Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-06-17, 20:08
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Jordbävningar

Den 15:e kl. 19 kom Ylva in från altanen och undrade om jag känt någon bävning. Aktiv med matlagning hade jag inte märkt något. På jordbävningssighten kunde vi se att den varit på 6,0 Richter 7 mil söder om Tibaki. Idag på gymet undrade man, om vi hört nattens smäll vid midnattstid. Den var lika stor på 6,0 R och hördes tydligen ordentligt. Även de vana grekerna reagerar och verkar oroliga. Vill ni se aktiviteterna runt Grekland, gå in på http://www.earthquakenet.gr/ så får ni se.
/ Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-06-17, 20:18
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Jordbävningar

Oj, det är ju många mindre skalv också! Brukar det vara sådan aktivitet med många mindre skal också, eller är det mer än vanligt? 6.0 är ju mycket om det inträffar på land, men jag uppfattar på kartan att detta inträffat i havet söder om Kreta. Hoppas det snart lugnar ner sig!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-06-17, 20:39
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Jordbävningar

Vi kände ett mindre skalv den 2:a juni på Lefkas. Pang, sa det, sedan skakade hela huset och takbjälkarna rörde sig.

Har upplevt skalv på Santorini och i Skåne , så jag känner igen förloppet. Jag blir dock inte rädd när det händer. Bara förundrad - man känner sig liten.

Deia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-06-17, 20:58
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Jordbävningar

De stora skalven följs alltid av många efterskalv i närheten av ursprungsskalvet. Det är dock bara andra gången vi känt av skalv på Kreta, trots många års erfarenheter härifrån. Det skulle vara intressant att höra, om det är fler på Kreta, som känt av den nuvarande jordaktiviteten!
/ Jannis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-06-17, 21:25
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Jordbävningar

Det kan även vara många mindre skalv innan en stor.Vi hade förra veckan en ganska stor som kom med ett fruktansvärt ljud ,5,1 richter som kändes rejält! Efter den kom många små och i förrgår natt en lite större,3,1 men bara 5 km ner i havet,den gungade oss också en del.Skalven kan vara olika också,gungande eller riktigt skakande.
Det är ju ett jordbävningsområde vi befinner oss i så det kommer skalv mer eller mindre ofta.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT