Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-08-07, 13:59
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard De värsta turistfällorna

Noterade just på Aftonbladet/resa, nätupplagan, att den Grekiska ön
Mykonos hamnade på åttondeplatsen bland de tio värsta turistfällorna i världen.

Är den ön så rysansvärd att besöka?? Och på vilket sätt skiljer den ut sig
i förhållande till andra greköar??


Arne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-08-07, 15:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: De värsta turistfällorna

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Är den ön så rysansvärd att besöka?? Och på vilket sätt skiljer den ut sig i förhållande till andra greköar??
Inte alls rysansvärd, det är en härlig ö med fantastiska stränder (i samma klass som Naxos) och där finns en av övärldens finaste byar. Vad som skiljer sig? Mycket turister och ett högre kostnadsläge än snittet.

Jag har sett den där listan på flera ställen. Originalet publicerades första gången i tidningen Forbes Travel den 20 mars i år. Expressen nappade för lite sedan, och nu har Aftonbladet hakat på (fast AB skriver att det är deras lista).

Det är lite kul att läsa vad det finns för alternativ till Mykonos. AB skriver att man ska åka till Delos och sola i stället, Expressen skriver ungefär samma sak: Åk hellre till ön Delos som inte är lika turistaktigt som Mykonos och här får du se hur Mykonos en gång var innan turisterna invaderade ön på 50-talet.



Delos. Det var alltså så här Mykonos såg ut på 50-talet innan turisterna invaderade ön. Hela Delos är en arkeologisk utgrävning och har varit obebodd sedan medeltiden.

Forbes Travel originaltext:
The nearby island of Delos sits nearly empty, save for visiting and delighted archeologists—long considered sacred, it hosted a number of ancient temples and other monuments. Less groomed for tourists, the alleged birthplace of Artemis and Apollo offers a glimpse of the unspoiled getaway Mykonos first became famous for.

Alltså något helt annat än vad AB och Expressen skriver.

Senast redigerad av Kalimera den 2008-08-07 klockan 15:15. Anledning: Stavfel
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-08-07, 15:16
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: De värsta turistfällorna

Har aldrig varit på Mykonos.Däremot gick vi in i hamnen där, för flera år sedan,när vi vimsade fram och åter på havet mellan Samos och Cykladerna.Vi låg ett bra tag vid kaj och jag vet att jag fick en besynnerlig känsla av främlingsskap.Det var en ödslighet på något sätt.Kajen/hamnen var för stor och det kändes inte alls välkomnande.

Pyramiderna har jag praktiskt tagit "bott" vid,fast det var i mitten av 70-talet när jag bodde nästan ett år i Kairo.Då var jag ofta där och red både häst och kamel.Giza-området har säkert förändrats mycket sen dess, men på den tiden var det fint och underbart att rida rätt ut i öknen.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-08-07, 18:13
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 211
Standard Sv: De värsta turistfällorna

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vad som skiljer sig? Mycket turister och ett högre kostnadsläge än snittet.




Så här såg det ut vid Platis Gialos i slutet av september 2007 apropå det här med mycket turister. Som tur var fanns det andra finare stränder där det var mindre folk. Åt min dyraste greksallad på Mykonos, 11 euro, men å andra sidan var det den godaste jag någonsin ätit. Det var ett intressant besök på ön, men jag kommer inte att åka dit igen.

/Marco
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-08-07, 18:19
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: De värsta turistfällorna

Fast det där är ju ingen unik syn i Grekland och knappast utmärkande för Mykonos.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-08-07, 19:05
junes avatar
june june är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Landskrona/Pano Stalos
Inlägg: 283
Standard Sv: De värsta turistfällorna

Med tanke på vad Aftonbladet tydligen hade skrivit om restaurang Enplo i Chania så kanske man inte skall ta det på så stort allvar, eller
//June
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-08-07, 19:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: De värsta turistfällorna

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Åk hellre till ön Delos som inte är lika turistaktigt som Mykonos och här får du se hur Mykonos en gång var innan turisterna invaderade ön på 50-talet.
Det var ju ett initierat råd

Citat:
Ursprungligen postat av Marco Visa inlägg


Så här såg det ut vid Platis Gialos i slutet av september 2007 apropå det här med mycket turister.
Usch vilket gytter för att vara sent i september! Sådana stränder är förfärliga

Vad gäller turistfällor så ser jag nog inte hela öar som sådana - snarare vissa ställen på en ö. En typisk turistfälla för mig är t ex en restaurang på Karpathos. Centralt placerad, samma enträgne inkastare som kväll efter kväll står exakt mitt i gatan utanför, samma "hello" och "welcome", varje gång man går förbi, tittar man in sitter ett par musiker och plinkar zorba medan några smågenerade alt småfulla turister försöker dansa...

Det är själva sinnebilden för en turistfälla för mig.

Med bra mat behöver en restaurang aldrig fånga sina gäster, de kommer dit alldeles frivilligt
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-08-07, 21:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: De värsta turistfällorna

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

Vad gäller turistfällor så ser jag nog inte hela öar som sådana - snarare vissa ställen på en ö. En typisk turistfälla för mig är t ex en restaurang på Karpathos. Centralt placerad, samma enträgne inkastare som kväll efter kväll står exakt mitt i gatan utanför, samma "hello" och "welcome", varje gång man går förbi

Med bra mat behöver en restaurang aldrig fånga sina gäster, de kommer dit alldeles frivilligt
Kunde inte sagt det bättre själv.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-08-07, 22:03
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: De värsta turistfällorna

Inkfish, dom har tappat stinget lite Det gick lite lugnare till nu, som jag upplevde saken

Riitta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-08-07, 22:10
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: De värsta turistfällorna

För några år sedan var jag på Mykonos ett par dagar! Jag träffade min bouzoukilärare Sokrates där, det var efter han hade lämnat Santorini och den tavernan som han drev där under sommaren. Jag blev genast kär i Mykonos. Sokrates tog mig med till stränder som var helt underbara. Jag hade inte någon kamera med så jag har inga bilder därifrån. Jag skulle gärna stanna till där igen när tiden passar mig. Det pratas så mycket om att denna ö är homosexuellas favoritö. Jo, jag såg en del homomänniskor, faktiskt mest i Mykonos stad på kvällarna! Annars såg jag inte mer av detta än på andra öar!
Dyrt sägs det ha blivit på ön men så är det ju överallt i grekiska övärlden nuförtiden!
Konstigt att denna ö inte har blivit mer avhandlad här på forumet tidigare, Ön är skön! Kan det bero på homoryktet
Yeasou
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-08-08, 10:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: De värsta turistfällorna

Citat:
Ursprungligen postat av Marco Visa inlägg
Så här såg det ut vid Platis Gialos i slutet av september 2007 apropå det här med mycket turister./Marco
Mykonos kan se ut så här också:

Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-08-08, 10:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: De värsta turistfällorna

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Inkfish, dom har tappat stinget lite Det gick lite lugnare till nu, som jag upplevde saken

Riitta
Åldern tar väl ut sin rätt. Det var avskyvärt irriterande redan när jag besökte Karpathos och det är några år sedan.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-08-08, 10:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: De värsta turistfällorna

Är det inte så med många populära öar att det som är en riktigt pärla i lågsäsong kan vara avskyvärt några veckor senare. När jag besökte Ios var det lugnt, ganska många äldre turister och väldigt lite party. På en av stränderna som jag besökte var vi två personer. Några veckor senare såg stället säkert helt annorlunda ut.

Nidri besökte jag för många år sedan i mitten av augusti. Blev avskräckt för resten av livet. Trafikstockning på gatan varje dag, osande bilar, skitig strand och slafsigt tillagad mat. Ser nog inte ut så i lågsäsong.

Mykonos kan jag gärna tänka mig att besöka med då helst i april-maj.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-08-10, 16:57
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: De värsta turistfällorna

[quote=inkfish;141808]
Vad gäller turistfällor så ser jag nog inte hela öar som sådana - snarare vissa ställen på en ö.
/quote]

Slik tenker jeg også, og det kan være uavhengig av sesong. Selv veldig tidlig eller sent på året. For min del er det 'flyplass-øyene' som har de verste fellene. Altså der - og det er min personlige vurdering - man lett kan reise ned for en hektisk liten uke. I hvert fall ser det ut til at en del nordmenn gjør det. Der 'alt' skal leves ut før vinteren kommer. - Helt ok, bare jeg ikke blir 'innkastet'. Vi er forskjellige.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-08-12, 20:26
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: De värsta turistfällorna

Mykonos ar en o som inte ar sa kand i Sverige och det ar heller inte manga svenska turister dar. Mest greker och italienare. Jag visste ingenting om Mykonos nar jag akte dit forsta gangen.

Mykonos for grekerna ar den hippaste platsen i Grekland. Alla rika, kanda och vackra manniskor aker dit. Det ar darfor det ar den dyraste on i hela Grekland. Det ar manga greker som aker dit bara for att saga att de har varit dar. Det ar ocksa grekernas ultimata paryo. "What happens in Mykonos stays in Mykonos", sager de pa skamt och syftar saklart pa frasen om Las Vegas. Mykonos sover aldrig.

Grekerna har delade meningar om Mykonos. A ena sidan ar det valdigt dyrt och mycket folk. A andra sidan ar det, enligt manga, en av de vackraste oarna i hela Grekland och det ar hog kvalite pa allt. Pa hotellen, pa stranderna, pa maten (de har de basta restaurangerna i Grekland och nagra av varldens basta kockar jobbar dar), pa drinkarna och pa utelivet. Dar har ocksa nagra av varldens och Greklands mest kanda designers sina affarer. Som ar helt underbara att titta i.

Jag tror dock inte att Mykonos ar for svenskar som vill ha en traditionell lugn Greklandssemester. Det ar ingen o dar man ser traditionella farmorn sitta och sticka pa en stol i svarta klader. Inte heller finns det traditionella tavernor som spelar klassisk grekisk musik. Det har ar en o for de moderna grekerna. Man behover nog lite av en greklandsrytm inom sig for att kunna uppskatta Mykonos samt vara intresserad, mycket intresserad av mode och utseende! Stranderna ar som Baywatch dar alla visar upp sig, och om du inte ar nojd med dig sjalv sa ar det svart att trivas dar..

Sa pa grund av allt detta tror jag att Sverige inte riktigt forstar sig pa Mykonos och darfor inte ar sa kand o. Men for grekerna ar den nummer ett!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-08-12, 21:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: De värsta turistfällorna

För en del är det säkert så men defintivt inte för alla. Jag känner flera greker i varierad ålder som inte är speciellt förtjusta i Mykonos och det har inte att göra med synen på modernitet eller för den delen postmodernitet.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-08-12, 21:58
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: De värsta turistfällorna

Louisa, det tyckte jag var en utmärkt beskrivning av Mykonos, tack för den

Jag har inte varit där, inte mer än några timmar mellan båtar. Men av det jag läst och hört så har jag fått ungefär den bilden du beskriver.

Vi skandinaviska turister är nog rätt homogena i vår syn på hur en grekisk ö "ska" vara - och vår bild är ganska begränsad. Där går Mykonos bort. Men pratar man med greker om ön får man en helt annan bild.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-08-12, 23:49
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: De värsta turistfällorna

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Vi skandinaviska turister är nog rätt homogena i vår syn på hur en grekisk ö "ska" vara - och vår bild är ganska begränsad. Där går Mykonos bort. Men pratar man med greker om ön får man en helt annan bild.
Godt sagt!! Jeg så nylig en "definisjon" på forskjellen mellom en turist og en reisende, som er ganske parallell til det du sier, Inkfish.

En reisende er en som reiser med åpent sinn, og er nysgjerrig på hvilke overraskelser og uventede opplevelser han kan få på stedet han besøker. En turist er en som ønsker å få bekreftet sine forventninger og oppfatninger av stedet.

Dessverre er vi nok altfor mye turister, de fleste av oss, og oppsøker bare vårt drømmebilde av Hellas i stedet for å utforske det som bryter med våre forhåndsoppfatninger.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-08-13, 00:35
zeus zeus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Upplands Väsby
Inlägg: 76
Standard Sv: De värsta turistfällorna

Jag har enbart trevliga minnen från Mykonos.Vi försöker varje båtluff lägga in ett par dagar där.Mykonos upplevs, och är ju dyrt iförhållande till andra öar.Därför undviker många troligen att besöka ön.För egen del så snålar vi ju hela året för att kunna unna sig lite extra på semestern och därför har vi inte ryggat för att det är dyrt.Jag och frugan tycker att det är mysigt med gränderna i mykonos stad,romantiskt med middag nere vid någon av matställerna i kvarteren kring lilla venedig.Det finns massor att fönstershoppa på (man behöver ju nödvändigtvis inte köpa).En dagsutflykt till Delos är också att rekommendera.Det finns många fina stränder både fullpackade men även mer enskilt, man kan bada naket eller påklätt.Det finns bra båtförbindelser med andra öar och man har en flygplats.I ett tidigare inlägg fick jag uppfattningen att det upplevdes att Mykonos var egotrippat och utseendefixerat.Minuppfattning är att det finns en acceptans på Mykonos för det egna valet både vad gäller klädsel ,utseende eller för den del vem man valt att leva med som delvis eller helt saknas på andra öar i Grekland.Vi har därför alltid kännt oss välkomna och gillar friheten där även om vi är ett vanligt svensson par utan några som helst extravaganser vare sig i utseende eller klädsel.
För att bilda sig en uppfattning om en plats så krävs det lite mer än väntetiden i hamnen mellan två färjor och vi hoppas att fler ger sig tid att upptäcka pärlan Mykonos
-zeus-
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-08-13, 14:12
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: De värsta turistfällorna

Eva,

Som jag sa, sa har grekerna delade meningar om Mykonos.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT