Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-05-25, 11:28
Calimeros avatar
Calimero Calimero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2007
Inlägg: 34
Standard Dåligt badvatten i Naxos stad?

Hej!
Blev lite orolig när jag läste om avloppsutsläpp på St.Georgiosstranden i en av trådarna här, det pratas ju dessutom allmänt om dåligt badvatten i stan. Är det någon som har koll på hur dom hanterar sitt avlopp? Gör grekerna själva några vattenprover? Sunkigt vatten är ju inte det man väntar sig när man åker till Grekland. Har badat vid denna strand för många år sedan och reflekterade inte över dåligt vatten då, men man ser ju inte allt...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-05-25, 12:10
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Dåligt badvatten i Naxos stad?

Det var en olycka, ett rör hade sprungit läck. Nackdelen som jag upplevt med stranden i stan är att det flöt massa påsar, glasspapper och annat i vattnet, vi hade kanske otur med vindarna, några värre obehagliga slaggprodukter varken syntes eller märktes
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-05-25, 12:14
Calimeros avatar
Calimero Calimero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2007
Inlägg: 34
Standard Sv: Dåligt badvatten i Naxos stad?

Tack och puh! Då kan man ta en kallsup eller två, glasspapprena silar man ju mellan tänderna
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-05-25, 12:19
Calimeros avatar
Calimero Calimero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2007
Inlägg: 34
Standard Sv: Dåligt badvatten i Naxos stad?

Jag var i Albufeira (Algarve) vid den stora avloppsskandalen för massa år sedan, och blev liggande en vecka på plats och lika länge hemma. Är lite extra nervös sedan dess när det gäller avlopp på badstränder
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-05-26, 21:48
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Sv: Dåligt badvatten i Naxos stad?

Hej, vi var på Naxos förra året och bodde alldeles vid början av St.Georgis... Vi tillbringade många dagar på stranden, favoritstället låg ca 100 meter bort där det var lite lagom mycket folk...
I början av stranden upplevde vi däremot att det var viss ansamling av alger, troligen på grund av att det var lite "bakvatten" och väldigt långgrunt.
Låt inte detta avskräcka er utan njut av er vistelse på Naxos och ta gärna bussen till de andra fantastiska stränderna längre söderut, t.ex. Plaka.
/Göran
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-05-26, 22:07
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard Sv: Dåligt badvatten i Naxos stad?

Jag ligger aldrig vid Ag. Georgis.. av den anledningen att det finns så otroligt fina stränder lite längre söderut. En gång 1989 hamnade vi där... men eftersom det var (är) så långgrunt väljer jag hellre en annan strand med rent klart fräscht vatten. Ha så skönt påNaxos!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-06-01, 13:59
Calimeros avatar
Calimero Calimero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2007
Inlägg: 34
Standard Sv: Dåligt badvatten i Naxos stad?

Tack alla för era svar!
Kommer definitivt att åka till dom övriga stränderna också, Plaka är en gammal favorit. Men det är ju skönt att kunna smita ner och ta ett dopp på stranden nedanför hotellet också utan att behöva vara orolig.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-06-01, 19:26
Delfis avatar
Delfi Delfi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 128
Standard Sv: Dåligt badvatten i Naxos stad?

Det är längs hela den högra sidan av Agios Giorgios-stranden (fram till Hotell/Restaurang Nissaki) som det är som mest långgrunt och fesljummet Mina barn badade alltid där (vid Café Finikas) under åren vi bodde på Naxos. Men observera att de aldrig blev sjuka eller så! Fast jag själv undvek doppa mig där (gillar inte för mkt folk).
Tycker det känns som om vattnet blir renare och fräschare, inte lika stillastående och grunt, ju längre åt vänster man går, gärna ända förbi Flisvos bort i andra änden.
Men bäst är, som redan sagts här, stränderna - Agios Prokopios och Plaka är mina favoriter, men även Mikri Vigla och Alyko.
Ha det så härligt på Naxos!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-06-02, 19:36
Aiakos Aiakos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 33
Standard Sv: Dåligt badvatten i Naxos stad?

Tror inte man behöver vara speciellt orolig, det är ändå saltvatten vi pratar om, det tar död på de flesta bakterier.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-06-03, 00:49
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Dåligt badvatten i Naxos stad?

Dessutom har väl denna strand fått "Blue flag" vilket indikerar åtminstone en viss renhet på vattnet också.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-06-03, 10:53
Bodster Bodster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 70
Standard Sv: Dåligt badvatten i Naxos stad?

Hej!
Vi har badad massor på Agios G, aldrig några problem. Har nog varit där 6-7 ggr (olika år). Längre till vänster, mot Flisvos vattensport är det mera rörelse i vattnet och mera sten på botten och lite grövre sand. Men AG är klockers för kidsen.
Vår favvo är dock Plaka, grymt bra bad. Åk bil, buss eller hojja dit. Ingen längre resa. Förra året cyklade jag och övriga familjen åkte buss. En fin cykeltur på morgonen, hem (om man bor i stan eller vid AG) kan man ta en sväng över "bergen" och då sitter ett dop vid AG fint som avslutning.

Efter kraftig vid (vanligt i juni och början av juli) är det alltid lite upprört i vattnet, och då blir sikten sämre.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-06-15, 12:57
Calimeros avatar
Calimero Calimero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2007
Inlägg: 34
Standard Re: Dåligt badvatten i Naxos stad?

Tack än en gång för era svar! I augusti bär det av ett par veckor till Aegeon Apartments i Naxos stad. Oj, glömde frun, här är hon:
Det är säkert lika trevligt som det ser ut, återkommer med reflektioner efter hemkomsten (om jag inte hamnat i en djup depression över att inte få vara kvar på Naxos, har känt mig lite nere under dom 10 år som gått sedan jag var där sist).
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT