Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-02-18, 13:50
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Vädret och lite andra frågor

Då vi hittade betydligt billigare flyg med avresa den 27 maj till den 24 juni har vi ändrat planerna lite. Flyger till Santorini och kommer att röra oss i kykladerna med undantag för Patmos som min pojkvän vill besöka.

Min fråga är ju då hur vädret brukar se ut under den perioden. Jag hoppas verkligen att vi inte får regn osv . Hur varmt brukar det vara och hur är vatten temperaturen och kvällarna?

En annan fråga, brukar det vara mycket folk ute på öarna eller är det helt dött så tidigt? Tråkigt om det är massa ställen som är stängt och så där...

Hur brukar färjeavgångarna vara, jag tänker på att det är mindre kul om man måste planera skitmycket för att kunna ta sig vidare. Givetvis förstår jag att det är olika från olika öar osv, men generellt?

Jag kan tänka mig att dagarna blir lite längre då solen inte går ner lika tidigt eller? Och så antar jag att öarna är lite grönare än vad de är i augusti hahaha

/Alexandra
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-02-18, 17:07
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: Vädret och lite andra frågor

Hej

Jag åkte till Santorini 21 maj förra året, en vecka och det var helt underbart.
Dagstemperaturen låg på mellan 25 och 30 grader. Kvällarna var lite kyliga, så man fick ha något långärmat på sej, förutom sista kvällen som var varm, då räckte det med bara linne. Vattentemp vet jag inte, men varmt var det. Badade massor och du ska veta att jag går inte i något vatten om det inte är riktigt varmt.
Trodde det skulle vara lite grönt, men inte. Sönderbrännt som vanligt. De sa att det inte hade regnat sen i februari.

Jag åker också ner den 27 maj , en vecka, från Landvetter.

Elfte gången. Älskar verkligen den ön.

Barbro
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-02-18, 17:09
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: Vädret och lite andra frågor

97 dagar kvar

Barbro
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-02-18, 23:09
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Vädret och lite andra frågor

Men vad kul, då kanske vi åker med samma flyg då
Jag hoppas verkligen att det är okej varmt i vattnet i alla fall, och det gör väl inte så mycket om man får ha en tröja på sig om kvällarna, det hade vi på Amorgos och då var det ändå Augusti hahaha...

Det lilla jag har sett av Santorini föll mig verkligen i smaken, och denna gång tänkte vi stanna lite längre på ön för att åka runt, prova lite olika stränder och besöka Oia.

Du kanske har några tips på bra boenden, saker att göra och stränder som kan vara trevligt att besöka???

Hoppas!

/Alexandra
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-02-19, 09:30
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vädret och lite andra frågor

Jag har vandrat från Fira till Oia och det är en vacker tur som följer havet. På vägen kan ni stanna till för en fika eller bara för att njuta av utsikten lite då och då. Orkar ni inte gå hela vägen är de första 3-4 km en behaglig och lätt vandring.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-02-19, 11:37
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: Vädret och lite andra frågor

Hej

Jag har läst i en annan tråd, att du vill bo i Fira, men jag känner inte till något boende där.
Jag brukar bo i Kamari . Där har man nära till stranden. Från Fira måste man ta bussen för att komma till stränderna.
Bästa stranden, tycker jag, är Monolithos. Det är sandstrand och långgrunt. Den ligger vid flygplatsen. Lite besvärligt att ta sej dit om man inte har bil. Det tar en timme om man åker buss ( måste byta buss i Messaria eller Fira ), eller om man går.
Jag tycker absolut att du ska åka till Akrotiri. En stad som begravdes efter ett vulkanutbrott för ca 3 500 år sen.

96 dagar kvar

Barbro
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-02-19, 11:50
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Vädret och lite andra frågor

Hej!
Vi åkte ner till Aten, Antiparos o Naxos i slutet av maj för 3 år sedan. Vädret var då si o så. Vi hade minst 3 dagar med regn o blåst och det var inte buskul. Minns att vår hotellvärd tyckte synd om oss då vädret den pingsten var bättre hemma i Sverige än det väder vi hade på Naxos.
Han sa dock att detta var inget vanligt väder för årstiden utan att det brukar vara både varmt o soligt.
På det hela taget så hade vi nog lite otur men det blev bättre mot slutet av vår vistelse.
När värmen kom var det i vanlig ordning riktigt behagligt!

Kicki
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-02-19, 18:47
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: Vädret och lite andra frågor

Om du gillar att se på gammal sten , så kan du åka eller gå, upp för berget från Kamari.
Se bild.
Berget till vänster om vägen heter Mesa Vouno och där ligger ruiner från Ancient Thira.

Barbro

Senast redigerad av babsan den 2006-02-19 klockan 18:57.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-02-19, 18:59
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Vädret och lite andra frågor

Tack för alla tips!
Jo skulle bo helst i Fira tror jag, men är inte helt främmande för att bo i någon av kustbyarna heller. Är Kamares "bättre" än Perissa?

Hur lång är den totala vandringen mellan Fira och Oia på ett ungefär, och är det en "jobbig" väg efter de 3-4 första kilometrarna? SKulle gärna gå den vägen då utsikten verkar vara så häftig.

Verkar ju ändå som att det är bra väder i slutet av maj, och om vi får några regndagar så är det inte hela värden. Regnade våra 2 dagar på Santorini i mitten av September och då gjorde annat än att bada och så istället...

/Alexandra
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-02-19, 19:02
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: Vädret och lite andra frågor

Oj, vilken jättebild det blev
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-02-19, 21:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vädret och lite andra frågor

Ungefär 9-10 km gissar jag att det är mellan Fira och Oia. Lätt vandring för den som har normalkondition, bekväma skor och är van att röra på sig lite. När jag gick sträckan var det väldigt varmt och det är väl det enda som kan förta lite av glädjen. Gissar att många kalimeror har promenerat den här sträckan.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-02-19, 23:54
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Vädret och lite andra frågor

Tack, det lät ju inte så farligt
Vad är det för väg man följer? Kan man gå i typ teva sandaler, eller bör man ha mer riktiga skor på sig?

/Alexandra
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-02-20, 08:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Vädret och lite andra frågor

Citat:
Vad är det för väg man följer? Kan man gå i typ teva sandaler, eller bör man ha mer riktiga skor på sig?
Nu börjar i Fira och följer en stig/smal väg längs klippkanten, sedan går ni en bit längs vägen och viker sedan av på en stig igen. Tevasandaler går bra. Ungefär halvvägs (på stora vägen) finns en kantina där ni kan pausa och köpa något att dricka. Men ta med mycket vatten ändå.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-02-20, 11:12
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Vädret och lite andra frågor

Tack, vad bra. Ska bli kul att få vandra lite
/Alexandra
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT