Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #141  
Gammal 2011-06-16, 15:18
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Skulle jag? Skyll på de som bär ansvaret för denna soppa. Du kan ju börja med Papandreou,
Hela soppan började väl iallafall långt innan Papandreou.....han är väl den som fått börja försöka städa upp efter tillagningen av soppan
  #142  
Gammal 2011-06-16, 15:19
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Täby
Inlägg: 496
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Skyll på de som bär ansvaret för denna soppa. Du kan ju börja med Papandreou, Samaras, Tsipras, Papariga, Merkel, Trichet, Schäuble ... och sedan fortsätta med DMK och ... för att inte glömma de s k indignados, ADEDY, PAME, GSEE och de 4500 grekiska familjer som under åratal har tagit emot pensioner för sina avlidna släktingar
Och...
På vilket sätt skulle det kunna hjälpa upp situationen, den är ju redan som den är?
Vad vill Du egentligen med Dina domedagsinlägg?
Vad menar Du att man borde göra nu?

Du unviker att svara på vad Du tänker göra åt saken!
Jag hittar inget konstruktivt i Dina inlägg, utan bara ett godtyckligt spridande av oro.

Du får naturligtvis ha dina "spöken" och tro vad Du vill, men jag kan inte förstå Din avsikt med vad Du förmedlar.
Gå Du vidare och ta eget ansvar och konsekvänser av Dina rädslor.

Jag är övertygad om att de flesta som skriver här på forumet följer med i vad som händer i Grekland och kan dra egna slutsatser av det.

//Lena
  #143  
Gammal 2011-06-16, 16:56
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Hur tänkte Du att UD skall samla ihop folk från alla möjliga öar om inte färjorna är i trafik heller?
På en badmadrass?

Du stannar väl i alla fall hemma, Seukel? Och barrikaderar dig inne i din jordkällare?
  #144  
Gammal 2011-06-16, 18:32
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Alltså, under Libanonkriget lyckades man ju forsla folk från Libanon till Cypern, och därifrån hem. Så även om det skulle utbryta något slags kaos på öarna (varför det nu skulle göra det?) så kommer EU se till att medborgarna kommer till respektive hemland. Jag är mer oroad över vad grekerna har framför sig under lång tid, än vad som eventuellt kanske i värsta fall om allt jävlas kan tänkas råka hända mig. Jeez, chansen är väl större att jag sugs ut i en underström än blir lynchad på Agia Marinas gator, men det är ingen som avråder mig från att åka till Kreta för det. Det är dags att kamma sig.
  #145  
Gammal 2011-06-16, 18:41
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Alltså, under Libanonkriget lyckades man ju forsla folk från Libanon till Cypern, och därifrån hem. Så även om det skulle utbryta något slags kaos på öarna (varför det nu skulle göra det?) så kommer EU se till att medborgarna kommer till respektive hemland. Jag är mer oroad över vad grekerna har framför sig under lång tid, än vad som eventuellt kanske i värsta fall om allt jävlas kan tänkas råka hända mig. Jeez, chansen är väl större att jag sugs ut i en underström än blir lynchad på Agia Marinas gator, men det är ingen som avråder mig från att åka till Kreta för det. Det är dags att kamma sig.
Fast i och för sig ska alla komma ihåg att det inte är Statens ansvar att se till att dess medborgare kommer hem från en semesterresa. Det ansvaret ligger på arrangören av resan och på dig som resenär i form av att ha ett tillräckligt bra reseskydd. Jämför t.ex med händelserna vid tsunamin eller vid askmolnet förra gången.
  #146  
Gammal 2011-06-16, 20:22
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Sluta att svara Seukel, han vill bara få möjlighet att sprida sin ........
Negligera, så rinner hans inlägg ut i sanden.....................................
  #147  
Gammal 2011-06-16, 20:37
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Sluta att svara Seukel, han vill bara få möjlighet att sprida sin ........
Negligera, så rinner hans inlägg ut i sanden.....................................
Så farligt är det väl inte, låt h*n skriva av sig...
  #148  
Gammal 2011-06-16, 20:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Jag tycker det är riktigt spännande att läsa vad som kommer varje gång h*n gör ett inlägg. det måste vara ett heltidsjobb att hitta alla artiklar

Jag ser fram emot ett resebrev från resan så småningom

Lissi
  #149  
Gammal 2011-06-16, 21:05
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Jag ser fram emot ett resebrev från resan så småningom

Lissi

Ha ha ha det var precis det jag hade tänkta skriva och föreslå när jag drog igång laptopen nu


Hasse
  #150  
Gammal 2011-06-16, 21:58
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Täby
Inlägg: 496
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

[quote=Lissi;

Jag ser fram emot ett resebrev från resan så småningom

Lissi[/quote]

Jaa Lissi, det gör jag också!

Jag kommer att spendera mina semestepengar i den Grekiska övärlden (åker på lördagmorgon och räknar med att vara där i en månad)

Detta har varit bokat sedan länge och jag hoppas att mina semesterpengar liksom många andras, hjälper greklands ekonomi något

Jag kommer också att vara i Grekland (Chania stad) i december och det ser jag fram emot.

//Lena
  #151  
Gammal 2011-06-17, 09:48
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Det är svårt att förstå var ni ta denna optimism ifrån. Men OK ... låt oss säga att IMF/EU får ihop ett nytt stödpaket och att pengar kan i princip rulla igen. Sannolikheten för det finns, men det räcker ju inte.

Grekerna måste göra sitt. Och där kan man välja mellan pest och kolera. Antingen får Papandreou igenom sitt stödpaket, eller inte.

I det första fallet lär inte protesterna upphöra utan tillta i styrka med risk för militärstyre, statskupper osv. Att detta skall kunna hållas helt utanför "övärlden" kan väl ingen människa tro på allvar.

I det andra fallet blir landet bankrutt om någon eller några veckor. Att detta skall kunna hållas helt utanför "övärlden" kan väl ingen människa tro på allvar.

Läs gärna detta, ut dagens Athens News:

http://www.athensnews.gr/portal/8/43342
  #152  
Gammal 2011-06-17, 11:27
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

En ny regering är utsedd nu i alla fall. Finansministern är bytt. Den nya heter Evangelos Venizelos.
Nu återstår att se vad som händer..ska bli en intressant eftermiddag här!

http://www.tanea.gr/default.asp?pid=...&artid=4635926

Senast redigerad av anneli56 den 2011-06-17 klockan 11:36.
  #153  
Gammal 2011-06-17, 12:02
henile henile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Hamburgsund
Inlägg: 145
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

[quote=Seukel;243352]Det är svårt att förstå var ni ta denna optimism ifrån.
Jag tar min optimism ur det faktum att jag idag går på 7,5 veckors välförtjänt semster och imorrn bitti reser till Aten för vidare ljuvligheter.
  #154  
Gammal 2011-06-17, 12:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Det är svårt att förstå var ni ta denna optimism ifrån.
Vi är väl inte särskilt optimistiska någon av oss här vad gäller grekernas situation, men vi tar själva våra beslut och är fullt kapabla läsa allt som finns på precis samma länkar som Du gör om vi vill. UD har full koll på läget vad gäller säkerhet, förmodligen mer seriöst än alla källor Du hänvisar till och vi åker till Grekland om VI känner att det är ok. Vi vill varken bli kallade ansvarslösa eller okunniga eller för optiimistiska för det!
Hade jag kunnat hade jag åkt redan idag!
Demonstrationer med stenkastning var jag med om redan 2008 och där fanns redan då "turnerande" maskerade människor som åker runt på alla demonstrationer de kan för att kasta sten och ha kul! MEN SJÄLVKLART SKA MAN HÅLLA SIG DÄRIFRÅN FÖR ATT VARA SÄKER.

Lissi
  #155  
Gammal 2011-06-17, 12:28
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Täby
Inlägg: 496
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
I det andra fallet blir landet bankrutt om någon eller några veckor. Att detta skall kunna hållas helt utanför "övärlden" kan väl ingen människa tro på allvar.
Jag vet inte om någon tror det, det är ingen som skrivit det iallafall.

Att ta ut något ont i förväg brukar bara kosta energi och sällan leda till något gott. Jag vet att situationen i grekland är ekonomiskt och politiskt instabil.
Hur tänker Du göra? Ställa in Din planerade resa???

Jag har sparat länge till min resa och ser fram emot den. Jag tar och njuter av min resa en dag i sänder.

//Lena
  #156  
Gammal 2011-06-17, 14:29
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Statskupp och militärstyre är inte ett realistiskt hot mot Grekland, som är ett EU- och Natoland med hyggligt fungerande demokratiska institutioner.

Annars finns det många orosmoln, men statskupp är inte ett av dessa.

F.ö. är det pajaseri av Ny Demokrati att gasta om nyval. Oerhört ansvarslös och illa tajmad plakatpolitik.

Funderar på möjligheten/risken, ja snarare det förra, att Grekland lämnar EMU och Euron. Man kommer dock inte undan risken för enorma kreditförluster. Som tidigare påpekats kommer Euron att stärkas och en återinförd drachma ha skräpstatus, vilket iofs speglar det ekonomiska tillståndet alltför väl, med bl.a konsekvensen att alla de som har lån i euro kommer att finna dessa omöjliga att betala tillbaka. Inhemska tillgångar i euro lär däremot bli guld värda.

Det är svårt att se att en inhemsk devalvering på något sätt inom rimlig tid ska kunna komma att spegla de reala tillgångarna i Grekland. Samtidigt måste ekonomin börja växa och skatteintäkterna öka. Någon som löser denna ekvation?

Hoppas dock att det går väl och att alla ni som är på plats eller på väg ner får härliga resor. Efter att i många år ha rest till Grekland står vi i år över, vilket är ett beslut som togs för länge sedan och som inte bottnar i den ekonomiska och politiska situationen. Det blir troligen NY till hösten istället.

/Magnus

Senast redigerad av lemon den 2011-06-17 klockan 15:04.
  #157  
Gammal 2011-06-17, 19:32
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Läs gärna detta, ut dagens Athens News:

http://www.athensnews.gr/portal/8/43342
Ja, gör gärna det! Den artikeln sammanfattar rätt bra Greklands situation just nu. Och vissa av oss har faktiskt berört det mesta av det. Artikeln är rätt lång och på Engelska men väl värd att läsa!

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
F.ö. är det pajaseri av Ny Demokrati att gasta om nyval. Oerhört ansvarslös och illa tajmad plakatpolitik.
Jag skrev om det i ett tidigare inlägg. MEN! Nu ska det vara en förtoendeomröstning på Söndag som Papandreou MÅSTE vinna! Annars BLIR det nyval...

Citat:
Inhemska tillgångar i euro lär däremot bli guld värda.
Hur kan du ha inhemska tillgångar i EURO om Grekland konverterar till Nya Drachmer? Banktillgångar konverteras till den nya valutan osv. Bara de kontanter du har "i madrassen" påverkas inte. Det är ju därför Grekerna har börjat plocka ut sina pengar från bankerna...

Jag ska erkänna att jag har en nästan lika pessimistisk syn på Greklands situation och framtid som Seukel. Även om jag inte uttrycker mig lika drastiskt och domedagsmässigt. Speciellt som de politiska problemen som nu dykt upp orsakar ytterligare oro.

Jag försöker vara realist och se alla pusselbitar i alla situationer, och jag kan inte se hur Grekland ska reda ut detta nu. (Om de inte får förlängda lånetider.)

Många säger att EU kommer att hjälpa till att fixa det. Javisst, så långt det går. Men EU kan bara hjälpa till så långt... Det ligger nu ett stort ansvar på Grekland och Grekerna att ställa upp och hjälpa till. Och de verkar inte vara speciellt villiga att göra det! De pekar just nu finger åt alla andra håll...

Därför tror jag inte att detta kommer att sluta lyckligt...

Och jag brukar ha en otrevlig förmåga att ofta ha rätt... Enligt omgivningen. Fast jag hoppas och önskar att jag har fel denna gång.

Peter
  #158  
Gammal 2011-06-17, 20:05
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Jag läste just om hela kedjan och det finns verkligen en stor skillnad mellan kvinnliga och manliga inlägg , så grovt sagt. Diskussionen började fridfullt och sakligt, men nu förstår jag nog inte alls dessa ”diskussioner”. Varför blir vi SÅ hemskt irriterade om nån ger aktuella länkar till olika artiklar eller nyheter i tidningar. Åtminstone jag läser dem gärna då jag inte orkar att söka efter dem själv. Även om han/hon kanske är lite för upphetsad beträffande situationen i Grekland, vad är vi egentligen rädda för? Fruktar vi, att vi trivs på något sätt sämre i vårt drömland, om vi hör att landet har visat som en opålitlig kompis, när vi hör några tråkiga fakta.

Jag har varit grekofil kanske längre än de flesta här (över trettio år) och är mycket intresserad av det grekiska samhället och historia och vill lära mig att känna landet djupare, i synnerhet då jag har länge drömt om att stanna där längre tider om året. Landet har många tråkiga nackdelar, men jag har älskat det, älskar nu, om än med berättigad ångest och är säker på att jag ska älska också i framtiden, hurdan som helst den ska nu bli. Men jag vill inte vandra där nuförtiden med rosiga glasögon på huvudet såsom för trettio år sen!

Vi får faktiskt resa till Grekland på gott humör och samvete och njuta av allt härligt där men kanske ska vi lyssna lite noggrannare på grekiska människor och deras åsikter i denna situation och försöka dra slutsatser själva och fundera om ALLA deras åsikter och beskyllningar är berättigade. Jag medger ärligt att jag inte förstår dessa ekonomiska funderingar, som också experterna har olika åsikt om.
Jag själv ska vänta ända till hösten, men bara av personliga skäl, inte på grund av situationen där.
  #159  
Gammal 2011-06-17, 21:00
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Mycket bra skrivet Eija. Tack.

Vi har en "domedagsprofet" i tråden. Visst. Och? Han ger uttryck för sina tolkningar och farhågor av det han läser. Han visar dessutom var han får sin information från. Och får skit för det dessutom...

Om ni läser hans inlägg ordentligt verkar han inte vara någon nybörjare på Grekland. Jag tror han har varit där en del. Annars har han lagt en hel del tid på Nätet för att hitta information för att ge ett trovärdigt intryck. Det förändrar ändå inte hans rätt att tolka artiklarna han hänvisar till.

Jag tycker Seukel har blivit påhoppad på ett väldigt fult och felaktigt sätt. Ska inte han få skriva om hur han ser på saken, som alla andra får, bara för att han ser ett "värsta" scenario? Måste alla vara så förb.... optimistiska när Grekland stirrar ner i den ekonomiska avgrunden...? Är det realistiskt? Jag är absolut inte optimist! Tvärtom! JAG tror det går åt H....e! Ska jag få skit för det? Skamvrån nästa?

Eller är ni rädda att det han skriver kan äga en viss riktighet? Att Paradiset riskerar att rämna! Det har delvis varit ren mobbning mot honom och jag tycker det är starkt av honom att fortsätta skriva! Alla har väl rätt att göra sin röst hörd på Kalimera? Även om åsikten är obekväm!

Jag tycker ni ska lägga av! Trivs ni inte med hans inlägg, låt bli att läsa eller besvara dem då. Men det är väl han som lagt ut flest länkar till artiklar som ger information om läget i Grekland. Många som varit riktigt bra dessutom. Och om ni inte är överens med honom om hans tolkning, argumentera mot DEN då istället för att bara kritisera hur han ser på saken.

Nu får väl jag ta skit för detta... Och det brukar ju sluta bra... Så ta det lugnt! Janne har inte så mycket tid med Kalimera just nu.

Peter
  #160  
Gammal 2011-06-17, 21:20
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Jag tycker också att Seukel har fått många otrevliga svar, fast han har inte varit otrevlig eller elak mot någon
Han har ju rätt och skriva sin uppfattning!

Vi gamla Greklandsälskare slutar ju inte åka dit i första taget och för andra räcker det ju bara öppna TV:n och lyssna på radion för att se och höra hur läget är, så tror inte att Seukel har skrämt så många

Riitta
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT