Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-07-08, 20:43
zari zari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 3
Standard Pärlor på Kreta

Hej!

Jag och min sambo ska snart bege oss till Kreta i två veckor. Skulle verkligen behöva lite tips. Vilka som är de bästa stränderna? Vilka ställen/byar bör man besöka? Vi uppskattar det genuint grekiska och tar tacksamt emot tips på fina/mysiga platser där det är lite mindre turism.

Tacksam för alla tips och råd!

/Sara
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-07-08, 21:04
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Åh, det finns många pärlor på Kreta men det kan vara bra att veta var ni utgår ifrån?

/Ulrika
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-07-08, 21:15
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Agia Galini...Plakias...och Rethymno.....Kreta är ett land!!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-07-08, 21:17
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Tack Athanasia ytterligare en som har förstått.
Ha det bra.

Uffe
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-07-08, 21:21
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 211
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Matala, Paleochora och Sfakia är mysiga ställen på södra Kreta...

/Marco
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-07-09, 00:00
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Glöm inte bort Tsotsouros 40km söder om Matala som är en guldgruva av lugn.

Uffe
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-07-09, 16:46
zari zari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 3
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Vi tänkte bila runt, men vi utgår från chania. Jag har tidigare varit i Rethymnon och Makrigialos. Men då var jag rätt ung och var mest intresserad av att sola 8 timmar om dagen och såg egentligen inget annat än stället där jag bodde på och stranden. Men med åren har ju intresset förändrats jag tycker fortfarande om sol & bad men vill absolut uppleva mer än det! Så jag tar tacksamt emot fler tips!
/Sara
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-07-09, 16:54
zari zari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 3
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Glömde ju tacka för alla tipsen. Vilka stränder föredrar ni? Är det möjligt att hitta stränder som inte är överfulla av turister?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-07-10, 09:36
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Det er generelt mindre turistifisert på østkysten, og mange fine strender, men det er jo et stykke fra Chania. Glem heller ikke fjellandsbyene. Vi falt pladask for Anogia, sør for Rethymnon, men det finnes massevis.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-07-10, 15:19
JANSSON JANSSON är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 7
Standard Sv: Pärlor på Kreta

bilade till elafonissos när vi var är för 2 veckor sedan en underbar strand!
vägen dit var ringlande men väldigt mysig genom massa små byar ,körde kustvägen hem vacker utsikt om man inte har höjdskräck!!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-07-10, 15:43
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Tack Athanasia ytterligare en som har förstått.
Ha det bra.

Uffe
me to!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-07-10, 16:59
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Det er generelt mindre turistifisert på østkysten, og mange fine strender, men det er jo et stykke fra Chania. Glem heller ikke fjellandsbyene. Vi falt pladask for Anogia, sør for Rethymnon, men det finnes massevis.
Anogia ligger faktisk syd for Irakleio, IKKE Rethymno! Anogia er er en av de stedene jeg ikke anbefaler folk å dra til! Her er du tilbake i middelalderen. Det er Mafiaen og Vendettaen som råder! Ikke en kriminell Mafia som på Sicilia, det er en mafia hvor enkelte familier dominerer og hersker, de er lovgivere, dommere og bødler! Folk blir skutt i bakgatene. En pensjonert politiman fortalete: Vi i politet i Irakleio nekter å dra til Anogia! Vi har for dårlig betalt til å risikere livet!
PS! er det noen som har erfaring fra lignende "vendetta - landsbyer"? Det skal være en eller 2 på Vest - Kreta!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-07-11, 10:37
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Pärlor på Kreta

För att vara mer precis så ligger Anogeia sydväst om Iraklion och då sydöst om Rethimno. Rätt ska va rätt eller hur Sven?
Att inte besöka denna fantastiska bergsby, det var väl ändå att ta i!
Visst händer det ett och annat i Anogeia med omnejd men det gör det på andra ställen också.
Jag har vid varje resa till Kreta besökt och övernattat i byn eller i närliggande Axos och har aldrig blivit påverkad av händelserna. Anogeia besöks av stora mängder turister, som är en stor inkomstkälla för byn.
Bråken handlar ju om narkotika och odlingar i bergen och delvis även om en s k vendetta, så det handlar ju inte om turister.
Vendettor pågår på flera platser på Kreta, bl a i Sfakiaområdet

I Anogeia har jag varit på bröllop i november månad dvs inga turister närvarande. Glada och trevliga människor, gissa om det va en höjdare.
Dessutom är maten den rätta däruppe, mycket smakrikt kött, fantastisk ost samt den traditionella spegettin. Rakin och honungen kan ävenledes rekommenderas.
Nej att avråda nån från att besöka Anogeia med omnejd är till att gå för långt.

lars
Kriti sti kardia mou

Senast redigerad av lars den 2008-07-11 klockan 10:44.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-07-11, 10:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Nej att avråda nån från att besöka till Anogeia med omnejd är till att gå för långt.
Anogeia ligger högt upp på min "måste-besöka-på-kreta-lista". Nästa år så...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-07-11, 11:06
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Anogia har jag skrivit lite om i resebrev -07. Inte så mycket men jag har mer i anteckningarna.

Uffe
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-07-11, 13:33
Hans995 Hans995 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 25
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Anogeia besöks av stora mängder turister, som är en stor inkomstkälla för byn.
Bråken handlar ju om narkotika och odlingar i bergen och delvis även om en s k vendetta, så det handlar ju inte om turister.
Vendettor pågår på flera platser på Kreta, bl a i Sfakiaområdet
Ja men dåså, de bråkar bara om knark och idet handlar inte om turisterna. Detta talar väl för att man absolut INTE skall åka dit.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-07-11, 13:39
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Det finns marijuana lite över allt på ön i största hemlighet. Man dräper varandra för åtkomsten och för att skydda odlingarna.

Uffe
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-07-11, 17:16
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Pärlor på Kreta

jag tror det är farligare att åka till Kalyves på vintern än Anogeia under hela året.
Det händer enligt statistik mer i Hersonissos än resten av Kreta.

SÅ även mitt råd, åk till Anogeia och njut.
Anogeia tillhör Rethymnons prefektur men ligger "fågelvägen" närmare Heraklion.

/Nico
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-07-11, 19:36
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Narkotika!
Ett fenomen som blir vanligare och vanligare på mitt kära Kreta. Tack och lov är straffen om man blir ertappad mycket hårda so utövarna är nog lite försiktigare än t.ex i Sverige.
Detta hände uppe i bergen hösten -06 och -07. Funderade lite över fenomenet efter inläggen i ”pärlor på Kreta”. Jag vet att Mr A har pratat om detta och hur illa han tycker om det. Enligt honom är en stor bidragande del i denna soppa yngre män som vill ha fin Mc eller en SUV där föräldrarna inte har råd. Ett exempel är att var och varannan dag hittar man massor av cannabis samt allt möjligt annat som vapen och stora summor kontanter i små bergsbyar som ex Ζοniana i Psilοritis. Det finns även vägspärrar lite då och då. Vid Anogia, Kalives, Hora Sfakion och Ζοnianα samt massor med andra ställen. Det är som en fisketrål som sveper över. Ibland blir det napp och ibland inte. Jag är däremot fullständigt övertygad att man inte ska vara i närheten när specialpolisen slår till. Jag och Inga Lill blev vittnen till hur man tar hand om någon som ex stjäl en motorcykel. Mycket enkelt, preja mc´n med bilen så den kör omkull. Föraren(tjuven) låg blodig vid kanten med handfängsel påsatt. Mitt inne i centrala Xania. Rena rama USA. En fråga som åtmindstone jag ställer mig är.
Hur kan det helt plötsligt ute i landet ingenstans ligga jättestora lyxvillor som på nåt sätt inte alls passar in i miljön. Prata om malplacerade. Det verkar inte finnas något folk som bor i dom heller. Det ser helt öde ut men med murar och stora grindar. Liknelsen till Karibien kommer fort på näthinnan. Förutom husen ser det ut som vilken bergsbγ som helst i Grekland. Det enda liknande jag sett tidigare är på Korsika och Sicilien. Antonis kompis Italo berättar att de bygger liknande även på hans hem-ö Sardinien.

Uffe

Senast redigerad av UlfWiman den 2008-07-11 klockan 19:39.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-07-11, 22:40
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Vi hade dagliga rapporter i alla massmedia i höstas-vintras om polisrazzior som gick snett och om andra som ledde till gripanden. Det har skjutits mot polis, några svårt skadade, senast förra veckan var det en sån incident.
Så Anogia i all ära, liksom Zoniana, nog finns det andra ställen att besöka . Det är inte TV-film, det är på riktigt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT