Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-01-14, 19:44
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Perissa eller Kamari

Till Santorini igen efter flera år, stannar ett par dagar innan vi ska vidare. Vi har alltid bott i Kamari förutom första året för 18 år sedan då var det Oia.
Tänkte ev pröva att bo på Perissa sidan?
Kan jag få lite tips och plus o minus.
Har kollat ett boende Villa Voula, ngn som känner till det?
Nu längtar vi o planeringen är ju härlig!
//ingrid
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-01-16, 09:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Perissa eller Kamari

Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid Ny Visa inlägg
Tänkte ev pröva att bo på Perissa sidan? Kan jag få lite tips och plus o minus.
Jag tycker att stranden är bättre på Perissa, framför allt ju närmare Perivolos man kommer. Kamari är dock ett trevligare ställe på kvällarna. Perissa är utspritt, och man får inte samma känsla av by som i Kamari. Själv brukar jag alltid bo i Perivolos, men det beror på att jag alltid har gjort det, och att jag känner folk där. Om jag hade åkt till Santorini på charter för första gången hade jag valt Kamari.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-01-17, 09:04
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Perissa eller Kamari

Håller med Kalimera att Kamari säkert har ett livligare nattliv, även om det nog är 20 år sedan jag senast övernattade i Kamari. Tyckte inte alls om stranden där utan har därefter alltid valt några årliga veckor i Perissa. Både Kamari o Perissa är ju "turistbyar", men Perissa har lite "lugnare lunk" - kanske tack vare att majoriteten av Charterturisterna hamnar i Kamari. Vad gäller skönhetsupplevelsen kan väl inget konkurrera med Oia där Du tidigare bott! Även Perissa/Perivolous har ju regelbundna bussförbindelser till Fira o gott om fordonsuthyrare, så det är inga problem att ta sig runt på egen hand!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-01-17, 14:28
Annwi Annwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Västkusten
Inlägg: 193
Standard Sv: Perissa eller Kamari

Vi bodde för några år sedan (2007) på Villa Voula och trivdes väldigt bra. Vi har bokat två nätter där igen i juni, de sista dagarna på vår ö-luff. Det finns massor av liknande boenden i både Perivolos och Perissa och egentligen behöver man inte boka i förväg men vi gjorde det bara för att vi fick ett mycket bra pris. Då, 2007, var det ett rent och snyggt boende, stora rum, trevligt värdpar, pool (liten), de serverar frukost (mot extra kostnad), mycket centralt men ändå lugnt boende, nära till stranden, restauranger, busshållplats och affär. Tyvärr såg man bara en pytteliten bit av havet men det var ändå fin utsikt från studion, över bergen. Vi hade balkong åt sydost med morgonsol. Vid ingången till studion kunde man sitta och njuta av kvällssolen.
Jag tycker bättre om Perissa än Kamari. I Perissa finns tillräckligt många restauranger, längs med strandpromenaden men även närmare Villa Voula. Jag minns att vi flera kvällar åt på en taverna där bara greker åt och det var supergott! Stranden är bättre i Perivolos.

Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-01-17, 22:18
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Perissa eller Kamari

Tack för svaren så långt!
Då håller vi kvar bokningen på Villa Voula och får uppleva lite nytt av Santorini. Lite kul att höra att det är lugnare än i Kamari - jag har alltid trott tvärtom Tänkte ta ett par dagar till att hinna fatt oss själva o då är ju det perfekt!
Stranden på Kamari kan ju vara lite bökig när man är i vattnet och ska upp! Stenarna bara rullar iväg, är det likadant på Perissa sidan?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-01-17, 22:35
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Perissa eller Kamari

Nja,inte riktigt. Det är magdjupt ganska snabbt och sedan djupt. Kan vara LITE besvärligt att ta sig upp,men om man tar hjälp av vågorna,går det utmärkt. Jag gillar baden i Perivolos. Man känner att det är man själv och ett oändligt hav som sträcker sig ända till nordafrika. En STOR känsla!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-01-17, 22:47
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Perissa eller Kamari

Det får bli bad i Perivolos förstår jag Hur långa är avstånden Perissa - Perivolos, ni som varit där förrut?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-01-18, 08:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Perissa eller Kamari

Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid Ny Visa inlägg
Det får bli bad i Perivolos förstår jag Hur långa är avstånden Perissa - Perivolos, ni som varit där förrut?
Perissa och Perivolos är egentligen samma strand, den byter bara namn. Så det är bara att strosa längs stranden och hitta din egna favoritdel.




Perissa och Perivolos fotograferad från Ancient Thira.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-01-18, 20:01
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Perissa eller Kamari

Nu är jag ännu mer nöjd! Det ska bli roligt att vara på Santorini igen.
Ingrid
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-01-21, 11:22
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Perissa eller Kamari

Ja, jag hoppas och tror att Du blir nöjd med att testa den sidan av berget. Från kyrkan i Perissa är det väl ca 1,5-2 km till Perivolousdelen av stranden, men den fortsätter minst lika långt till med ytterligare namnbyten vid Agios Giorgios o Exomitis. Bottenförhållandena varierar hela tiden - på vissa ställen är det sand o blir djupt snabbt, på andra sträckor extremt långgrunt med alg-hala lavahällar. Man får prova sig fram - det kan vara en bättre botten bara några meter bort!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-01-21, 21:18
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Perissa eller Kamari

Vi längtar verkligen nu och det ska bli kul att se Santorini från den sidan. Vi kom på att vi ahr blivit lite bekväma o gärna tar det vi vet är bra - och missar ju då det roliga i att upptäcka något annat.
Vi ska verkkligen gå och upptäcka stranden. Tack för råden o tipsen./Ingrid
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-02-28, 22:40
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Perissa eller Kamari

Hej

NÄR kommer ni till Santorini? Det är stor skillnad om ni åker i Juni eller i Augusti! I Augusti är Perissa väldigt packat och även hela strandpromenaden som sträcker sig till Agios Georgos. I Juni däremot väldigt lugnt! Bra och enkel Taverna mellan Perissa och Perivolos är "Lava" där ni själva går in i köket och pekar ut er mat/beställer. Vill festa till det ordentligt, gå hela vägen till slutet av Agios Georgos och ät på en av Santorinis bästa restauranger "Notos by Seaside"

Ingela
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-03-02, 16:42
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Perissa eller Kamari

Ingela A - Tack för lite mer tips. Vi kommer första veckan i juli - så förhoppningsvis är det inte så "packat" med folk då!/Ingrid
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-03-03, 07:40
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Perissa eller Kamari

Nej, första veckan i Juli är egentligen väldigt bra tid att bo i Perissa....inte FÖR lugnt och inte FÖR hektiskt och packat!

Jag vet inte hur mycket av ön ni hunnit se innan men läs om MITT Santorini här: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=29613

Ingela
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-03-03, 08:49
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Perissa eller Kamari

Citat:
Ursprungligen postat av Ingela A Visa inlägg
Nej, första veckan i Juli är egentligen väldigt bra tid att bo i Perissa....inte FÖR lugnt och inte FÖR hektiskt och packat!

Jag vet inte hur mycket av ön ni hunnit se innan men läs om MITT Santorini här: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=29613

Ingela
Det här låter ju bra!
Vi har varit på Santorini ett tiotal gånger, de sista bara för en övernattning innan man åkt vidare. Vi var där "på riktigt" för så där 17-18 år sedan!
Vi har tänkt att försöka göra ett besök på vintillverkningen, vilket vi inte gjort innan och sen vet vi inte vad det blir mer!! Längtar i varje fall!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT