt vid sidan av och rökte utan att någon tumult utbröt. Om man inte förstår vad som försigår ska man vara försiktig med att uttala sig.

Vi har inte haft några vilda kravaller/demonstrationer här i Chania sedan en polis skjöt ihjäl en 16-årig demonstrant i Athen för ca 4 år sedan. Den kravallen drogs igång av besökande ungdomar från Aten - Något som jag vet med all säkerhet eftersom jag bodde i området där det startade, duckade för omkringkastade föremål på vägen hem och för att min dotter fick eskort hem från jobbet av en bekant inom säkerhetspolisen.


//Kikh
Svara med citat
  #31  
Gammal 2012-05-18, 21:52
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
...Efter ca 40 resor till Grekland så har jag besökt många platser och inte på någon enda har jag blivit ovänligt bemött. DET har jag blivit i Sverige...
Jag med, som tvingast försvara både mig och mina barns nationalitet (100% svenska) inför drogade och fulla 15-åriga skinheads i lilla Sundsvall för över 17 år sedan...

//Kikh
Svara med citat
  #32  
Gammal 2012-05-19, 11:24
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Redan för två år sedan stördes många turisters avkoppling av flygstrejker med osäkra och ändrade avgångstider, och i fjol var det ännu värre. I Chania var det ständigt arga och upprörda demonstrationer som påminde om det förtvivlade läget i landet.
.
Nåja flygstrejker kan man ju råka ut för lite varstans och inte bara i Grekland, det har hänt mig flera gånger t o m i landet Sverige.
Människor måste väl ha rätt att vara arga och protestera mot det det de anser vara fel eller för den delen rätt.
Att ta i beaktning är dessutom att det grekiska kynnet såväl som det sydeuropeiska är något annorlunda än vårt nordiska lågmälda och nästan tysta.
Visst grekerna kan vara högljudda men det innebär inte, som många tycks tro, att de är ovänner eller förbannade. Spontanitet är kanske ordet?
Har varit på Kreta i över 20 år och aldrig upplevt en demonstration som urartat eller känts hotande, men med flaggor och slagord, dvs ungefär som vid 1 maj i vårt land med med högre volym och intensitet.
Främlingsfientlighet kan nog dessvärre förekomma mot tyskar än i dag men då är det från det fåtal äldre personer som fortfarande har traumatiska minnen från kriget. Läser man historien så kan man kanske förstå varför.
Gästfriheten och vänligheten som jag upplever på Kreta är precis som många skriver fantastisk. Trots kris och oro kändes den rakt in i hjärtat under den senaste veckan vi tillbringade på Kreta.
Till Kreta återvänder vi alltid.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #33  
Gammal 2012-05-19, 13:39
jonasw jonasw är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Knivsta
Inlägg: 65
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Jag med, som tvingast försvara både mig och mina barns nationalitet (100% svenska) inför drogade och fulla 15-åriga skinheads i lilla Sundsvall för över 17 år sedan...

//Kikh
Är man riktigt klok eller? Snacka om att utmana ödet. Åker till Sundsvall nästa helg och bokade precis en resa till Kreta.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2012-05-19, 13:57
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
... men varför dra alla över en kam och inte bortse från de idioter som inte vet bättre eller kan bilda sig en åsikt själva?
//Kikh
Akkurat!

Det blir så absurd å gjøre som noen her gjør, dra fram enkelthendelser (sanne eller ei), som liksom skal bevise at grekerne er fremmedfiendlige, det er utrygt i Hellas etc. En djevel av en nordmann drap 77 mennesker i Norge i fjor sommer, nettopp av fremmedfrykt, og leser man f.eks nettdebatter vil man se at enkelte andre nordmenn støtter hans idégrunnlag. Men ingen vil finne på å bruke det eksempelet til å argumentere for at alle nordmenn er fremmedfiendlige, eller at det er farlig å reise til Norge.
Så ærlig talt, noen av dere: Skjerp dere! Anekdoter og enkelthistorier beviser ingenting som helst, og sier definitiv ingenting om et helt folkeslag.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2012-05-19, 15:51
Oliven Oliven är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 27
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

En äkta kalamata-fan från Åmål. Har varit på Kreta
såpass många gånger för att känna att jag alltid kommer
att ha mitt hjärta där. Går inte att jämföra Grekland m andra
länder j varit i ...kan till o med ställa om till Drashmer igen
om d behövs :P

Senast redigerad av Oliven den 2012-05-19 klockan 16:00.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2012-05-20, 01:05
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Citat:
Ursprungligen postat av jonasw Visa inlägg
Är man riktigt klok eller? Snacka om att utmana ödet. Åker till Sundsvall nästa helg och bokade precis en resa till Kreta.

Hoppa över Sundsvall, du är 200% tryggare här på Kreta!

//Kikh, fd Sundsvallbo i dryga 35 år.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2012-05-20, 07:05
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Läste just på Ekathiremini att tyskarna nu har minskat sina Greklandsresor med 30%. Det är ganska mycket det. Här i Finland säljer man charterresor billigt just nu, men det gäller för all del också andra länder än Grekland och är rätt så normalt just denna tid på året. Själv skulle jag så gärna resa iväg på en röd sekund om det bara var möjligt, men tyvärr, no way. För några veckor sen såg jag att det fanns en resa till Rhodos för en vecka på 220 euro inklusive hotell. Just nu när jag kollade Finlands största charterbolag var det typ 220 euro för enbart flyg till Kreta och billigast med hotell till Kos 295, till Kreta 350. Allt det där är väldigt förmånligt.

Tvivlar inte på grekernas och kretensarnas gästfrihet, rötägg finns ju överallt, och vi måste komma ihåg att grekerna säkert är rätt så stressade i dagens situation. Det är vi faktiskt här i Finlad också. Hela denna ekonomiska osäkerhet påverkar konsumtionen i sin helhet och människorna har blivit försiktigare. Tyvärr så gör ju det grekiska nyvalet situationen osäkrare.

De flesta som reser till Kreta gör det ju på charter och tror inte att de som reserverat sina resor redan skulle låta bli att resa om det nu inte händer något helt kaotiskt. Och det hoppas jag verkligen inte att det gör. Hoppas Kreta får en bra sommar med turister och att alla orkar ta väl hand om varandra. För också vi turister måste komma ihåg att vi måste uppföra oss ordentligt. Vi behöver alla varandra.

Anne
Svara med citat
  #38  
Gammal 2012-05-20, 09:25
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Ursprungligen postat av Kikh
... men varför dra alla över en kam och inte bortse från de idioter som inte vet bättre eller kan bilda sig en åsikt själva?
//Kikh

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Akkurat!

Det blir så absurd å gjøre som noen her gjør, dra fram enkelthendelser (sanne eller ei), som liksom skal bevise at grekerne er fremmedfiendlige, det er utrygt i Hellas etc. En djevel av en nordmann drap 77 mennesker i Norge i fjor sommer, nettopp av fremmedfrykt, og leser man f.eks nettdebatter vil man se at enkelte andre nordmenn støtter hans idégrunnlag. Men ingen vil finne på å bruke det eksempelet til å argumentere for at alle nordmenn er fremmedfiendlige, eller at det er farlig å reise til Norge.
Så ærlig talt, noen av dere: Skjerp dere! Anekdoter og enkelthistorier beviser ingenting som helst, og sier definitiv ingenting om et helt folkeslag.
Håller med er båda till 100%!!!!!!!!!
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #39  
Gammal 2012-05-21, 19:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Inlägg som främst handlar om den grekiska krisen diskuteras i denna tråd. Några av inläggen i denna tråd är flyttade dit.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT