Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-05-24, 18:34
carl04 carl04 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Ucklum
Inlägg: 189
Standard En heldag på Samos

Hej!
Planerna för sommarens öluff är klara, men idag möttes jag av ett litet aber. Vi landar på Samos tidigt på morgonen (07.00) och sedan var planen att åka till Vathy för att ta färjan till Ikaria (Ag.Kirikos) kl. 12.30 för vidare färd mot Armenistis. När jag idag var inne på Hellenic Seaways så ser jag att den avgången (och färjelinjen) är borttagen, vilket gör att vi nu troligtvis får ta Nissos Mykonos från Karlovassi till Evdilos framåt sena kvällen (21.30) istället. En fördel är ju att vi kommer till Evdilos, en nackdel(?) är att vi måste "vänta" en hel dag på Samos.

Nu till min fråga: Är det någon som har några bra tips på var vi bör söka oss för att spendera en hel dag i väntan på färjan? Spontant känner jag Kokkari då det ändå är "på vägen" till Karlovassi, men här sitter säkert någon med andra förslag. Vi har tidigare bara besökt Votsalakia och spenderat några timmar i Pythagorion. Vi söker en plats med möjlighet till härliga bad och god mat och en inte alltför lång resa till Karlovassi.

Så, mina vänner...shoot!
/Carl
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-05-24, 21:28
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: En heldag på Samos

Oj det var många timmar.Kokkari är ju ett alternativ.
Potokaki vid flygplatsen ett annat och sen åka bakvägen
till Kalovassi över bergen,det är bra väg.

Pia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-05-25, 09:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: En heldag på Samos

Eftersom du har varit i Pythagorion så tycker jag att Kokkari är ett bra alternativ. Ni kan sola och bada och äta lunch i Kokkari, eller gå till någon av stränderna Lemonakia, Tsamadou och Tsabou som ligger nära Kokkari. Ni kan även besöka den fina bergsbyn Manolates och äta lunch på fantastiska Lukas Taverna. Manolates i bergen söder om Kokkari.

Ett annat alternativ är att ta er till Karlovassi och sedan sola och bada på Potami beach som ligger nära Karlovassi. Ovan Potami börjar en vandring till ett vattenfall, det är en enkel och fin vandring. Taverna finns där vandringen slutar.

Utförlig information om alla platser som nämns ovan finns på Kalimera.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-05-25, 20:20
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: En heldag på Samos

Jag har (haft) samma problem, med ändrad flygtid (9 tim) från Skyros till Aten, vilket för mig innebär ca 12 tim i Aten på väg hem. Efter mycket funderande och olika tips, bestämde jag mig för att boka ett hotell, bara under dagen i Aten.
Kanske skulle det vara möjligt för er också? I Kokkari eller Pythagorion. Det innebär ju inte att man hänger på rummet hela dagen, men att man har en "reträttplats", om man behöver duscha, vila eller bara ha lite lugn o ro. Tror inte det behöver vara jättedyrt över en dag på Samos.
Lycka till!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-05-25, 20:23
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: En heldag på Samos

Du nämner inte vilken veckodag ni anländer till Samos. Det finns nämligen en annan möjlighet, vissa dagar att ta sig till Ag. Kirikos; med Panagia Theotokos, som vissa dagar trafikerar A.K. med avgång Karlovassi. Färjans rutter och tider aviseras dåligt på bl.a. www.gtp.gr. Vi utgår från att 2017 års ”rutiner” gäller även i år. Bäst är att kontakta lokal biljettförsäljare på Samos, Ikaria och Fourni för precist besked.
Ska själva till Fourni i mitten av juni och chansar på att förra åtets ”tider” gälle även i år....😀
Ska ni stanna till på Samos rekommenderas Kokkari!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT