Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-03-11, 09:42
tompa tompa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Bollnäs
Inlägg: 12
Standard Från flyplatsen till Pireus

Hur tar vi oss lättast och smidigast från flygplatsen till hamnen? Landar på flyglatsen i Aten kl. 21 lördag 27 maj. Hade tänkt att vi skulle hinna med båten 23.30 till Amorgos samma kväll för att slippa övernattning i Aten. Tror ni att det finns en möjlighet att hinna? I så fall vilket är bäst tunnelbana, buss eller taxi?

Bara 77 dagar kvar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-03-11, 12:01
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Från flyplatsen till Pireus

Tag direktbussen nr 96. Avgår precis utanför ankomsthallen. Bussresan betinga ett pris på cirka 3€ pp vuxen. Turen tar vid denna tidpunkt cirka 45 minuter. Sluthållplatsen i Pireus är just vid färjekajerna.

Beräkna att det går en buss var 20-e minut cirkus.

Glöm ej att i förväg inhandla biljetter i den lilla vita kuren vid hållplatsen. Notera även att ni själva ska stämpla biljetten i den röda boxen när ni går ombord.

Trevlig resa!!

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-03-11, 15:20
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Från flyplatsen till Pireus

[QUOTE=tompa]Hur tar vi oss lättast och smidigast från flygplatsen till hamnen? Landar på flyglatsen i Aten kl. 21 lördag 27 maj. Hade tänkt att vi skulle hinna med båten 23.30 till Amorgos samma kväll för att slippa övernattning i Aten.
Jag kan inte säga att ni hinner eller inte...men planet kan va en liten stund försenad, väskorna dröjer, med tanke på att det är lördag kväll är det en hel del trafik vid denna tid på vägarna. Om man tar Taxi och trafiken flyter tar det ca 40 min. lördag kväll kan ta 60 min eller mer. Sen ska ni köpa biljett hitta båten mm.

Camilla
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-03-11, 17:20
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Från flyplatsen till Pireus

Under förutsättning att planet inte är för mycket försenat bör ni hinna med båten. Räkna baklänges. Senast 23.15 måste ni stå utanför biljettkontoret med biljetten i handen för att hitta färjan. Räkna en timmes restid från flygplatsen. Gäller oavsett buss eller taxi. dvs 22.15 senast, måste ni vara på transportmedlet. Från landning till dess att ni står utanför terminalen tar det normalt sett ca 30 - 40 min. Planet ska då helst inte landa mycket senare än 21.30!

Kolla direkt när nästa buss går. Hållplatsen är ut till höger. Ser ni att det dröjer 15 - 20 min är det bättre att ta taxi. De står ca 150 m till vänster. Kostar ca 25 - 30 E för två med bagage till Pireus. Kan vara värt pengarna för att hinna med färjan. Det brukar inte vara någon större kö där och det kommer bilar hela tiden. Men jag hade nog spelat teater och pratat med polisen som sköter kön, och hysteriskt förklarat att jag måste med en färja i Pireus... :-)))

Hoppas ni inte flyger Al-Italia för de är notoriskt försenade. Annars så ska det nog lösa sig. Tight, men det bör fungera.

Peter
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-03-11, 17:49
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Från flyplatsen till Pireus

Jag skulle nog ta snabbtaget till Monastiraki och sen fortsatta med vanliga taget ner till Pireus med tanke pa att det ar lordag kvall och kanske mycket trafik. Snabbtaget kostar ca 6 evro men det kan det ju vara vart om ni vill hinna med baten.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-03-12, 13:06
tompa tompa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Bollnäs
Inlägg: 12
Standard Sv: Från flyplatsen till Pireus

Tack för tipsen. Vi håller tummarna att planet inte är försenat och att vi hinner.

Tompa
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-03-19, 07:50
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Från flyplatsen till Pireus

Snabbt och smidigt var det! Taxi förstås... Men då kostar det lite mer.
Tåget via Monastiraki tar ganska exakt en timme och stationen är direkt utanför ankomstterminalen.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT