Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej då, nu åker vi

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-07-23, 08:21
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Kreta gör en lite galen...

Jag kom hem för 9 dagar sen efter att ha varit nere 3 veckor... Hade en bokad biljett på fredag natt igen men när en kompis köpte en biljett till imorgon och jag fick chansen att lifta till flygplatsen samt bo hos henne tills jag får lägenheten på fredag då bokade jag om... Ja jag erkänner att Kreta gör en lite tokig Nu får jag 10 dagar istället för 7 och det känns gott

Malin
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-07-23, 09:04
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 944
Standard Sv: Kreta gör en lite galen...

Jag tror att det är nyttigt att var lite tokig ibland! Tur att Kreta finns!

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-07-23, 09:04
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Kreta gör en lite galen...

Lite galet kanske, men bara lite!
Jag forstår att Kreta lockar igen och igen och igen...

Men nu blir jag nyfiken! Hur gör du med bagaget den här gången? Ser du till att du har i alla fall 1 bikini, 1 kjol, 1 blus, 1 par underkläder osv. i handbagaget? Bara så du kan byta från reskläderna om nu oturen skulle drabba dig igen med att bagaget först kommer fram efter halva semestern.

Ha en härlig vecka... 10 dagar!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-07-23, 10:45
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Kreta gör en lite galen...

Låter som väldigt vanliga "biverkningar" Grekland ger. Vi behöver lite mer av den varan här hemma i Sverige också kan jag tycka,
Det är skönt att vara lite spontan och fri ibland.
Du får det säkert toppenbra!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-07-23, 10:46
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Kreta gör en lite galen...

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Lite galet kanske, men bara lite!
Jag forstår att Kreta lockar igen och igen och igen...

Men nu blir jag nyfiken! Hur gör du med bagaget den här gången? Ser du till att du har i alla fall 1 bikini, 1 kjol, 1 blus, 1 par underkläder osv. i handbagaget? Bara så du kan byta från reskläderna om nu oturen skulle drabba dig igen med att bagaget först kommer fram efter halva semestern.

Ha en härlig vecka... 10 dagar!
Jag åker med endast handbagage så nu är jag garderad att det inte kommer bort

// Malin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-07-23, 14:25
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Kreta gör en lite galen...

Klokt beslut!

Marianne - som aldrig åker på badsemester utan badkläder (plus lite extra) i handbagaget
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-07-23, 14:36
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Kreta gör en lite galen...

Sååå härligt att kunna tillbringa så mycket tid i Grekland, snart kanske du blir fast på Kreta permanent.....man skulle ha blivit lärare för som jag förstår så har ni fler veckor att plocka ut i semester än de normalt 5 veckorna inom vissa andra yrken?
Lite avundsjuk blir man.....ha en trevlig resa!..
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-07-23, 15:24
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 191
Standard Sv: Kreta gör en lite galen...

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
lärare för som jag förstår så har ni fler veckor att plocka ut i semester än de normalt 5 veckorna inom vissa andra yrken?
Nej, mer semester har vi inte. Däremot har vi en arbetstid på 45,5 timmar i veckan, så den "extra ledigheten" vi har är inarbetad. Med råge...

Karin
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-07-23, 15:30
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Kreta gör en lite galen...

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Nej, mer semester har vi inte. Däremot har vi en arbetstid på 45,5 timmar i veckan, så den "extra ledigheten" vi har är inarbetad. Med råge...

Karin
Okej, jag är inte så insatt i det..så tack för info...ja då känns det ju extra skönt med en riktigt lång och välförtjänt semester sen då..härligt!!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-07-23, 15:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 386
Standard Sv: Kreta gör en lite galen...

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Nu får jag 10 dagar istället för 7 och det känns gott
Lyckost! Trevlig resa!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-07-23, 15:40
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Kreta gör en lite galen...

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Sååå härligt att kunna tillbringa så mycket tid i Grekland, snart kanske du blir fast på Kreta permanent.....man skulle ha blivit lärare för som jag förstår så har ni fler veckor att plocka ut i semester än de normalt 5 veckorna inom vissa andra yrken?
Lite avundsjuk blir man.....ha en trevlig resa!..
Nja... Vi har lika mycket semester som alla andra men den ligger fast. All annan tid är inarbetad... Så nackdelen är att man måste ta dyr tjänstledighet om man vill sticka iväg på vår eller höst när det inte är lov Faktiskt så har jag ingen längtan att bo på Kreta...det är just det här att få både och som lockar. Vill också ha riktig semester när jag är där så det är hotell/lägenhet med städning som gäller

Malin
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-07-23, 15:41
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Kreta gör en lite galen...

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Nej, mer semester har vi inte. Däremot har vi en arbetstid på 45,5 timmar i veckan, så den "extra ledigheten" vi har är inarbetad. Med råge...

Karin
Jag såg inte att du svarat på detta...men det skadar aldrig att säga nog många gånger...eller hur?

Malin
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-07-23, 15:43
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Kreta gör en lite galen...

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Lyckost! Trevlig resa!
Tack! Ja det känns lite lyxigt faktiskt

// Malin
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-07-23, 17:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kreta gör en lite galen...

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
.man skulle ha blivit lärare för som jag förstår så har ni fler veckor att plocka ut i semester än de normalt 5 veckorna inom vissa andra yrken?
Lite avundsjuk blir man.....ha en trevlig resa!..
Tror Du verkligen att lärare har mer semester än andra?? 45,5 tim arbetstid i veckan (som ofta blir 60) samt absolut ingen möjliget att själv välja när man vill ha ledigt.Att vara lärare idag är det absolut sista jag skulle välja och jag är överlycklig att ha fått arbeta inom förskolan sen drygt tre år tillbaks efter att ha varit lärare sen 1972. Just för att jag där SJÄLV kunnat bestämma när min semester ska tas ut....
Vem vill ha en vecka ledigt i februari när man inte själv vill
..eller vara "tvungen" att åka till Grekland på sommaren när det är som varmast om man hellre vill åka i maj eller september??
Jag har 32 dagar att ta ut i förskolan i min ålder och har REGLERAD arbetstid och får betalt för övertid. Det fick jag inte i skolan!
Jag är lite lite trött på att så många fortfarande tror att lärare har mer semester än andra. Detta är dock inte riktat speciellt till Dig Sunny utan bara som en "trött" kommentar till alla som är avundsjuka på lärare

...och NU såg jag att det redan var svarat på detta....f´låt

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-07-23, 19:22
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Kreta gör en lite galen...

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Tror Du verkligen att lärare har mer semester än andra?? 45,5 tim arbetstid i veckan (som ofta blir 60) samt absolut ingen möjliget att själv välja när man vill ha ledigt.Att vara lärare idag är det absolut sista jag skulle välja och jag är överlycklig att ha fått arbeta inom förskolan sen drygt tre år tillbaks efter att ha varit lärare sen 1972. Just för att jag där SJÄLV kunnat bestämma när min semester ska tas ut....
Vem vill ha en vecka ledigt i februari när man inte själv vill
..eller vara "tvungen" att åka till Grekland på sommaren när det är som varmast om man hellre vill åka i maj eller september??
Jag har 32 dagar att ta ut i förskolan i min ålder och har REGLERAD arbetstid och får betalt för övertid. Det fick jag inte i skolan!
Jag är lite lite trött på att så många fortfarande tror att lärare har mer semester än andra. Detta är dock inte riktat speciellt till Dig Sunny utan bara som en "trött" kommentar till alla som är avundsjuka på lärare

...och NU såg jag att det redan var svarat på detta....f´låt

Lissi


Smultron, gymnasielärare som också är trött på alla fördomar om lärare och arbetstider mm
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-07-23, 20:14
Max W Max W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 33
Standard Sv: Kreta gör en lite galen...

Kan inte låta bli att göra ett inlägg i "semesterdebatten". Mitt hjärta blöder inte direkt för lärare som är tvungna att ta ledigt de perioder som är givna. Jag är 50+, har 25 semesterdagar om året, har två perioder som växlar varje år. Antingen 4 veckor(el. 2 el.3, aldrig 5) direkt efter midsommar. Eller nästa period som infaller efter den första. Visst, man kan ta semester i maj eller september men man vill ju vara ledig i högsommaren. Dessutom vill arbetsgivaren att man jobbar både 5 och 10 timmar övertid varje vecka eftersom det inte finns utrymme att nyanställa. Övertidspengar som man till största delen skattar bort. Att då höra lärare "gnälla" över att behöva vara lediga på höstlov, jullov, sportlov, påsklov eller ett långt sommarlov känns närmast som ett hån när man har ett tungt fysiskt arbete. Min bror jobbar som lärare så jag vet att det inte är det lättaste jobbet, det heller, men att påstå att den ledighet lärare har inte är NÅGON kompensation är ju...löjligt!

Max W (som önskar att han oxå kunde åka till Grekland 2,3,4,5 gånger per år, men som får nöja sig med en vecka vart annat eller tredje år)
Ps. Jag är naturligtvis medveten om att jag är jämrans gnällspik men jag kom inte i väg i år heller. Inte vet jag hur man lägger in en smiley heller
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-07-23, 22:23
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Kreta gör en lite galen...

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Tror Du verkligen att lärare har mer semester än andra?? 45,5 tim arbetstid i veckan (som ofta blir 60) samt absolut ingen möjliget att själv välja när man vill ha ledigt.Att vara lärare idag är det absolut sista jag skulle välja och jag är överlycklig att ha fått arbeta inom förskolan sen drygt tre år tillbaks efter att ha varit lärare sen 1972. Just för att jag där SJÄLV kunnat bestämma när min semester ska tas ut....
Vem vill ha en vecka ledigt i februari när man inte själv vill
..eller vara "tvungen" att åka till Grekland på sommaren när det är som varmast om man hellre vill åka i maj eller september??
Jag har 32 dagar att ta ut i förskolan i min ålder och har REGLERAD arbetstid och får betalt för övertid. Det fick jag inte i skolan!
Jag är lite lite trött på att så många fortfarande tror att lärare har mer semester än andra. Detta är dock inte riktat speciellt till Dig Sunny utan bara som en "trött" kommentar till alla som är avundsjuka på lärare

...och NU såg jag att det redan var svarat på detta....f´låt



Lissi
Lissi det är inte så att jag är avundsjuk på lärare...som sagt det är väl en gammal fördom som lever kvar..att lärare har mycket mer ledighet pga av att barnen har diverse lov under året...så jag ber nu alla lärare om ursäkt om jag sårat er med denna kommentar......kämpa på ni är duktiga!

Ps.Vi i vårdyrket jobbar också en hel del övertid.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-07-24, 00:33
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Kreta gör en lite galen...

I Norrbotten brukar man skämtsamt säga:man ska vara lots på vintern och lärare på sommaren
Monica
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-07-24, 06:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kreta gör en lite galen...

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg

Ps.Vi i vårdyrket jobbar också en hel del övertid.
Jag beundrar verkligen alla som arbetar inom vården, ett slitigt och underbetalt yrke även det.
Jag vet mycket mycket väl att inte heller ni kan bestämma när ni vill ha semestrar..och som jag skrev förut mitt inlägg var inte riktat till dig personligen egentligen utan till alla som alltid ogillar lärarnas ledigheter.

MEN nu diskuterar vi inte detta mer i Nilams tråd utan önskar henne en FANTASTISK vistelse på Kreta!!

Lissi
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-07-24, 07:46
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Kreta gör en lite galen...

Ha det underbart Nilam..inte så långt kvar tills vi åker ner igen.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT