Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-04-26, 11:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Parasailing i Grekland



Någon som har testat? Själv vill jag prova, men är alldeles för höjdrädd. (Bilden är från Rethymnon.)

Nedanstående bild tog jag vid Eli beach på Rhodos. Jag fick en känsla av att de skulle tappa fallskärmen, det blåste som fan, och då skulle de kanske flyga till Turkiet. Jag fick ont i magen bara av att titta.

Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-04-26, 12:32
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Parasailing i Grekland

Jag har provat i Side i Turkiet tillsammans med våra barn och deras familjer. Vi flög 2 och 2 åt gången. Det var vad jag kallar en riktig "höjdare" ! Vi flög rejält högt, betydligt högre än vad som syns på bilden ovan, och hade en otrolig utsikt. Det mest speciella var att det var helt tyst däruppe när vi gled fram och njöt av vyerna.

Men ...... en tid senare hörde jag talas om en tysk turist som hade dödsstörtat p g a att linorna hade trasslat in sig, kanske var det med linorna i ett annat ekipage som kom för nära men den detaljen är jag inte helt säker på.

Det gör ju att jag nog skulle fundera ett par gånger extra innan jag gjorde om det. Kanske skulle jag själv göra det igen för det var superhäftigt, men jag skulle definitivt inte skicka upp barnbarnen igen.

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-04-27, 06:22
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Parasailing i Grekland

Jag har gjort det 2 1/2 gång.Den halva gången berodde på att vindarna inte var bra.Lyft från stranden och från båt.Jag tyckte det var jättehärligt..såå tyst.Min man och dotter såg en jättestor havssköldpadda där uppifrån.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-04-27, 09:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Parasailing i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Vi flög rejält högt, betydligt högre än vad som syns på bilden ovan, och hade en otrolig utsikt.
Ännu högre! Men jisses! Jag mår dåligt bara av att titta på. Tyckte dessa flög högre än högt.

Citat:
Ursprungligen postat av Athanasia Visa inlägg
Min man och dotter såg en jättestor havssköldpadda där uppifrån.
Vad häftigt!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-04-27, 15:56
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Parasailing i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ännu högre! Men jisses! Jag mår dåligt bara av att titta på. Tyckte dessa flög högre än högt.

Vad häftigt!


"Parasailing i Grekland" heter ju tråden, så lite OT är det ju eftersom den här bilden är tagen utanför Side i Turkiet, men det var nästan så att vi kunde se till Grekland när vi var däruppe eftersom utsikten var hyfsad. Jo det var en häftig upplevelse!

Barnen gav mig den som en "födelsedagspresent". De trodde att jag skulle banga. Men de borde veta bättre! Javisst svarade Gubben, på ett villkor, och det är att jag får bjuda er också på en tur. Och så blev det. Vi åkte två eller tre i taget, jag och barnen med familjer. På bilden är det jag och vår dotter som är uppe.



Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-04-28, 07:26
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Parasailing i Grekland

Skulle aldrig falla mig in att utsätta mig för något dylikt. För ett par år sen omkom en brittisk man i Turkiet i just denna tingest.

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-04-28, 10:20
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Parasailing i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Skulle aldrig falla mig in att utsätta mig för något dylikt. För ett par år sen omkom en brittisk man i Turkiet i just denna tingest.

/Netwolf
Jag har ju alltid försökt förklara att det inte är säkert att åka till Turkiet

Mvh Janérik
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-04-28, 14:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Parasailing i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jisses! Att du vågade!

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Jag har ju alltid försökt förklara att det inte är säkert att åka till Turkiet
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-04-28, 15:47
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Parasailing i Grekland

Vi startade och landade stående på akterdäcket på dragbåten. Före landningen saktade båten ner lite så att vi flög lågsniffande över vattenytan och kunde doppa fötterna i havet. Det var en häftig kontrast mot maxhöjden. Sen ökades farten lite igen så att vi steg lite och kunde landa på däcket.

Självklart tänker man lite på riskerna också. Har all respekt för dem som avstår. Men själv tycker jag att det blir väldig tråkigt om man ska undvika allt som är farligt. Det händer ju olyckor med bilar och flyg också, men ändå åker de flesta av oss. Lagom är kanske bäst. Och vad som är "lagom" är ju väldigt individuellt.

Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-04-28, 17:46
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Parasailing i Grekland

Men, Janne, varför vill du prova parasailing om du är "alltför höjdrädd", som du skriver? Låter lite motsägelsefullt i mina öron.

Jag vill inte prova denna aktivitet, då jag är måttligt förtjust i att landa i vatten, låter säkert jättekonstigt i era öron, men hatar att bada = bli blöt. Däremot älskar jag höjder. Slingriga alp- eller grekvägar. Älskat att flyga (även när det är luftgropar!) och har hoppat fallskärm, (tandemhopp) från 4.000 m, vid några tillfällen.

Vi är alla olika och tur är väl det!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-04-28, 22:00
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Parasailing i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av mst Visa inlägg

Jag vill inte prova denna aktivitet, då jag är måttligt förtjust i att landa i vatten, låter säkert jättekonstigt i era öron, men hatar att bada = bli blöt. Däremot älskar jag höjder. Slingriga alp- eller grekvägar. Älskat att flyga (även när det är luftgropar!) och har hoppat fallskärm, (tandemhopp) från 4.000 m, vid några tillfällen.

Vi är alla olika och tur är väl det!
Men Hallå!!!! Som du beskriver detta här ovan så vore Parasailing vara något för dig. Som jag har beskrivit så finns det alternativ där man både startar och landar ombord på akterdäcket på dragbåten. Man behöver inte bli blöt alls. Och när det gäller sniffsailingen längs vattenytan så är det ju bara att hålla upp fötterna. Du kan starta och landa snustorr! Och om du älskar höjder och att flyga så borde detta vara oslagbart, bör vara ganska likt fallskärm och flygning! Dock inga luftgropar men härligt ändå!

Masse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-04-28, 22:27
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Parasailing i Grekland

Åhh, missade att man kan landa på däcket! Så kan absolut vara något för mig Ska ju b.a till Paros i sommar. Kanske finns det möjlighet där?!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-04-29, 06:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Parasailing i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Jag har ju alltid försökt förklara att det inte är säkert att åka till Turkiet

Mvh Janérik
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-04-29, 16:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Parasailing i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av mst Visa inlägg
Men, Janne, varför vill du prova parasailing om du är "alltför höjdrädd", som du skriver? Låter lite motsägelsefullt i mina öron.
Det är motsägelsefullt, och det är just därför jag vill prova, men det kommer troligen aldrig ske.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2018-04-29, 22:29
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Parasailing i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är motsägelsefullt, och det är just därför jag vill prova, men det kommer troligen aldrig ske.
Jag tror att det kommer att ske! När du bara blir tillräckligt gammal som jag är, då kommer du att göra det. Man vill ju inte dö nyfiken!

Masse
Svara med citat
  #16  
Gammal 2018-04-29, 22:36
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Parasailing i Grekland

Men Janne, vi kan testa tillsammans. Du får krama min hand hur hårt du vill .
Svara med citat
  #17  
Gammal 2018-05-01, 11:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Parasailing i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av mst Visa inlägg
Men Janne, vi kan testa tillsammans. Du får krama min hand hur hårt du vill
Då bestämmer vi det.

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag tror att det kommer att ske! När du bara blir tillräckligt gammal som jag är, då kommer du att göra det. Man vill ju inte dö nyfiken!
Jag tror nog att jag redan är i den åldern.

Det tog mig många försök att gå över Aradenabron på Kreta. Jag hade länge fascinerats av bron och ville så gärna ta mig över, men vågade inte, min höjdrädsla satte stopp för det. Men när vi var där ett år, och kom upp från andra hållet, så hade jag två val: att gå den långa vägen tillbaka, eller gå över bron, och då valde jag det sistnämnda.

Svara med citat
  #18  
Gammal 2018-05-01, 17:59
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Parasailing i Grekland

Ja där ser man, med stigande ålder så kommer nya prioriteringar. Plötsligt inser man att det finns så mycket mera som man vill uppleva!

Masse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT