Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-05-21, 11:37
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard HighSpeed båt upphuggen

Såg denna bild häromdagen på JetFerry 1, där hon ligger för upphuggning i Turkiet.



Det är den första HighSpeed-båten som huggs upp. Jag är osäker på om jag åkt med henne, men hon trafikerade Skiathos/Skopelos och även Ithaca/Lefkas. Däremot, har jag stött på henne tidigare. Byggd 1995 som Kattegatt, sattes hon in på linjen Grenå-Hundested. Där såg jag henne i princip dagligen, då jag jobbade för ett annat rederi.

Ändå lite sorgligt att se gamla skepp huggas upp, men så är det. Vi måste ju återvinna material.

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-05-23, 11:31
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: HighSpeed båt upphuggen

Kul med gamla uttryck och ord. "Upphuggning" var ju ett gammalt ord som avsåg upphuggning av gamla träbåtar med yxa ..... Men det är ju bra att man separerar alla delarna gällande plast, glas mm...vid skrotning av mera "moderna" flytetyg.

//Conny
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-06-05, 22:46
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: HighSpeed båt upphuggen

Nu var det ju faktiskt några år sedan hon huggdes upp. Hon gick för GA fram till 2009 då de gick i konkurs och stod sedan och väntade på bättre tider i 6 år innan hon skrotades 2016, sista året var hon dödsdömd.
Jag har aldrig trivts med dessa snabbgående båtar, de är till för folk som inte trivs på sjön. Jag trivs på sjön, därför åker jag hellre med vanliga färjor.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT