Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-06-27, 21:00
Resesugen Resesugen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 28
Standard Petra på Lesbos

Ja då har vi helt bestämt oss och bokat resa till Lebos, ort Petra, hotell panorama.
Flygstolarna är även dom bokade, då jag är extremt flygrädd och vill inte ta chansen att inte få den plats jag vill ha.
Ving verkar nästan tjatiga om service inför resan Får massa mail om resmålet, service grejer och en nedräknare att nu är det 51 dagar kvar till våran resa.

Vi har aldrig varit på Lesbos så tips mottages mycket tacksamt vad man kan tänkas hitta på och bra matställen som man inte får missa. Hyra bil några dagar lutar det åt.

Saker som jag har på att göra listan hitills:
Förstenade skogen
Varma källorna i Eftalou
Den lilla fiskebyn som jag inte kommer på namnet på
Skala Eressos Sapfos hemby

Det ska tydligen finnas fina vandringsstigar också med utgångspunkt från petra någon som vandrat på dessa och kan rekommendera dem?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-06-27, 21:38
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Sv: Petra på Lesbos

om ni åker till den förstenade skogen så fortsätt och besök den lilla fridfulla o fina byn Sigri. Finns en fin bok skriven av Mikael Backman/JoannaNicklasson-Mlynarska om att flytta till Grekland/Lesbos/Sigri o köpa hus...o om vardagslivet. "Ett nytt liv vid vägens ände" Jättehärlig läsning men kanske svår att få tag i.... Men byn är en liten pärla!

Ni måste också helt klart besöka Molyvos-det är inte långt och en fantastisk spännande och jättefin by! Stenhusen liksom klättrar uppåt mot den gamla borgen och utsikten är fantastisk! Älskade den fina lilla hamnen och alla små fiskebåtar.... och många bra restauranger! om man känner för det kan man kan åka litet turisttåg från Petra-Molivos ...

Skala Sikaminias, fiskebyn, är också jättejättefin! går att åka både väg och båt dit!
/Emma
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-06-27, 23:01
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Petra på Lesbos

Förstenade skogen var i vår mening inget o hänga i julgranen / skriva hem om direkt, det låter mycket mer än det är, istället så skulle jag nog rekommendera att lägga tiden på museet i Sigri, där kan man dels beskåda förstenade stammar men samtidigt lära sig hur fenomenet uppstod. Men landskapet är förstås häftigt, väldig konstrast mot övriga ön

Skala Sikameninas på norra delen öster om Molivos, den otroligt fin, vågar ni så rekommenderar jag varmt en middag där på kvällen, det är fantastisk men återresan är lite läskig i mörkret på det smala o kurviga vägarna, nästa gång vi åker till lesvos ska vi försöka bo där ett par nätter, skrev av nummren till de två pensionat jag såg

Om ni inte rädds en liten biltur så är Mytelini stad väldigt sevärd , det är en bit ja men vägen är riktigt bra förutom sista biten närmast Petra så det tar inte så lång tid, parkera gör man i hamnen, shoppinggatan o borgen är otroligt sevärda, väldigt trevlig stad, genuint Grekisk känsla,
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-06-28, 08:12
Resesugen Resesugen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 28
Standard Sv: Petra på Lesbos

Molyvos skrev jag inte upp då den är så nära vi tänkte tillochmed att man kan gå dit från petra någon dag/dagar det ska väl bara vara typ 3-4 km?

Ja mytelini känns långt liksom andra sidan ön :P Sigri och skala eressou ligger ju på "rätt" sida ön. Vi hade lite funderingar på om det är värt att åka till Plomari vad finns där isåfall?

Eller ni som varit på lesbos vilka 5 utflykter måsta man absolut göra?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-06-28, 09:34
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Petra på Lesbos

Plomari är ju ännu längre bort än Mytellini och tar ännu mer tid för vägen från huvudvägen dit är kurvig o dan , men Barbarynis Ouzodesteleri med fabrikstur, provsmakning och fabriksförsäljning är värd en omväg. 1 time 23 minuter tycker google maps det tar till Plomari,

Petra till mytelini flygplats tog oss exakt en timme så mytelini stad tar väl 50 minuter till stan

Jag hade nog satt upp Mytelini som ett måste, därefter Sigri , Skala erosoous , Agiassos är väldigt fint och sevärt, sen på huvudvägen mitten av ön så är Mesa sevärt, tempel som upptäcktes för bara några år sedan, men sen beror det ju mycket på vad man vill uppleva, köp även Jannes guide där står många flera tips,



ps när ni åker hem ha badkläder i handbaggaget, om flyget blir försenat kan man bada vid flygplatsen

Senast redigerad av Mahava den 2015-06-28 klockan 09:42.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-06-28, 11:06
Resesugen Resesugen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 28
Standard Sv: Petra på Lesbos

Sambon är väl mest intresserad av historia, jag tycker histriska byggnader är ntressanta men älskar bad^^

Om man skulle ta sig till ouzufabriken någon som har koll på vad fabrikstur och så kostar?
Varför mytilini som ett måste vad finns att se där?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-06-28, 11:45
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Petra på Lesbos

Citat:
Ursprungligen postat av Resesugen Visa inlägg
Sambon är väl mest intresserad av historia, jag tycker histriska byggnader är ntressanta men älskar bad^^

Om man skulle ta sig till ouzufabriken någon som har koll på vad fabrikstur och så kostar?
Varför mytilini som ett måste vad finns att se där?
Det är gratis med fabrikstur o smakprov

Kastrot i Mytellini är riktigt intressant. gillar man historia samt så är det en genuin grekisk, väldigt fin shoppinggata som har mer än det vanliga turistjoxet man hittar annars i många turistorter .
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-06-28, 12:16
Sebastianfg Sebastianfg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 42
Standard Sv: Petra på Lesbos

Det finns flera vandringsleder runt omkring Petra. Vi gick upp till Petri som är en fin liten by med två tavernor varav vi lunchade på den ena. God mat och fantastisk utsikt över Petra och havet. Från Petri traskade vi vidare mot dom gamla vattenkvarnarna genom fårhagar och skogar. Ett tips är att köpa en karta eller en bok där vandringslederna är utmärkta för i naturen är uppmärkningen sparsam...
Ett litet varningens finger är att det är gott om ormar runt de gamla vattenkvarnarna vi hade "turen" att stöta på ett par stycken bla. europas giftagaste orm Montivipera xanthina eller Ottoman viper.MEn låt er inte avskräckas från att vandra pga. det. Vi fick veta att folk reser till Lesbos och letar efter denna ormarten i veckor utan att hitta den så vi hade en fantastisk tur . Efter det mötet tittade vi väldigt noga var vi satte fötterna .
Annars håller jag med tidigare tipsare om att Sigri är ett "måste" . Bra strand att bada på finns där också. Skala Sikaminias är också värt ett besök, vägen dit är väldigt vacker.
Sen är kusten norr om Mytelini vacker och det finns en del små fiskebyar som är värda ett besök.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-06-28, 13:09
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Petra på Lesbos

Vi använder två vandringsböcker av Sigrid van der Zee and Mike Maunder: Circular Walks on Lesvos och On foot in North Lesvos
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-06-28, 19:05
meltemi meltemi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Örebro
Inlägg: 129
Standard Sv: Petra på Lesbos

Vi var på Molivos 2014, 2 veckor, hotel Delfinia, perfekt ställe. Härlig stad o bra strand längst till västerut, och fin solnedgång i hela området.
Vi hyrde bil så som vi har gjrt på alla andra öar, det har alltid varit givande, men inte på Lesbos. Det var bort kastade pengar.
Molivos och byarna runt om är det bästa på Lesbos.
Ta bussen,det kostar 1,6€(ca.15kr). Busslinjen går Anaxos-Petra-Molivos-Eftalou, och tvärt om. Bussen håller tiderna, men minns inte exakta tider, men gick tidigt på morgonen och sista turen var ca kl. 22-23.
Molivos var bäst, men missa inte att vandra hela Eftalous strand, och så klart ska ni inte missa varmakällorna(lätt att hitta).
-Skogen är inget att se på, inte Mytilini(huvudstaden)heller.
-Plomari ok, men så långt bort.
Åker jag tillbaks då blir det bara mest Molivos, Eftalou, Anaxos, Petra.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-06-28, 20:27
Resesugen Resesugen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 28
Standard Sv: Petra på Lesbos

Vad saknade du i mytilini? Och vad var det som gjorde att det var bortkastade pengar? Vad har ni hittat på andra öar som ni inte hittat här?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-06-28, 22:16
meltemi meltemi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Örebro
Inlägg: 129
Standard Sv: Petra på Lesbos

Vi gillar inte kaos i trafiken, Mytilini är inte det vi söker, hemskt.
Molivos och byarna runt om är motsatsen till Mytilini.
Lesbos är en av dom största öarna i Grekland, västra Lesbos är totalt karg,
inget att se, knappt någon växtlighet på västra Lesbos.
Kalloni viken som delar Lesbos, då blir det långa bilvägar och det är inte värt att åka runt viken.
Vill man åka till Skala Eresou, där många lesbiska par trivs, då är det ok.
Men det är inget speciellt wow.
Andra öarna har ungefär det som Molivos har att erbjuda + byarna runt Molivos.
Vår bästa tips, södra Kreta, Paloechora o Gavdos.
Men Molivos o (Petra) är jätte bra.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-06-29, 06:49
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Petra på Lesbos

Jag tycker det just är den skilda naturen som är en av Lesvos styrkor, du har tre - fyra helt olika naturer, från skogarna runt agiassos till månlandskapet vid den förstenade skogen, däremellan jordbruksmark kryddat med saltfälten i mitten av ön, det kuperade landskapet i norr o öst, krydda lite mer med genuina byar, genuin grekisk stad med dess unika puls, resultatet blev i våra ögon att det nästan blev lite för mycket av det hela, en del dagar fan vi oss retriterande till den trygga charterstranden i Petra , vi åkte till Kreta året efter men Kreta bleknade i våra ögon i jämförelsen speciellt vad gällde det genuina, vart vi än kom på Kreta hade turismen satt sin tydliga prägel, så upplevde vi det inte alls på Lesvos,. Samtidigt gör nog just att det är så mycket allt som gör att det blir svårt att exakt sätta fingret på varför Lesvos är vår absoluta favorit genom tiderna, men jag tror det beror lite på att man skulle behöva en par uppsättning händer till för att fingrarna skulle kunna räcka.

Ska jag ge en svaghet som vi kunnat sätta fingret på så är de stränderna, vist de är bra men inte utmärkande, men det är också det enda

Köra bil i Mytelini är inte svårt, vist det är lite hetsig trafik men man kommer snabbt på den o då är det inga problem, man får vara lite mer vaksam då det är mycket skotrar vilket kan vara ovant. Stockholm är mycket värre. O annars är trafiken ringa o väldigt bra (om än kurviga) vägar nästan överalt
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-06-29, 07:29
Resesugen Resesugen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 28
Standard Sv: Petra på Lesbos

Kaos i trafiken är det väl i alla medelhavsländer Kreta som vi också varit på hade ju ingen direkt snäll trafik. Tycker det är lite tråkigt när man inte kan motivera varför en stad är dålig utan bara säger dåligt. Ibland söker man ju efter samma sak och då är det bra med objektivitet med folk från alla vinklar men då vill man ju gärna också gärna ha en motivering till varför något är på ett visst sätt.

Kreta kommer jag nog aldrig ge mig på igen enligt mig var det rena mardröms ön. Vi var där i juli, man fick gå upp tidigt som sjutton föratt kriga om solstolarna på stranden som var packad som sillar med turister. Barn precis överallt så slappna av och njuta kunde man ju inte. Skulle man gå ut och äta på tavernorna vart det ju samma sak var ute i god tid annars är allt fullsatt, och är man på semester så vill iaf jag inte ha några direkta tider att passa. Och maten var ju bara okej det enda grekiska dom i princip hade vart slovakin annars var det väldigt mycket svenskt. Och sen hotellet och de eviga turistaktiviteterna med vattenpolo, och aerobics och allt vad det kunde heta. Nope aldrig mer kreta det är som en svensk turist mardröm i mina ögon.
Och histroiska saker som knossos var ju också super turistigt och massa skrikande springande barn så man kunde ju knappt få en lugn stund att njuta av antiken.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-06-29, 08:21
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Petra på Lesbos

Trafiken på Lesvos är inte alls som på Kreta, mycket mindre och lugnare,,
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-06-29, 09:08
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Petra på Lesbos

MAHAVA:

Senast redigerad av Claes på Lesvos den 2015-06-29 klockan 09:16.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-06-29, 09:18
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 748
Standard Sv: Petra på Lesbos

Citat:
Ursprungligen postat av Resesugen Visa inlägg
Kaos i trafiken är det väl i alla medelhavsländer Kreta som vi också varit på hade ju ingen direkt snäll trafik. Tycker det är lite tråkigt när man inte kan motivera varför en stad är dålig utan bara säger dåligt. Ibland söker man ju efter samma sak och då är det bra med objektivitet med folk från alla vinklar men då vill man ju gärna också gärna ha en motivering till varför något är på ett visst sätt.

Kreta kommer jag nog aldrig ge mig på igen enligt mig var det rena mardröms ön. Vi var där i juli, man fick gå upp tidigt som sjutton föratt kriga om solstolarna på stranden som var packad som sillar med turister. Barn precis överallt så slappna av och njuta kunde man ju inte. Skulle man gå ut och äta på tavernorna vart det ju samma sak var ute i god tid annars är allt fullsatt, och är man på semester så vill iaf jag inte ha några direkta tider att passa. Och maten var ju bara okej det enda grekiska dom i princip hade vart slovakin annars var det väldigt mycket svenskt. Och sen hotellet och de eviga turistaktiviteterna med vattenpolo, och aerobics och allt vad det kunde heta. Nope aldrig mer kreta det är som en svensk turist mardröm i mina ögon.
Och histroiska saker som knossos var ju också super turistigt och massa skrikande springande barn så man kunde ju knappt få en lugn stund att njuta av antiken.
Kan inte låta bli att undra var 17 ni bodde!? Känner inte igen "mitt Kreta". Juli är ju högsäsong så man får räkna med MYCKET turister..överallt.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-06-29, 10:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Petra på Lesbos

Citat:
Ursprungligen postat av Resesugen Visa inlägg
Kreta kommer jag nog aldrig ge mig på igen enligt mig var det rena mardröms ön. Vi var där i juli, man fick gå upp tidigt som sjutton föratt kriga om solstolarna på stranden som var packad som sillar med turister. Barn precis överallt så slappna av och njuta kunde man ju inte. Skulle man gå ut och äta på tavernorna vart det ju samma sak var ute i god tid annars är allt fullsatt, och är man på semester så vill iaf jag inte ha några direkta tider att passa. Och maten var ju bara okej det enda grekiska dom i princip hade vart slovakin annars var det väldigt mycket svenskt. Och sen hotellet och de eviga turistaktiviteterna med vattenpolo, och aerobics och allt vad det kunde heta. Nope aldrig mer kreta det är som en svensk turist mardröm i mina ögon.
Och histroiska saker som knossos var ju också super turistigt och massa skrikande springande barn så man kunde ju knappt få en lugn stund att njuta av antiken.
Men då bodde du garanterat på fel ställe av ön!! Döm inte ut hela Kreta efter det! Man kan ju välja ett småskaligt hotell långt från de stora turistorterna.

Lissi
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-06-29, 10:43
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Petra på Lesbos

Om ni hyr bil, så tycker jag ni ska ta er till Vatera. En över 7 kilometer lång fin strand, som ALDRIG blir fullpackad. En av många fina platser på överlag fantastiska Lesbos!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-06-29, 11:05
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Petra på Lesbos

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Om ni hyr bil, så tycker jag ni ska ta er till Vatera. En över 7 kilometer lång fin strand, som ALDRIG blir fullpackad. En av många fina platser på överlag fantastiska Lesbos!
Den är så fin, bodde där en vecka senast, snacka om lugn o frid, men det är en bit o köra från Petra,


Sen på Kreta bodde vi en vecka i Zaros, en vecka utanför Chania samt knappt en vecka nära Heraklion, vi bodde inte bara utan åkte runt på utflykter, sen kanske jag tog i lite men faktum kvarstår, det var skillnad, även om man tog sig ut i obyggden, vi åkte i mitten av september,
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT