Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-06-01, 21:21
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Frågor ang båtluff Tinos-Andros

Vi planerar en båtluff 29 juni-17 juli, två vuxna och två 17-åringar. Flyger till Aten och kommer fram 20.30. Tänkte övernatta i Rafina och ta båt till Tinos på söndag morgon. (Att övernatta på Atens flygplats känns inte som ett vettigt alternativ.)

Frågor:
- Bör vi förboka båtbiljetter till söndag 30 juni?
Det går ju flera båter och olika typer av båtar: långsamma, halvlångsamma och snabbåt.
- Om inte: Kan man köpa båtbiljetter på flygplatsen lördag kväll?
- Behöver vi förboka boende på Tinos?
- Om vi väljer att åka till Andros först, där det inte är lika vanligt med roomsare, bör vi då förboka boende?


Ev blir det en ö till, Amorgos (ska kolla båttider) eller någon annan eller inte Andros. Tinos är huvudmålet.

Vi tar gärna emot tips på boenden. Vi är inte ute efter någon lyx, av typen designhotell med pool, utan vanliga studios med kyl och AC. Den matlagning vi ägnar oss åt på semestern sträcker sig till att bre mackor, skära frukt, fixa nescafe och grekisk sallad. Prio 1 är rymlig balkong/uteplats och prio 2 utsikt. När det gäller läget föredrar vi närhet till restauranger och centrum framför stranden. (Går det så är ju båda att föredra!) Tänker att man gör utflykter på dagarna och besöker olika stränder.

Vi tar också gärna emot förslag på andra öar att kombinera Tinos med under dessa 2,5 veckor som det blir.

Aina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-06-01, 22:38
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Frågor ang båtluff Tinos-Andros

Börjat läsa Tilos-guiden. Jag tror det är en ö som kan passa oss. Har mejlat Nikoleta Rooms.

Tror vi skippar Amorgos och håller oss till öar i närheten. Syros? Kea?

Vill komma iväg fort! Ja, först ska jag ju lära mig det grekiska alfabetet...

A
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-06-02, 09:53
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Frågor ang båtluff Tinos-Andros

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Ja, först ska jag ju lära mig det grekiska alfabetet...
Det går på några timmar med hjälp av det här:

http://www.theodorou.freeserve.co.uk...p/contents.htm

och det här:

http://www.xanthi.ilsp.gr/filog/ch1/....asp?vletter=1



Karin
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-06-02, 10:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Frågor ang båtluff Tinos-Andros

Tinos-Andros är precis det val av öar vi har för septemberresan.

Vi kommer så tidigt till Aten så vi åker ut till Tinos samma dag. På hemresan har vi en natt bokad i Rafina, denna gång, på Corali. annars har vi alltid tagit bussen till Peris hotel i Luotsa och sen övernattat där och blivit körda till flyget av dem.

Jag har aldrig sett roomsare i Gavdos på Andros där jag stått på båtdäcket och tittat, på väg till Tinos. Det beror väl på att det inte är där turisterna bor. Vi har faktiskt bokat rum på Booking.com för vår vistelse i Batsi på Andros som vi tar på hemvägen.

På Tinos däremot är ju massor av roomsare vid varje färja och nästan alla har ju hemsidor på nätet eller finns på booking också så man kan ju kika innan. Där behöver man inte förboka om man inte vill ha ett speciellt boende! i Ermopouli

Vi har kombinerat Tinos med Syros en gång och bodde då i Ermopouli och åkte runt på vespa. Så har vi också kombinerat Tinos med Karystos på Evia innan hemfärd. Då tar man Evia Star från Rafina till Marmári och buss eller taxi till Karystos.

Ser att Du också skriver Tilos ibland istället för Tinos....Tinosguiden är nog mer matnyttig Fast det var ju den Du läste.

Såg att ni mailat Nikoleta....På hennes gård finns både ett kök med riktig kaffebryggare, och fler kastruller o dyl än vad som finns i studion. Dessutom finns en murad grill i trädgården man kan använda. Flera improviserade små gårdsfester har det blivit genom åren då någon börjat grilla och flera anslutit.

Båtbiljetter har vi alltid köpt i Rafina innan vi gått på båten. Endast sista gången nu 1 maj då det var storstrejk, passade vi på att köpa till den 2a maj och det var tur då det var massor av greker i kö den 2 maj. Det har aldrig på alla år varit några problem att få biljetter till den färja man vill ha.

Ha en fin tur !! Vi hinner med en kort sväng till Spanien innan vi återvänder för andra gången i år till Tinos.

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-06-02, 10:18
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Frågor ang båtluff Tinos-Andros

Hej Aina

Här kommer ett "gammalt" resebrev från 2005 med bl.a. Andros och Tinos, men en hel del gäller säkert forfarande

http://www.kalimera.nu/resebrev/2005/pa.html

Nikoletta rekommenderar jag varmt, trevligt ställe och mysigt i trädgården.

PA
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-06-02, 10:30
Annwi Annwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Västkusten
Inlägg: 193
Standard Sv: Frågor ang båtluff Tinos-Andros

Hej Aina!

Det där med att hålla isär Tinos och Tilos är inte så lätt, eller hur!

Andros och Tinos är två öar som jag aldrig besökt men som ligger högt upp på "öar-att-besöka-listan"! Hur vi än planerar så lyckas vi aldrig komma dit. Jag tycker att det verkar vara en jättebra kombination. Som tredje ö kan ni välja Syros. Vi var där 2011 och själva ön blev vi inte så förtjusta i först men staden Ermoupoli tyckte vi väldigt mycket om. Vi vandrade också i de norra delarna, några riktigt fina vandringar. Vi bodde också några nätter i lilla Kini som var mysigt. Men den där riktiga känslan för ön fick vi aldrig, vet inte varför. Men bara Ermoupoli är värt ett besök, och vem vet, ni kanske älskar hela Syros! Det finns flera fina sandstränder och mycket bra bussförbindelser. Gillar man sandstränder är Syros en bra ö!
Vi hyrde bil, det rekommenderar jag att göra. Det var lite svettigt att köra inne i Ermoupoli och att hitta parkering nära vårt boende, men det gick bra. Trots att vi inte blev jätteimponerade av Syros skulle jag ändå vilja återvända, mest för att få återse Ermoupoli men också för att ge ön en andra chans, jag tror den är värd det.

Själv blir jag mer och mer nyfiken på Mykonos, där jag heller aldrig varit. Det verkar vara många som inte gillar den ön och då vill jag åka dit!
Lycka till med planeringen!

Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-06-03, 10:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Frågor ang båtluff Tinos-Andros

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Vi tar också gärna emot förslag på andra öar att kombinera Tinos med under dessa 2,5 veckor som det blir.
En rutt som jag tycker är bra är Andros - Tinos - Syros. Korta båtresor och nära "hem" till Aten. På Syros bodde vi alltid i Kini tidigare, men har nu bytt till Ermoupolis, som är en alldeles fantastisk stad. Håller verkligen med Annwi.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-06-03, 21:47
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Frågor ang båtluff Tinos-Andros

Hmm, nu har jag redan hunnit boka Nikoleta, så vi börjar med TiNos. Vi kör på det. Orkar inte tänka något mer nu (det mesta blir fort och fel) och det blir nog inte fler bokningar heller, bara Rafina en natt. Men inte ikväll. God natt!
Aina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-06-04, 14:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Frågor ang båtluff Tinos-Andros

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Hmm, nu har jag redan hunnit boka Nikoleta, så vi börjar med TiNos. Vi kör på det.
Det blir bra det också. Så tar ni Syros efter TiNos och avslutar på Andros.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-06-04, 18:30
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Frågor ang båtluff Tinos-Andros

Känns skönt att ha fått vår resrutt godkänd från högre ort.
Aina
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-06-04, 18:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Frågor ang båtluff Tinos-Andros

Jag håller absolut med om att Tinos-Syros-Andros är en bra rutt....Förboka inget annat bara om ni börjar med Tinos, för risken är att ni stannar längre än ni tänkt
Första året 2008 hade vi tänkt 5 nätter men det blev 10 eller 11 så vi kom aldrig till Syros det året. Syros blev det 2009 efter en dryg vecka på Tinos och då längtade jag tillbaks efter några dagar! MEN det berodde inte alls på att Syros på något sätt är en tråkig ö, jag saknade bara alla byarna! Ermopouli är helt underbart dock med sina vackra byggnader och marmorgator och inte minst Ano Syros med den fantastiska utsikten. Det är lätt att ta sig till Kini med buss för bad vid sandstranden där! Andros ska vi ÄNTLIGEN till i september efter Tinos men "bara" 5 dagar. Det ska bli spännande!

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-06-09, 11:12
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Frågor ang båtluff Tinos-Andros

Vi har bokat Corali på ditresan, en natt. Nu bokar jag inget mer. Något ska lämnas åt slumpen!
Aina
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-06-28, 13:05
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Frågor ang båtluff Tinos-Andros

Nu kör vi på TiNos - Syros - Andros. Känns som att det kommer att bli en bra rutt och har släppt tankarna på att återvända till Amorgos - det får bli en annan gång, en annan resa.

TiNos är jag övertygad om att vi kommer att trivas på. Efter det tror jag att det kan bli skönt att komma till en stad med liv och rörelse, Syros. De långgrunda stränderna får jag väl stå ut med! (Tänker: Långgrunt, då är man ju svettig innan man kommit tillbaka upp på stranden.)

Sedan hade jag funderingar kring "Andros, vad är det för ö? Ska vi verkligen åka dit?" Hade glömt vad jag hade läst om Andros, men när jag återvände till beskrivningen av Andros (finns ju ingen e-guide) och tittade på bilder från resebrev, så tror jag det blir en perfekt avslutning på öluffen.

Dock inget annat bokat än en natt i Rafina och en vecka på TiNos, så vi har lite spelrum för slumpen.

Aina

P.S. Börjar få lite kläm på grekiska alfabetet, men för många konsonanter och små bokstäver i rad äääär lite besvärligt...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT