Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #121  
Gammal 2008-09-02, 15:03
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Där ser man...

/Tomassos
Svara med citat
  #122  
Gammal 2008-09-02, 15:14
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Hmm Undrar vad rekordlängden på en tråd är?

Uffe
Svara med citat
  #123  
Gammal 2008-09-02, 15:15
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Bara för att spinna vidare lite OT på tråden:
Kan det vara så att de som till vardags= i jobbet, inte behöver/har möjlighet/får/vill klä sig "uppklätt" känner att det är roligare att göra det på semestern.
Jag kan själv känna när jag haft arbete där man varit "stylad" i jobbet, så är det så jätteskönt att inte behöva göra det på semestern, en av fördelarna med att åka bort- att bara få vara helt enkelt. Naturligtvis slutar jag inte att sköta hygienen bara för att klädseln är "ledigare"
// Helén
Svara med citat
  #124  
Gammal 2008-09-02, 15:53
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Kan det vara så att de som till vardags= i jobbet, inte behöver/har möjlighet/får/vill klä sig "uppklätt" känner att det är roligare att göra det på semestern.
Det förekommer säkert, men så förenklade förklaringar brukar inte gälla alla, inte ens de flesta, så NEJ det tror jag inte. Det handlar om personlighet och i någon mån om värderingar. Precis som synen på klädernas betydelse gör... vilket ju också den här tråden tydligt har visat.

Intressant med en sådan här tråd är att det alltid finns de som tror att de ger andra en tankeställare, medan det i verkligheten knappast är någon som har tänkt om.

Men i närheten av längdrekordet är den inte.
Svara med citat
  #125  
Gammal 2008-09-02, 17:16
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Vad jag vill ha sagt är alltså, att det som betyder nåt är just hur man beter sej, inte vad man har för kläder på sej.
!!!!

/kimmen
Svara med citat
  #126  
Gammal 2008-09-02, 18:26
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Det som är riktigt intressant i den här tråden är att det framkommer att vissa tydligen totalt saknar förmåga att ta hänsyn och visa respekt för andra människor och seder när man besöker ett annat land som gäst.

Andra har inte vetat eller förstått att man kanske varit något respektlös. Och det är inte så lätt om ingen informerar om vilka förväntningar som finns. Dessa kommer kanske i framtiden att agera annorlunda vid nästa besök?

Jag tror ingen blir förolämpad om en man kommer till en Taverna i ett par snygga shorts och skjorta och äter. Däremot tror jag att man uppfattas just som något respektlös. Att försöka gå in i ett Kloster iförd badbyxor eller bikini tex skulle nog däremot uppfattas som förolämpande.

Men man kan dra rätt långtgående slutledningar utifrån vad som skrivits i vissa inlägg. Inte bara om vad som händer i Grekland utan även om hur dessa är som personer och vilka värderingar som ligger bakom.

Jag tycker det är beklämmande när man så tydligt visar att man inte har förmåga att ta hänsyn och visa respekt för andra människor och vanor. Men det kanske inte är modernt idag? Och då får man också inse och vara beredd på att man blir kommenterad i negativa tongångar.

Vi ska inte glömma att vi är i ett annat land som gäster och oavsett vilka värderingar vi har här hemma så är de med största sannolikhet annorlunda i det land vi besöker. Och där måste var och en göra ett val. Är det mina egna vanor, värderingar och bekvämlighet som ska gälla eller ska jag anpassa mig? Det valet kan till viss del påverka det bemötande vi får och i förlängningen upplevelsen av hela semestern!

Sedan är det ju naturligtvis helt riktigt att uppträdandet i stort har stor betydelse. En trevlig man iförd short får säkert bättre bemötande än en välklädd skitstövel... Men nu var det klädseln och inte uppträdandet tråden gäller.
Svara med citat
  #127  
Gammal 2008-09-02, 19:11
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Då uppstår frågan vem det är som avgör vad som är "snyggt"? Vem bestämmer det? Är det samma personer som anser sig vara lite förmer än andra och därmed anser sig ha rätt att diktera vad dessa stackars "enkla" människor ska ha för kläder på sig?

Och vad jag har sett i Grekland, så är det minst lika vanligt att det är greker som går omkring i byn/sta'n i badbyxor/bikini.

/kimmen, som inte går in i ett kloster eller en kyrka utan långbyxor
Svara med citat
  #128  
Gammal 2008-09-02, 20:50
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Då uppstår frågan vem det är som avgör vad som är "snyggt"? Vem bestämmer det?
Nej, den uppstår inte! Den frågan är nämligen redan besvarad i ett flertal inlägg ovan. Det är Grekernas värdering av vårt uppträdande och vad de anser är vårdad klädsel som gäller. Börja om från början och läs...

Vad sedan jag, eller du, anser om andra besökares klädsel är i sammanhanget helt oväsentligt, även om både du och jag kan ha åsikter om den. Våra åsikter är dock helt ointressanta för Grekerna.

Citat:
Är det samma personer som anser sig vara lite förmer än andra och därmed anser sig ha rätt att diktera vad dessa stackars "enkla" människor ska ha för kläder på sig?
Om du tycker att någon här anser sig vara "förmer" så får den tolkningen stå för dig. Det jag, och flera andra här, har försökt förklara är vilka förväntningar som finns på oss som gäster i ett annat land och vilka konsekvenser det kan medföra om man väljer att totalt ignorera dessa.

Men det är helt och hållet upp till var och en. Jag kan inte tvinga någon besökare i Grekland att ändra sitt beteende eller klädsel. Men jag kan i alla fall ge lite upplysningar om vad som förväntas av oss.

Jag anser inte att jag som gäst kan begära att grekerna ska ändra på sina vanor, förväntningar och värderingar. Då är det mycket lättare för mig att anpassa mig efter deras önskemål. Speciellt om jag vill respekterad och förhoppningsvis även uppskattad gäst och kanske därmed också träffa ytterligare trevliga människor som kanske blir vänner.

Tycker du att det är fel så ber jag så mycket om ursäkt för min förmätenhet att försöka bidra med lite information för att alla, både Greker och besökare, ev ska kunna ha ytterligare en lite trevligare samvaro.
Svara med citat
  #129  
Gammal 2008-09-02, 20:55
junes avatar
june june är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Landskrona/Pano Stalos
Inlägg: 283
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Ibland kanske det räcker med sunt förnuft?//June
Svara med citat
  #130  
Gammal 2008-09-02, 20:57
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Rätt P
Sakfrågan är hur grekerna uppfattar oss i vår klädsel och jag har uttryckt Mr A och några till's åsikter och förväntningar av och på gäster i deras land.
Led och honnörsord är ändå RESPEKT.

Uffe
Svara med citat
  #131  
Gammal 2008-09-02, 21:06
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Det är Grekernas värdering av vårt uppträdande och vad de anser är vårdad klädsel som gäller.
Just det! Har alla greker samma åsikt om vad som är vårdad klädsel? Naturligtvis inte. Har alla svenskar samma åsikt om vad som är vårdad klädsel? Naturligtvis inte. Jag har tillbringat så pass mycket tid i Grekland att jag vet att alla greker inte tycker likadant. Grekerna är ingen homogen grå massa där alla har samma åsikter. Tror man det tycker jag man har en nedvärderande syn på grekerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Men jag kan i alla fall ge lite upplysningar om vad som förväntas av oss.
Jasså, det kan du... Som sagt, grekerna är ingen homogen grå massa där alla har samma åsikter.

/kimmen
...som tycker det är fruktansvärt fult med bl.a. slips, manchettknappar, basebollkeps, shorts med sidofickor, sockor i sandaler, flip-flop, storblommiga kläder, gula kläder, spetsblus...

Senast redigerad av kimmen den 2008-09-02 klockan 21:22.
Svara med citat
  #132  
Gammal 2008-09-02, 23:10
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Nu börjar jag också tröttna och känner mig böjd att hålla med Pnyx...

Citat:
Ursprungligen postat av june Visa inlägg
Ibland kanske det räcker med sunt förnuft?//June
Absolut. Och som väl är har de flesta en nypa sådant... Man behöver inte vara Guru på etikett för att ta på sig ett par långbyxor och en skjorta. Inte för att visa respekt och hyfs heller...

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Har alla greker samma åsikt om vad som är vårdad klädsel? Naturligtvis inte.
Nej. Det tror jag inte och det har vare sig jag eller någon annan här påstått. Men det förefaller råda en väldigt stor samstämmighet bland Tavernapersonal och Grekiska gäster i just denna fråga att när man besöker en Taverna kvällstid har man inte shorts. Jag kan inte påminna mig att jag sett någon Grekisk kille/man över 13 - 14 år som inte haft långbyxor av någon sort. Jag har säkert missat några... Och det finns säkert undantag. Det kanske finns Tavernor, eller t o m hela öar det det är kutym att besöka Tavernan i shorts! Fast jag betvivlar det starkt...

Citat:
Grekerna är ingen homogen grå massa där alla har samma åsikter. Tror man det tycker jag man har en nedvärderande syn på grekerna.
Jag tycker det förefaller som att den absoluta majoriteten i Grekland anser att man bör, enligt deras normer, bära välvårdad klädsel när man besöker en Taverna på kvällen. Annars hade man nog sett ett antal Greker iförda shorts där. Något jag tolkar som att man inte anser shorts passande vid sådana tillfällen. Den uppfattningen står jag för.

Och jag kan inte se att det skulle vara något nedvärderande i det? Tvärtom så högaktar jag Grekerna för att de, som jag uppfattar det, vill att gäster på en Taverna kvällstid ska vara hyfsat propra. Sedan tycker jag själv att det är trevligt att se välvårdade människor omkring mig. Men det är en helt annan sak.

Det jag tycker är beklagligt, t o m beklämmande, är att vissa bara fullkomligt skiter i Grekernas vanor och önskemål. Det tycker jag är att visa ringaktning och brist på vett och hyfs. Och att vara nedvärderande.

Sedan kan man ju uppträda eller göra fel på många sätt pga okunskap. Det har jag gjort. Jag har också då blivit tillrättavisad och fått förklaring till vad som var fel. Och det är jag tacksam för. Då har jag lärt mig något nytt.

Citat:
Jasså, det kan du...
Tja. Efter ca 40 resor dit och närmare totalt 2 års vistelse där, tror och hoppas jag att jag kan, som jag skrev, "ge lite upplysningar". Annars vore ju alla dessa resor totalt bortkastade. Alla är det inte, men jag är intresserad av det Grekiska "vardagslivet".

Jag sitter snart på Tavernan på Tinos, på hotellet där jag har tillbringat närmare ett år totalt. Och då ska jag ta upp det här med min gode vän som äger stället. Om jag kommer ihåg det. Så ska jag rapportera vad han säger.

"Det ska till alla sorter för att göra en värld". Och det är väl tur det. Annars hade vi ju inget att diskutera...
Svara med citat
  #133  
Gammal 2008-09-02, 23:39
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Man behöver inte vara Guru på etikett för att ta på sig ett par långbyxor och en skjorta.
Är man per automatik välvårdad för att byxorna har långa ben och det man har på överkroppen har en krage? O nej, jag har sett många bevis på motsatsen!


Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Jag kan inte påminna mig att jag sett någon Grekisk kille/man över 13 - 14 år som inte haft långbyxor av någon sort.
Senast i somras på Kythnos blev vi serverade fantastisk god mat och dryck av en mycket trevlig kypare klädd i shorts och t-shirt. (Hellre det än en kypare i långbyxor och skjorta som dryper av svett.)

Och jag har mer än en gång blivit serverad av en grekisk servitris så lättklädd så man... Puh!


Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Tja. Efter ca 40 resor dit och närmare totalt 2 års vistelse där, tror och hoppas jag att jag kan, som jag skrev, "ge lite upplysningar".
Tja... sommaren -92 tillbringade jag 5 månader i Grekland och jobbade/hjälpte till emellanåt lite här och där i både kök och bar. Jag hörde ingen grek gnälla på gästernas klädsel. Totalt har det genom åren blivit 750-800 övernattningar, men utspridda på lite fler öar.

Citat:
Ursprungligen postat av june Visa inlägg
Ibland kanske det räcker med sunt förnuft?
Precis. Man märker ganska omgående om den klädsel man har på sig just den kvällen inte passar sig på ett ställe. Skulle jag ändå missa det så accepterar jag att bli avvisad och går helt enkelt någon annanstans.


/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2008-09-03 klockan 00:09.
Svara med citat
  #134  
Gammal 2008-09-03, 07:52
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Nu tycker jag det är dags att lägga ner denna tråd.
Det har övergått till skryt mellan en del om hur många dagar man har tillbringat i Grekland.
Vi har väl alla förstått att man klär sig propert och rent.
Svara med citat
  #135  
Gammal 2008-09-03, 08:28
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Innan denna tråd avslutas skulle jag vilja ha svar på en fråga som jag inte tycker blivit riktigt klarlagd trots 198 inlägg.

Ni som förespråkar långbyxor på män, vad anser ni om
3-kvartsbyxor på tavernan på kvällen ??

Jag är medveten om att en del karlar klär om till ljusa gabardinbyxor/chinos + "finskor" på kvällen. Men för att vara lite provokativ så vore den klädstilen för mig att passera en "gubbighetsgräns" trots mina 47 år. Jag talar då om besök på vanlig enkel grekisk taverna.

Tunna 3/4-byxor + snygg tenniströja tycker alltså jag är en helt passande och bekväm klädsel i 25-30 graders värme. Eller ???

Lars
Svara med citat
  #136  
Gammal 2008-09-03, 10:27
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Grekerna sitter ju och äter väldigt länge, det är klart att de inte kan ha shorts på sig, det gör jätteont att sitta barbent på de klassiska stolarna.
// Helén
Svara med citat
  #137  
Gammal 2008-09-03, 15:40
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Senast i somras på Kythnos blev vi serverade fantastisk god mat och dryck av en mycket trevlig kypare klädd i shorts och t-shirt.
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
...som inte haft långbyxor av någon sort. Jag har säkert missat några... Och det finns säkert undantag....
Det är tydligen roligare att märka ord och dissekera mina formuleringar än att diskutera sakfrågan. Jag tycker jag varit nästan övertydlig och jag tror de flesta andra har förstått.

Nu följer jag Pnyx goda exempel så får du provocera någon annan...
Svara med citat
  #138  
Gammal 2008-09-03, 17:00
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Jag tycker också vi avslutar den här diskussionen och konstaterar att jag har rätt och alla som inte tycker som jag har fel (för tydlighetens skull: )

/Thomas

PS. Jag har fel på datumfunktionen på min dator. Den visar år 2008, men brode väl snarare vara 1800-talet nånting... DS.
Svara med citat
  #139  
Gammal 2008-09-03, 17:47
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Jag är medveten om att en del karlar klär om till ljusa gabardinbyxor/chinos + "finskor" på kvällen.

Lars
Försöker se detta framför mig....

Var är finskorna på dagen? De ligger kanske på stranden och solar sig?

Helena S - som försöker vara rolig, men lyckas troligtvis inte

ps mitt sista inlägg i denna tråd
Svara med citat
  #140  
Gammal 2008-09-03, 17:48
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Ja, klädpoliser hörde väl hemma på 1800-talet.

Jisses, klarar man inte avvikande åsikter utan att bli provocerad? Det roliga är också att ingen här har en aaaning om hur jag egentligen klär mig... Min ståndpunkt är bara att ska någon ha synpunkter på min klädsel är det tavernans ägare/personal - inget här självutnämnt språkrör för hela grekiska folket.

Det som är skrämmande och beklämmande är att de som menar att man måste klä sig som grekerna när man är i Grekland, i konsekvensens namn också måste mena att utländska turister i Sverige måste klä sig som "svenskar", hur dom nu klär sig... Och då blir jag mörkrädd...

Äh, jag lägger också ned den här löjliga tråden. Det är som att diskutera med en betongvägg.

/kimmen
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT