Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-07-12, 09:45
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Hans995 Visa inlägg
Ja men dåså, de bråkar bara om knark och idet handlar inte om turisterna. Detta talar väl för att man absolut INTE skall åka dit.
Jo men vad händer i vårt eget land och andra länder?
Samma saker som vid enstaka tillfällen hänt uppe i Anogeia.
Och visst händer oftare "saker" på andra ställen runt Kreta än just i A.
Lägg vid nästa besök märke till det "blå gänget i sina jeepar" så förstår man.
Det här gänget lägger inga fingrar emellan precis som Ulf skriver, dessutom är dom tungt beväpanade.
Vi blev stoppade tidigt en morgon strax väster om Zarós och hela Volvon genomsöktes mycket noga. Vad de letade efter stod helt klart när "chiefen" kort förklarade deras mission.
Inga leenden och inget småprat där inte utan två man med k-pist som hela tiden höll uppsikt på oss "stackars ärliga svenskar"
Men fortfarande, att inte besöka Anogeia tycker jag är att ta i, men det är ju upp till var och en.
Om det nu var så farligt att åka dit så hade nog varningar utfärdats från turistmyndigheterna, som sagt inkomster från näringen är betydande.
Vad skulle exempelvis Anogeia vara utan alla turister?
Följer man nyheterna i tv och press så inser man snart att det händer mycket på Kreta och inte bara då i bergsbyarna.
Alla tomma hus, som syns lite här och var är nog oftast felsatsningar från
byggherrar som trott att det går att skära guld på Kreta.
Det finns ju även hotellkomplex som står tomma eller bara påbörjats.
Köpa hus för 10 år sedan var ok men nu? Nej guldåldern är nog passerad och priserna höga även med svenska mått mätt.
Dessutom är det ju så att många som drog till Kreta utan att noggrant "bott in" sig via flertal besök nu upptäckt att det kanske inte blev det paradis de tänkt sig. Det finns en vardag även på Kreta och den är ju lite annorlunda.
Utan några egna värderingar hör man från "vanligt folk" att de är lite oroade över att "ryssen kommit" även till Kreta med ökande brottslighet i släptåg.
Ulf det är nog här narkotikan kommer in i bilden.
lars
Kriti sti kardia mou

Senast redigerad av lars den 2008-07-12 klockan 09:52.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-07-12, 11:45
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Pärlor på Kreta

att ryssen kommer på kreta är sant, att det medför högre brottslighet finns inga bevis för.

Ryssar som köper hus köper inte hus för 100.000 - 300.000 € utom för mycket mer. Dom behöver inte befatta sig med brottslighet i Grekland.

På västra kreta ökade brottsligheten när bl.a. engelskmän som hade det mycket svårt hemma flyttade till t.ex. almerida och kalives, köpte billiga hus där startade en kopia på deras gamla samhälle och tog med sig problem till Kreta.

På sommaren är det dessutom flera rån, men det kan lika gärna vara turister som rånar andra turister.
Brottsligheten i Sverige och Norge har ju också ökat explosionsartat senaste åren och det är ju tyvärr självklart att det sprider sig till medelhavet etc.

Nico
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-07-12, 11:48
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Men denna tråd heter Pärlor på Kreta och mina pärlor som jag gärna vill dela med mig är:

Afrata (På halvön väster om Kolymbari)
Panormo (öster om Rethymnon vid kusten)
Paleochora (västra delen av Sydkusten)
Therisso (söder om Chania)

/Nico
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-07-12, 12:07
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Godmorgon Lars.

Här är det bara kallt. 10° "varmt" ute och mycket mörka moln i skyn.
Jag säger vare sig bu eller bä om att besöka ex Anogia eller andra byar. Var och en väljer själv vart den vill fara. Pärlor ska man alltid finna men det är väldigt subjektivt och inte objektivt. Kolla bara på Nicos inlägg där han delar med sig. Jag försöker bjussa på mina. Jag har inte upplevt vare sig något farligt eller direkt tråkigt under mina utflykter o äventyr. Det är mest olyckor som jag varit ögonvittne till och det kan i och för sig vara obehagligt men man kommer över det. Däremot bör man som gäst alltid vara observant på vad som händer här och nu. Vi är ju trots allt besökare även om vi bor där. Reserverad innan man öppnar brödinkastet på plats och kanske kommer med några plumpa kommentarer. Min egna åsikt är att skaffa sig information på plats och ställe. Jag är lite blåögd men hettar det till kan jag sätta ner fötterna och säga stopp. Det vi speglar här är massor av olika upplevelser. Bra och dåliga, men de är självupplevda av besökande personer och ska respekteras. Vissa söker hjälp och andra letar upplevelser. Smutskastning och hörsägen göre sig ej besvär i forumet och det är ju därför vi har moderatorer! Inte åsiktpoliser utan för att se till att regler och språkbruk följs åt.
Fakta är alltid intressant och hjälper till att skapa en bild av ort/ställe/upplevelse. Det man har hört från någons, någons kompis, kompis är inte relevant i en diskussion utan blir mest en dimridå. Min åsikt är att vi för en bra diskussion och vädrar tankar och upplevelser. Det är väl det som är meningen med detta forum. Vi får ju alla ett intryck när vi besöker ett ställe för första gången. Min vän Mr A tycker exempelvis inte om Anogia eller ett par andra byar och far helst inte dit. Hans negativism ligger väldigt långt tillbaka och hör ihop med hans nu döde far. Han är till och med ovillig att diskutera ämnet. När vi är på tu man hand kan han prata lite, men aldrig inför hans gäster. Han rekommenderar ingen att resa dit och ställer heller inte upp som chaufför för gästerna. Vi har varit där en gång tillsammans i hans affärer och det är väl den enda gång jag har fått uppleva en mycket omständig låsning av bilen. I allt annat är han mycket öppen men här är det locket på. Vill man besöka Anogia eller liknande ställen så gör det och bilda er en egen uppfattning. Återkom gärna och delge oss andra era upplevelser och äventyr. Detta är inte kritik på något sätt utan bara luftning av synpunkter. Du skriver bra Lars, fortsätt med det så håller vi balansen och ramlar inte ner i diket, och diket kan ju som sagt vara gansk djupa på Kreta. Enligt vad Monica skrev är vi knappast ensamma här på Kreta om problem med kriminalitet och droger. Drogerna bara väller in och som följeslagare har de brottslighet. Alla kan drabbas. Jag själv har blivit drabbad inom familjen så i den frågan vet jag exakt vad jag pratar om. Det handlar om medberoende och tunnelseende inför vissa saker. Själv är jag extremt hatisk mot droger efter vissa händelser och önskar att ingen annan ska behöva uppleva den erfarenheten, men det kan drabba vem som helst och när som helst. Det tråkiga är just när det drabbar ens barn. I och för sig är de inte oskyldiga i sin medverkan för den delen. Tankarna på det kommer flygande till mig då jag ser villorna uppe i bergen och gissar mig till vad som har finansierat bygget. Det finns också en stor del beskyddarverksamhet på Kreta som ni turister inte får se men den finns där. En namnlös granne och vän till Mr A är drabbad och det är inga småpengar vi pratar om. Förr var fenomenet ganska koncentrerat till centrala Xania, men som bäckfisken med sina tentakler sprider det sig lavinartat mot nya mål. Det har hänt en hel del från Stalos och norrut på senare år. En av mina vänner jobbar inom turistpolisen och han skvallrar lite emellanåt. Framför allt när han har druckit lite whiskey. Han har tankar om att sluta som polis och bli farmare i stället. Tankarna rotar sig i skillnaden mellan blåbröderna och den vanliga polisen. De jobbar inte på samma villkor och under samma förutsättningar.
Ja Nico "ryssen kommer" men för att ha semester och koppla av.
Nu är det nog för stunden.

Uffe

Senast redigerad av UlfWiman den 2008-07-12 klockan 12:19. Anledning: Ä och Ö ligger för nära
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-07-12, 18:00
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Glöm intwebort lilla Bali, ligger ungefär mittimellan Heraklion och Rethymnon.
En liten men mycket mysig liten ort, med 4 strandvikar . Vill ni äta gott och billigt ska ni ta tavernan Akrogialis vid lilla badviken vid hamnen.

/Kerstin
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-07-12, 18:13
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Hej Millie

Bali hade jag helt glömt bort.
Mycket vackert där o lugnt.

Uffe
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-07-12, 18:27
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Hej Millie

Bali hade jag helt glömt bort.
Mycket vackert där o lugnt.

Uffe
Och superbra bad om man har små barn med sig! Gansk mkt folk men det står man lätt ut med då det är så fint! Har åkt dit med badbåt från rethymno två gånger ( lite märklig hemresa då kaptenen var berusad och sludrade om att jag såg ut som en gorgona=sjöjungfru men det kan man skratta åt idag. Syrran tog bussen tillbaka för hon tyckte det gungade för mkt. ) och med bil ett par tre gånger. Även Panormo är ju fint, ligger innan Bali om man kommer från Rethymno.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-07-12, 19:01
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Som den här tråden har utvecklats från ursprungsfrågan så tror jag inte ens frågeställaren längre är intresserad av det fantastiska Kreta.
För egen del så har jag personligen aldrig sett eller drabbats av något brottsligt på ön.
Däremot är det lite kul och intressant att man kan se så uppenbara skillnader i olika delar på Kreta. På vissa platser upplever jag det som lite vilda västernkänsla.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-07-12, 19:37
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Har man inte varit på Kreta och får läsa massa läskigheter om vendettor och maffiarörelser kanske man får sig en funderare men faktum är att det allra allra mesta på Kreta är fantastiskt och så även människorna man möter. Jag hoppas verkligen att ingen drar sig för att besöka ön pga det som skrivits i tidigare inlägg.Man behöver abslolut inte vara rädd för att åka dit! Det är en underbar ö väl värd ett besök eller ett par hundra
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-07-13, 10:18
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Ja, litentuva jag håller helt med dej, Kreta är fantastiskt.
Pärlor? Jag kan icke räkna dem alla!
Pärla för mej är kanske inte samma pärla för andra. Pärlor på Kreta är inte svåra att hitta. Kommer jag dit på våren, ja då är hela ön en pärla eller snarare en stor blommande trädgård. Lägger man också till allt som händer under påskveckan ja då talar vi om en jättepärla.

Sommaren med varma sköna bad, lena ljumma kvällar, besök i en avlägsen liten bergsby med nyfikna men välkomnande innevånare, som gärna bjuder på ett glas vin, vänligheten i de gamlas ögon, när man återvänder till deras by med ett foto taget vid förgående besök, en stilla promenad tillsammans med herden och hans får, klockornas klang som vandrar runt i dalarna, vad kan vara bättre?

Hösten med alla dess färger, det blå havet, högre upp det gröna olivbältet, ännu lite högre upp de färgsprakande lövträden och ännu lite högre upp de vita bergen. Alla årstider på en och samma gång.
Upplevelsen att tillsammans med grekiska vänner få skörda vindruvor och oliver med därtill hörande skördefest är en ynnest, som går direkt till hjärtat.

Vintern, ute den lite råa och fuktiga, men inomhus råder som alltid värmen.
Agora i Chania en julafton eller nyårsafton, wow en happening som alla borde få uppleva.
Eller besök ett kafenion i en landsby där "gubbarna" sitter hopkrupna runt vedkaminen och pratar och resonerar om vad som sagts i nyheterna.
Eller varför inte ett söndagsbesök på en taverna uppe i bergen.
Eller få deltaga i förberedelser för vänners bröllop eller deras barns dop, pärlor javisst!

Platser som är pärlor då? Jag håller med samtliga som skrivit ned sina pärlor.
Ärligt talat, jag har svårt att gradera mina pärlor så listan skulle bli väldigt lång.
Jag tror att var och en som besöker Kreta snabbt hittar sina egna pärlor.
Var gärna lite nyfiken, äventyrslysten, prata med människor, lär lite fraser, (kan inte grekiska!! Använd armar, ben, gester, det viktiga är att våga!)
Kreta är fantatsiskt!
lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-07-13, 10:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av zari Visa inlägg
Vi uppskattar det genuint grekiska och tar tacksamt emot tips på fina/mysiga platser där det är lite mindre turism.
Här kommer några av mina pärlor:

Kato Zakros
Mochlos
Tripopetra
Spili
Balos
Agios Pavlos
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-07-13, 16:11
tonm tonm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 27
Standard Anogia

Anogia

Så på linken din Lars, og syns det så spennende ut. Vi kommer dessverre ikke til Kreta før 6. August, så jeg går glipp av dette. Er dette en festival som arrangeres i Anogia hvert år?

Jeg har blitt nysgjerrig på landsbyen og lurer på om du kan fortelle litt mer om den. Kanskje blir det et av våre reisemål på Kreta neste gang vi drar.

tonm
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-07-13, 20:34
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Här kommer några av mina pärlor:
Kato Zakros
Mochlos
Tripopetra
Spili
Balos
Agios Pavlos

Kan jag få önska mig en mer precis placering av dessa ? Nordlig kust, sydlig ? Öst-västlig riktning ?


Hasse (ovanligt frågvis)
Svara med citat
  #34  
Gammal 2008-07-14, 09:55
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Anogia

Citat:
Ursprungligen postat av tonm Visa inlägg
Anogia

Så på linken din Lars, og syns det så spennende ut. Vi kommer dessverre ikke til Kreta før 6. August, så jeg går glipp av dette. Er dette en festival som arrangeres i Anogia hvert år?

Jeg har blitt nysgjerrig på landsbyen og lurer på om du kan fortelle litt mer om den. Kanskje blir det et av våre reisemål på Kreta neste gang vi drar.

tonm
Ja den återkommer varje år och är en av de bästa på Kreta.
Berätta mer om by?
Det är inte bara byn det är hela området runt omkring med andra spännande byar, naturen, historien etc.
Det skulle bli en lång skrivning tro mej!
lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat
  #35  
Gammal 2008-07-14, 10:30
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Pärlor på Kreta

I et land som er velkjent og beundret for den vennlige måten innbyggerne tar turister imot på, er Anogia en av byene som står i en særstilling. Sjelden har vi møtt så enormt mye vennlighet, byen og de vi traff der gikk rett til hjertet

Anogia i seg selv er fin å utforske. Turen i Idi-fjellene og Zevs' grotte (der hvor han vokste opp, i flg. mytologien) var også flott. Mer i reisebrevet, her.

Mht kriminalitet/narkotika/mafia, så er dette noe turistene ikke merker noe som helst til, med mindre, går jeg ut fra, man selv oppsøker miljøet for handel. Marihuana dyrkes flere steder i Hellas, og brukes av forbausende mange, men som turist merker man altså ikke noe til det. Å la være å dra til Anogia pga det er etter min mening latterlig. Men skulle noen mene det, burde jeg kanskje opplyse om steder på Peloponnes man også bør holde seg unna?

Archanes er forresten også en perle av en fjellandsby, og den ligger faktisk direkte sør for Iraklion .
Svara med citat
  #36  
Gammal 2008-07-14, 15:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Kan jag få önska mig en mer precis placering av dessa ? Nordlig kust, sydlig ? Öst-västlig riktning ?
Den enda orten som ligger bra till för er geografiskt är Balos, dit åker ni när ni är i Kissamos. Mochlos ligger öster om Agios Nikolaos, Kato Zakros så långt österut man kan komma, Agios Pavlos och Tripopetra på sydkusten och Spili ligger i bergen långt från Paleochora.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2008-07-16, 00:11
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Pärlor på Kreta

En pärla på Kreta som inte många turister hittar till är
Paranymfoi med Triss Ekklisies. (känt från andra värlskriget bl a)
En annan vägen Mirtos- Tertsa - Arvi - Kastri -Viannos.
Anopoli
Kalikratis
Anogeia så klart
Amaridalen på våren
Elafonissi i november
Agora i Chania i december
lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat
  #38  
Gammal 2008-07-16, 12:15
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Pärlor på Kreta

Loutro via stigen ned från Anopoli
Prassés 28 oktober
Kastellos vid vindruvsskörden och för att inte tala om olivskörden
Ett kafé där man spelar kretensisk musik ( nej det är inte Lyrakia)
+ en alla andra pärlor
lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT