Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-07-30, 03:48
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Det blev Petra - vem har varit där?

Efter att - förmodligen - tröttat ut halva gruppen här med frågor går nu resan till Petra i slutet av augusti. Efter 12-13 resor till Pythagorion på Samos ville vi (mitt resesällskap framför allt) se och uppleva något annat. Detta i kombination med att reumatism har gjort det svårare och svårare för mig att gå, även små sträckor. För mig är skillnaden mellan 200 meter och 500 stor Så jag vill gärna höra om ni som varit i Petra tror att det går att ta sig fram vissa av dessa meter med cykel? Och jag älskar fisk, skaldjur å spaghetti - gärna i kombination så tips på ställen blir jag glad för. Taxi till grannbyar finns i planen om någon har tips där. För övrigt vill jag tacka alla som hjälpt mig med info - även om mina uschliga knän satt stopp för drömmar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-07-30, 03:57
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Tillägg: Det blev Petra - extra kilo till flyktingar

För övrigt kan jag inte klura ut hur jag skulle kunna ta med mig de 20 extra kilona till flyktingar Ving tillåter. Har någon en ide så...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-07-30, 09:51
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Det går säkert bra att cykla i Petra då det inte är så kuperat, förutom den höga klippan där kyrkan ligger. Men det kanske blir trångt med cykel inne i de smalaste gränderna.

Katitzi


Här kommer ett par bilder från Petra:






Senast redigerad av Katitzi den 2015-07-30 klockan 10:06.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-07-30, 17:45
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Det blev Petra - vem har varit där?

Tusen tack för tips å härliga bilder! Blir nog inte så dumt! Glad att jag hittat Petra!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-07-30, 20:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Efter att - förmodligen - tröttat ut halva gruppen här med frågor går nu resan till Petra i slutet av augusti.
Det blir jättebra! Som Katitzi skrive så är Petra tämligen platt, och den högsta punkten är klippan, som heter Petra.




Denna bild är tagen från klippan. Du ser att det är ganska platt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-07-30, 21:47
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Det blev Petra - vem har varit där?

Har varit lite deppig över mina knän men nu ser jag fram emot resan! Hade varit trist att inte komma iväg !! Igen tack!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-07-31, 06:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Kvinnokoperativet i Petra får du inte missa men det vet du säkert redan. Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-07-31, 09:14
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 600
Standard Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Kvinnokoperativet kan ju faktiskt vara lite svårt att ta sig upp i eftersom det är trappor upp. Men funkar det ta dej upp, maten är fantastisk!
Det finns en restaurang som heter Thalassa, den andra från fotbollsplanen, där maten är supergod, och inga trappor!
Petra är en jättemysig platt ort, precis som Janne skriver i sin e-guide, en påse gott och blandat!
Pian
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-07-31, 11:46
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

[QUOTE=Pian;370111]Kvinnokoperativet kan ju faktiskt vara lite svårt att ta sig upp i eftersom det är trappor upp. Men funkar det ta dej upp, maten är fantastisk!

Jag får ta det försiktigt i trappan men kyrkan hoppar jag nog över för kommer jag upp lär jag aldrig ta mig ner! Min syster får hålla i mig om trappan saknar räcke. Måste ju testa denna mat!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-07-31, 14:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Har inget minne av att trappan var speciellt besvärlig. Personalen kan säkert bistå med en hjälpande hand också om det behövs. Maten är helt underbar där och på deras uteplats/stora balkong finns de vackraste tänkbara blomsterarrangemang. Här kan ni sitta och se solen gå ner i havet.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-07-31, 14:29
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Har inget minne av att trappan var speciellt besvärlig. Personalen kan säkert bistå med en hjälpande hand också om det behövs. Maten är helt underbar där och på deras uteplats/stora balkong finns de vackraste tänkbara blomsterarrangemang. Här kan ni sitta och se solen gå ner i havet.

Eva
ja det måste jag göra! Antar att det är fiffigt att boka bord. Och igen - tack alla ni som svarat och fått mig att verkligen längta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-07-31, 15:49
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Petra er en trivelig liten by, og vi hadde to fantastiske uker der. En lett spasertur går til Anaxos, grannebyen. Man går da den lange rette veien ut av Petra, og når veien svinger inn på land, går man stien langs sjøen, en nydelig liten tur. Hold et øye med de grunne vikene dere passerer, der det fort kan vise seg en blekksprut.
Anaxos har fin strand, og gode tavernaer.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-08-01, 01:21
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

[QUOTE=JohnS;370125]Petra er en trivelig liten by, og vi hadde to fantastiske uker der. En lett spasertur går til Anaxos, grannebyen.

Nu har jag svårt att gå med mina knän, men har nu tittat på bilder på Anaxos och det måste nog bli en tur dit med taxi eller så. Jättebra tips!!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-08-01, 05:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Det går lokalbuss till Anaxos också. Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-08-01, 05:59
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det går lokalbuss till Anaxos också. Eva
Jag har sedan november letat efter en resa där jag och min syster kunde boka egna rum/lägenheter (vi är inte sugna på att dela) på en ort som är mysig utan för långa avstånd mellan boende, strand och centrum och där det finns liv och rörelse, lite bykänsla och utan att vara värsta partyställe för ungdomar. Dessutom med flygplats eftersom vi bara kan var borta i en vecka. Och under tiden har jag insett att jag inte längre kan gå vettigt. Problemen har blivit värre mycket fort. Så jag har letat och letat, googlat och frågat här, tittat på Youtubeklipp och tänkt att i Pythagorion vet jag i alla fall att jag kan åka taxi fram och tillbaka från vårt favorithotell. Så hittade jag Petra, just när jag gett upp tanken på en resa utan taxi tre, fyra gånger om dagen (Pythagorion är ju backigt, backigt). Ingen av oss har körkort så Eller kanske inte kunna resa alls... Men jag kan cykla Och nu känner jag att detta kommer att bli toppen! Tack vare alla er som hjälp mig med tips och som fortfarande gör det! Kan jag bara cykla 200 av 500 meter betyder det mycket. Eller bara ha något att stötta mig på och hänga kassar på. Så ett stort stort tack för tips - jag kommer att följa dem slaviskt Jag önskar att ni förstår min tacksamhet
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-08-02, 07:44
Resesugen Resesugen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 28
Standard Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

När och med vilken researrangör ska ni åka? =) Vi åker själva till petra den 20:e augusti med ving =)
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-08-02, 10:33
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Har inget minne av att trappan var speciellt besvärlig.
Eva
A l t er relativt, Eva - med gode knær/ben er ikke trappa noe problem,
og "målet" er vel verdt strevet - o m man kan gå opp, eller kanskje problemet er større n e d?

Siden mitt "motto" er "1 bilde sier mer enn 1000 ord" - her er trappa:

Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-08-02, 10:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Fajotta det här har du naturligtvis redan prövat men jag tar risken med en onödig fråga - gåstavar?
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-08-02, 10:48
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Det blev Petra - vem har varit där?

Ja oj då:-) eftersom jag bara kan gå på sidan i trappor, alltså sidledes, är det än lurig trappa. Det hänger helt på hur lågt räcket man håller sig i sitter. Vill gärna göra ett försök - utan att stå på huvudet! Ner är mycket värre än upp får provgå lite, helt enkelt. Roligt att du hade en bild! Var det förresten din man (Arne) som blev skadad i tummen med ett rån?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-08-02, 10:52
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Sv: Det blev Petra - vem har varit där?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Fajotta det här har du naturligtvis redan prövat men jag tar risken med en onödig fråga - gåstavar?
Ingen dum fråga! Nej! Har en käpp man kan fälla ihop men det funkar inte riktigt. Tittar på varianter av kryckor man kan vika. Dock säger läkaren att jag ska tvinga mig att gå och stärka musklerna för enligt honom är jag för ung för knäproteser. Får testa stavar !! Tack
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT