Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Visa resultat för omröstning: Hur håller du kontakten med nära och kära?
Vykort 28 26.42%
SMS 39 36.79%
MMS 2 1.89%
Ringer 27 25.47%
Ingetdera 2 1.89%
Mejl 8 7.55%
Antal röster: 106. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-05-09, 19:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Hör (du) av dig!?

Jag läste en undersökning någonstans, minns ej var, att vykort fortfarande var det populäraste sättet att skicka semesterhälsningar på. Kan det verkligen vara så? Själv slutade jag skicka vykort för flera år sedan.

Hur gör ni andra? Skickar ni fortfarande vykort när ni är i Grekland?

Janne / KALIMERA
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-05-09, 20:14
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Hör (du) av dig!?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Jag läste en undersökning någonstans, minns ej var, att vykort fortfarande var det populäraste sättet att skicka semesterhälsningar på. Kan det verkligen vara så? Själv slutade jag skicka vykort för flera år sedan.

Hur gör ni andra? Skickar ni fortfarande vykort när ni är i Grekland?

Janne / KALIMERA

Jag tycker det är roligare om det trillar ner ett vykort i brev-lådan än all reklam och de tråkiga fönster-kuvert som för det mesta inne-håller ekonomiska krav till någon "fordringsägare". Så ihopp om att jag oxå ska erhålla vykort från de jag skickar desamma till, gör jag det. Oxå som ett stöd till brev-bärarna, till vars utdöende ? släkte jag en gång i tiden hörde, lite nostalgi alltså.

Fast jag brukar oxå andra mer moderna kommunikations-medel typ sms och e-mail. Alltså varken "svart eller vitt".

epiros

Senast redigerad av epiros den 2005-05-09 klockan 20:36.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-05-09, 20:23
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Hör (du) av dig!?

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Så av egoistiska skäl, ihopp om att jag oxå ska erhålla vykort från de jag skickar desamma till, gör jag det.
Även om man inte skickar vykort av egoistiska skäl utan för att det är lite kul att välja ut vilket kort man ska skicka till vem, vad man ska skriva till vem osv. så tröttnar man till slut om man inte får några vykort tillbaka.

Visserligen får jag fortfarande då och då vykort från mina släktingar, men mina kompisar skickar nästan aldrig vykort längre. Inte heller julkort, påskkort, födelsedagskort och sånt som man tidigare brukade skicka. Och om alla andra slutar blir man snart bara en konstig figur om man fortsätter...

... fast det är man väl redan.

Ruby
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-05-09, 20:24
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Hör (du) av dig!?

Det här är väl egentligen inte en fråga som man bara kan svara ett svar på.
Det mesta går över SMS men visst kan det hända att något vykort slinker iväg också om det är någon som beklagat sej mycket för att de aldrig får vykort. Sedan brukar vi nog ringa en gång också om vi är borta mera än två veckor, morsan är ju inte så pigg på att skicka SMS om det händer nånting.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-05-09, 20:44
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm/Vasastan
Inlägg: 182
Standard Sv: Hör (du) av dig!?

VYKORT !!!! Självklart. Vad ska man annars ägna tiden åt då man sitter taverna/kafenion? Det är halva nöjet.

Men när det väl är klart får det vara för resten av resan. Inga mer kort eller SMS! Basta! Men. ett traditionellt vykort tycker jag slår allt. Även fast leveranstiden är fyra veckor ... så ...


Chris
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-05-09, 20:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hör (du) av dig!?

Visst skickar jag vykort men inte så många som förr. Gillar att välja vackra kort som jag själv tycker om och skickar sen till några utvalda vänner, familjen, gamla släktingar samt till jobbet. På min gamla arbetplats hade vi en pärm full av vykort från alla världens hörn. Själv har jag sparat en del som andra skickat till mig. Många vackra från dottern samt ex ett handgjort med gukdblad, japanskt rispapper från en bekant som jag för länge sen tappat kontakten med. Sms kontakt håller jag med barnen och några vänner. Till mamma ringer jag men email skickar jag sällan under min semester.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-05-09, 21:16
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Hör (du) av dig!?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Hur gör ni andra? Skickar ni fortfarande vykort när ni är i Grekland?
Normalt skickar jag varken vykort, julkort, påskkort eller några andra kort via postverket. Eventuella jul- och födelsedagshälsningar går via datorn.

Vykort slutade jag skicka för många år sedan. Jag kunde aldrig komma på något ens avlägset intressant att skriva, så det kändes enbart som ett stort tvång, och när jag äntligen hade lyckats få iväg några rader, lyftes en tyngd från mina axlar. Så jag bestämde mig för att jag inte hade något behov av det extra stressmomentet under min alltför korta semester. Sen har jag ju inte så många "nära och kära" att skicka till, eftersom mina närmaste och käraste ju är tillsammans med mig...

Fast förra sommaren blev det faktiskt två stycken vykort! Till Mikke och Riitta. Från Karpathos...

Karin
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-05-09, 22:25
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Hör (du) av dig!?

Vykort är ändå något visst och tillhör man då ett utdöende släkte utan SMS och annat så känns det bra att skicka en liten hälsning som också kan vara en liten läskande, retande och härlig bild som de där hemma kan få titta på när vi njuter av folket, solen, osten och ...

Mvh IngridNy
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-05-09, 22:25
turbolisa turbolisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 13
Standard Sv: Hör (du) av dig!?

Hur gör man för att pricka in flera alternativ nu då?

Jag både skickar SMS, ringer o skickar vykort.. de olika varianterna till olika personer i olika generationer.. + att vykortet finns ju kvar som minne efteråt om de som fått dem sparar på dem.

Lisa
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-05-09, 23:24
iakk iakk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 44
Standard Sv: Hör (du) av dig!?

Jag tycker att ALLA borde skicka FLER vykort!!
Och brev i kuvert, gärna handskrivna. Men jag håller med om att jul- och påskkort; det kan man sluta med.

Hur trist är det inte att få smshälsningar från vännerna som de skickat till alla i "adressboken"? Opersonligt, och inte precis något man sparar och tar fram och tittar på igen och igen...

MEN jag blir också glad när någon ringer eller om jag får ett riktigt innehållsrikt (betyder inte nödvändigtvis långt) mejl från dem som är borta. Själv hör jag oftast av mig på flera sätt (telefon, mejl, vykort och ibland brev men sällan sms) när vi är ute och reser, jag vill berätta för världen vad vi upplever när vi är ute i världen...

/Kajsa.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-05-09, 23:25
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Hör (du) av dig!?

Jag tycker om att skicka och få vykort, men föredrar SMS. På vykorten blir det mest en summering av läget och oftast måste det skickas samma dag som man anländer till resmålet (vid 1-veckas vistelser) om man inte ska hinna komma hem igen före vykorten anländer. SMS är mer en direktrapport och sedan får man ju feedback och önskemål som t.ex "köp honungstvål till svärmor"


Göran
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-05-10, 03:19
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Hör (du) av dig!?

Hej!
Jag röstade "mail" eftersom det är ett snabbt sätt att skicka en hälsning till vänner och släkt i Sverige. Som turist är det ju en smal sak att hoppa in på ett Internet-café och skriva några rader. SMS funkar också bra (billigare!), men det är krångligare att knappa in texten tycker iaf jag!

Nu är ju inte jag och Git längre "turister i tillvaron" här nere, så vi har inte längre pressen på oss att skicka hälsningar till Sverige. Vi är ständigt uppkopplade mot Internet via dsl från vår lilla "lya" här i byn, så nästan all kommunikation med Sverige (samt våra vänner i andra länder) sker via mail samt det fenomenala programmet "Skype".
Men visst är det något visst med vanliga hederliga vykort! Dom absolut charmigaste vykorten vi har fått ner hit från Sverige är Mikke Vendels egenritade vykort med motiv från Karpathos!! Och han frankerade med grekiskt porto när han postade från Sverige, dom kom fram!!
Ett vykort kan man dessutom spara för evigt om man vill, ett mail eller SMS är garanterat förr eller senare borta med vinden!
Men vi kör med mail ändå!!

Calle!

Senast redigerad av Calle den 2005-05-10 klockan 03:30.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-05-10, 07:53
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: Hör (du) av dig!?

Som Ole Brumm (Nalle Puh) sier; Ja takk - begge deler! (Det diskuteres om han faktisk sa det, men men!)

Jeg sender jo sms/mms for å foretelle hvor herlig jeg har det akkurat der og da, men ellers må jeg sende mange postkort/vykort. Sender vel ca 30 stk. Og jeg gjør som Chris - sitter på en taverna/kafenion og skriver og titter på livet. Herlig!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-05-10, 08:07
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Hör (du) av dig!?

VYKORT är det som gäller. Kan inte gå förbi ett vykortsstånd utan att stanna och kolla lite Tycker det är skönt och sitta på balkongen på sena eftermiddagen och skriva lite kort
Tror inte att någon blir ledsen av att få en liten hälsning via kort, fast ibland tar det ju sin tid
Jag blir själv jätteglad och har säkert sparat alla korten sedan 30 år tillbaka

(kanske dax och rensa snart )

Riitta
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-05-10, 09:49
Krukans avatar
Krukan Krukan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Liten houla strax utanför Lund
Inlägg: 93
Standard Sv: Hör (du) av dig!?

VYKORT!
Sonen och jag brukar hitta på små historier/sagor om vår greklandsresa.
Dessa skriver vi ner på vykorten och skickar hem till nära och kära.
Ibland får vi skicka flera kort till samma person, för att få plats med hela historien.
Men ibland skickar vi del 1 till farmor och del 2 till mormor. Så har vi helt plötsligt upprättat ett behov dom emellan att kontakta varandra

Kan berätta att våra vykort verkligen är uppskattade!
(säger dom i varje fall )

Till vissa kompisar skriver vi av texten på baksidan av t ex en ölburk (den grekiska texten) och skickar iväg. Till mottagarens stora förtret, eftersom dom tror att dom missar något mycket viktigt. Men gissa om man fångat deras uppmärksamhet.

Så vi röstar givetvis på Vykort, det kan ju bli så kul!

//Gunilla
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-05-10, 10:02
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Hör (du) av dig!?

Hehe Gunilla, det där med del 1 och 2 verkar skoj, kanske man ska testa någongång. Kul idé.

Håller med om det där med att vykort är roligare än sms, eftersom de går att spara på ett helt annat sätt. Och så får man ju en fin bild på köpet. OCH så är det mysigt att välja vykort och skriva dem...
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-05-10, 10:38
Kallitheas avatar
Kallithea Kallithea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 36
Standard Sv: Hör (du) av dig!?

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Normalt skickar jag varken vykort, julkort, påskkort eller några andra kort via postverket. Eventuella jul- och födelsedagshälsningar går via datorn.

Vykort slutade jag skicka för många år sedan. Jag kunde aldrig komma på något ens avlägset intressant att skriva, så det kändes enbart som ett stort tvång, och när jag äntligen hade lyckats få iväg några rader, lyftes en tyngd från mina axlar. Så jag bestämde mig för att jag inte hade något behov av det extra stressmomentet under min alltför korta semester.

Karin
När jag var yngre och bara reste utomlands högst en gång per år tyckte jag att det var kul att skicka vykort, skrev hela romaner om semestern i miniatyrbokstäver som knappast tilltalade personer med åldersförändrad syn. Då skrev jag lika mycket för min egen skull, jag njöt av det helt enkelt!

Nu däremot, sedan flera år tillbaka, känns det mer som en börda som ligger där över mig. Därför har jag valt bort den pressen och tvånget. Det händer ibland att jag skickar iväg ett vykort, men då för att jag själv vill det och inte för att någon annan längre förväntar sig att få vykort.

Själv tycker jag om att få vackra/unika vykort. Texten kan däremot vara av varierande vikt. En bra bild behöver inte nödvändigtvis ackompanjeras av en alldaglig text. Likaväl som en målande text inte nödvändigtvis behöver komma tilllsammans med en bild för att vara intressant för läsaren.

Det värsta jag vet är att få ett tre veckor gammalt vykort med då dagsaktuellt väder och tempertur. Problemet med vykort är att de anländer så pass sent, ofta efter det att resenären redan kommit hem. Ex sms och e-mail är ju så mycket smidigare. Själv ringer jag eventuellt hem en del under semestrar och avfyrar endast ibland något sms eller vykort.

Kallithea
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-05-10, 10:41
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Hör (du) av dig!?

Tyvärr har vi slutat med vykort. kan ibland använda det till våra Danska vänner eftersom de får dem med endast amx 5 dagars leveranstid. Förut skickade vi även till Sverige fast vi la på dem, samtidigt tog det minst två veckor att nå dem här i Sverige.
Isag är det telefonj som gäller i första hand och sedan kommer SMS. Hustrun brukar terra våra barn och vänner med dessa när vi sitter på någon tavernma och njuter. Själv föredrar jag telefon på stranden så att mottagaren kan höra vågbruset. Allt för att tetas.
Chras
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-05-10, 10:42
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Hör (du) av dig!?

Tyvärr har vi slutat med vykort. kan ibland använda det till våra Danska vänner eftersom de får dem med endast max 5 dagars leveranstid. Förut skickade vi även till Sverige fast vi lade på dem samtidigt, tog det minst två veckor att nå dem här i Sverige.
Idag är det telefon som gäller i första hand och sedan kommer SMS. Hustrun brukar terra våra barn och vänner med dessa när vi sitter på någon taverna och njuter. Själv föredrar jag telefon på stranden så att mottagaren kan höra vågbruset. Allt för att tetas.
Chras
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-05-10, 11:18
Krukans avatar
Krukan Krukan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Liten houla strax utanför Lund
Inlägg: 93
Standard Sv: Hör (du) av dig!?

Citat:
Ursprungligen postat av Chras
Själv föredrar jag telefon på stranden så att mottagaren kan höra vågbruset. Allt för att tetas.
Chras
På tal om att tetas. Kuvert kan man också ha mycket roligt med. T ex fylla dom div. drinkpinnar, flaggor, minimenyer etc. Garanterat tetigt för den som inte hade en möjlighet att följa med.
Men å andra sidan får man ju vara väldigt noga med att skicka till dem som kan ta det på ett bra sätt!

//Gunilla
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT