Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-07-05, 13:19
Amalia Amalia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 2
Standard Betala i förväg - hur?

Hej,
Jag åker till Santorini om två veckor och vill boka rum i förväg till första natten. Nu undrar jag hur man lämpligast gör för att betala i förväg? Hotellet jag har varit i kontakt med vill att jag mejlar mitt kortnummer. Är det vanligt att göra så? Är det säkert? Hur funkar det annars?
Tacksam för hjälp!
/Amalia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-07-05, 13:36
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Betala i förväg - hur?

Vi har gjort det sånn mange ganger, og det har aldri bydd på problemer. Men helt risikofritt er det vel ikke

Har du nettbank kan du overføre pengene til hotelleierens konto selv, men du trenger mange opplysninger, ikke bare hotellets kontonummer, men IBAN-nummeret ditt, (dette får du hos banken din), en swift-kode, den greske bankens navn og adresse og mottakers IBAN-nummer (som du må få av hotelleieren...). Det er ganske kronglete, og taster du feil blir det dyrt (iallfall er det sånn i Norge).

Ellers kan vel banken din sende en internasjonal sjekk, vil jeg tro, men det er også dyrt.

Senast redigerad av Admirala den 2006-07-05 klockan 13:37. Anledning: srkivefiel
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-07-05, 13:56
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Betala i förväg - hur?

Citat:
Ursprungligen postat av Amalia
Hej,
Hotellet jag har varit i kontakt med vill att jag mejlar mitt kortnummer. Är det vanligt att göra så? Är det säkert? Hur funkar det annars?
Tacksam för hjälp!
/Amalia
Vad vet du i övrigt om hotellet? Känner du någon som bott där, rekommenderat hotellet etc? Såna uppgifter kanske kan hjälpa dig att bestämma dig. Jag är själv ganska skeptisk till att lämna ut mitt kortnr även om jag gjort det vid ett tillfälle vid en hotellbokning i Aten. Det stället kände jag till genom andra som bott där så då kändes det lättare.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-07-05, 16:35
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Betala i förväg - hur?

Citat:
Ursprungligen postat av Amalia
Hej,
Hotellet jag har varit i kontakt med vill att jag mejlar mitt kortnummer. Är det vanligt att göra så? Är det säkert?/Amalia
Det börjar ju bli rätt vanligt att hotellen frågar efter kortnummer, eller förskottsbetalning, för att säkerställa att man verkligen kommer som man sagt.

Denna fråga har varit uppe tidigare och då jag ringde min Visabank och frågade. De sade att det är OK att lämna ut sitt kortnummer i detta sammanhang. Skulle sedan pengar dras som jag inte godkänt med PINkod eller namnteckning så godkänns inte den debiteringen. Hotellet, eller den som använt mitt kortnummer, får ett elände och jag står skadefri. Men det var min bank. Kolla med din att de inte har andra regler.

Om det är säkert? Tja, det är en bra fråga. Generellt sett så är Greker väldigt ärliga. Även om de försöker att tjäna en extra € ibland så är det få som skulle stjäla eller lura dig.

Dessutom är det ingen här på Kalimera som sagt att de fått en felaktig debitering på sitt konto. Och då är det ändå en hel del som skickat sitt kontonummer som bekräftelse på bokningen. Hade det hänt så hade det blivit ett ramaskri här, så jag skulle gissa att det är tämligen riskfritt.

Peter
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-07-05, 20:30
Amalia Amalia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 2
Standard Sv: Betala i förväg - hur?

Tack för svaren! Det stämmer ju att om det hade varit problem med förskottsbetalning, så borde det ju ha diskuterats i forumet tidigare.

Nu ser jag fram emot en härlig båtluff!
/Amalia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-07-05, 20:35
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Betala i förväg - hur?

Största risken med att lämna sitt kortnummer är själva mejlandet, tror jag. Ett mejl kan ju så att säga komma på villovägar och numret hamna i orätta händer. Men den risken är nog också ganska liten.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT