Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-02-04, 20:16
towah towah är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 10
Standard Tveksam till Samos/Ikaria - behöver hjälp

Förra sommaren åkte vi (2 vuxna och en 2-åring) till Skiathos och Skopleos i två veckor och hade en magisk sommar. Nu vill vi göra om det men testa nya öar. Jag är då inne på flyg till Samos, och sedan vidare till Ikaria och Fourni. Men sedan blev jag tveksam.. Blåser det alltid på dessa öar? Har Samos fina stränder eller är det överexploaterat? (Vi kommer att åka i juni innan turistsäsongen drar igång.) Eftersom vi har en 3åring med oss planerar vi att inte åka för mycket bil utan bo nära stranden och kanske besöka hamn/stad på kvällen. Vilken strand ska man satsa på i Samos och Ikaria eller är dessa öar inte lämpade för barn? (Gärna sand, parasoller men inte pressat med folk - vi åker inte charter och jag har väldigt svårt för konceptet) Hur är Fourni? Och det här med taxi på Ikaria läste att det är serpentinvägar? Lite som Skopelos eller?
Började smygkolla på Karpathos istälet men tänker att det är långt till andra öar så då kanske man blir kvar på en och samma ö hela tiden vilket kan bli trist.
Som ni hör jag är i valet och kvalet - ni som varit runt på dessa öar kan ni hjälpa mig. Alla tankar är av värde!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-02-05, 06:02
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Tveksam till Samos/Ikaria - behöver hjälp

Citat:
Vilken strand ska man satsa på i Samos och Ikaria eller är dessa öar inte lämpade för barn?
¨¨
¨
Det finns ingen olämplig ö för barn är det korta svaret.

Citat:
(Gärna sand, parasoller men inte pressat med folk - vi åker inte charter och jag har väldigt svårt för konceptet)
Då passar Ikaria och ex:s Mesachti Beach perfekt.


Citat:
Och det här med taxi på Ikaria läste att det är serpentinvägar?
Den vackra och dramatiska Ikaria Coastal Road kommer ni att missa. Båten Nissos Mykonos tar er till Evdilos på Ikaria, på 1,5 tim, från Samos och Karlovassi, därefter en vacker sträcka eftr kusten till Armenistis - stränderna och lämpligaste boenden.

Kort om Fournitripp: förbindelserna tycks sämre i år. Vad jag kan se så här långt.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-02-05, 08:48
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Tveksam till Samos/Ikaria - behöver hjälp

Hej!
Här kommer ett fler lovord om Ikaria och Fourni. Vi har rest i Grekland med våra barn sedan den yngste var 1,5 år, och har besökt såväl Skiathos och Skopelos som Ikaria och Fourni (och Samos).

Ikaria och Fourni är allas våra favoriter. Dit vill vi alltid åka tillbaka. Det har aldrig blåst särskilt mycket på oss i Grekland, undantaget Tinos för två år sedan. Våra erfarenheter från dessa öar gäller juni månad.

Armenistis på Ikaria är underbart, med fantastiska, parasollfria stränder. Fourni likaså. Inga problem med barn!

Vi älskade också Skopelos, medan Skiathos och Samos hamnar lite längre ner på vår lista över öar vi gillar. Sist vi besökte Samos lämnade vi de större orterna bakom oss och bodde i byn Ormos på sydvästra kusten. Sen tog vi färjan från Karlovassi till Ikaria. Vi använder oss av Samos bara som transferö när vi åker dit...

Ni kommer inte att ångra er om ni väljer att besöka Fourni och Ikaria!

Hälsar Bea i Umeå.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-02-05, 13:13
towah towah är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 10
Standard Sv: Tveksam till Samos/Ikaria - behöver hjälp

Tusen tack för svar och nu är jag taggad för Ikaria
Men båt mellan Ikaria Evdilos och Fourni i juni verkar svårt att hitta - några tips?
Och en annan fråga gällande Samos, hur långt är det mellan Pythagorian och Psili Amos stranden?
Tack!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-02-05, 14:10
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 742
Standard Sv: Tveksam till Samos/Ikaria - behöver hjälp

Vad jag kan se har man inte lagt ut färjerutten ännu mellan Ikaria och Fourni.
Men ta det lugnt.
Panagia brukar gå på den sträckan.
Och,,, det är så att Fourni brukar alltid ha någon förbindelse både med Samos och Ikaria, det är liksom livlinan.
Samos Spirit går normalt dagligen, men jag tror inte den finns på GTP.
Sen finns det lokala kaiker. Vi har åkt från Ikaria till Fourni och den turen fanns inte på något ställe att läsa. Det löser sig när man är på plats.
Vi åker till Samos, Fourni och Ikaria till hösten, vilken gång i ordningen vet vi inte.
Ni gör ett jättebra val!
Birgitta.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-02-05, 14:28
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Tveksam till Samos/Ikaria - behöver hjälp

Citat:
Samos Spirit går normalt dagligen, men jag tror inte den finns på GTP.
Va! Samos Spirit, flyter hon fortfarande?
Har bara sett Panagia Theotokos betjäna Samos- Ikaria - Fourni de senaste åren.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-02-05, 15:11
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 742
Standard Sv: Tveksam till Samos/Ikaria - behöver hjälp

Erik, jag kan nog ha fel. www.fourni.com har nog en gammal hemsida.
Men dom på Fourni har alltid en livlina.
Birgitta.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-02-05, 16:16
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Tveksam till Samos/Ikaria - behöver hjälp



Den här färjan har vi åkt mellan Ikaria och Fourni ett par gånger. Har inte gått att återfinna på gtp vad jag vet. Blue Velvet... Så himla fint.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-02-05, 18:12
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Tveksam till Samos/Ikaria - behöver hjälp

Citat:
Den här färjan har vi åkt mellan Ikaria och Fourni ett par gånger. Har inte gått att återfinna på gtp vad jag vet. Blue Velvet... Så himla fint.
Jamen.. Det där är Panagiia Theotokos. Namnet är målat på sedvanlig plats. Den har tidigare kallats Blue Velvet och det är den som färdas mellan aktuella öar.
Men Samos Spirit var mer ett riktigt skepp enligt min reaktionära uppfattning.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-02-05, 18:51
Greekgeek Greekgeek är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 54
Standard Sv: Tveksam till Samos/Ikaria - behöver hjälp

Från Pythagorion tar det ca 15 min med bil. Och jag och min familj tycker mycket om Pythagorion!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-02-06, 05:57
towah towah är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 10
Standard Sv: Tveksam till Samos/Ikaria - behöver hjälp

Citat:
Ursprungligen postat av Greekgeek Visa inlägg
Från Pythagorion tar det ca 15 min med bil. Och jag och min familj tycker mycket om Pythagorion!
Finns det hotell längs med Psili Ammos stranden eller får man bo i Pythagorion? För oss är det viktigare att bo nära stranden är staden. Är det bara stenstrand i Pythagorion?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-02-06, 07:44
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Tveksam till Samos/Ikaria - behöver hjälp

Ja det finns hotell i Psili ammos . Tycker själv att det är lite överreklamerat och dyrt om man jämför med andra ställen. Runt Pythagorion är der flera badstränder. Tycker själv att dom bästa är ner mot Potokaki. Stranden nedanför Fito Bay är ju verkligen bra. Sedan är det badstrand nästan ner till Ireon. Men då har man ju lite klappersten men den upphör ju nästan så fort du kommer ner i vattnet.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-02-08, 02:46
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Tveksam till Samos/Ikaria - behöver hjälp

Hej! Har funderat mycket och vill inte vara negativ. Jag älskar Samos och Pythagorion men efter 10 år och runt 13 resor dit ska jag ändå säga att jag tror det finns roligare ställen för små barn. Har inga barn själv men vi tog med min systerson när han var runt sex och han vantrivdes där. Klapperstensstränder och inget att göra och världens tråkigaste leksaksaffär. (Den var inte roligare i somras) ) har inte sett mycket barn där heller, förutom grekiska så klart. Men som sagt. Har man inga egna barn kan man ju bara gissa! Lycka till
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-02-08, 02:53
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Tveksam till Samos/Ikaria - behöver hjälp

Och det blåser som sjutton på Samos vilket jag älskar.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-02-09, 08:01
towah towah är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 10
Standard Sv: Tveksam till Samos/Ikaria - behöver hjälp

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Hej! Har funderat mycket och vill inte vara negativ. Jag älskar Samos och Pythagorion men efter 10 år och runt 13 resor dit ska jag ändå säga att jag tror det finns roligare ställen för små barn. Har inga barn själv men vi tog med min systerson när han var runt sex och han vantrivdes där. Klapperstensstränder och inget att göra och världens tråkigaste leksaksaffär. (Den var inte roligare i somras) ) har inte sett mycket barn där heller, förutom grekiska så klart. Men som sagt. Har man inga egna barn kan man ju bara gissa! Lycka till
Ja nu åker vi ju inte till Grekland för att hänga i leksaksaffärer Vad jag menade med barnvänlig var om stränderna är ok och inte klippor och att man slipper sitta i en taxi på serpentinvägar. Men som det ser ut nu blir det ett par nätter på Samos och resten på Ikaria/Fourni.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-02-09, 09:02
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Tveksam till Samos/Ikaria - behöver hjälp

Citat:
Men som det ser ut nu blir det ett par nätter på Samos och resten på Ikaria/Fourni.

Det är så det brukar se ut för många. Samos har internationel flygplats och omgiven av flera öar utan en sådan. Samos är en trevlig ö men går aldrig på djupet, om man inte är intresserad av antiken, för där är Samos överlägsen.
Och vem är det,
Ofta har jag också tänkt att när jag blir så gammal så att Ikaria ligger bortom horisonten, ja då skrapar jag ihop mig, flyger till Samos, sätter mig korsningen och glor. Kanske jag går fram och tillbaka ned hamnen - med rullatorn. Taxi tillbaka till korsningen - bästa platsen i Phytagorion att hänga på.

Senast redigerad av xenos den 2014-02-09 klockan 09:29.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-02-09, 09:39
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Tveksam till Samos/Ikaria - behöver hjälp

Gör ett litet inhopp i den här tråden. Läste för ett antal år sedan att busstrafiken på Ikaria var väldigt sporadisk och opålitlig. Vet någon om det skett någon förbättring på den punkten? Eller är det enbart hyrt fordon och/eller taxi som gäller för att ta sig någonstans överhuvudtaget?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-02-09, 11:20
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Tveksam till Samos/Ikaria - behöver hjälp

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Gör ett litet inhopp i den här tråden. Läste för ett antal år sedan att busstrafiken på Ikaria var väldigt sporadisk och opålitlig. Vet någon om det skett någon förbättring på den punkten? Eller är det enbart hyrt fordon och/eller taxi som gäller för att ta sig någonstans överhuvudtaget?
Siden jeg ikke har vært på Ikaria siden 2007 vet jeg ikke hvordan det er med busstrafikken, men det ville overraske meg om den er blitt bedre
Vi kom fra Fourni om morgenen og leide bil i Ag Kirikos, syntes det var veldig fint å kunne gjøre noen stopp på den vakre turen over fjellet
Det var perfekt å få levere bilen i Armenistis, der vi bodde, etter å ha kjørt det vi ønsket på Ikaria, siden vi reiste videre fra Evdilos
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-02-09, 12:55
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Tveksam till Samos/Ikaria - behöver hjälp

Det er bil som gjelder på Ikaria.

Da jeg var der sist for to år siden så gikk bussen fra Evdilos til Agia Kyrkia om morningen i syv halv åtte-tiden og gukk deretter tilbake i 13 tiden om jeg ikke husker feil.

Det er lite trafikk på Ikaria så jeg synes ikke det var noe problem å kjøre.

For dere som reiser med 3-åring så anbefaler jeg å bo på Atsachas som ligger på stranden og har en taverna med fantastisk god mat.
Min favoritt er dog Cavos bay , spesielt pga. de store terassene, klippene og både soloppgang og solnedgang fra terassene Men et lite stykke og gå til stranden så hadde heller valgt Atsachas om jeg reiste med små barn.
Ikke gå glipp av den lille dammen borte ved trappen opp til veien og "byen" Den er ofte full av skillpadder som gjerne vil ha litt brød

Om dere skal bo i Phytagorion så ville jeg ha bodd på Kouros bay, Fito bay eller et annet hotel langs stranden der...ca. 15 min. å gå inn til sentrum om kvelden.
Ellers så synes jeg Kokkari er veldig koselig. Hovedstranden er en stenstrand med bølger og mye vind, men det finnes en annen liten sandstrand som ligger i le for vind og er barnevennlig.

Helt enig...lekebutikker er jeg ikke mye opptatt av på ferie..selv da jeg hadde små barn.... og vil personlig ha karusellfrie feriesteder..., men heldigvis er vi forskjellige der
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-02-09, 14:33
towah towah är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 10
Standard Sv: Tveksam till Samos/Ikaria - behöver hjälp

Det ser ut som Fito Bay och Kouros bay ligger väldigt nära flygplatsen.. Är det något man störs över på stranden etc?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT