Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-05-29, 22:00
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard En Glimt av Mitt Grekland

Jag hade lite bry med att fundera ut under vilken huvudrubrik jag skulle placera den här tråden. Men det fick bli "Resa runt i Grekland". Och namnet på min tråd fick bli "En Glimt av Mitt Grekland".

Avsikten är att på ett enkelt och kortfattat sätt ge en liten glimt av några av de stunder, platser, människor eller annat som representerar "en liten glimt av det som gör att jag älskar Grekland".

Det kan vara vad som helst, en kort video, en bild, ett citat, en dikt eller whatever. Som sagt, en liten glimt av några av de saker som gjort att jag fastnat för Grekland.

OK. Det var lite av ett intro. Nu får det bli mera kortfattat.

...................................

Som många här på Kalimera vet så har jag massor av hemmakänsla för Egina. Så välkomna på en liten video-tur till Egina stad och dess fish-market som verkligen är en Glimt av Mitt Grekland.

Häng inte upp er på att rubriken är Agistri. Det är fish-market i Egina stad som är grejen.

Och ..... missa för all del inte min lille själsfrände, den goa hunden som vet hur man ska njuta av havet från en landgång!!!

https://www.youtube.com/watch?v=_9fdOtXLB1Q

Har du någon liten glimt från Grekland som fått en speciell plats i ditt hjärta?

Masse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-05-30, 06:45
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: En Glimt av Mitt Grekland

1) Eftersom jag älskar katter: alla dessa övergivna, hjälplösa och sjuka katter man dagligen möter. Och man känner sig så maktlös. Finns det hopp?

2) Eftersom jag vandrar väldigt mycket: alla dofter man känner under vandringen.

3) Konsekvensen av den tidigare: alla dessa otillgängliga stränder där jag ofta ensam tillbringar dagen med att läsa en bra bok eller lyssna på jazz och blues.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-05-30, 09:51
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: En Glimt av Mitt Grekland

Jag tänker bara på alla ljuden som man bara hör i Grekland, dofterna, värmen, att man känner sig välkommen.... etc. Det finns så mycket, att det är svårt att lyfta ut nåt specifikt.

Men kul tråd! Här hoppas jag att många guldkorn ramlar in

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-05-30, 09:52
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: En Glimt av Mitt Grekland

Masse, du måste nog ta dig till Egina snart!

Finns så mycket som man skulle kunna säga här. Små stunder av lycka! Det kan vara vad som helst. Maten naturligtvis. Bullriga städer, små bergsbyar och lugna, fina stränder. Mäktiga berg! Vänliga människor.

Men egentligen finns det en sak som jag skulle vilja uppnå. Citerar Lawrence Durrell från boken "Prospero´s Cell":

" Other countries may offer you discoveries in manners or lore or landscape: Greece offers you something harder - the discovery of yourself ".

Har nog inte kommit dit ännu, men tror att det är fullt möjligt. Behöver bara mera Grekland.

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-05-30, 12:36
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: En Glimt av Mitt Grekland

En av mina senaste glimtar från Grekland får denna video (hittad på Youtube) representera - En rolig båtresa mellan Keramoti och Thassos med alla måsar som blir matade och slår följe med båten
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-05-30, 13:00
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: En Glimt av Mitt Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
En av mina senaste glimtar från Grekland får denna video (hittad på Youtube) representera - En rolig båtresa mellan Keramoti och Thassos med alla måsar som blir matade och slår följe med båten
Jag gjorde den här resan förra året: inte en enda mås på hela resan (egentligen inte längre än 30-40 minuter). Men det kan förklaras med att det är flera bolag som kör denna populära sträcka, då man kommer direkt till Thassos City på så kort tid, i stället för att åka från Kavala (betydligt färre avgångar, men från Keramoti nästan varje kvart).
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-05-30, 13:17
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 733
Standard Sv: En Glimt av Mitt Grekland

" Vi strosar på stranden en kväll i september. Stannar till utanför en strandtaverna. Stolar och bord har ställts ut i sanden, två o två, och vetter mot havet. Små ljuslyktor glimmar på borden, annars är det mörkt o mysigt. De spelar lugna soullåtar från förr, i lagom volym.
Det är vi och några till som romansar där o då. Huvuden tätt ihop, det pratas tyst.
Vi beställer en "karaff lokalt". Jag sparkar av mig flippfloppsen och gräver ner fötterna i sanden. Jordar mig i denna stund medan kvällens sista plan blinkande flyger in mot ön. Innan jag blundar o njuter fångar jag utsikten mot upplysta Cameo Island och låter denna vackra vy stanna kvar på näthinnan."
En underbar avslutning på en härlig dag på fina Zakynthos för några år sen. En glimt av kära Grekland 🇬🇷❤
/ Kajja
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-05-30, 16:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: En Glimt av Mitt Grekland

Härlig film från ditt Egina Masse!

Förstår varför du väljer den som ” En Glimt av Mitt Grekland”. Även jag är väldigt förtjust i Egina stad. Som ett litet Aten, fast utan den ”bullrighet” som ofta finns i Aten.

Jag har många glimtar från Grekland som fått en speciell plats i mitt hjärta, men ber att få återkomma i ämnet när jag har mer tid.

Jag skrev i Aftonbladet för några år sedan om varför jag älskar Grekland. Det är ingen glimt på det sättet, däremot är det en slags kärleksförklarning, som ni kan läsa här.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-05-30, 18:02
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: En Glimt av Mitt Grekland

Det här känns som en lite allmän fråga, vilka glimtar minns vi och håller varmt om hjärtat?


Jag har en STOR känsla för vyer, STORA sådana och det har blivit städer jag ser på håll som etsat sig fast mest


Första resan till Grekland någonsin, Samos 1982 och bussfärden från Pythagorion till Samos stad och DEN KURVAN DÄR STAN SYNS för första gången nere i bukten. Där föddes det intresset, den passionen.


Numera har Ermoupolis på Syros "besegrat" ALLT, på håll från alla möjliga vinklar men framför allt från havet, från båten när man åker därifrån med tusentals minnen så är det enligt mig världens nästan vackraste plats. Och uppe i gränderna i Ano Syros där man kan uppleva utsikten ner mot stan från så många små prång och balkonger, fullständigt oslagbart.


Men också Santorini, calderan, hela den långa raden av bebyggelsen som är så hänförande. Då "skiter jag i" det kommersiella där, jag bara betraktar underverket Santorini som jag kan stå länge och glo på. Det kan krävas andra tider på dygnet än mitt på eftermiddagen, då gör allt man ser ont i ögonen efter ett tag.


Inloppet till Pothia på Kalymnos från en akter i en båt är häftigt. Likadant till lilla Skala på Patmos.


Andra resan till Grekland 1999, 17 år efter premiären på Samos 1982, att efter en skön första natt efter ankomsten gå ner till Parga centrum från hotellet en bit bort i en olivlund och se den häftiga lilla staden och där starta den STORA förälskelsen för Grekland. En mycket tydlig "to-be-continued"-känsla minst sagt då.


Sitta taverna ett par kilometer "ovanför" Plakias på södra Kreta, har för mig att byn heter Mirtios där vi var och åt middag. Så TYST, massor av natur nedanför, hela stora havet utanför, lilla Plakias så snällt liggandes där nere, så mycket färger och en solnedgång som "målade" allt så häftigt.


Vara uppe vid castrot på Leros och blicka ut 360 grader och ha Kalymnos söderöver ungefär, allt hav, alla byarna på ön nedanför och bara hela himlen ovanför, DET var storslaget.


Och mera Patmos, sitta på Jimmys taverna och ta en dryck med den makalösa utsikten ner mot Skala mm. och även öarna utanför. Minns att det var riktigt hänförande och en vy många på Kalimera håller med om är häftig.


Det är verkligen det storslagna, det mäktiga som fångar mig. Tror att ni är många som har varit på samma platser och sett det här. Jag kan nog ha missat någon...…….




/Hasse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-05-31, 10:12
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: En Glimt av Mitt Grekland

Jag tror det finns lika många glimtar som det finns stjärnor på himlen ...eller nästan. Senast för några dagar sedan på Kreta/Sitia. Det var en morgon jag råkade vakna 06.00. Fem minuter senare stod jag på balkongen och såg solen stiga upp över bergen, och hur den speglade sig i havet som kom att skimra som av guld.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-05-31, 13:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: En Glimt av Mitt Grekland

Ur min dagbok från en resa till Kreta:

"Här fick vi uppleva en av de finaste solnedgångar vi någonsin sett. Solen gick rakt ner i havet, stora elaka moln drev in och ljudliga bamsiga vågor slog mot stranden. En av de häftigaste kvällar vi har varit med om. Vi satte oss sedan på den enda tavernan (Girogiali eller Yirogiali), där vi hade en underbar kväll. Ägaren var mycket trevlig, snäll och rolig.

Han var lite som Basil i Fawlty Towers. Han bjöd alla gäster på en flaska vin. Kretensk musik hördes i bakgrunden. Och det vara bara vi som var här, kanske femton personer, på denna jättelika strand. Fantastiskt! Det blev mörkt, jag lovar. Stjärnorna var så nära och så vackra, vi har nog aldrig sett vintergatan så stor. När vi ätit klart gick vi ner till stranden och la oss i varsin solstol och tittade på stjärnorna och lyssnade på vågorna som slog in mot land. Vilken sagolik kväll. Vi ville aldrig att den skulle ta slut!"



Triopetra på södra Kreta.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-05-31, 14:10
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: En Glimt av Mitt Grekland

Janne, i texten i Aftonbladet skriver du: När jag är i Grekland transformeras jag till den människa jag innerst inne egentligen är. Jag är mig själv helt enkelt. Livet är lätt att leva och eventuella bekymmer förvandlas till små luftbubblor som jag utan svårighet kan sticka hål på. Jag är jag! Sagapo!

Alltså lite som Lawrence Durrell: Greece offers you something harder - the discovery of yourself.

/ Anne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2019-05-31, 19:30
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 319
Standard Sv: En Glimt av Mitt Grekland

Å vilka fina glimtar ni ger prov på! Stjärnorna, måsarna, dofterna...

Jag älskar Fåren och Getternas pingel från bergen en arla aromatisk morgon .... eller ljummen kväll.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2019-05-31, 22:38
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 733
Standard Sv: En Glimt av Mitt Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Janne, i texten i Aftonbladet skriver du: När jag är i Grekland transformeras jag till den människa jag innerst inne egentligen är. Jag är mig själv helt enkelt. Livet är lätt att leva och eventuella bekymmer förvandlas till små luftbubblor som jag utan svårighet kan sticka hål på. Jag är jag! Sagapo!

Alltså lite som Lawrence Durrell: Greece offers you something harder - the discovery of yourself.

/ Anne
Det där var mitt i prick!! Mår så himla bra kroppsligt o själsligt i Grekland! Jag har ju massa jobbiga åkommor o skavanker som nästan försvinner helt när jag är där. Känner åxå att man hittar sig själv på nåt sätt..
Ringde idag till vänner som har avverkat en av två veckor i "paradiset". Dom har legat vid poolen hela veckan!! Jag sliter mitt hår, stampar i golvet och gråter krokodiltårar..men det hjälper inte!! Det är så dom vill spendera sina 14 semesterdagar 😫💔🇬🇷
Svara med citat
  #15  
Gammal 2019-06-01, 00:27
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: En Glimt av Mitt Grekland

Så kul att få tal del av alla era Glimtar! Och fint att ni gör precis som jag hoppats ..... berättar fritt ur hjärtat om det som för tillfället dyker upp i huvudet på er och tar er tillbaka till just det där speciella ögonblicket i Grekland.

Andra glimtar för mig är de sköna kontrasterna som finns i Grekland, liksom det säkert finns kontraster i alla länder också. Men för mig är glimtar från kontrasternas Grekland t ex ,,,,,,

.... Mörkret har fallit och vi sitter vid ett dukat bord på en taverna just vid strandkanten, t ex i Panteli på Leros eller Agia Marina på Egina. Vattnet kluckar stilla och ljuset från månen och lyktstolparna på den lilla piren och de små fiskebåtarna glittrar i det annars mörka vattnet. Allt är tyst och stilla.

..... och .... en annan dag ..... Besöket i Grekland är slut för den här gången. Vi har just klivit av båten i Pireus, gått ut genom gaten i hamnen och sneddat över gatan. Nu står vi vid busshållplatsen med våra väskor och väntar på transport till flygplatsen. Det finns alltid ett visst mått av vemod när resan går mot sitt slut, även när man är nöjd. Men även då finns det sköna känslor.

Min kära hustru sneglar på mig. Hon känner mig väl, läser mig som en bok, ler och säger ... "Nu ser jag att du njuter!". Och visst har hon rätt! För just där och då, ..... mitt på dagen i den gassande hettan som får skjortan att klibba mot kroppen, i larmet bortifrån kajen där båtar lastas och lossas, i avgaserna och bruset från den helt galna trafiken med bilar, mopeder, bussar och taxibilar framför mig, då blundar jag, njuter och tänker ..... Jag älskar Pireus och det här underbara, galna, stökiga kaoset!

Det är kontraster som också är glimtar från mitt Grekland. Lite knäppt kanske. Jag vet att många inte gillar Pireus. Men det är väl bra att vi tycker olika. Jag älskar stan och där är ju folk så att det räcker ändå.

Masse
Svara med citat
  #16  
Gammal 2019-06-02, 00:21
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: En Glimt av Mitt Grekland

Vi satt på en fisktaverna på Telendos i dryga tre timmar och lunchade utan att knappt prata med varandra. Det kändes bara helt naturligt, avkopplat och fridfullt. Jag matade fisk med överblivet bröd och katter med friterad småfisk tankarna bara kommer och går hos oss båda - vi bara sitter där.... Tittar vi upp ser vi Kalymnos och b.la de små båtarna som kajkar fram och åter. ALLT så lugnt och fridfullt - så där som de kan vara mitt på dagen en lunch
Svara med citat
  #17  
Gammal 2019-06-02, 07:40
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: En Glimt av Mitt Grekland

Jag känner att jag gick bet på En GLIMT av mitt Grekland. En oöverkomlig uppgift.
Jag är så glad över att jag kan se, så jag kan uppleva mitt Grekland. Jag söker mig lugnet och harmonin. Det finner jag på små grekiska öar.

Jag vill visa mina känslor i bilder.


Storslagenheten


Solnedgången


Soluppgången


Naturen


Människorna


Minimarket


Maten


Lugnet


Fiskebåtarna


Doften


Djuren


Slutligen, Express Skopelitis, "det rysansvärda flytetyget".
Eller "småcykladernas livlina". Divergerande åsikter, men den tar mig till fina Amorgos om bara en vecka!

Birgitta.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2019-06-02, 13:40
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: En Glimt av Mitt Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag känner att jag gick bet på En GLIMT av mitt Grekland. En oöverkomlig uppgift.
.........................
.........................
Slutligen, Express Skopelitis, "det rysansvärda flytetyget".
Eller "småcykladernas livlina". Divergerande åsikter, men den tar mig till fina Amorgos om bara en vecka!

Birgitta.
Instämmer Birgitta! Det finns nog för oss alla massor av sköna grekiska ögonblick i vårt minne. Och man behöver ju inte välja eller rangordna. Man kan göra som du och bjuda på ett knippe av härliga glimtar.

Och sist i raden kom Skopan till Amorgos, som för mig än så länge är en dröm. Kanske den nån gång kan bli en "Glimt" för mig också. Till dess ser jag fram emot att få hänga med dig och andra här i forumet.

Trevlig resa önskar
Masse
Svara med citat
  #19  
Gammal 2019-06-02, 14:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: En Glimt av Mitt Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Divergerande åsikter, men den tar mig till fina Amorgos om bara en vecka!
Grattis!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2019-06-02, 14:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: En Glimt av Mitt Grekland

Här är en annan glimt från mitt Grekland. Det handlar om något jag kallar för mitt Happy Place, och denna gång är det från paradisön Tilos.

Vaknar oftast tidigt på morgnarna. Dagen börjar med en lång frukost på baksidan av Annas Studios. Alla andra som bor på Annas sitter på framsidan och äter frukost. Inte så konstigt eftersom utsikten är så fantastisk. Men jag sitter som sagt på baksidan och tittar på fåglar och dricker kaffe.



Ett av mina Happy Place på Tilos: baksidan på Annas Studios.

Efter frukost packar jag min ryggsäck och går längs med stranden i Livadia tills den tar slut. När jag kommer till början av ”mördarbacken” tar jag ett djupt andetag och kämpar mig uppför backen.

När jag kommer upp till kapellet Agios Ioannis är jag helt slut, för den där backen är sannerligen inget att leka med. När jag har pustat ut sätter jag mig under trädet utanför kapellet. Där sitter jag sedan och tittar på fåglar och filosoferar tills det är dags att äta lunch.



Ett annat av mina Happy Place på Tilos: trädet utanför kapellet Agios Ioannis.

Sedan går jag tillbaka till Livadia och äter en lång lunch på Omonia, som också är ett av mina Happy Place på Tilos.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT