Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-04-17, 20:46
ah666 ah666 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: kungsbacka
Inlägg: 96
Standard Vart ska vi åka?

första luffen sedan -86! Nu 2 vuxna och barn på 13, 14,14år med varierande önskningar! Åker 27/5, stannar 2 v. Landar på Santorini, hade tänkt Antiparos först med lugn med ändå något för våra shoppinglystna barn. Sedan Amorgos och Koufonissi för att avsluta på Santorini igen. Vi vill ha det genuina, nära till stränder (ett barn för mkt för moped tyvärr!), hyfsade boendepriser, några affärer att titta i....men stränderna och lugnet står högst på vår lista! Sedan vet man ju inte riktigt vart man tar vägen men några riktlinjer är ju bra!
En härlig sida detta, många bra tips och härliga reseberättelser!
Tack alla!
Annelie
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-04-17, 20:57
Rossa Rossa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Hej, Vi åkte till Amorgos på vår första båtluff föra sommaren, och det var en ö som hade allt tyckte vi. Härliga bad och utflyktsmål och det genuina Grekland. Vi bodde hos Titika som hade jättefina lägenheter att hyra, och det låg bra till. Lycka till., Rossa.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-04-18, 07:54
ah666 ah666 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: kungsbacka
Inlägg: 96
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Tack! I vilken stad finner vi Titika? Har oxå fått tips om Big blue! Får se vart vi hamnar!
Häls/Annelie
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-04-18, 22:18
Rossa Rossa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Titika har sin pension på Amorgos Katapola, rent och snyggt och bra priser. Lycka till. Rossa.
Citat:
Ursprungligen postat av ah666
Tack! I vilken stad finner vi Titika? Har oxå fått tips om Big blue! Får se vart vi hamnar!
Häls/Annelie
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-04-18, 23:59
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Rekommenderar er absolut att åka till Amorgos! Men det KAN vara lite väl dött för 13-14åringar... Vuxna uppskattar nog den ön mer.
Naxos kanske kan vara ett alternativ, istället för Antiparos? Den ligger ju ändå "på vägen" mellan Santorini, Koufonissi och Amorgos. Inga extra omvägar. Å andra sidan går det säkert smidiga färjor till Antiparos också...
Det finns massor av shopping i Naxos stad (där färjan lägger till), men inga jobbiga inkastare. Att strosa i den gamla delen är jättemysigt. Stranden i Naxos stad (vet inte vad den heter) är ganska långgrund och har små restauranger.
Vet inte vad boendepriserna ligger på i slutet av maj, men det bör vara betydligt billigare än när det är högsäsong. Förra året i augusti betalade jag 50 euro/natten (inkl prutning!) och fick då bo hemma hos en grekisk familj. En upplevelse att lägga på minnet men inget jag gärna gör om... Ni kanske får räkna med det priset ändå, med tanke på att ni är fem stycken.
Lycka till och trevlig resa!

Veronica (som också befinner sig på Amorgos första veckan i juni)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-04-19, 18:43
ah666 ah666 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: kungsbacka
Inlägg: 96
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Tack för tipset!!
Annelie
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-04-19, 18:47
ah666 ah666 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: kungsbacka
Inlägg: 96
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Tack Veronika! Ja, är det för dött får vi väl åka vidare...men dom har inte klivit in i party åldern ännu och älskar böcker så det går nog bra några dgr..om dom har får shoppa loss på Naxos innan!
Häls Annelie

Senast redigerad av inkfish den 2006-04-19 klockan 19:46. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-04-28, 14:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 320
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Citat:
Vi vill ha det genuina, nära till stränder (ett barn för mkt för moped tyvärr!), hyfsade boendepriser, några affärer att titta i....men stränderna och lugnet står högst på vår lista!
Jag slår gärna ett slag för Folegandros, där finns allt ni vill ha utom shopping. Bo i hamnen om ni vill ha nära stränder, men ni kan även bo i Chora, ön är liten och det tar inte lång stund att ta sig runt ön.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-04-28, 18:04
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Varför inte det självklara? Saken är solklar enligt min mening.
Kombinera Santorini med Kreta, ett par tre timmars båt färd till/från Heraklion.
Tillsammamns en oslagbar kombination av glassighet, genuitet och shopping, i stället för de, för tonåringar, rätt småttiga öar i småkykladerna.

Alltså, det är ju självklart...

Lefteris, alltid till er tjänst
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-04-28, 21:50
ah666 ah666 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: kungsbacka
Inlägg: 96
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Den ön har jag missat!! Får nog ta en längre semester:-) Ska genast läsa om den! Mina barn har dock lagt sina röster på Naxos o Amorgos...så vi börjar nog på Naxos och ser vad som "dyker upp"!
Tack så länge!
Annelie
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-04-28, 22:09
ah666 ah666 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: kungsbacka
Inlägg: 96
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Jag slår gärna ett slag för Folegandros, där finns allt ni vill ha utom shopping. Bo i hamnen om ni vill ha nära stränder, men ni kan även bo i Chora, ön är liten och det tar inte lång stund att ta sig runt ön.
Läste...njaa...tror mer på Naxos...kanske stannar där ...o njuter...kanske barnen hittar en vacker ung grek ....mamma får stanna kvar ....dååå kanske jag kan ta en tripp till Folegandos !
Annelie
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-04-29, 09:17
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Folegandros var som ett litet dockhus, man gick därinne i byn och allt var så lugnt och litet! Vi spelade spel som man kunde låna på en servering. vi åkte och badade på ett ställe, man fick ta bussen en bit. Sen gick man en låååååååång backe ner och över små åsnestigar, till slut kom man fram till en strand som jag tror hette: Vathi. Det var i och för sig mest nudistbad, men även badklädsmänniskor. Fin strand! Mycket cikador. För 5 år sen fanns det bara en servering där, så ta med dryck och ngt att äta mitt på dagen om ni vill det. Min dotter och jag åt en dyr (=färsk fisk) midsommarmiddag där! Med härlig utsikt. Det var väl värre när vi skulle gå hem, uppför denna låååååååånga backe ...! Men en dag hade vi tur, en grek plockade upp oss, vi fick skjuts av honom och hans flickvän. Ville inte ens ha ngn slant heller! Annars är det bussen tillbaka som gäller och den busshållplatsen, måste få en eloge. Har aldrig sett en tydligare (buss-)tidtabell i Grekland! Man förstod ju tom vad det stod!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT