Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-06-11, 17:01
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Dagsutflykt Naxos-Koufinissi?

Har för mig att jag här på forumet läst om någon båt som man kan åka om man vill till Koufinissi över dagen, har bestämt för mig att det var från Naxos.
Har nu sökt igen men hittar det inte.
Någon som vet om det existerar någon sådan båt?

// Helén
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-06-11, 17:16
Patrik Ss avatar
Patrik S Patrik S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Rottne
Inlägg: 51
Standard Sv: Dagsutflykt Naxos-Koufinissi?

Jag är själv lite sugen på en sådan dagstur när vi åker till Naxos i augusti. I ett av resebreven här på Kalimera http://kalimera.nu/resebrev/2005/solfrid.html finns det beskrivet. Romilda heter tydligen båten!
Färjeturerna i sin helhet hittar man på gtp:s hemsida (länk finns på Kalimeras startsida)

Senast redigerad av Patrik S den 2005-06-11 klockan 17:21.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-06-12, 23:30
Eureka Eureka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 84
Standard Sv: Dagsutflykt Naxos-Koufinissi?

Hei,

vi var på Naxos i slutten av mai/begynnelsen av juni. Gjeldende båtruter på den tida, var Express Skopelitis som gikk på ukedagene rundt kl 15 såvidt jeg kan huske. Avgang Koufonissi til Naxos tror jeg var satt til kl 9.00 dagen etter. På søndager derimot, gikk ikke Skopelitis, men ferja Romilda, og den hadde avgang om morgenen kl 8.20 og retur kl 19.40 om kvelden. Dermed ble det mulig å ta et heldagsbesøk på Koufonissi uten å bruke ekstra penger på overnatting.

Det finnes også såkalte "dagscruisebåter", hvor du kan kjøpe heldagsutflukter med besøk på både Iraklia, Schinoussa og Koufonissi i løpet av en dag. Disse båtene hadde imidlertid ikke startet sesongen enda da vi var der. Så mulighetene for et dagsbesøk er så absolutt til stede; lykke til !

Mvh Eureka
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-06-13, 13:13
swede swede är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 4
Standard Sv: Dagsutflykt Naxos-Koufinissi?

Hej,
Såg en båt som man kunde hyra för dagsutflykter förra året. Låg längs kajen i Hamnen. Kommer inte ihåg vad det kostade.

mvh
Swede
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-06-13, 16:54
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Dagsutflykt Naxos-Koufinissi?

Utflyktsbat Iraklia-Koufinissi annonserades pa en av resebutikerna i Naxos, har for mej att jag sag det pa den narmast stora piren, vet dock ej priset.

bosse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-06-17, 10:06
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Dagsutflykt Naxos-Koufinissi?

Förra året när jag tog en tur till motsouna på östra sidan av naxos, så ha de faktiskt turbåtar därifrån (eller om det var söder om) till koufinissi. Men vägen ner till moutsouna vill jag helst inte köra en gång till.

/gunnar
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-06-19, 01:45
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Dagsutflykt Naxos-Koufinissi?

Citat:
Ursprungligen postat av Bossew
Utflyktsbat Iraklia-Koufinissi annonserades pa en av resebutikerna i Naxos, har for mej att jag sag det pa den narmast stora piren, vet dock ej priset.
Jag åkte på en sådan utflykt för två år sedan när jag var på Paros. Båten startade på Naxos, kom sedan till Piso Livado på Paros och åkte därefter till Iraklia för ett kort stopp (vi hann med en promenad och ett dopp) innan den kom till huvudmålet Koufonissi där den stannade lite längre. Jag minns tyvärr inte vad det kostade, men jag tyckte det var värt pengarna även om det var lite stressigt.

Ruby
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-06-20, 15:13
kassiopeja kassiopeja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 78
Standard Sv: Dagsutflykt Naxos-Koufinissi?

Citat:
Ursprungligen postat av gunnar
Förra året när jag tog en tur till motsouna på östra sidan av naxos, så ha de faktiskt turbåtar därifrån (eller om det var söder om) till koufinissi. Men vägen ner till moutsouna vill jag helst inte köra en gång till.

/gunnar
Något perifert inlägg i denna tråd men ändå...

Jag skulle inte heller vilja köra vägen ner mot Moutsouna (har ju inget körkort så det blir inte aktuellt i brådrasket) men däremot skulle jag inte ha något emot att åka den igen med sambon vid ratten, för vägen - så smal och vindlande den är - är helt underbar med sina vyer, och tar en till en mysig liten by för vidare utflykter till underbara stränder som är klart mindre befolkade än de dito på västra Naxos.

Min högst personliga åsikt! /K.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-06-21, 22:36
Rossa Rossa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Sv: Dagsutflykt Naxos-Koufinissi?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen
Har för mig att jag här på forumet läst om någon båt som man kan åka om man vill till Koufinissi över dagen, har bestämt för mig att det var från Naxos.
Har nu sökt igen men hittar det inte.
Någon som vet om det existerar någon sådan båt?

// Helén

Vet du hur lång tid färjan tar från Naxos till Koufonissi?
Har du något tips på bra boende i Naxos?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-06-21, 22:50
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Dagsutflykt Naxos-Koufinissi?

Citat:
Ursprungligen postat av Rossa
Vet du hur lång tid färjan tar från Naxos till Koufonissi?
Har du något tips på bra boende i Naxos?
Färjtiderna hittar du på http://www.gtp.gr/RoutesForm.asp , boende på Naxos väljer man på plats, det finns hur mycket rumsraggare som helst som möter varenda båt på gott och ont.
Personligen brukar jag föredra att bo vid Agios Georgiosstranden som är närmast stan, då gör jag oftast så att jag promenerar dit och tittar runt för att hitta ett boende som ser trevligt ut.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-06-22, 08:45
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Dagsutflykt Naxos-Koufinissi?

Citat:
Ursprungligen postat av Rossa
Vet du hur lång tid färjan tar från Naxos till Koufonissi?
Har du något tips på bra boende i Naxos?
Färjan tar 2-3 timamr beroende på vilken tur man väljer. "Dagsutflykt" kan man göra med den vanliga färjan på söndagar. Jag tycker iofs att man skall ge Koufinissi mer än så, dagsutflykt passar kanske bättre om man redan varit där, det är underbart vackert men VÄLDIGT lugnt.

Lycka till med er första båtluff och planera inte allt för mycket, färjorna går endast i undantagsfall enligt tidtabell.

// Helén
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-06-22, 09:29
Rossa Rossa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Sv: Dagsutflykt Naxos-Koufinissi?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen
Färjan tar 2-3 timamr beroende på vilken tur man väljer. "Dagsutflykt" kan man göra med den vanliga färjan på söndagar. Jag tycker iofs att man skall ge Koufinissi mer än så, dagsutflykt passar kanske bättre om man redan varit där, det är underbart vackert men VÄLDIGT lugnt.

Lycka till med er första båtluff och planera inte allt för mycket, färjorna går endast i undantagsfall enligt tidtabell.

// Helén

Tack, vi känner väl också att vi inte vill planera alltför mycket men ändå ha en någorlunda plan. Jag har läst många inlägg att man bör boka i förväg men då förvinner ju lite av denna frihetsskänslan eller?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-06-22, 17:41
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Dagsutflykt Naxos-Koufinissi?

Citat:
Ursprungligen postat av Rossa
Tack, vi känner väl också att vi inte vill planera alltför mycket men ändå ha en någorlunda plan. Jag har läst många inlägg att man bör boka i förväg men då förvinner ju lite av denna frihetsskänslan eller?
Våra första år förbokade vi ingenting, besökte då Naxos, Paros, Koufinissi och Antiparos.

Förra gången vi åkte (2003) förbokade vi på Santorini, men det var för att vi var ett stort sällskap som ville bo i närheten av varandra, i år har vi förbokat på Santorini där vi tänker stanna två nätter och sedan fortsätta till Naxos, Agi Anna där vi inte har något bokat. Avslutar vår båtluff på Antiparos där vi har bokat för tre personer av totalt fem, vi tänker låta våra tonåringar bo själva, de är 17 år så det kan ju vara kul för dem att testa hur det är att "åka själv".

Sista natten som vi kommer att tillbringa på Santorini, kommer att förbokas den med (bekvämt att bli hämtad i hamnen ;-) )


Är ni en familj? Då finns det alltid rum, kanske inte alltid på världens bästa ställen, men vi har aldrig behövt bo riktigt dåligt, med det menar jag när det kryllar av ohyra och är allmänt ofräscht.

Lycka Till!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-06-22, 22:08
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Dagsutflykt Naxos-Koufinissi?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen
Lycka till med er första båtluff och planera inte allt för mycket, färjorna går endast i undantagsfall enligt tidtabell.

// Helén
Det var väl ändå att ta i att färjorna endast i undantagsfall går enligt tidtabell. Visst händer det att de är försenade eller inställda vid dåligt väder men oftast är de nog ändå ganska bra i tid (+- 30 minuter) om man inte väljer någon av de små udda rederier som kör lite som det faller dem in.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-06-22, 22:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dagsutflykt Naxos-Koufinissi?

Jag tycker också att det stämmer häpnadsväckande bra numera - förutom med GA.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-06-22, 22:15
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Dagsutflykt Naxos-Koufinissi?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Jag tycker också att det stämmer häpnadsväckande bra numera - förutom med GA.
De som läst lite i forumet vet väl att GA och tidtabellsdiskussioner inte hör till samma ämne.

Mvh Janérik

Senast redigerad av Janérik den 2005-06-22 klockan 22:15. Anledning: Tyrckfel
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-06-22, 22:17
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dagsutflykt Naxos-Koufinissi?



Nä, GA är väl mer "grekisk kuriosa"
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT