Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2023-04-19, 17:15
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Amorgos i april 2023

Tack Jannis för det fina poemet!

Birgitta
Svara med citat
  #22  
Gammal 2023-04-19, 17:38
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Amorgos i april 2023

Tack, Birgitta! Så fina bilder, den balkongen skulle man kunna bosätta sig på för gott

Jannis:

Catlady, längtande......
Svara med citat
  #23  
Gammal 2023-04-19, 22:03
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Amorgos i april 2023

Wow!!!!! Vilken häftig käpp/krycka. Ser jag rätt att den t o m är utrustad med strålkastare? Har den blinkers och bromsljus också?

Masse
Svara med citat
  #24  
Gammal 2023-04-20, 05:19
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Amorgos i april 2023

Det är så härligt att få börja sin dag med att läsa din rapport. Så tack ! Och att livet leka, det är ju bäst.

Ha en fin dag!

/ Anne
Svara med citat
  #25  
Gammal 2023-04-20, 06:12
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Amorgos i april 2023

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Wow!!!!! Vilken häftig käpp/krycka. Ser jag rätt att den t o m är utrustad med strålkastare? Har den blinkers och bromsljus också?

Masse
Den har en ficklampa framtill och ett väldigt högt varningsljud om jag trycker på en röd knapp. Den är till att uppmärksamma omgivningen om att jag till exempel har fallit. Då trycker jag på knappen. Men för tillfället har jag tagit ur batterierna då jag råkar komma på knappen med tummen flera gånger.
Ljudet är lika högt som en brandbil i utryckning!

Birgitta
Svara med citat
  #26  
Gammal 2023-04-20, 09:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Amorgos i april 2023

Verkar ju vara en mycket användbar käpp. Bra med larm, vid omkullramling, men undra om det går att köpa till varningsblinkers med?

/Netwolf
Svara med citat
  #27  
Gammal 2023-04-20, 16:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Amorgos i april 2023

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Vilket underbart moln!

Vilken tur du och vi hade att du fick fatt i en mus! Käppen är ju som ett underverk. Helt fantastisk!

Utsikten från Pension Amorgos slår väl utsikten från där du brukar bo?
Svara med citat
  #28  
Gammal 2023-04-22, 15:58
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Amorgos i april 2023

Lördag morgon, så stilla och tyst. Många beskriver morgonens promenad till bageriet i härliga ordalag.
Jag går till mitt frukostställe. Har vattnet strax till höger om mig. I bukten kajkar änderna så stillsamt och verkar trivas. I skyn står ett par fiskmåsar alldeles still för att med hökögon titta efter fiskar i vattnet. Jag må säga att jag trivs!

Men,,, lite svarta moln samlas över himlen. Nej inte bokstavligt, här lyser solen från en molnfri himmel.
Vad är det som kanske kommer att hända här i Katapola? Borgmästaren har beslutat att tillsätta en utredning om hur hamnen ska se ut här. Undersöka möjligheterna att kryssningsfartyg kan ankra i hamnen! Snabbt tillkom en protestlista som redan har uppgått till ett par tusen protester.

Borgmästaren vill också undersöka möjligheten att frigöra biltrafik på hamnstritan så att huvudleden går bakom hamnen, men längs med. Det kan vara positivt, men var lägger man vägen? Bakom hamnen finns en hel del hus och sedan börjar berget. Hur dom ska lösa problemet utan att riva massor med hus undgår mitt förstånd.

Lite fler bilder nu från mina korta promenader:










Blå timmen på blåa Amorgos igår kväll.



Birgitta
Svara med citat
  #29  
Gammal 2023-04-23, 06:41
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Amorgos i april 2023

Tack för fina bilder Birgitta! Man skulle ju önska att små öar skulle kunna utvecklas på ett hållbart sätt. Kryssningsfartyg låter inte så bra. Bättre att locka dit turister som vill stanna en längre tid.

Fortsätt njut!

/ Anne
Svara med citat
  #30  
Gammal 2023-04-23, 10:55
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Amorgos i april 2023

Lett å forstå at dette er en favorittøy, Birgitta. Så uendelig vakkert. Bildene dine ‘snakker’ / taler til meg.

Beundrer ditt mot og kraft til en såpass strabasiøs reise.- Den stokken/kjeppen; ukjent for meg at det finnes et så avansert og praktisk hjelpemiddel. Noe å tenke på for den som funderer på måter å løse et problem på.

Deler din uro for øyas fremtid, med ombygging av havn og vei. Forstår samtidig øyboere som drømmer om/ ønsker å øke inntekter. Men hva kryssningsfartyg (cruiseskip?) kan bidra med er vanskelig å forstå.

God reise videre.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2023-04-23, 11:18
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Amorgos i april 2023

Hoppas verkligen inte kryssningsfartygen kommer. Hemska tanke om vårt älskade Amorgos skulle bli lika exploaterat som Santorini.

/Netwolf
Svara med citat
  #32  
Gammal 2023-04-24, 16:08
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Amorgos i april 2023

Så var det där att skriva vykort för att skicka hem till vänner. I september lärde jag mig att bokhandeln m.m. hade både vykort och frimärken. Ja, dom hade ju till och musar till datorer, har jag nu lärt mig.

Men hur är det med brevlådan???




Kan man verkligen hoppas på att man tömmer denna. Eller blir det när högsäsongen kommer. Jag frågade ägaren på taverna Mythos och då fick jag lära mig något nytt. "Den töms varje måndag". Det kanske är så på alla andra öar också. Att brevlådor bara töms på måndagar! Då är det lite bättre i Sverige. Än så länge.....Vet ni förresten att det var Sverige som byggde upp grekiska postverket i början på 80-talet. Därav är brevlådorna i Grekland också gula.




Den här båten har jag saknat sedan jag kom hit till Katapola. Det är nästan det objekt som är mest fotad här. Frågvis som jag är har jag nu fått förklaringen. Den är uppe på land för målning. Ägaren till denna båt med ett Olympiakos FC-emblem är också ägaren till Express Skopelitis. Måhända han har bytt lag, därav ommålningen?

Så till prisläget. Jag tycker inte det har ändrats något sedan jag var här i september. Detta med tanke på tavernapriserna. Jag äter frukost och middag ute och har då i snitt en totalkostnad på mellan 22-25 Euro.
Turisterna är inte så många, dom flesta är fransmän eller tyskar. Jag är nog ensam på pension Amorgos. Några båtar ligger i hamnen, men inte så många. Inga badbåtar är synliga och bussarna på börjar gå i mitten på maj.
https://www.kalimera.nu/forums/image...smiley-065.gif


The Corner, min middagstaverna.




Cheese-saganaki är ett måste!




Skopan i kvällsbelysning.

Det var allt för denna gången hälsar Birgitta
Svara med citat
  #33  
Gammal 2023-04-24, 19:33
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Amorgos i april 2023

Så fina bilder, Birgitta!
Att Grekland fick "hjälp" av Sverige med uppbyggnad av posten visste jag inte Hoppas bara att den grekiska posten är bättre än den svenska, numer är utdelningen alldeles för sällsynt! Dessutom har många företag nu gått över till Citi"mail" och de är ännu sämre, om de kommer överhuvudtaget får man vara glad
Saganaki.... som jag saknar den osten, har inte hittat någon god saganaki i Sverige än. Shrimps saganaki (Shrimps Tourmanliko) en av favoriterna med gott bröd till......
Catlady, som äter sillmiddag i stället....
Svara med citat
  #34  
Gammal 2023-04-24, 23:29
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Amorgos i april 2023

Cheese saganaki,det är gott de!
Jag åkte på en rejäl ögoninflammation när jag kom hem
salvan gör det mesta suddigt så jag får titta på bilderna
sen,ska även få ihop nåt om min resa,men kommer tid
kommer råd!
Ha det så härligt Birgitta,lite avis är jag allt😉🇬🇷

Pia
Svara med citat
  #35  
Gammal 2023-04-25, 10:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Amorgos i april 2023

Åh så många fina bilder!

Detta är precis som mitt Amorgos:

Citat:
Jag går till mitt frukostställe. Har vattnet strax till höger om mig. I bukten kajkar änderna så stillsamt och verkar trivas. I skyn står ett par fiskmåsar alldeles still för att med hökögon titta efter fiskar i vattnet. Jag må säga att jag trivs!
Vilken tur att det inte blir några kryssningsbåtar!
Svara med citat
  #36  
Gammal 2023-04-26, 14:49
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Standard Sv: Amorgos i april 2023

Tack för alla fina bilder och roligt att följa dig på Amorgos
//maji
Svara med citat
  #37  
Gammal 2023-04-26, 15:46
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Amorgos i april 2023

Nu blir det bara några noteringar samt bilder på promenad i gränderna.

- Första dagen det har varit mulet större delen av förmiddagen.
- Hittills har inte dom mörka molnen uppenbarat sig, som brukar ligga som hattar över bergen. Vandrare vet att dom molnen brukar komma, så dom startar sin vandring tidigt på morgonen.
- Såg tre präster igår som satt och åt glass på ett cafe. Samtliga fibblade med sina mobiltelefoner. Skickade dom sms till höga makter månne?
- Valrörelse satte igång i Grekland den 22 april. Hittills har jag inte hört några vilda diskussioner!
- Nya blombilar kommer varje dag, så nu är försäljningen av plantor i full gång (precis som i Sverige).
- Nu har fler färjor kommit och gått från Amorgos, så nu är turistsäsongen igång. Jag är inte ensam längre hos Maria på Pension Amorgos.












Vad är detta för frukt?








Birgitta
Svara med citat
  #38  
Gammal 2023-04-26, 17:03
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Amorgos i april 2023

Frukten heter mochmoulles, japansk mispel. Det är goda frukter, men svälj inte kärnorna. Då bildas cyanväte, vätecyanid, som i större mängder kan ge svåra problem. Men köp och pröva, de är mycket goda!
/ Jannis
Svara med citat
  #39  
Gammal 2023-04-26, 23:05
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Amorgos i april 2023

Jag satt en kärna för några år sen,fick upp
ett träd på 50 cm,sen glömde jag bort å ta
in det över vintern å då var det goodbye!

Det ser mysigt ut där du är!

Pia
Svara med citat
  #40  
Gammal 2023-04-27, 05:22
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Amorgos i april 2023

Tack för de fina bilderna Birgitta!

/ Anne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT